Paljon toistoja/pienet painot vai toisinpäin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nunza
  • Aloitettu Aloitettu
Sit seuraavaan: kertokaas ny mulle mitä on makrot ja miten niitä lasketaan? Tai ehkä ennemminkin, miten voin huolehtia että saan niitä tarpeeksi? Ja miksi se on tärkeää? Oon nyt kiinnittänyt huomiota proteiinin saantiin, lisännyt palautusjuomaan maltoa ja muutenkin katsonut että syön tarpeeksi. Mitä vielä pitäis? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ravinne - Wikipedia

Yksinkertaistettuna hiilarit, proteiini ja rasvat, ja joissa tärkeää panostaa hyvien rasvojen saantiin. Rasvaa olisi tärkeää saada n. 1g/ painokilo, proteiinia sitten taas varsinkin jos lihaskasvu tavoitteena, 1,5 - 2g/ painokilo. Loput hiilareista, joissa niissäkin on hyviä ja huonoja. Makrojen saantisi ja jakauman saat laskettua kalorilaskurilla. Suosittelen lisäksi tuolla yleisellä puolella Ravinto-osiossa ketjujen selaamista, ja Google hyvä tässäkin. Lähdekriittisyys aina toki tärkeää.
 
Mulle nousi mieleen muutama kysymys sun treeneistä.
Sulla näyttää olevan järjestään aika pitkiä sarjoja. Itselläni oli tuossa vuoden salitauko ja syksyllä aloittelin uusin mielin. Luin Pauliina Taluksen Elämäntapana Fitness ja sain vision miten sitä pitää treenata - verrattuna siihen mitä ennen tein.

Eli jos oot puolikin vuotta tehnyt samanlaisia sarjoja, toki harjoituspainot nousseet, niin onko kroppa tottunut?
Kannattaa välillä pitää sellasia "kutosen päiviä", neljä kovaa viikkoa ja viides viikko ihan löysäillen, välillä teet hitaasti liikkeet laskien vaikka kuuteen kun työnnät/vedät, erikoistekniikoita ym.

Mulla ainakin on yksi viikko kun teen 15-30, sitten pari viikkoa sellasia 6-8 ja sitten taas viikko pari 10-12. Silleen vähän vaihdellen, noita painoja, ja tosiaan se löysäilyviikko. Olen huomannut että ei oo tullut kunnollista jumituskautta kun näin on tehnyt. Tai no, joulun jälkeen vähän tuntu että jäi junnaamaan, mutta sitten olin kaksi viikkoa sairaana totaalilevossa ja johan taas kulkee :)
 
Mä kysyn tässä ketjussa, kun en viitsi uutta aloittaa...

Eli miten tehoja salitreeniin?

Mulla on sellanen ongelma, että salitreeni vähän tökkii tehojen osalta. Ei sillä, etteikö tulosta tule tälläkin systeemillä, mutta jotenkin on salilla olo, etten käytä kuin ehkä 50% mun potentiaalista. En tiedä, onko tämä joku psyykkinen juttu (ei uskalla/kehtaa treenata kunnolla), ruokavaliongelma vaiko treeniohjelmasta johtuvaa. Laihdutan siis edelleen.

Olen tehnyt periaatteessa 2-jakoista vetävät/työntävät jaolla 3 kertaa viikossa. Vetopäivinä mavea (5x5+ lämpät), ylätaljaa (4x5), kulmasoutua käsipainoin (3x8), hauiskääntöä ja takaolkapäitä, työntöpäivinä etaria (5x5+lämpät), penkkiä (4x5+lämpät), pystäriä, ojentajia ja vatsarutistuksia. Kolmantena treenikerralla SJMVtä/prässiä/takakyykkyä (3x8, paitsi prässissä 15), alataljaa, vinopenkkiä, vipareita. Ongelma on se, että kyllästyminen iskee pääliikkeen jälkeen, jotenkin ei vaan jaksa innostua lopputreenistä ollenkaan. Eikä noita liikkeitäkään mitenkään älyttömästi ole ja treeni ei veny. Vaikka nuo kyykyt ja mavet on raskaita, siltikin tuntuu, etten saa ittestäni kaikkea irti. Ja motivaatio laskee, kun tuntuu ettei osaa edes treenata kunnolla, että treenistä ei saa tarpeeksi irti.

