Paljon toistoja/pienet painot vai toisinpäin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nunza
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Vääntäkää nyt kiltit mulle rautalangasta. Jos mä haluan lisää muotoa lihaksiin, mun tapauksessa jalkoihin ja pakaroihin, onko silloin syytä tehdä kyykyt ja maastavedot pitkillä sarjoilla/pienemmillä painoilla vai lyhyillä sarjoilla/isoilla painoilla?
Voimaakin toki haluan, ja kehitystä muutenkin, mutta ennenkaikkea haluaisin nyt että alakroppani ei näyttäisi niin mitättömältä muuhun kroppaan verrattuna. Olen treenannut keväästä asti, aika isoja painoja käyttäen, mutta sitten jouduin pitämään taukoa, ja nyt tuntuu siltä etten ole kehittynyt mihinkään suuntaan ja koko tuntuma treeniin on hakusessa. :puntti:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyillä sarjoilla/isoilla painoilla.
Jos haluat lihaksia, täytyy sinun syödä enemmän ja treenata isoilla painoilla.
Naisten lihasten kasvu on valitettavasti erittäin hidasta etkä ole treenannut vielä tarpeeksi kauan, että voisit nähdä todella suurta kehitystä.
 
Treenaa tuntumalla niin että tosiaan tiedät mitä lihasta treenaat ja isoilla painoilla. Toistoja sarjoissa kannattaa tehdä jotain väliltä 6-12 vaihdellen välillä. Mitään 20 toiston sarjoja tuskin kannattaa alkaa tekemään jos lihasta haluat kasvattaa. Toki lämmittelyt sitte erikseen pienemmillä painoilla. Ja ruokavalio vaikuttaa kehitykseen kyllä ratkaisevasti.
 
Naisten lihasten kasvu on valitettavasti erittäin hidasta etkä ole treenannut vielä tarpeeksi kauan, että voisit nähdä todella suurta kehitystä.

Mä olen jotenkin niin kyllästynyt tähän läppään. Totta on, että lihasten kasvu naisilla on hitaampaa ja yleisesti vaatimattomampaa kuin miehillä, mutta tässä pätee kyllä ihan samat säännöt muuten, eli josko geenit ovat suotuisat, ruokavalio kunnossa, ja treeni ja lepo oikeassa suhteessa, niin tuloksia tulee takuulla ihan hyvään tahtiin. Varsinkin, kun harva nainen sitä 50 cm hanskaa tavoittelee, joten vähemmänkin lihaskasvua on jo tarpeeksi, ja joskus jopa sekin 'liikaa'. Ja kyllä nimenomaan aloittelija voi saada niitä tosi nopeitakin tuloksia.

Jostain muistan myös lukeneeni, että itseasiassa naisilla jaloissa lihassolut jopa responoivat helpommin treeniin kuin miehillä. Ja jos tuota nyt miettii, niin hyvin voi ollakin niin. Monella mimmillä jalat ovat heittämällä treenatumman näköiset vs. ne miesten narupohkeet.

Olen itse käynyt niin kauan naisten saleilla, että uskallan yleistää väittäessäni, että suurin syy siihen naisten erittäin hitaaseen lihaskasvuun on siinä, että salilla vain pikkasen jumppaillaan, ilman mukavuusalueelta poistumista, ja/tai ruokavalio ei ole kunnossa. Joko niin, että syödään liian vähän, tai sitten niin, että syödään väärin ja liikaa ja jolloin tuntuu siltä, ettei lihasta tule, koska se ei sieltä rasvakerroksen alta milloinkaan oikein erotu.

Treenaa tuntumalla niin että tosiaan tiedät mitä lihasta treenaat ja isoilla painoilla. Toistoja sarjoissa kannattaa tehdä jotain väliltä 6-12 vaihdellen välillä. Mitään 20 toiston sarjoja tuskin kannattaa alkaa tekemään jos lihasta haluat kasvattaa. Toki lämmittelyt sitte erikseen pienemmillä painoilla. Ja ruokavalio vaikuttaa kehitykseen kyllä ratkaisevasti.

