Paljon teille jää rahaa lainan/vuokran jälkeen?

Yksinäisen poikamiehen tulot ja menot:

Nettopalkka 1600e
-vuokra 620e
-sähkö ~50e
-ruoka ~100e
-löpöä autoon 50e
-netti 30e
-jotain pieniä ja halpoja heräteostoksia
Auton vakuutuksen maksan koko vuoden kerralla.
Kuitenkin joku 500e jää yleensä käteen ja laitan lähes kokonaan säästötilille

Säästötilillä 8400e jonne siis kerätty jo vuosia rahaa (kesätyöt, syntymäpäivärahat yms.)
En tiiä vielä mitä vittua varten oikein säästän
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilho kanuuna puhuu asiaa, lisäksi sinusta tulee poikamies takaisin nopeasti kun rahat loppuu. "en tunne enää sinua, olet muuttunut niin paljon" tai jotain vastaavaa.
 
En käteen jäävästä rahasta jaksa meuhkata, mutta ihan helvetisti meni kulutukseen näemmä viimeisen 12kk aikana. Rapisi kuvitelmat siitä, että jotenkin olisin elännyt siivosti...

Eikö siellä oo kuultu 3- ja 4g yhteyksistä vai miten hitossa saa kaapeliin/satelliittiin palamaan enemmän rahaa ku elintarvikepuolelle? Ja elintarvikkeiden lisäks menee vielä päälle toinen mokoma ravintolapuolen alle eli ulkona syömisiin. Aika rankkaa jos 1300 taalaa menee elintarvikkeisiin ja 1500 taalaa ulkona syömiseen. Summiin en sinänsä ota kantaa, mutta tuo jakauma ruokien ja esimerkiks tuon kaapelin tai autokustannusten välillä on aika rankka kun tottunu et Suomessa ruokaan menee suurin osa rahoista ja muihin kohteisiin sit vaan pieniä hiluja :)
 
Eikö siellä oo kuultu 3- ja 4g yhteyksistä vai miten hitossa saa kaapeliin/satelliittiin palamaan enemmän rahaa ku elintarvikepuolelle? Ja elintarvikkeiden lisäks menee vielä päälle toinen mokoma ravintolapuolen alle eli ulkona syömisiin. Aika rankkaa jos 1300 taalaa menee elintarvikkeisiin ja 1500 taalaa ulkona syömiseen. Summiin en sinänsä ota kantaa, mutta tuo jakauma ruokien ja esimerkiks tuon kaapelin tai autokustannusten välillä on aika rankka kun tottunu et Suomessa ruokaan menee suurin osa rahoista ja muihin kohteisiin sit vaan pieniä hiluja :)

Noi summat ei ole mun laskemia vaan ihan mita pankki on keksinyt tililta menneista rahoista jonkinsortin automatiikalla. Eli ruokakulut on todellakin enemman kuin 1300. Kaytannossa suurin osa noista kateisnostoista on mennyt ruokailuihin ja varmasti myos jonniinverran noista muistakin kategorioista. Luulisin, etta ruokakulut on jossain 9k/vuosi.

Firma tarjoaa mulle puhelinliittyman. 3g/4g maksaa ihan helvetisti taalla ja kattavuudet on huonoja. Esim. mulla kotona ei toimi edes puhelut ja sms kaikista huoneista(at&t ja t mobile kokeiltuna). Jos haluaa luurilla soittaa luotettavasti pitaa menna pihalle. Tosin jos haluaisi voisi ostaa boosterin, jolla signaali vahvistuu, mutta niita ei saisi kayttaa kuin kiinteina asennuksina(osa porukasta kuljettelee mukana tosin...)

Kaapelista olisi mahdollista saastaa jonniinverran jattamalla tv-kanavat pois. Samassa kaapelipaketissa on myos kiintea internetti.
 
Nettopalkka 2800€
Vuokra 940€ (paritalon puolikas, kolmio)
Opintolaina 190€
Ajoneuvon käyttökulut 190€
Ruoka 400€
Sähkö 100€

Riittävästi jää käteen.

//Edit. Nettopalkka kruunun huonon kurssin vuoksi n. 400€ vähemmän kuin tämän vuoden maaliskuussa.
 