Olisko 3-jakoiseen siirtyminen ratkaisu?
 
^ Tämä nyt toki on taas tätä sister sciencea, mutta imo eihän sitä voi olettaa pystyvänsä samoihin tehoihin dieetillä, kuin muuten. Enkä ainakaan itse sen kesken ollessa lähtisi myöskään vaihtamaan treenijakoa.
 
Mulla ainakin on yksi viikko kun teen 15-30, sitten pari viikkoa sellasia 6-8 ja sitten taas viikko pari 10-12. Silleen vähän vaihdellen, noita painoja, ja tosiaan se löysäilyviikko. Olen huomannut että ei oo tullut kunnollista jumituskautta kun näin on tehnyt. Tai no, joulun jälkeen vähän tuntu että jäi junnaamaan, mutta sitten olin kaksi viikkoa sairaana totaalilevossa ja johan taas kulkee :)

Mä veikkaan, että aika monet naiset pelkää liian pitkiä sarjoja, just noita 15-30 toistoja (tai 12-20 toistoja voimakestävyysalueella), vaikka sellasiakin jaksoja kannattaa vuoteen parit ottaa. Se pelko kumpuaa varmaan just sieltä 80-90 -luvun aerobiccaamisesta ja "kiinteytys"-treeneistä. Vaihtelu ja monipuolisuus auttaa välttämään pahimmat tasannevaiheet.

Nannax: Kuinka pitkään oot hinkannut hermostollisella maksimivoima-alueella (alle 6 toistoa) pääliikkeitä? Jos oot pitkään tehnyt, niin sulla on varmaan hermosto ajettu ihan loppuun ja saattais olla herkistelyn paikka. Treeniä alle 6 toistoilla kannattaa jaksottaa 3-4 viikkoa maks ja sitten siirtyä hypertrofiselle maksimivoima-alueelle (perusvoima, massankasvu) 8-12 toistoa, jota sitten voi seurailla 6-8 viikkoakin. Tuntuu vähän erikoiselta ensin tehdä pääliikkeet rasittaen hermostoa ja sit siirtyä apuliikkeissä massankasvun alueelle.
 
Nannax: Kuinka pitkään oot hinkannut hermostollisella maksimivoima-alueella (alle 6 toistoa) pääliikkeitä? Jos oot pitkään tehnyt, niin sulla on varmaan hermosto ajettu ihan loppuun ja saattais olla herkistelyn paikka. Treeniä alle 6 toistoilla kannattaa jaksottaa 3-4 viikkoa maks ja sitten siirtyä hypertrofiselle maksimivoima-alueelle (perusvoima, massankasvu) 8-12 toistoa, jota sitten voi seurailla 6-8 viikkoakin. Tuntuu vähän erikoiselta ensin tehdä pääliikkeet rasittaen hermostoa ja sit siirtyä apuliikkeissä massankasvun alueelle.

Aika lailla aina, mavea en oo ikinä tehny yli kutosia (työsarjoja siis). Takakyykkyä oon tehny pitempiä sarjoja joskus, etaria en. Takakyykyn tekniikka taas on niin huono, että olen lähes luopunut koko liikkeestä, se ei vaan onnistu. Hermoston väsymiseen mun on vaikea uskoa, koska mulla tulee väkisin taukoja treenaamiseen (sellasia viikon mittasia pätkiä välillä, kun salille en pääse).

Treenistä vähän niinkuin puuttuu se ns. tekemisen meininki.
 
Nannax: laihduttaminenkin vaikuttaa helposti tuohon. Mutta jos toi on ihan psykologinen juttu, niin mulla ainakin auttaa mielikuvaharjoittelu ja muut psyykkaamisen keinot. On varmaan hyvin yksilöllistä, mikä toimii, mutta mm. seuraavia voi kokeilla:

- oman tavoitteen kertaaminen mielessä treenien keskellä
- sen ajattelu, miten ko. suoritus vaikuttaa lihakseen (ajattele, miten lihas voimistuu ja kasvaa, miten sinä vahvistut ja kehityt)
- kovakuntoisten tyyppien katsominen salilla
- itselleen juttelu kuin olisi itse ulkopuolinen pt
- riittävän energinen musiikki
- visuaaliset mielikuvat päässä (omat tavoitteet / motivoivat kuvat netistä)
- raskaiden pääliikkeiden jälkeen sisäinen uudelleentsemppaus: kerrot itsellesi miksi tätä teet, mitä seuraava liike kehittää, miten paljon se sua vahvistaa kun teet sen hyvin ja miten hyvältä tuntuu, kun teet sen kunnolla!

