Paljon ruokaa - maha sekaisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tombba
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps, elikkä osaisiko kukaan sanoa mitään vinkkiä, miten vatsan sisällön saisi pysymään "kasassa"?
Kun koitan syödä aika paljon päivän aikana, jostain syystä menee mahani enemmän tai vähemmän sekaisin. Riippuen siitä miten paljon syön. Ja jos syön niin vähän(?) että sisältö on täysin "kovaa" tiedän syöväni liian vähän kehittyäkseni.
Jostain on myös tullut mielikuvaa, että mitä enemmän maha on sekaisin, sen huonommin protskut, hiilarit, yms imeytyvät. Lienekö totta?
Jos jollain muulla on samanlaista ongelmaa, voisitteko laittaa miten olette sen ratkaisseet, jos sen olette ratkaisseet?
-kiitos-

Ainakin minua on auttanut se että olen jättänyt juomisen ruokailun yhteydessä.

Mutta eikös ole suositeltavaa että vettä/ nestettä tulisi juoda useita litroja per vuorokausi?
Miten olet nestetankkauksen toteuttanut?

Originally posted by Tombba
Jostain on myös tullut mielikuvaa, että mitä enemmän maha on sekaisin, sen huonommin protskut, hiilarit, yms imeytyvät. Lienekö totta?

Hmm... Mulla menee vatsa vähän "sekasin" kun vedän reenin päätteeks palautusjuoman tyhjään vatsaan. Haittaako se? Sitä mä en tiedä ja olis kiva jos joku kertois sen mulle :D

Originally posted by Tombba
Mutta eikös ole suositeltavaa että vettä/ nestettä tulisi juoda useita litroja per vuorokausi?
Miten olet nestetankkauksen toteuttanut?

Jos en juo ruokailujen yhteydessä niin jäisikö vaihtoehdoksi vaikkapa ruokailujen välillä?

Puoli tuntia ennen ruokailua ja jälkeen ruokailun olen kokonaan juomatta ja hyvin kulkee!Ehkä pitäs lisätä ateriallekkin juotavaa kun imeytyy niin hyvin että on nälkä kokoajan..:D

Originally posted by Kraftwerk n
Puoli tuntia ennen ruokailua ja jälkeen ruokailun olen kokonaan juomatta ja hyvin kulkee!

Ei alle 300kg:n kyykkytuloksella voi sanoa, että mikään kulkisi hyvin. ;) :kippis1:

Originally posted by strong
Ei alle 300kg:n kyykkytuloksella voi sanoa, että mikään kulkisi hyvin. ;) :kippis1:

Ääh , kolmesataa nyt on välitavoite. Pitää kato hei aatella vähän pidemmällekin , kun tuolla rautamäärällä ei ihmeitä tehdä...:kippis1:

juomisesta

kävin kansalaisopistolla erään ravintotieteilijän luennolla ja siellä tuli ihan järkeenkäyvä vinkki juomisesta: eli juuri ennen ruokaa, sen aikana ja juuri sen jälkeen ei pitäisi paljoa juoda, koska laimenee ruuansulatusnesteet ja ruuansulatus heikkenee. sitten myöhemmin, puoli tuntia ainakin, taas reilusti vettä.
onhan se nähty kun kännissä syödään ja seuraavana päivänä heitetään:urjo: niin kaikki ranskalaiset ja makkaranpalat on edelleen ihan koskemattoman näköisiä :)

Kyllä menee masu sekaisin..
Mulla pötsi heittää voltin yleensä silloin kun bulkkaa
todella ison määrän kerralla.
Harjoittelemalla voi kuitenkin ruoka-annoksien kokoa kasvattaa.

(viimeksi pötsi sekaisin firman pikkujouluissa. 4h:n aikana syötyä; 6makkaraa, 1lautanen sienikeittoa,2lautasellista pottumuusia+1lautasellinen poronkäristystä, parilitraa maitoa, + kaffit ja leivokset.) :urjo:

Moro,

jos maha sekoilee paljosta syömisestä tai esimerkiksi proteiinien/malton kittaamisesta niin silloin kannattaa kokeilla maitohappobakteerivalmistetta. Niitä saa apteekista reseptittä eikä edes maksa kovin paljon. Itsellä auttaa esimerkiksi silloin, kun on ollut pidempi tauko mössöjen (=proteiini malto yms.) kippaamisessa ja uudelleen aloitettaessa maha tahtoo mennä aluksi sekaisin. uskallanpa väittää melkein varmaksi, että auttaa havaittavasti jokaiselle jolla on vastaavanlaisia ongelmia.

Originally posted by K Järvinen
uskallanpa väittää melkein varmaksi, että auttaa havaittavasti jokaiselle jolla on vastaavanlaisia ongelmia.

Entäs ne ihmiset jotka kuuluvat ryhmään "maitoa ei saa juoda"?

Nimimerkillä esim. minä

Pöllin netistä: "Probioottinen maitohappobakteeri voi estää maidon aiheuttaman epäspesifisen tulehdusvasteen syntymisen maitoyliherkillä. Tämä voi johtua maitohappobakteerin kyvystä pilkkoa maidon proteiineja ja/tai maitohappobakteerin vaikutuksesta suoraan kehon immunologiseen järjestelmään. "

Elikkä ei siis pitäisi haitata, mutta en tosiaankaan ole mikään lääkäri, joten kannattaa kysyä esim. apteekista.

Re: juomisesta

Originally posted by repeh
kävin kansalaisopistolla erään ravintotieteilijän luennolla ja siellä tuli ihan järkeenkäyvä vinkki juomisesta: eli juuri ennen ruokaa, sen aikana ja juuri sen jälkeen ei pitäisi paljoa juoda, koska laimenee ruuansulatusnesteet ja ruuansulatus heikkenee

Tuskinpa se ruoansulatus mihinkään heikkenee ellet sitten vetäise ruokailun yhteydessä kerralla paria litraa nestettä. Miettikääpä nyt: jos neste laimentaa vatsalaukun ruoansulatusnesteet, niin ratkaisu liikahappoisuuteen olisi niinkin helppo kuin runsas nesteen nauttiminen. Mutta eihän se ole niin yksinkertaista.

Ja vatsalaukkuhan tarvitsee nestettä, jotta ruoansulatus toimisi kunnolla. Varsinkin jos ruoka on kuivaa, niin silloin itseasiassa pitäisi juoda ruokailun yhteydessä tai sitä ennen.

Back
Ylös Bottom