palkkarista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Haavis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No rasva vaan hidastaa protskujen ja hiilarien imeytymistä, mutta sinänsä jo maito on hidasta imeytymään, että 1-prosenttisen maidon käyttämisellä ei varmaan mitään merkitystä käytännössä oo :) Eikä varmasti silläkään, onko hera rasvatonta ja "rasvallista", vaikka teoriassa jotain eroa/merkitystä muka olisikin. Pääasia, että ne perusasiat on kunnossa: lepo, riittävän kova treeni ja riittävän laadukas/monipuolinen/proteiinirikas ravinto.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
assis sanoi:
Tiivistetysti kaikki, mitä olen tältä palstalta lukenut: treenin jälkeen tarvitaan hiilareita, eikä palkkarissa käytettävän malton siis pitäisi mennä ihan läskiksi. Tärkeämpää lienee se, miten muuten ruokavalionsa koostaa? No, mä en maltoa käytä vaan palkkarin hiilarit tulee enimmäkseen maidosta, ja laktoosi on hidasta hiilaria. En tunnusta läskistyneeni (ainakaan maidon takia). :) Laihduttajille laktoosi voisi olla siis oiva valinta? Toisaalta mä olen niin sokerihiiri, että hiilaria on varmasti aina kropassa tarpeeksi - pääasiahan on, että treenin jälkeen kehossa on käyttövalmista hiilaria. Voi se nauttia aiemminkin, jolloin se voi olla hitaampaa laatua.
Hmm :rolleyes: olenkin lähinnä miettinyt miksi jotkut ovat sitä mieltä, että palkkarissa on välttämätöntä olla se hiilari, toiset väittävät että hiilari ei ole välttämätön. Ketoosilla ollessa palkkarissani ei ole ollut hiilareita ja mietinkin josko sitä voisi toteuttaa offillakin, nimittäin treenin jälkeen huomattavasti parempi olo ilman maltoa!
Ilmeisesti tuo liittyy enemmänkin verensokeriin, siis tuo parempi olo ilman maltoa.

hömppä sanoi:
Hmm :rolleyes: olenkin lähinnä miettinyt miksi jotkut ovat sitä mieltä, että palkkarissa on välttämätöntä olla se hiilari, toiset väittävät että hiilari ei ole välttämätön.

Luulisin, että se menee niin, että kroppa kaipaa "sokerienergiaa" treenin jälkeen. Se, nauttiiko sen palkkarissa vai syökö banaanin vai onko sokeria jo ennestään kropassa (veressä kai?) riittävästi, tuskin on niin merkityksellistä. Mun ihan omalla logiikalla tää menee niin, että jos lihaksilla on riittävästi energiaa käytettävissä treenin jälkeen niin asia ok. Eihän palkkarikaan ole välttämätön jos kipaisee pian kotiin syömään.

Ymmärtääkseni hiilareiden tarkoitus palkkarissa on palauttaa kroppa anaboliseen tilaan treenin jälkeen.
Nopeat hiilarit saavat aikaan insuliinipiikin ja ymmärtääkseni sen pitäisi edistää ravinteiden hyväksikäyttöä elimistössä.

Tämä oli siis ehdottomasti vain mutu -tietoa, joten viisaammat korjatkaa mahdolliset virhepäätelmät! Kiitos :)

Noniin, mäkin nyt kyselen teiltä vähäsen näistä asioista..

Mulla on nyt käytössä Fast Muscle+.. Ja oon ihan tyytyväinen tuohon ollut. Mutta tuntuu, että mä en tuota kreatiinia tarvis. Jos mä kans tuon pussin jälkeen ostaisin eri pussit maltoa ja proteiinia? Mikä olis mun annostus?

Oon 180/~75+ kiloa.. En tiedä tuota painoa aivan tarkalleen mutta jotain semmosta se on. Ruokavaliota olen yrittäny noudattaa mutta aina se ei onnistu. Kotia yritän ostaa aina hyvät raaka-aineet mutta koulussa syön mitä on ruokana (paljon salaatttia ja "parhaimman" kuuloinen ruoka, jossa olis hyvin proteiinia) Tuloksia olen saanut ja lihasta on tarttunu pikkasen jo :) Mutta toi palautumispuoli on kadoksissa.. :/

Käyn salilla kolme kertaa viikossa ja piippuun vedän joka kerta, niin paljon kun rautaa nousee. Vähän olis tuossa "kiristämisen varaa" mutta enpä jaksa siitä hirveesti ottaa paineita, kaikki aikanansa!

Kerääkö toi mun palkkari nesteitä ku siinä on tuota kreatiinia? Ei kuulemma pitäis ja nesteethän häviää ku sen lopettaa? Oon pikkasen noviisi myös näissä asioissa mutta kaikki oppii aikanansa!

No, eipä muuta! :)

Kuinka te, jotka teette aerobisen treenin jälkeen otatte palkkarin? Otatteko siis heti reenin jälkeen ennen kuin meette polkemaan kuntopyörää puoleksi tunniksi, vai sen jälkeen?
Hiilarivarastothan on tyhjät saliharjoittelun jälkeen, niin rasvahan palaa läskistä vielä tunnin verran jälkeen päin, eikö? Silloinhan on jo myöhäistä ottaa palkkari. Onko tällä treenin jälkeisellä aerobisella mitään hyötyä jos palkkarin ottaa heti sen jälkeen?

Ainakin jossain täällä joku sano että aamuaerobinen ja treenin jälkeinen aerobinen on yhtä tehokasta.

Powhata sanoi:
Kuinka te, jotka teette aerobisen treenin jälkeen otatte palkkarin? Otatteko siis heti reenin jälkeen ennen kuin meette polkemaan kuntopyörää puoleksi tunniksi, vai sen jälkeen?
Hiilarivarastothan on tyhjät saliharjoittelun jälkeen, niin rasvahan palaa läskistä vielä tunnin verran jälkeen päin, eikö? Silloinhan on jo myöhäistä ottaa palkkari. Onko tällä treenin jälkeisellä aerobisella mitään hyötyä jos palkkarin ottaa heti sen jälkeen?

Ainakin jossain täällä joku sano että aamuaerobinen ja treenin jälkeinen aerobinen on yhtä tehokasta.
Itseä on neuvottu ottamaan palkkari salitreenin jälkeisen aerobisen jälkeen. Välillä olen tehnyt sitäkin, että ottanut pari kulausta ennen aerobista, mutta enpä mitään eroa ole huomannut...

hömppä sanoi:
Hmm :rolleyes: olenkin lähinnä miettinyt miksi jotkut ovat sitä mieltä, että palkkarissa on välttämätöntä olla se hiilari, toiset väittävät että hiilari ei ole välttämätön. Ketoosilla ollessa palkkarissani ei ole ollut hiilareita ja mietinkin josko sitä voisi toteuttaa offillakin, nimittäin treenin jälkeen huomattavasti parempi olo ilman maltoa!
Ilmeisesti tuo liittyy enemmänkin verensokeriin, siis tuo parempi olo ilman maltoa.

Palkkareissahan on selkeästi myös meneillään tuollainen kaksivaihetrendi (tai jopa kolmivaihe) - prodet heti treenin jälkeen ja hiilaria sitten suunnilleen puolen tunnin päästä. Tällä nyt tuskin on merkitystä ennen kuin vasta hifistelyvaiheessa. Mutta pointtina siis, suoraan treenin jälkeen puhdas prode saattaa olla jopa parempi, kuin prode + hiilari.

Itsekin noudattelen vhh:ta ja olen miettinyt tuon hiilarin välttämättömyyttä. Oma kroppani on takuulla jo rasvapolttoiseksi yli vuoden vhh:n aikana sopeutunut. Anabolia / katabolia ei ole ihan yksiselitteisesti hiilarista kiinni, johan sen osoittaa sekin, että ketodieetillä saavutetaan parempia tuloksia lihasmassan säilyvyyden suhteen kuin tavanomaisella (ja dieetillä tarkoitan nyt tosiaan miinuskaloreita, eli lähtökohtaisesti koko kehon kannalta pitkän aikavällin tila on katabolia).