- Joskus riittävän pitkä lämmittely voi parantaa asiaa. Ei liian rankka tai pitkä, mutta yksilöstä riippuen tähän voi olla 10 minuuttiakin paikallaan.
- Miten syöt ennen treeniä / onko muuten riittävän energinen olo? Jos ennen treeniä ei tule ravintoa tarpeeksi eikä esim. hiilareita, se voi vaikeuttaa jaksamista.
- Perusturvalliset ja tavalliset buusterit: kuppi kahvia ennen salia, beeta-alaniini tai kreatiini voivat auttaa jaksamaan.
- Treeniohjelman vaihtoa ja päivitystä kannattaa kokeilla.

Kyykyssä auttaisin mielelläni enemmänkin jos osaisin, mutta ilman suorituskuvaa se on liki mahdotonta. Mulla ainakin parhaat treenibuustit on kuitenkin lähteneet juuri kyykyn oppimisesta. Aikanaan se oli ihan hirveää, mutta sittemmin jopa 10-12 toiston sarjat on olleet nautittavia ja niissä saa laitettua itsensä todella koville.
 
Aika lailla aina, mavea en oo ikinä tehny yli kutosia (työsarjoja siis).

Treenistä vähän niinkuin puuttuu se ns. tekemisen meininki.

Alle 6 sarjoilla lisäät kyllä lihasten syttymistiheyttä, hermostollista käskytystä ja koordinaatiota, mutta työkyky ei kasva lainkaan. Voiman kasvattaminen vaatii molempia. Eli sekä hermostollista maksimivoimatreeniä (3-6) että hypertrofista maksimivoimatreeniä (6-12) ja noihan kannattaisi ohjelmoida eri jaksoille, ei samoille treenikerroille tai -jaksoille. Treeniliikkeitäkin pitäisi vaihtaa 5-6 viikon välein, koska kroppa mukautuu tekemäänsä.

Treenaat siis kaksijakoisella 3 päivää viikossa eli treenaat käytännössä samat lihasryhmät vain joka viides päivä. Lihakset kuitenkin pääasiassa palautuu parissa päivässä, joten lihaksillasi on aika paljon sellasta löysää aikaa tossa välissä. Voisit treenata tietyt lihasryhmät vaikka joka kolmas päivä, jos tekisit esimerkiksi yksijakoisella 3 päivää viikossa tai kaksijakoisella 4 päivää viikossa. Jos siirtyisit kolmijakoiseen, jolloin treenaisit samat kolme päivää viikossa, lihasryhmät tulisi treenattua vain kerran viikossa!

Motivaatio on aika tärkeä juttu, koska suurin osa punttihommista tapahtuu oikeasti pään sisällä. On harmi, että homma tyssää jo ekoihin liikkeisiin ja motivaatio laskee. Ongelman tiedostaminen ja sen korjaaminen olisi tärkeää, ennen kuin pahimmassa tapauksessa heität kirveen kaivoon. Voisko uusi ohjelma ja perusteisiin palaaminen olla sulle hyvä juttu? Mitä oikeasti haluat, mitkä ovat tavoitteesi (kirjoita ne itsellesi ylös mahdollisimman selkeästi ja siten, että niitä voi mitata), mikä sinua motivoi? Nämä on siis tärkeitä kysymyksiä sulle itsellesi, jotta pystyisit paremmin nähdä ja korjata ongelmakohdat ja toimia tavoitteellisesti päämääräsi eteen.
 
Tankopippuri ja Ayana jo kaiken olennaisimman lähes sanoivatkin.