Kuten Ninni_ sanoi, kuulostele tuntumaa. 10 voisi olla se hyvä keskitie esim. kolme sarjaa mennessä. Eka kohtuu helpolla, mutta niin että tuntuu alusta saakka jo sekin, toinen vaikeammin, kolmas niin, että viimeiset pari vähintään menee hyvin jo vaikeasti/ poltteella. Heti kun se toka ja kolmas helppoja, lisäät taas vastusta.

Vähemmän toistojakin ok, mutta niissä ainakin itse huomaan yhä helposti meneväni tekniikan kustannuksella, eli ei niin hyvä. Joten mielummin vähemmän vastusta ja puhtaammin.
 
Miten on nunza, teetkö kuinka paljon aerobista ? Just samasta asiasta puhuin eilen saliohjaajan/PT:n kanssa ( no okei, mulla ei kyllä ole sitä ongelmaa yläkropassakaan, että olisi liikaa lihaksia… ) ja hän käski jättää aerobisen liikunnan minimiin ainakin koeluontoisesti. Kävellä voi jonkun verran ( ja varmaan kannattaakin ) , mutta esim. juoksua ei saisi tehdä ollenkaan. Mun pitäisi myös syödä enemmän, alan harjoitella sitä huomenna.

Ja kiitos Penelopelle, joka valoi uskoa siihen, että tuloksia voi nainenkin saada edes jotenkin kohtuullisella tahdilla. Mä en tarkoita sitä, että odottaisin kuukauden treenin tekevän ihmeitä, mutta nyt kun olen päättänyt treenata kovempaa ja syödä paremmin, niin hiukan masentaa ajatus siitä, että tuloksia joutuisi odottamaan tyyliin vuosikaupalla. Mä en silti vieläkään oikein tiedä, että millaisella aikajänteellä olisi lupa edes odottaa muutosta ? Riippuu varmaan monesta tekijästä, mutta voisiko sitä olla optimisti ja ajatella, että esim. puolessa vuodessa voisi saavuttaa selvästi mitattavissa olevaa lihaskasvua ? Olettaen siis, että treenaa oikeasti tosissaan ja syö hyvin. Mä olen vanhempi rouva ( 40 vee ) ja liikunnallista taustaa löytyy jonkun verran. Paljonkohan toi ikä oikeasti vaikuttaa ?
 
Tässä faktaa naisten lihaskasvusta:

Personal Trainer TH-Valmennus Jyväskylä: Pinkkipainoja vai raskasta rautaa? -Sukupuolierot harjoittelussa

Ja tässä iän vaikutuksesta:

Personal Trainer TH-Valmennus Jyväskylä: Luukku 15. Ikä ja aineenvaihdunta -syy vai tekosyy?

Puolessa vuodessa ehtii tehdä jo näkyvää tulosta, jos syö riittävästi, lepää tarpeeksi ja treenaa todella tiukasti ja riittävän vaihtelevasti. Todella tiukasti = Ei jaksaisi enää 2-3 toistoo enempää, naama ei tosiaan pysy peruslukemilla, hikoilee reippaasti, treenin jälkeen on poikki, jne jne.
 
Puolessa vuodessa voi saavuttaa näkyviä tuloksia.

Mulla oli pitkään jalkojen kehittymisessä ongelmana se, ettei treeni ollut riittävän kovaa. Tietysti riippuu paljon siitä, kuinka nopeasti/isoja tuloksia haluaa. Tein lähinnä puolikyykkyjä ja välillä SJMV:tä, mutta sitäkin enemmän selällä kuin jaloilla. Nyt ohjelmassa on kyykkyä, askelkyykkykävelyä, bulgarialaisia askelkyykkyjä ja SJMV tuntumalla, ja tuloksia tuntuisi tulevan. Itse teen hybridijaolla niin, että jalkatreenejä tulee viikossa useammat kuin muulle kropalle.

Nunza, voisit ehkä laittaa tähän nykyisen jalkatreenisi, niin olisi helpompi myös arvioida mikä kehittäisi eniten?
 