Yksinäisen poikamiehen tulot ja menot:

-sähkö ~50e
Onko sulla jotain erityistä mikä vie paljon sähköä, vai miksi noin paljon? Vuokran perusteella veikkaan, että asut yksiössä tai kaksiossa. Itse asun yksiössä ja sähköön (ml siirto) menee noin 15€/kk. Sulla on vaan todella huono sopimus. ;)
 
Onko sulla jotain erityistä mikä vie paljon sähköä, vai miksi noin paljon? Vuokran perusteella veikkaan, että asut yksiössä tai kaksiossa. Itse asun yksiössä ja sähköön (ml siirto) menee noin 15€/kk. Sulla on vaan todella huono sopimus. ;)
Sähkölämmitys
 
Rivarikaksio. Tällä seudulla missä nykyisin asun on tosi moni kämppä sähkölämmityksellä
Ei tuo 50€/kk oo ees paha suorasähkölämmityksellä. Itellä kans rivarikaksio joka rakennettu vuonna 1990 ja talviaikaan kovilla pakkasilla sähkölasku on 100€ kuukaudessa. Siitäkin tosin leijonanosa on paikallisen yhtiön siirtomaksua ja varsinainen sähkölasku jonka oon kilpailuttanu on paljon pienempi ku siirtolasku :D Nyt tuli joulukuun siirtolasku 48€ ja varsinainen sähkölasku kolmelta kuukaudelta yhteensä 29€...
 
Asuinkustannusten jälkeen jää n.500-600e jos osasin sinnepäinkään laskea. Tosta sitten vielä muut laskut.
Kallista elo täällä paskalla palkalla.
100m2 omakotitalo,öljylämmityksellä ja 4hlö.perhe.
 
-46 rakennettu rintamamiestalo suorasähköllä. Olohuoneessa varaavatakka, jota lämpösemmillä keleillä lämmitän kerran päivässä. Kovilla -20/-30c pakkasilla aamulla ja illalla. Tammikuun sähköllasku 180€. Tosin just kattelin tietokoneen kulutusta, niin noin 350-600W :) :) :)
 
Opinto- ja asumistuki 509e/kk
-vuokra 415e
-sähkö 20e
-netti 30e
-puhelinlasku 20e
-kouluruoka 50e
-salikortti ~20e
-muut ruokakulut ~40e/vko=160e/kk

= -206€ (ei oteta huomioon esim. kahveja, vaatteita, bensaa, vakuutuksia jne.)
 
Netto 2800€
-asumiskulut 280€
-sähkö 30€
-netti 10€
-puhelinlasku 15€
-harrastukset 30€
-ruoka 250€
-auto 200€
-muut kulungit arviolta 300€

=+1685€/kk

Vuokralla 60neliön kaksiossa, josta oma osuus tuo 280e. Velkaa 0€. Jokunen euro myös säästöjä.
 
Netto 1900€
-Asumiskulut 316€ (vuokra, vesi)
-Sähkö 10€
-Kotivakuutus ~10€ ?

Ylläolevat on oma osuus kahden henkilön talouden kuluista. Eli ihan pakollisten kulujen jälkeen käteen jää vajaa 1600€. Tuosta sitten safkat, auton vakuutukset, bensat jne. Säästöön jää joka kuukausi sellainen 500-800€.
 
Onko sulla jotain erityistä mikä vie paljon sähköä, vai miksi noin paljon? Vuokran perusteella veikkaan, että asut yksiössä tai kaksiossa. Itse asun yksiössä ja sähköön (ml siirto) menee noin 15€/kk. Sulla on vaan todella huono sopimus. ;)

Tähän kommentoitava, että itse asun vuokralla 49,5m2 kerrostalokaksiossa, rakennettu v2011 ja sähkölasku siirto+myynti on noin 50-60e /kk. 50" plasmatelkkari päällä monta tuntia päivässä ja sauna lämpiää joka ilta :D astianpesukone ja pyykinpesukone myöskin laulaa melkein joka päivä. Ja olen kilpailuttanut sähkön myynnin pariin otteeseen, 1x/vuodessahan sen voi tehdä ilman kuluja ja hoituu ihan netissä eikä tarvii minnekkään soitella.
 
Olen pienituloinen, asun kissan ja koiran kanssa omistusrivarikaksiossa. Lainan ja vastikkeen jälkeen jää rahaa 1050-1350, siitä sitten bensa, suorasähkö vähentää sanoisinko 100-200 kuussa. Koko lauma "raakaravinnolla" joten ruokaan ei paljon mene. Tilin tullessa lähtee rahastoon 50 e ja säästötilille vähintään 300 ja pakollisten menojen tilille 100 (tästä menee vakuutukset, puhlaskut ja muut jännät). Missään vaiheessa en elä kädestä suuhun enkä tunne köyhäileväni mitenkään. Tällä hetkellä on säästö & tarkkailuvaihe taloudellisesti, koska ostin asunnon vasta viime kesänä ja löysästä säästöstä meni suurin osa sinne (osakkeista ja rahastoista en irrotellu rahaa), toisaalta pitää myös tarkkailla noita todellisia sähkö ja bensakuluja. Säästöpuskurin täytyttyä pitää rueta laittaa sijoituksiin rahaa enemmän. Omistusasujana pitää pitää löysää rahaa tarjolla jonkin verran enemmän kuin mitä vuokralla joten valitettavasti kaikkea ei voi sijoittaa...
 
Back
Ylös Bottom