Mulla on kovin armollinen ja salliva asenne itseäni kohtaan treenissä. Vaikka nykyisellään harvemmin motivaatiosta pulaa, menen yhä ja aina salille sillä ajatuksella, että jos ei maistu, lähden vaikka kesken pois. Enkä koskaan ajattele, että nonni, nyt mennään veren makun suussa. Vaan menen salille, teen sillä intensiteetillä kuin sattuu irtoamaan, ja kappas, yleensä aina irtoaa hyvällä intensiteetillä. Tasan kerran olen lähtenyt kesken, ja kerta kerran jälkeen treeni on välillä ok - todella hyvä. Siinä kohtaa, kun treeni on huono, tiedän että on kevennettyä 3 päivää, tai koko viikko paikallaan.
 
Treenaat siis kaksijakoisella 3 päivää viikossa eli treenaat käytännössä samat lihasryhmät vain joka viides päivä. Lihakset kuitenkin pääasiassa palautuu parissa päivässä, joten lihaksillasi on aika paljon sellasta löysää aikaa tossa välissä. Voisit treenata tietyt lihasryhmät vaikka joka kolmas päivä, jos tekisit esimerkiksi yksijakoisella 3 päivää viikossa tai kaksijakoisella 4 päivää viikossa. Jos siirtyisit kolmijakoiseen, jolloin treenaisit samat kolme päivää viikossa, lihasryhmät tulisi treenattua vain kerran viikossa!

Oli tarkotus treenata neljänä päivänä, mutta tyssäsi aikatauluongelmiin. Jos palais 1- jakoiseen, miten ohjelma kannattaisi rakentaa? Kuitenkin siten, että saisi sekä maven, että kyykyn pidettyä ohjelmassa, sillä olen huomannut noista liikkeistä ihan selkeitä hyötyjä kropan jäntevyyden, liikkuvuuden ja ihan yleisen treenimotivaation paranemisen kannalta. Mavepäiviä ootan oikeasti ihan sylki suusta valuen :). Kuitenkin voi olla, etten noita molempia liikkeitä jaksa tehdä samoissa treeneissä (selkä ei tod. näk jaksa). Kropan muodosta huomaa heti, että olkapäät laahaa aivan jäljessä, selkä on yllättävän hyvässä kunnossa (sitä v-mallia ja verrattuna muuhun kroppaan aika vähän rasvaa, näkyy jopa lihasta) ja jalkoihin tarvisin lisää voimaa ja lonkkaan liikkuvuutta. Rinta on ihan ok. Kehonkoostumusmittauksen mukaan yläkroppa on lihasten suhteen alakroppaa edellä, mikä on hämmästyttävää, sillä selkätreeni on aiemmin ollut mun suuri ongelma. Luulen, että tuo maven tekeminen on yksi iso syy tuohon parannukseen.

Mikä mua motivoi? No ilman sen suurempia syvällisiä mietteitä voin mainita ainakin tulosten nousemisen (voimat paranee) ja kropan tiivistymisen. Lisäksi lihasmassan hurja kasvu (1kg/6kk) näin laihduttamisen aikana sai treeniin vähäksi aikaa lisää boostia. Hyvä ja ryhdikäs olo treenin jälkeen on ihanaa (en tosin saa sellaista hekutus-endorfiinihumalaa ikinä...). Mutta nuo ei riitä, jos treenaaminen itsessään menee käsijarru päällä, sillä hlauaisin nauttia myös siitä tekemisestä, enkä vaan tuloksista. Vaikea selittää, millainen se fiilis siellä on. Jotenkin on vaikea keskittyä treeniin, mun mielessä optimoin koko ajan ohjelmaa (optimoin kaikkea, insinööriluonne yrittää miettiä miten voisi kaikkea tehdä paremmin).

Tavoitteet. No normaalipainoiseksi pääseminen menettämättä lihasmassaa (saa tulla lisää, ei ole pakko). Selkä- ja polviongelmien selättäminen (mulla on alkavaa nivelrikkoa). 100kg mave. Takakyykkytekniikan oppiminen. Treeni-ilon löytyminen. Tasapainoinen ja voimakas kroppa (sisäisesti ja ulkoisesti).
 
@Nannax

Hyvä ,että mave ainakin innostaa :) 1-jakoisessahan on se kiva puoli, että voit helposti jakaa maven ja kyykyn eri päiville. 1-jakoisessa tarkoitushan olisi, että lihasryhmiä rasitetaan juurikin eri tavoin 3 päivänä viikossa. Varmaan kannattaa selata noita eri ohjelmia vaikka treeniohjelmat osiosta - treenisi sisältöön vaikuttaa juurikin tarpeesi ja tavoitteesi. Ja hienoa, että olet saanut selässä aikaiseksi, jos se vielä on ollut sun ongelma! Ongelmathan katoaa sillä, että niihin tarttuu aktiivisesti :) Ja vastaavasti jos hartiat laahaa perässä, niin ohjelmaan kannattaa tietysti koittaa vähän painottaa sitä osastoa.

Mulla on myös ollut ongelmia vasemman lonkan liikkuvuuden kanssa (edelleen jäykempi kuin oikea), mutta kun aloitin joogan kaksi vuotta sitten, niin liikkuvuus naftisti kolmenkympin rajapyykin ylittäneenä on parempi mitä se oli reilu 10-kesäisenä, jolloin olin harrastanut jo vuosia aktiivisesti telinevoimistelua! Kaksi vuotta sitten olisin nauranut päin naamaa, jos joku olis väittänyt, että voisin tällä iällä olla notkeampi mitä tuolloin. Mä itse joogailen kotona, teen Youtubesta, joten helppo sovittaa aikatauluun ja mielialaan :)

Tossa sulla oli aika hyvin erilaisia tavoitteita. Niitä vois palastella osatavoitteisiin ja laittaa tavoiteaikatauluja, vaikka kesäkuussa mavesta 90kg (ellei mee jo!). Tällöin ois ehkä helpompi saada aikaiseksikin. Ikuisuustavoitteet kun harvoin toteutuu. Jokaiselle treenikerrallekin voi asettaa tavoitteen. Tänään teen treenin niin, että nautin tekemästäni, muistan hymyillä (vaikka sit sarjojen välissä, kun pystyy vihdoin rentouttaa ne naamalihakset, ja jos ei hymyilytä, niin kokeile kuitenkin). Tai tänään keskityn takakyykkytekniikkaan (okei, jos se tarkoittaa, että itse treeni menee vähän läskiks, niin oikean tekniikan harjoittelu on kuitenkin kaiken a ja o). Tänään annan kaikkeni, saan yrittää ja epäonnistua TAI tänään treenaan vieraan porukan kanssa esim. punttimimmien miitti TAI pyydän neuvoa toiselta harrastajalta tmv (voisko tällainen auttaa sosiaaliseen pelkoon eli siihen ettei kehtaa/uskalla?).

Muista olla itsellesi lempeä, kokeile vaikka mielikuvaharjoitusta seisoen rauhassa silmät kiinni ja hengittäen syvään: assosioi kuinka setti menee, miltä se tuntuu, missä lihaksissa se tuntuu ja tee jokainen toisto mielessäsi (tai vaikka ilmassa - muut pitäkööt hulluna jos haluu :D): tämän jälkeen hengähdä ja kun sitten teet setin, keskity täysin hetkeen, keskity hengityksen rytmiin ja keskity kropan tuntemuksiin. Mä käytän välillä myös mantroja: hengitä, hyvin menee, yksi vielä jne... Mulle positiivinen itsepuhelu on todella tärkeää, koska täydellisyyden tavoittelijana olen pelännyt epäonnistumista ja aliarvioinut kykyjäni paljon. Kokeile luovasti eri juttuja, sieltä varmaan löytyy sulle sopivia keinoja motivoida ja löytää iloa itse treenistä.

Tavoitteissa vois hyvin olla myös jotain sellaista joka mittaa kehonhallintaa ja -voimaa sillai yleisesti. Mä otin itselleni tavoitteeksi press-up käsinseisonnan tälle vuodelle, mut vähän aliarvioin itteeni kun pääsin jo pari päivää sitten pusertamaan itseni ylös. Mut nyt voin palastella päätavoitteen eli että opin tulemaan myös hallitusti alas ja sen jälkeen harjoittelen pick up käsilläseisontaa. Ja vaikka maailman mittakaavassa mun käsiseisontakeuliminen on turhamaista eikä siitä oo mun elämälle mitään hyötyä, niin tuli hirveän hyvä fiilis onnistumisesta ja kova motivaatio harjoitella lisää.

Hirvee läjä tekstiä ja minimaalinen määrä asiaa :D Mut toivottavasti saat jotain ideoita ja ajatuksia muhimaan ja löydät treeni-iloa!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom