Palkan vaikutus työmotivaatioosi

Liittynyt
28.4.2004
Viestejä
698
Ikä
41
Terve!

Tämä ei ole mikään tieteellinen tutkimus vaan harjoitustyö yliopistolla. Tätä voi käyttää myös keskustelunavauksena tästä aiheesta, mutta jos joku viitsii vastata niin olen kiitollinen. Alla kysymykset. Voit myös käyttää aikaisempaa työkokemusta.

Koetko, että työpanos-palkkio –suhteesi on oikealla tasolla verrattuna työtovereihisi? Palkkiosi voi tällöin olla alipalkkainen, ylipalkkainen tai tasapainossa. Voit myös vertailla omakohtaisesti nykyistä palkkiotilannettasi aikaisempaan samanlaiseen tilanteeseen.

Miten nykyinen työpanos-palkkio –suhteesi verrattaessa työtovereihisi vaikuttaa työmotivaatioosi?

Oletko nuori vai vanha työntekijä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomi on kyllä taulukkopalkkojen ja yhteisten työehtosopimusten luvattu maa, mutta so not:) Ehkä tästä jotain irti saa.
 
Viimeksi muokattu:
Koetko, että työpanos-palkkio –suhteesi on oikealla tasolla verrattuna työtovereihisi?
Maksan periaatteessa itselleni palkkaa yliopiston tilien kautta (=joudun järjestämään palkan osin itselleni ja täysimääräisenä tutkimusryhmässä työskenteleville alaisilleni), joten kyllä tämä palkka on ihan kohdallaan. :)

Miten nykyinen työpanos-palkkio –suhteesi verrattaessa työtovereihisi vaikuttaa työmotivaatioosi?
Ei voisi vähemmän kiinnostaa mitä kolleegat tienaavat.

Oletko nuori vai vanha työntekijä?
Huonosti muotoiltu kysymys. Mikä on nuori ja mikä vanha? No, joka tapauksessa koen itse olevani vanha työntekijä.

Vinkki: tehkää vaikutus harjoitustyönne tarkastajaan ja ottakaa työssä kantaa valtion uuteen palkkajärjestelmään (UPJ), jonka on tarkoitus kannustaa tuloslisien muodossa työntekijöiden väliseen kilpailuun. ;)
 
Huonosti muotoiltu kysymys. Mikä on nuori ja mikä vanha? No, joka tapauksessa koen itse olevani vanha työntekijä.

Ajattelin, että jokainen määrittelee vanhan ja nuoren omalla tavallaan. Mitään tiettyä ikärajaa ei ehkä kannata laittaa, koska tarkoituksena olisi verrata eri ikäryhmiä keskenään eikä ole hirveästi järkeä pistää 39v jamppaa ja 40v jamppaa eri ryhmään. Keski-ikä voisi kuitenkin olla jonkinlainen rajapyykki.

E:lainaus kuntoon
 
Ajattelin, että jokainen määrittelee vanhan ja nuoren omalla tavallaan. Mitään tiettyä ikärajaa ei ehkä kannata laittaa, koska tarkoituksena olisi verrata eri ikäryhmiä keskenään eikä ole hirveästi järkeä pistää 39v jamppaa ja 40v jamppaa eri ryhmään. Keski-ikä voisi kuitenkin olla jonkinlainen rajapyykki.
No sitten olen nuori työntekijä, vaikka 10 vuotta samassa duunissa ei siltä ehkä tunnukaan. ;)
 
Koetko, että työpanos-palkkio –suhteesi on oikealla tasolla verrattuna työtovereihisi?

No jos työkavereihin vertaa niin noin suunnilleen samalla tasolla. Pärstä ja muut vaikuttaa kyllä jonkun verran.

Miten nykyinen työpanos-palkkio –suhteesi verrattaessa työtovereihisi vaikuttaa työmotivaatioosi?

Ei paljoakaan. Enämpi globaalista aattelen.

Oletko nuori vai vanha työntekijä?

Wanha tekijä.
 
Nuori tekijä ja tottakai vaikuttaa. Tiedän saavani jonkinverran, joissain tapauksissa moninkertaisen palkkion ja sen takia töitä jaksaakin.
 
Työkaveriin verrattuna huonompi. Tosin työkaverilla on parempi titteli vaikka molemmat tehdään tismalleen samaa työtä. Eli kaippa mä oon alipalkattu työkaveriin nähden (en välttämättä työtehtäviin nähden).

Ei se mun työmotivaatioon paljoa vaikuta. Palkkaa nyt ei varmaan saa koskaan liikaa, mutta kyllä tällä panostus/palkka suhteella pärjää.

Uusi ukko oon virmassa.
 
Aika salassa noita palkkoja firmassa pidetään. Mulla on kymmenkunta alaista ja tiedän yhden heistä palkan (neuvottelut käydään mun esimiehen kanssa). Verrokki on juniori, ollut talossa vuoden. Itse olen ollut talossa sen perustamisesta asti, josta 7 vuotta esimiesasemassa (linja- ja projektivastuuta). Hän tienaa 95 % mun palkasta. Joten siihen verrattuna en voi olla tyytyväinen. Tai sitten hän voi olla hyvin tyytyväinen.

Lisää on pyydetty, ei ole annettu. Firma tekee tasaista voittoa. Pitäisköhän katella uutta firmaa?

Edit: joku konsultti aikoinaan sanoi, että iso palkka ei lisää työmotivaatiota, mutta epäoikeudenmukaisen alhainen palkka varmasti heikentää sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle maksetaan mitä maksetaan, teen työtä sen verran mitä palkkani edellyttää eli mahdollisimman vähän. Ja olen vanha kuin taivas.

En vaihtaisi vapaa-aikaani lisärahaan. Niin suurta summaa ei olekaan.
 
Kai se palkka linjassa muihin on, suoritustaso vaan kaukana edellä. ;) Ja tuntuu olevan toivotonta saada senttiäkään lisää liksaa. Eli eiköhän se motivaatio tässä laske koko ajan...
 
Nuori tekijä ja tottakai vaikuttaa. Tiedän saavani jonkinverran, joissain tapauksissa moninkertaisen palkkion ja sen takia töitä jaksaakin.

Teetkö kuitenkin enemmän töitä vai oletko vaan parempi? Panostat ilmeisesti enemmän työhösi ja saat siitä paremman palkan ja koet tilanteesi oikeudenmukaiseksi ja motivoivaksi?
 
Heikki M

Varmasti tässä näyttelevät jonkinlaista roolia niin se että olen parempi kuin se että näen enemmän vaivaa.

Kyllä panostan ja koen kyllä että tilanne on oikeudenmukainen. Motivoiva myös :)

Varmasti moni joka palkastaan valittaa ,tekee sitä ei oikeutetusti, en minäkään huonolle työntekijälle palkkaa maksaisi, mutta täälläkin tuntuu olevan monia esimerkkejä siitä että palkkaa pitäisi oikeutetusti maksaa enemmän.

Nythän paljon puhutaan siitä että palkkoihin haettaisiin enemmän tulosvaikutteisuutta ja minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu, jokainen saa niinsanotusti ansionsa mukaan.
 
Heikki M

Varmasti tässä näyttelevät jonkinlaista roolia niin se että olen parempi kuin se että näen enemmän vaivaa.

Kyllä panostan ja koen kyllä että tilanne on oikeudenmukainen. Motivoiva myös :)

Varmasti moni joka palkastaan valittaa ,tekee sitä ei oikeutetusti, en minäkään huonolle työntekijälle palkkaa maksaisi, mutta täälläkin tuntuu olevan monia esimerkkejä siitä että palkkaa pitäisi oikeutetusti maksaa enemmän.