Ja kiitos Penelopelle, joka valoi uskoa siihen, että tuloksia voi nainenkin saada edes jotenkin kohtuullisella tahdilla. Mä en tarkoita sitä, että odottaisin kuukauden treenin tekevän ihmeitä, mutta nyt kun olen päättänyt treenata kovempaa ja syödä paremmin, niin hiukan masentaa ajatus siitä, että tuloksia joutuisi odottamaan tyyliin vuosikaupalla. Mä en silti vieläkään oikein tiedä, että millaisella aikajänteellä olisi lupa edes odottaa muutosta ? Riippuu varmaan monesta tekijästä, mutta voisiko sitä olla optimisti ja ajatella, että esim. puolessa vuodessa voisi saavuttaa selvästi mitattavissa olevaa lihaskasvua ? Olettaen siis, että treenaa oikeasti tosissaan ja syö hyvin. Mä olen vanhempi rouva ( 40 vee ) ja liikunnallista taustaa löytyy jonkun verran. Paljonkohan toi ikä oikeasti vaikuttaa ?

Ole hyvä, sellaiseksi se oli tarkoitettukin. Siihen, miten nopeasti tuloksia kullekin tulee, lienee aika mahdoton vastata. Siinä kun on aina niin monta muuttujaa. Eli mikä on aikaisempi urheilutausta, mikä on lähtötilanne ja tarpeet, eli esim. onko entuudestaan hoikkaan varteen hakemassa massaa, vai haluaako nykyisestä pienemmäksi ja kiinteämmäksi, millaiset geenit ovat, eli responoiko kroppa miten helposti treeniin, kuinka paljon aikaa pystyy treeniin lohkaisemaan, miten syö, ja ennenkaikkea mitä siellä salilla tekee.

Itse en ole huomannut iän myötä kyllä oikeastaan mitään eroa. Melkein päinvastoin. On enemmän malttia, osaa kuunnella kroppaansa paremmin, nuoruuden ylikriittisyys poissa, niin osaa ja voi aidosti iloita jopa pienestäkin edistyksestä jne. Palautuminen ehkä hieman hitaampaa, mutta sen saa taklattua sillä kroppansa kuuntelulla.

Kuukaudessa nyt harvoin mitään ihmeitä tapahtuu. Puolessa vuodessa voi saada jo ihan kivojakin tuloksia aikaan. Mittanauha ja vaatteet ovat mielestäni hyvä tapa siihen oman edistymisen seurailuun :) Ja olen samaa mieltä tuon osalta, että jos kun haet jalkoihin lisää massaa, silloin kannattaa jättää aerobisesta juoksu ainakin vähemmälle, ellei kokonaan väliin. Kevyenä palauttavana kävely hyvä.

Ja vaikka nyt ei koskaan mitään tosi näkyviä tuloksia saisikaan, niin varsinkin aikuiselle naiselle lihaskuntoharjoittelu on anycase kuin laittaisi rahaa pankkiin. Eli haaskuun se ei silti mene, päinvastoin.
 
Jos jalkoihin halutaan panostaa, niin 3-4 kertaa viikossa punttia ja aerobiset minimiin ( tyyliin 2 kävelyä a 45 min vko), paljon monipuolista, proteiinipitoistaruokaa koneeseen. Jos 3 x salia niin 1-jakoinen käyttöön, jos 4 niin 2-jakoinen, olis mun suositus. Tai sitten 2 jalkapäivää ja 1 ylävartalopäivä / viikko.
 
Ole hyvä, sellaiseksi se oli tarkoitettukin. Siihen, miten nopeasti tuloksia kullekin tulee, lienee aika mahdoton vastata. Siinä kun on aina niin monta muuttujaa. Eli mikä on aikaisempi urheilutausta, mikä on lähtötilanne ja tarpeet, eli esim. onko entuudestaan hoikkaan varteen hakemassa massaa, vai haluaako nykyisestä pienemmäksi ja kiinteämmäksi, millaiset geenit ovat, eli responoiko kroppa miten helposti treeniin, kuinka paljon aikaa pystyy treeniin lohkaisemaan, miten syö, ja ennenkaikkea mitä siellä salilla tekee.

Itse en ole huomannut iän myötä kyllä oikeastaan mitään eroa. Melkein päinvastoin. On enemmän malttia, osaa kuunnella kroppaansa paremmin, nuoruuden ylikriittisyys poissa, niin osaa ja voi aidosti iloita jopa pienestäkin edistyksestä jne. Palautuminen ehkä hieman hitaampaa, mutta sen saa taklattua sillä kroppansa kuuntelulla.

Kuukaudessa nyt harvoin mitään ihmeitä tapahtuu. Puolessa vuodessa voi saada jo ihan kivojakin tuloksia aikaan. Mittanauha ja vaatteet ovat mielestäni hyvä tapa siihen oman edistymisen seurailuun :) Ja olen samaa mieltä tuon osalta, että jos kun haet jalkoihin lisää massaa, silloin kannattaa jättää aerobisesta juoksu ainakin vähemmälle, ellei kokonaan väliin. Kevyenä palauttavana kävely hyvä.

Ja vaikka nyt ei koskaan mitään tosi näkyviä tuloksia saisikaan, niin varsinkin aikuiselle naiselle lihaskuntoharjoittelu on anycase kuin laittaisi rahaa pankkiin. Eli haaskuun se ei silti mene, päinvastoin.

Kiitos kaikille. Joo, kyllähän se toki on niin, että ei auta kuin kokeilla itse ja katsoa, että mitä tuleman pitää. Mutta kuten todettu, mua lohduttaa kuitenkin se, että jonkinlaisia tuloksia ainakin voi odottaa kohtuullisella aikajänteellä.

Ja ikääntymisen plussapuolet ovat tuossa hyvin tiivistettynä. Yksi isoista asioista itselleni on juuri tuo itsensä ja kroppansa kuuntelemisen oppinen. Osaan syödä, levätä ja harjoitella paljon järkevämmin kuin joskus nuorempana.

Voisiko joku teistä viisaammista kurkata mun tuohon toiseen ketjuun laittamaa treeniohjelmaa ? Olisi kiva saada jotain palautetta :)
 
Heiii, kiitos hyvistä vastauksistanne! :) Kerron nyt koko tilanteeni alusta asti, oon sitä valottanut jo joskus aiemminkin, mutta laitan sitä nyt tähänkin niin tiedetään lähtökohdat. :)
Olen siis pian 37-vuotias. Aloittanut salitreenin joskus v. 96 ja siitä lähten ihan viime kevääseen asti treenaillut just silleen jumppaillen, tiukasti mukavuusalueen sisäpuolella. Välillä käynyt jumpissa, paljon joogassa ja kävelylenkit on kuuluneet mun elämään aina. Mun peruskunto on aika ok, punttisalihommat on mulle tuttua kauraa tosiaan vuosien takaa, siis nuo perushommelit.
Sairastin rintasyövän v. 2011 ja siitä toipunut, edelleen mulla on hormoni-estolääkitys päällä, mutta se ei hirmusti olotilaani ole vaikuttanut, siis sivuoireita ajatellen.
Ongelmakohtiani on vyötärönseutu ja alakroppa, eli näytän varoituskolmiolta näin vähemmän nätisti sanottuna. :fuckyeah:
Aloitin kovemman salitreenin viime keväänä, mielessä juurikin kehon muokkaus, eli jalat ja takapuoli isommiksi ja vyötäröä pienemmäksi. Sain saliohjelman, joka on perus-hyvä, mutta olen sitä vähän muokkaillut sitten niin että joka jalkapäivänä esimerkiksi teen liikkeitä hieman erilailla, kuitenkin samoja lihasryhmiä rasitellen. Tuloksia on tullut hieman; reisikoneissa (etu-, taka- ja lähentäjä ja loitontaja) olen saanut lisätä sarjapainoja huimasti verrattuna entiseen. Kyykkyä tein kesällä tosi isoilla painoilla ja voima lisääntyikin, kunnes tajusin tekeväni sen väärin; en kyykännyt tarpeeksi syvälle vaan jäin liian ylös. HArjoittelin kyykkyä uudelleen penkin avulla (siis niin että takapuoli hipaisee penkkiä ala-asennossa), ja sitten sainkin ottaa melkein kaikki painot pois; eli teen kyykyt nyt pelkällä tangolla (20kg) ja jos oikein vahvana olen, lisään 10kg levyt molempiin päihin.. :/
Jalkaprässillä saan tehtyä kolme 8 toiston sarjaa ja ehdoton maksimi paino on 110kg. Aiemmin syksyllä sain tehtyä 130kg. Meidän salilla on siis sellainen istuma-asennossa tehtävä prässilaite, jossa painotkin säädetään kuten kaikissa muissakin laitteissa.
Mulla on nyt syksyllä ollut muutamia taukoja treenissä; olen ollut kaksi kertaa kovassa flunssassa ja elokuussa lääkitystäni muutettiin hieman ja alkuajan sivuvaikutukset vaikutti myös voimaan ja jaksamiseen salilla. Nyt loppuvuodesta selkääni tuli joku tulehdus; yläselkä oli ihan jumissa. Se on kuitenkin parantunut, ja nyt olenkin joka treenin jälkeen venytellyt kunnolla ja se tuntuu kyllä tehoavan.
Aerobista liikuntaa harrastan siis sen verran, että käyn kävelylenkillä muutaman kerran viikossa ja ennen punttia lämmittelen juoksumatolla n. 10-15min taikka crosstrainerissa saman aikaa.

Jalkatreenini on viime aikoina ollut suunnilleen seuraavanlainen:
-kyykky tangolla 4x 15-20 (jos laitan ne painot, silloin teen 8-10 toistoa)
-pakarakone 3 x 12
-etureidet 3 x 8-12
-takareidet 3 x 8-12 (vaihtoehtoisesti teen joskus maastavetoa samoilla toistomäärillä)
-lähentäjät ja loitontajat molemmat 3 x 8-12
(noissa laitteissa teen usein niin että pari ekaa sarjaa teen sellaisilla painoilla että tuntuu, ja viimeisessä sarjassa laitan niin paljon painoa kuin ikinä jaksan ja teen sit niin monta kuin pystyn, samaa en uskalla tehdä kyykyssä koska treenaan aina yksin ja pelkään kellahtavani pyrstölleni tangon kanssa!)
-askelkyykkyjä siten että kävelen jumppasalin päästä päähän, painot käsissäni taikka prässi yhdellä jalalla taikka kyykky yhdellä jalalla tangon kanssa
-yleensä teen myös leveän, syvän kyykyn niin että pidän painoa käsissäni jalkojen välissä ja kyykkään niin syvään kuin pääsen (onko tää joku sumokyykky tms?)

Ja tosiaan joskus jätän jonkun noista pois ja joskus teen kaikki. Prässiä inhoan ja mielelläni jättäisin sen iäksi pois. :D
En tiedä saako tuosta nyt jonkunlaista kuvaa, toivottavasti. Tekniikan pitäisi noissa olla kaiketi kunnossa. Kyykkyä mietin, onko yhtä hyvä tehdä se niin että tanko on edessä, mun olkapäilläni, vai onko tangon paras olla niskan takana?
 
Mä olen jotenkin niin kyllästynyt tähän läppään. Totta on, että lihasten kasvu naisilla on hitaampaa ja yleisesti vaatimattomampaa kuin miehillä, mutta tässä pätee kyllä ihan samat säännöt muuten, eli josko geenit ovat suotuisat, ruokavalio kunnossa, ja treeni ja lepo oikeassa suhteessa, niin tuloksia tulee takuulla ihan hyvään tahtiin. Varsinkin, kun harva nainen sitä 50 cm hanskaa tavoittelee, joten vähemmänkin lihaskasvua on jo tarpeeksi, ja joskus jopa sekin 'liikaa'. Ja kyllä nimenomaan aloittelija voi saada niitä tosi nopeitakin tuloksia.

Jostain muistan myös lukeneeni, että itseasiassa naisilla jaloissa lihassolut jopa responoivat helpommin treeniin kuin miehillä. Ja jos tuota nyt miettii, niin hyvin voi ollakin niin. Monella mimmillä jalat ovat heittämällä treenatumman näköiset vs. ne miesten narupohkeet.

Olen itse käynyt niin kauan naisten saleilla, että uskallan yleistää väittäessäni, että suurin syy siihen naisten erittäin hitaaseen lihaskasvuun on siinä, että salilla vain pikkasen jumppaillaan, ilman mukavuusalueelta poistumista, ja/tai ruokavalio ei ole kunnossa. Joko niin, että syödään liian vähän, tai sitten niin, että syödään väärin ja liikaa ja jolloin tuntuu siltä, ettei lihasta tule, koska se ei sieltä rasvakerroksen alta milloinkaan oikein erotu.



Kuten Ninni_ sanoi, kuulostele tuntumaa. 10 voisi olla se hyvä keskitie esim. kolme sarjaa mennessä. Eka kohtuu helpolla, mutta niin että tuntuu alusta saakka jo sekin, toinen vaikeammin, kolmas niin, että viimeiset pari vähintään menee hyvin jo vaikeasti/ poltteella. Heti kun se toka ja kolmas helppoja, lisäät taas vastusta.

Vähemmän toistojakin ok, mutta niissä ainakin itse huomaan yhä helposti meneväni tekniikan kustannuksella, eli ei niin hyvä. Joten mielummin vähemmän vastusta ja puhtaammin.

Joo, aloittelijoille tuleekin helposti "newbie gains", mutta sitten se lihasten kasvu ei enää olekaan niin helppoa vaikka olis minkälaiset "geenit". Sen takia sanoin, että kannattaa suurilla painoilla treenilla, koska naisista tuskin tulee naispuolisia hulkkeja ainakaan vahingossa.
Jos ajatellaan, että suurin osa salilla olevista miehistä haluavat isommat lihakset ja se on niillekin työteliästä, niin naisille tuskin tulee kauheat massiiviset lihakset heti.
Itse yritän kasvattaa lihaksia suurilla painoilla ja huomasin, että ensi kertaa elämässäni mulla on kurveja ja muotoja. Reidet paksuuntuivat entisestään, mutta pidän tämän vartalon mielummin kuin sen, joka mahtuu pillifarkkuihin.
Siis, itselläni kävi niin, että kun aloitin voimailun, vartalostani tuli kurvikas. Iise olen myös nelikymppinen ja näytän paremmalta nyt kuin koskaan parikymppisenä. Sen takia yritän kannustaa naisia voimailemaan suurilla painoilla.
Paino ei ole myöskään noussut vaikka olen jättänyt aerobisen harjoittelun minimiin. En ikinä kuvitellut, että se on edes mahdollista.
Eli lyhyesti: voimailu naisille on parasta maailmassa, ja tekee meidät upeiksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
Nunza: kyykyssä käsittääkseni tanko etupuolella ottaa enemmän etureisiin ja takapuolella peppuun ja takareisiin. Itse en ole koskaan edes kokeillut tanko edessä. Elliot Hulsella on YouTubessa video, missä hän selittää, miksi hän kannattaa tanko etupuolella kyykkäystä. Mutta mielestäni se on oma valinta.
Jalkaprässin taidan itsekin jättää pois. Mulla meni selkä siitä kolmeksi päiväksi, vaikka oli kyl omaa tyhmyyttä kun tulin polvet liian alas rintaa vasten.
 
^Kiitos vastauksesta Cassandra. :)
Mitäs mieltä olette siitä kun kyykkää polvillaan?
Onko niin että voin pitää tosiaan jalka/persuspäivää vaikka kaksikin kertaa viikossa? Tuolla aiemmin joku oli kirjoittanut että voi ihan hyvin tehdä niinkin että käy kolmesti viikossa salilla ja tekee 1x yläkroppa ja 2x jalat. Haluaisin nyt tosissaan panostaa tuohon alaosastooni. :)
 
