Palkankorotus

Liittynyt
2.9.2003
Viestejä
5 718
Nyt on sellainen tilanne tällä tytöllä, että työtehtävät/vastuu ja palkka ei kohtaa. Myöskään työtehtävät/vastuu ja nimike ei kohtaa, mutta se nyt on pienempi paha :D

Itse kun olen tällaista töksäyttelevää rautalanka -tyyppiä, ajattelin kysäistä täältä pakkikselta neuvoja palkankorotuspyyntöön.

Miten kauan työsuhteen alkamisen jälkeen palkkaa on soveliasta pyytää korotettavaksi? Paljonko palkankorotus voi olla? Kannattaako vielä opiskelevan kysellä palkankorotusta vai odotanko valmistumiseen asti? Millä tavalla lirkuttelen työnantajaa? Voiko uhkailla toisen duunin etsimisellä :D ?

Kertokaas neuvoja hölmölle ja omia kokemuksianne!

Liekkö oikea osio tämä, mutta modet siirtäkööt jos katsovat tarpeelliseksi...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensin tietenkin kannattaa selvittää mikä mahtaisi olla oikeampi liksa. Jos palkka on sitten ihan työsopimuksen mukaankin luokkaa alempana, niin siinä on ihan hyvä todiste siitä mitä olisi ainakin syytä tienata.
 
Pyysin palkakorotusta pari vuotta sitten ja eihän siihen suostuttu. Totesin vain omistajalle: "Sulle ei voi puhua järkeä" ja läksin menemään töilleni. Tovi tuosta niin hommat loppui mutta se onkin toinen tarina...
 
Ihan ensimmäisenä tulee sanoisin, että toiseen firmaan siirtymisellä uhkailu iskee yleensä omaan nilkkaan ja sillat tulevat tehokkaasti poltetuksi.

Valmistele hyvät perustelut sille, miksi palkkaasi pitää korottaa. Esim. lisääntynyt vastuu, selvät näytöt tehtävien keskimääräistä paremmin hoitamisesta, jne jne. Lirkuttelua ei tarvitse, kyseessä on ihan normaali neuvottelu.

Mitään aikaa sille, milloin voi ensimmäistä palkakorotusta pyytää on vaikea sanoa, mutta itse en ehkä ensimmäisen kuuden kuudauden tai jopa vuoden aikana sitä tekisi, elleivät työtehtävät ole olennaisesti muuttuneet siitä kun aloitit firmassa.

Joissakin firmoissa opiskelijoita saatetaan motivoida valmistumaan sillä, että luvataan korotus valmistumisen jälkeen. Toisissa taas saatetaan ylipäänsä suhtautua nihkeästi opiskelijoiden korotuspyyntöihin.
 
Omalta puolelta perustelut kuntoon ja sitten pyytämään audienssia esmieheltä, siten että hänkin tietää mitä on tulossa. Voithan yrittää sopia alustavasti, että liksa korottuu kun valmistut?
 
Kiristämään pääsee vain silloin kun sulle tarjotaan samasta firmasta ns. parempaa duunia ja tiedät, että siihen uuden tyypin ottaminen tulee firmalle kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa pystyy palkkaa hilaamaan hyvinkin ylöspäin.

Palkankorotukset sinänsä on aikalailla yrityksen ja esimiehen politiikasta kiinni. Meillä on yksi sellainen pomo, että siltä ei korotuksia heru vaikka perustelut ois mitkä. Tollaisen yli on vain mentävä jos paikka kiinnostaa ja palkasta haluaa neuvotella. Eli kannattaa selvitellä vähän minkälainen se esimies on, jonka kanssa keskusteluan aloittaa.
 
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että pyytäisin pomolta palkkakeskustelun. Kertoisin keskustelussa mitä teen ja miten teen töissä ja perustelisin ihan tekemisen kautta palkankorotuspyynnön. Painottasin sitä, että olen tehnyt hyvin pitkällä aikajänteellä töitä. Lisäksi kaikki muut positiiviset asiat toisin esiin "oma-aloitteisuuden + esimerkki siitä", ylimääräiset vastuualueet jne. Saattaisinpa maalata myös sitä, että motivaatio nousee kun työstä palkitaan. Jonniinverran samassa voisi keskustella myös uramahdollisuuksista yrityksessä ja yrittää linjata palkkaa siihen miten ura ja vastuut ovat kehittyneet ja miten ne tulevat tulevaisuudessa kehittymään.

Uhkauksia(vaihdan duunia) tms. jos esittää niin sillä voi myrkyttää suhteen esimieheen ja toisaalta aina pomo voi sanoa, että vaihda sitten duunia. Pitää olla se vaihtoehto sitten valmis katsomaan. Ovia en missään nimessä paukuttelisi, koska suomi on pieni maa ja ikävät asiat voi tulla puremaan perseestä yllättävissäkin paikoissa. Parempi ehkä sitten tuollaisessa tilanteessa on vihjata, että markkinoilla on ottajia hyville tyypeille ja perustella omaa markkina-arvoansa ilman uhkauksia.

Se milloin on soveliasta pyytää lisää palkkaa lienee ihan määrittelemätön asia. Joku voi jo heti koeajan jälkeen käydä kinuamassa, toisille voidaan olla maksettu jo töihin tullessa tulevaisuuden potentiaalista ja korotuksia ei tule vuosikausiin. Mahdoton sanoa, mutta itse näkisin että korotuksen on tultava jos on hyvät perusteet ja näytöt omasta työpanoksesta ja osaa nuo asiat tuoda oikein esille palkoista päättävän kanssa keskustellessa.
 
Miten kauan työsuhteen alkamisen jälkeen palkkaa on soveliasta pyytää korotettavaksi? Paljonko palkankorotus voi olla? Kannattaako vielä opiskelevan kysellä palkankorotusta vai odotanko valmistumiseen asti? Millä tavalla lirkuttelen työnantajaa? Voiko uhkailla toisen duunin etsimisellä :D ?
Mä kävin ekan kerran pyytämässä lisää liksaa heti kun valmistuin eli n. 4 kuukautta firmaan tulemisen jälkeen. Sen jälkeen oon kerran vuodessa alkuvuodesta käyny tivaamassa lisää fyrkkaa ja aina sieltä pieni korotus on tullu...

Korotuksen määrä on ainakin pörssiyhtiöissä aika suoraan verrannollinen siihen, mikä yhtiön tulos on eli jos menee hyvin tulee enemmän jne. Kannattaa varmaan suhteessa nykyiseen palkkaan yrittää miettiä joku fiksu pyyntö tai sit jos tiedät vastaavia hommia tekevän palkan niin siitä mallia...kyllä tommonen 200-500 euroa kerralla pitäis lohjeta.

Enkä mä ainakaan mitään lirkuttele esimiehelle vaan ihan rehdisti käyn kysymässä, että vois tarkistaa tuota palkkaa pikkasen ylöspäin. Ja mäkään en lähtis uhkailemaan millään, ainakaan jos ei oo tiedossa mitään minkä varaan tukeutua...
 
Nyt on sellainen tilanne tällä tytöllä, että työtehtävät/vastuu ja palkka ei kohtaa.

Tuossa nuo perustelut jo on. Itse miettisin myös olenko oikeasti hyvä työntekijä. Nimittäin paskalle työntekijälle ei kukaan anna korotuksia, muuta kuin pakolliset. Jos olet hyvä työntekijä ja duuni yhtään sellaista että uutta ei voi/viitsi ottaa heittämällä tilalle niin fiksu esimies antaa korotuksen. Ainakin jos on edes jonkunlaista vaaraa että pääset toiseen duuniin. Toisaalta jos jonossa on kymmeniä tulijoita samalle paikalle niin voi olla palkankorotuksen kanssa aika hiljaista.

Itse pyydän korotuksen jos, tulos on parantunut, alaiset saavat korotukset (palkka oltava luonollisesti oikeassa suhteessa alisten palkkoihin :D), olisi "ikälisien aika", sopimuspalkkaisena kun en saa samoja ikälisiä mitä muut niin käyn itse pyytämässä sopivat korotukset.
 
Ja jos haluaa uhkailla toisen duunin etsimisellä/toiseen duuniin siirtymisellä, niin paras vaihtoehto on se, että toinen duuni on myös valmiina katsottuna. Sitten voi kertoa ihan sivistyneesti tilanteen pomolle ja sanoa, että XXX firmasta tarjottiin minulle tälläistä ja tälläistä hommaa tällä palkalla, että mitäs tehdään. Mieluummin minä tänne jäisin, mutta tuo huomattavasti parempi palkka huokuttelee tai jotain vastaavaa sontaa kuten asuntolainaakin olisi kiva lyhentää näinä synkkinä ja myrskyisinä aikoina vähän ronskimmin, kun korkoa tarkistettiin tässä äskettäin. Tai siis näin minä itse tekisin.

Itse kuitenkin lähtisin ihan muilla keinoilla ensin nostamaan palkkaa. Mutta en sitten tiedä kuinka vahvoilla sitä on palkkakeskusteluissa, jos opinnot on vielä kesken. Ei se varmaan ainakaan auta tilannetta. Tietysti jos helvetin pätevä tyyppi töissä, niin siitä vaan nyhtämään lisää kyhnyä pomolta. Eihän sitä muita perusteluita edes tarvita :D
 
Pyydä työtodistusta esimieheltä ja jos kysyy syytä, niin syyhän on "muuten vaan". Tällöinhän ei tule uhkailtua työpaikan vaihdolla mutta esimieshän ei sitä tiedä, että mihin työtodistusta tarvitset ja siitä saattaa avautua keskustelua palkasta.
Oma kokemus noissa palkan ylöshinaamisissa saman työtehtävän kohdalla on huono. Korotusrahat isoissa firmoissa tuntuu pienenevän koko ajan ja kunnon korotukset on tullut vain tehtävää tai yritystä vaihdettaessa. Ja siinä vaiheessa, kun päätös vaihdosta on jo tehty, en ole edes yrittänyt neuvotella palkkaa ylöspäin.
 
Pyydä työtodistusta esimieheltä ja jos kysyy syytä, niin syyhän on "muuten vaan".

Paljon on palkkakorotuksien eteen tehty, mutta tuo oli uutta :hyvä: Täytyy jossakin välissä yrittää :D
 
Okei, kiitos vastauksista. Tässä nyt lähiaikoina on palaveri näistä työtehtävistä ja nimikkeistä, pitää varmaan siinä ottaa asia esille. Varsinkin jos nimike muuttuu radikaalisti...
 
Miten olisi Amatsonia?

En ole samaa mieltä työpaikanvaihtouhkailuista ja työtodistuksesta. Parasta on mietti omat vahvat puolet ja edistyminen työtehtävissä. Siitä se lähtee. Ei mistään kiertoteitse tehtävästä pusikossa pyörimisestä.

Parhaat palkankorotukset tulevat vain työpaikanvaihdon kautta.
 
Parasta on mietti omat vahvat puolet ja edistyminen työtehtävissä
On ihan firma/esimieskohtaista. Meikäläisen esimies on varsinainen käärme, ja luikertelee aina itsensä ulos palkkakeskusteluista jollakin verukkeella. Saa ilmeisesti itse enemmän palkkaa/boonusta mikäli onnistuu pitämään alaisten palkataso matalana :curs: ? Luulen että pelko että joutuu taas rekrytoimaan/kouluttamaan uutta panisi ukon miettimään palkankorotuksia...
 
Parhaat palkankorotukset tulevat vain työpaikanvaihdon kautta.
Totta, mutta työpaikan todellinen vaihto tai sillä uhkailu on kaks täysin eri asiaa.
 
Totta, mutta työpaikan todellinen vaihto tai sillä uhkailu on kaks täysin eri asiaa.

Ja yleensä niitä tekevät eri ihmiset.
Lähtöä suunnittelevat tuskin hirvesti huutelevat? Ja ne uhkaajat ovat loppujen lopuksi niin mukavuusalueelle vajonneita, etteivät viitsi sieltä pois pyrkiä. Kunhan vaan saa kahvipöydässä huomiota.
 
Totta, mutta työpaikan todellinen vaihto tai sillä uhkailu on kaks täysin eri asiaa.

Näin on. Ensinnäkin tollainen uhkailu tuntuu jotenkin hölmöltä ja muutenkin olisi melko noloa, jos pomo toteaisi, että 'ok, pyydä sihteeriltä työtodistus menomatkalla'.

Ihan eri asia on mennä asiallisesti keskustelemaan, jos on jo tarjottu uutta työpaikkaa.
 
Back
Ylös Bottom