Nythän paljon puhutaan siitä että palkkoihin haettaisiin enemmän tulosvaikutteisuutta ja minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu, jokainen saa niinsanotusti ansionsa mukaan.

Kiitos lisävalaistuksesta.
 
Omassa organisaatiossani palkkaus on linjassa muiden kollegojen kanssa, työpanos ja tehtävien laatu taas sitten ei.
Kyllähän se päähän ottaa jos itse yrität tehdä kaiken ohjeistuksien mukaan ja annat täyden panoksen kun toinen on "ihan sama" asenteella. ja samaa palkkaa kuitenkin maksetaan.
Palkkahan on ihan paska jos sitä vertaa työmäärään. Joka päivä tulee mietittyä miksi tätäkin koiran palkalla teen, mutta töitä on tehtävä..=)
Suurempi palkka voisi tietenkin lisätä työmotivaatiota, mutta enemmän motivaatiota lisäisi organisaation sisäiset muutokset ja esimies työskentely. Kannustaminen ja palkitseminen esimerkiksi palautteella on todella harvinaista. Vaikka työpanos olisi mikä, ei koskaan kuule esimieheltä lauseita "Hyvä että hoiditte homman kotiin" ym. Itsellä ainakin motivaatiota lisäisi moinen kovastikin. Mutta itse henkilöstöjohtamisen opiskelijana olen ainakin sisäistänyt millaista esimiestä minusta ei koskaan tule..=)(sori meni vähän palkkauksesta OT)
 
Koetko, että työpanos-palkkio –suhteesi on oikealla tasolla verrattuna työtovereihisi?
Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden palkkaus. Oma palkka taas sitäkin enemmän.

Miten nykyinen työpanos-palkkio –suhteesi verrattaessa työtovereihisi vaikuttaa työmotivaatioosi?
Ei mitenkään.

Oletko nuori vai vanha työntekijä?
Kaksi ja puoli kuukautta täynnä nykyisessä paikassa ja valmistuin kesällä, joten luulisin olevani nuori työntekijä.
 
Omassa organisaatiossani palkkaus on linjassa muiden kollegojen kanssa, työpanos ja tehtävien laatu taas sitten ei.
Kyllähän se päähän ottaa jos itse yrität tehdä kaiken ohjeistuksien mukaan ja annat täyden panoksen kun toinen on "ihan sama" asenteella. ja samaa palkkaa kuitenkin maksetaan.
Palkkahan on ihan paska jos sitä vertaa työmäärään. Joka päivä tulee mietittyä miksi tätäkin koiran palkalla teen, mutta töitä on tehtävä..=)
Suurempi palkka voisi tietenkin lisätä työmotivaatiota, mutta enemmän motivaatiota lisäisi organisaation sisäiset muutokset ja esimies työskentely. Kannustaminen ja palkitseminen esimerkiksi palautteella on todella harvinaista. Vaikka työpanos olisi mikä, ei koskaan kuule esimieheltä lauseita "Hyvä että hoiditte homman kotiin" ym. Itsellä ainakin motivaatiota lisäisi moinen kovastikin. Mutta itse henkilöstöjohtamisen opiskelijana olen ainakin sisäistänyt millaista esimiestä minusta ei koskaan tule..=)(sori meni vähän palkkauksesta OT)

Ootkohan sä samassa duunipaikassa miekäläisen kanssa. :evil:

Meni nimittäin niin nappiin kun vaan mennä voi. Kyllähän sitä rahasta duunia tehdään, mutta olisi se sanallinekin kiitos hyvästä duunista varmasti kova motivaattori. Paska tulee niskaan sekunnissa, vaikkei siihen ois aihettakaan ja kiitosta ei käytännössä koskaan. Päälliköstä en viitsi edes puhua, tulis turhan monta kirosanaa yhteen lauseeseen. :wall:
 
Jep, aivan liian monta!!!

Nimimerkillä " korjannut pomon mokia viimeset kaks tuntia"
 
Back
Ylös Bottom