Nunza: Mielestäni sun ei tarvitsisi kauheasti ruveta monimutkistamaan asioita vielä tässä vaiheessa.
Hyvillä perusliikkeillä kuten mavet, kyykyt, prässit pääsee jo pitkälle. Sit on erikseen pepulle hyviä liikkeitä kuten hip thrust. Lihastohtorin sivuilla on hyviä pakaraliikkeitä ja kannattaa tsekata myös Bret Contrerasin sivut.
Katso itsellesi joku hyvä aloittelijan tai keskitason ohjelma (niitä on netissä todella paljon ja ammattiosaajien laatimia)ja pysy siinä jonkin aikaa.
Olet varmaan saanutkin jo tuloksia.
Itselläni on niin läskit jalat, että saisin tiputtaa rasvaprosentin todella alas, ennen kuin mitään muotoja näkyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, hiljaa hyvä tulee. Keskitynpä noihin isoihin liikkeisiin nyt josko vaikka saisin jotain aikaiseksi. JA totta; kun keväällä aloitin, mut takapuoli oli ihan kamala vanhan paapan persus, onhan se toki saanut pyöreyttä vähän. Ja jaloissa näkyy lihakset tosi hyvin, mutta mun jalat onkin sitten aina olleet kovasti vähärasvaiset. Kaikki rasva kerääntyy näköjään vyötäröön ja yläkroppaan. :face:
edit. mutta mun koivet on silti ihan liian kapoiset kanankoivet. :jahas:
 
Mulla kaikki rasva on masussa ja säärissä. Haluisin isomman pepun ja solakammat sääret. Mulla on takapuoli pyöristynyt oikein mukavasti, mutta se ei vaan kasva! Tai kasvaisi varmaan jos söisi tarpeeksi, mut sit kasvais kaikki muutkin. ;)

Onnea muuten rintasyövästä parantamiselle! Se, että olet sen selättänyt on mahtava juttu.

Oikeesti mun mielestä sun kannattaisi vaan treenata treenaamisen ilosta eikä obsessoida sun jaloista niinkun mäkään en mun läskeistä sääristä ;)
 
Joo, aloittelijoille tuleekin helposti "newbie gains", mutta sitten se lihasten kasvu ei enää olekaan niin helppoa vaikka olis minkälaiset "geenit". Sen takia sanoin, että kannattaa suurilla painoilla treenilla, koska naisista tuskin tulee naispuolisia hulkkeja ainakaan vahingossa.

Noniin, nyt ollaan enemmän samalla kartalla :) Tosin olen sitä mieltä, jos olosuhteet suosiolliset, ja treenaa kunnolla, niitä lihaksia kyllä tulee, eli ei se mitenkään toivotonta ole. Päinvastoin meille jopa helpompaa kuin miehille, kun se vähäinenkin kasvu jonkun lihasryhmän osalta voi olla jo ihan jees ja tarpeeksi. Isot lihakset, ne ovatkin sitten eri juttu, ja vain harvan saavutettavissa, mutta harvempi niitä edes hakee.

Isot painot, joo, mutta kuitenkin kohtuudella, eli ei missään nimessä tekniikan kustannuksella. Liian isoilla painoilla myös itsensä loukkaamisen riski kasvaa.

Mulla kaikki rasva on masussa ja säärissä. Haluisin isomman pepun ja solakammat sääret. Mulla on takapuoli pyöristynyt oikein mukavasti, mutta se ei vaan kasva! Tai kasvaisi varmaan jos söisi tarpeeksi, mut sit kasvais kaikki muutkin. ;)

Kyllä nekin sieltä ajan kanssa tulee. Ja oman kokemuksen perusteella suosittelen InBodya. Auttaa näkemään oman kropan objektiivisemmin, plus pitkällä aikavälillä hyvä kehityksen seuraamiseen. Mäkin aiemmin luulin, että mulla reidet vaan 'läskit'. Eivät ne sitä olleetkaan. Itseasiassa en ole koskaan aiemmin suhtautunut yhtä objektiivisesti ja hyväksyen omaan kroppaani, kuin tavoitteelliseen treeniin siirryttyäni. Kroppa on mun harrastuksen väline ja kohde, jota tutkailen nykyään lähes ulkopuolisena tyyliin okei, tää kohta on valmis, tohon vähän lisää, tosta vähän tiukemmaksi ja tarvittaessa värkkään treeniäni sitten niin.
 
Mikä on inbody?

Joo, mä loukkasin selkäni kolmeksi päiväksi kun "äijäilin" liikaa liian suurilla painoilla tekniikan kustannuksella.

Sekin vielä pitää muistuttaa, että mikäänhän ei kasva kalorivajeella, että vaikka täällä miten annettais jalkaohjelmia, niin se kaikki on kumminkin lopulta kiinni makroista ja kaloreista.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom