Paleo kokemuksia ja mahdollisia toimivia ruokavaliomalleja

Vuosi sitten aloin siirtymään kohti semi-paleota ja nyt vajaa puolisen vuotta mennyt ilman maitotuotteita ja gluteeniviljoja, eli siis riisit, tattari ja gluteeniton kaura on ruokavaliossa vielä mukana, samoin kuin hera. Kokonaisuudessaan kropan vointi on huomattavasti parempi: erilaiset vatsa- ja suolisto-oireet ovat helpottuneet/loppuneet, ihon kunto on parantunut ja mikä parasta, sellainen yleinen "raskas olo" on hävinnyt.

Mutta pienoiseksi ongelmaksi on noussut riittävä energiansaanti: makrot jakautuu hienosti 30/40/30 ajattelumallilla ja ruokavalio on aika lailla samanlainen kuin Maikkeli87:lla tuossa ylempänä, mutta kokonaiskalorit eviät vaan riitä... Mitään vinkkejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tumpelo88:lle kommenttina että kun sitä ylikuntoa on päällä niin varmaan hiilarien saannista kannattaa pitää kiinni eikä kitsastella. Monesti kun paleolla hiilari on aika rajatut ja suositellaan 50-70% energiasta rasvasta.

Ei paleon ole pakko olla hiilarajoitteista, itse olen ajatellut sen enemmän hiilaritietoisena. Itselläni "hoidettiin" ylikuntoa melko runsailla hiilareilla (300-350g/pv). En ole tiukimmalla versiolla, joten hiilareita tuli kaurasta, riisistä, riisikakuista, hedelmistä ja marjoista. Tarvittaessa sain luvan juoda täysmehujakin energiantäytteeksi. Nyt olin itsekin ilman maitotuotteita (psl. heraisolaatti) noin viikon ja vatsaoireet katosivat muutamassa päivässä. Rahkaa meni lähinnä iltapalasmoothiessa, korvasin riisiproteiinilla. Lokakuusta maaliskuun loppuun söin 3000-3500 kcal/pv ja Inbodyn mukaan elopaino +4kg, lihasmassa +2,5kg ja rasvamassa -0,9kg. Ois kai se massakausi huonomminkin voinut mennä.

Joo aikalailla samoilla linjoilla itekkin mennyt nyt, eli semi-paleoo ja hiilaripainotteisesti kuitenkin syöny eli energiasta joku 40-50% hiilareista ( riisi,bataatti,kasvikset,hedelmät,marjat,tattari yms..) ja kyllä tää tuntus ihan mukavasti toimivan ( paitsi jos erehyy menemään raxiin ja syömään kaikkea mahollista = pakki tukossa pari päivää) :D.. välillä tosin meinaa ummetusta olla, vaikka kalorilaskurin mukaan kuituakin tulee päivittäin se 30-40g.. :o

Ei paleon ole pakko olla hiilarajoitteista, itse olen ajatellut sen enemmän hiilaritietoisena. Itselläni "hoidettiin" ylikuntoa melko runsailla hiilareilla (300-350g/pv). En ole tiukimmalla versiolla, joten hiilareita tuli kaurasta, riisistä, riisikakuista, hedelmistä ja marjoista. Tarvittaessa sain luvan juoda täysmehujakin energiantäytteeksi. Nyt olin itsekin ilman maitotuotteita (psl. heraisolaatti) noin viikon ja vatsaoireet katosivat muutamassa päivässä. Rahkaa meni lähinnä iltapalasmoothiessa, korvasin riisiproteiinilla. Lokakuusta maaliskuun loppuun söin 3000-3500 kcal/pv ja Inbodyn mukaan elopaino +4kg, lihasmassa +2,5kg ja rasvamassa -0,9kg. Ois kai se massakausi huonomminkin voinut mennä.

Et haluaisi tarkemmin valaista tuota päivän ruokavaliotasi? Jos siitä jotain vinkkejä saisi...

Et haluaisi tarkemmin valaista tuota päivän ruokavaliotasi? Jos siitä jotain vinkkejä saisi...

Laiskana kopioin erään vanhan viestini toisesta ketjusta:

Aamupala 7.00: 200g marjoja, neljä palaa pakastepinaattia, 1dl kaurahiutaleita, 1rkl oliiviöljyä, 30g mansikkaproteiinijauhetta, 1tl macaa ja 1tl MSM-jauhetta (nämä smoothieksi), lisänä 50g leikkelettä ja 50g raejuustoa, omega, sinkki, monivitamiini, d-vitamiini, kreatiini.