Maltillisesta Muscle + -annoksesta tulee hiilaria <20 g, joka on kerta-annoksena tällaiselle noin viidenkymmenen hiilarigramman päivätahtiin tottuneelle kerta-annoksena melko paljon. Insuliinipiikin huomaan aivan selvästi etenkin jos sekoitan palkkarin veteen (hyi saatana) - jonkin aikaa palarin juomisen jälkeen okso olo, eli selkeä hypoglykemia. Maito riittää hidastamaan imeytymistä sen verran, että huonoa oloa ei tule. Epäilen kuitenkin, että tuollainen kerta-annos vaikuttaa ruokahaluun, vaikeampi pysytellä kohtuudessa päivän muilla aterioilla.

Nämä pohdinnat pätevät lähinnä minunlaiselleni "hiilariherkälle" ihmiselle, elikkäs hiilareilla hyvinvoivat ja hiilaripainotteisella helposti normaalipainoisena pysyvät voivat suosiolla ohittaa!

Mutta Hömppä, jos kokeilet pelkkää proteiinipalaria (tai prode + maito), kuulisin mielellään kokemuksiasi! Testaan kyllä asiaa itsekin, mutta Muscle+:aa on vielä reilusti jäljellä (tuskin maltan odottaa sen minttusuklaan makuisen heraproden ostamista :kuola: ).

Anssi Manniselta löytyy muistaakseni jotain "pelkkä proteiini palarina" -juttua, linkkaan jos törmään.

Caitlyn sanoi:
Maltillisesta Muscle + -annoksesta tulee hiilaria <20 g, joka on kerta-annoksena tällaiselle noin viidenkymmenen hiilarigramman päivätahtiin tottuneelle kerta-annoksena melko paljon. Insuliinipiikin huomaan aivan selvästi etenkin jos sekoitan palkkarin veteen (hyi saatana) - jonkin aikaa palarin juomisen jälkeen okso olo, eli selkeä hypoglykemia. Maito riittää hidastamaan imeytymistä sen verran, että huonoa oloa ei tule. Epäilen kuitenkin, että tuollainen kerta-annos vaikuttaa ruokahaluun, vaikeampi pysytellä kohtuudessa päivän muilla aterioilla.

Mä sekoitan herani maitoon, eikä ole ikinä tullut pahaolo palkkarista. Ehkä johtuen laktoosin hitaudesta ja sen aiheuttamasta kylläisyydestä mun ongelmani on pikemminkin se, ettei palkkarin jälkeen ole moneen tuntiin nälkä... :rolleyes: Joskin kyllähän munkin palkkarissani sitä hiilaria (laktoosia) on reilut 20g (proteiinia vajaa 30g).

Edit: hiilarien tarpeellisuudesta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44138

Zone-sarja -42%
Niin, tuohon minun palarin hiilarimäärään pitää tosiaan ynnätä vielä maidon hiilarit, maitoa yleensä kolmisen desilitraa, eli hiilarit perstuntumalla maidosta n 15 g.

Minulla on tosiaan yli vuosi takana vhh-ruokavaliota. Välillä olen mennyt parinkymmenen hiilarigramman päivävauhdilla, mutta yleisemmin ehkä tuolla 50-80 g / päivä. Eli ihan käytännössä on tullut todettua, ettei se ravinnosta saatava hiilari niin välttämätöntä ole. Olisi tuossa postauksessa pitänut ilmaista itseä vähän täsmällisemmin :D. Nyt vaan mietityttää kovasti, että

a) Olisiko treenaamisen kannalta kuitenkin hyvä nostaa hiilaritasot jonnekin vähän sadan gramman yli, so. onko siitä hyötyä esim. lihasmassan kasvun kannalta?

Juu, tämä on siinä mielessä absurdinpuoleinen kysymys, että minulla kyllä ensisijainen tavoite pitää olla rasvanpoltto, jos kropasta meinaa siedettävän näköistä tehdä. Ja rasvanpoltto yhtä aikaa lihasmassan lisäyksen kanssa taitaa ylipäätään olla hankala yhtälö. Tosin kyllähän noita hienoja, rasvanpolton ja lihasten kasvattamisen yhdistelmältä näyttäviä tuloksia näkee, vaikka Body for Life -kisan onnistumistarinoissa... ...toiveajatteluako?

Sanon suoraan, että hiilaritason nostaminen tuntuu hieman pelottavalta. Minulla kun hiilarilla ja ruokahalulla on aivan selkeä yhteys - hiilarimäärien kasvaessa on ruokien kokonaisenergiamäärän hallinta vaikeaa. Matalilla hiilareilla kulutus ja sisäänotto asettuvat luontevasti samalle tasolle ja kevyt kiristäminenkin on helppoa, kun jatkuva nälkä ei vaivaa.

b) Jos nyt sitten päädyn pysyttelemään tällä matalahkolla hiilaritasolla, niin kannattaisiko palautukseen käyttää nopeaa (hera)proteiinia vai onko sama olla kokonaan ilman palaria? Tämän keskustelun kannalta tämä lienee se relevantimpi kysely :D .

Matalalla hiilaritasolla kun ne vähäiset hiilarit ottaa mielellään luonnollisista lähteistä, kasvikset etusijalla, mutta myös marjoista, hedelmistä ja kohtuumääristä maitotuotteita. Palautusjuoman maito mahtuu meikäläisen "normipäivään" vielä helposti, mutta palautusjuomajauheen lisähiilari alkaa kyllä paukutella hiilarirajoja ja melkeinpä pakottaa nostamaan kokonaishiilarimäärää. Ja sitten tuo nälkä. Se pirulainen herää jo tuollaisesta kerta-annoksesta (<20 g malto + 15 g laktoosi). :curs:

Päänsärky / huono-olo (vesipalarilla) / nälkäkombinaatiosta huolimatta nämä meikäläisen ensimmäiset palautusjuomakokeilut ovat olleet positiivisia. Muissa kehon tuntemuksissa (tärinöissä, jaksamisessa heti treenin jälkeen ym.) tuon palarin käytön huomaa kyllä aivan selvästi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Caitlyn sanoi:
Niin, tuohon minun palarin hiilarimäärään pitää tosiaan ynnätä vielä maidon hiilarit, maitoa yleensä kolmisen desilitraa, eli hiilarit perstuntumalla maidosta n 15 g.

[...] mutta palautusjuomajauheen lisähiilari alkaa kyllä paukutella hiilarirajoja ja melkeinpä pakottaa nostamaan kokonaishiilarimäärää. Ja sitten tuo nälkä. Se pirulainen herää jo tuollaisesta kerta-annoksesta (<20 g malto + 15 g laktoosi).

Juu älä palaria jätä kokonaan pois. Ehkäpä itsekin olisin voinut olla tarkempi tarkoituksissani, eli luultavasti oma palarini ei aiheuta nälkää (päinvastoin) juuri siksi, kun en käytä maltoa ollenkaan. Herajauheessani ei hiilaria käytännössä ole (5g/100g eli annoksessa jotain 1g) eli palarini ainoa hiilari on laktoosia. Ehkäpä sunkin kannattaisi kokeilla? Ja mä voisin kokeilla maltoa niin saisin iltapalani syötyä myös treenipäivinä. :D

Ja maitoonhan tarttee sekoitella vähemmän heraa, kun osa korvautuu maidossa olevilla proteiineilla (heralla ja hitaalla kaseiinilla).

Pitääpä kokeilla.

Ja minähän en paljon rohkaisua tarvitse tuon minttusuklaan makuisen proteiinin tilaamiseen :D .

Latest posts

Back
Ylös Bottom