Välipala 10.30: 60g kaurahiutaleita, 1dl viinirypäleitä, 1rkl pellavansiemenrouhetta (puuroksi), kahvi maidolla ja sokeripalalla

Lounas: 12.10: 200g broilerin jauhelihaa, 0,5dl (kuivapaino) täysjyväriisi, yht. 200g tomaattia, kurkkua ja salaattia, monivitamiini, maitohappobakteeri, HCL, omega, kahvi maidolla ja sokeripalalla

Välipala 15.00: 40g mansikkaproteiinijauhetta, 30g pähkinöitä, nektariini, 2 riisikakkua

Jalkatreeni 16.30-17.30

Välipala 17.45: 80g palautusjuomajauhetta, banaani, 2x magnesium, c-vitamiini

Päivällinen 19.00: 100g naudan jauhelihaa, 100g kasvksia, 200g perunaa, 10g voita, omega, HCL, monivitamiini

Tuleva iltapala 22.00: 250g rahkaa, 1rkl oliiviöljyä, 1dl kaurahiutaleita, 200g marjoja, 2x magnesium

3062 kcal, prodet 227g, hiilarit 218g, rasvat 107g.

Tuolloin oli vielä maitotuotteet mukana. Nykyisin syön aamupalana yleensä 150g maustettua jauhelihaa + 200g kasviksia + 50g kaurahiutaleita puurona voisilmällä. Rahkan tilalla tosiaan ravintoarvoiltaan vastaava määrä maustamatonta riisiproteiinia (Fastin tuote edullisin). Unohdin aiemmin mainita, että syön perunaa tai bataattia aina treenin jälkeisellä aterialla. Hiilaireita lisäsin tasaisesti aamupalaan, lounaaseen, päivälliseen ja iltapalaan, kun kalorit ja hiilairt olivat korkeimmillaan.

Kiitos tästä! Ihan olen oikeilla jäljillä, täytyy vain reippaasti lisätä annoskokoja. Tuntuu että ilman maitotuotteita on haasteellista saada riittävästi kaloreita kasaan. Tosin ehkäpä aina ei tarvitse valita sitä 2,5% jauhelihaa tai seitä...

Mä oon syönyt max 10% jauhelihaa. Tuntuihan tämä paleoon viittaava ruokavalio melko lihaisalta alkuun, mutta toisaalta moneen tottuu, jos se vain tuntuu hyvältä. Maitotuotteista rahkasta luopuminen oli raskainta, sillä iltapala marjoineen on ollut päivän raikas herkku eikä riisiproteiini ole ihan sama. En tykkää käyttää mitään makeutusaineita (steviasta en pidä, aspartaamista saan mojovan päänsäryn).

Tää oli hyvä ja simppeli, googletin tosta pdf:n
http://www.bulletproofexec.com/wp-content/uploads/2013/10/Bulletproof-Diet-Infographic.pdf

Tumpelo88:lle kommenttina että kun sitä ylikuntoa on päällä niin varmaan hiilarien saannista kannattaa pitää kiinni eikä kitsastella. Monesti kun paleolla hiilari on aika rajatut ja suositellaan 50-70% energiasta rasvasta.

Tosta pdf:stä pisti silmään toi Protein Fasting. Tekeekö jengi tollasta? Eli 1-2 kertaa viikoss protskut minimiin (15-25g).
Kyllähän noi välillä korvista jo ulos tuleekin et vois tehdä ihan hyvääkin...:D

Liitteet

• Protein Fasting.jpg
    Protein Fasting.jpg
    44,8 KB · Katsottu: 1 331
En ole koskaan kuullutkaan aiemmin moisesta. Lomareissuilla saatan joskus päästä aika lähelle tätä, kun syömiset on aika hiilari- ja rasvapainotteisia usein :D

:D joo luulis että noiden päivien syömiset onnistuu helpostikin
Opiskelin vähän lisää aiheesta ja siinä on taustalla vähän samaa periaatetta kuin IF:ssä muutenkin. Eli rajoittamalla aika ajoin protskun saantia parannettas kehon vastaanottavuutta sille. Tai jotain..:D

Esim tuolla lisää hörhöilyä aiheesta:

Inhuman Experiment: Slowing Down Aging with Intermittent Protein Restriction
Kyllä tuolle ihan perusteita on, ihan kuten hiilareidenkin syklitykselle, eikä tällä tarvitse olla mitään tekemistä edes paleon tai IF:n kanssa.

Kyllä tuolle ihan perusteita on, ihan kuten hiilareidenkin syklitykselle, eikä tällä tarvitse olla mitään tekemistä edes paleon tai IF:n kanssa.

Joo siltä vaikuttais. Järkeenkäypää kyllä.
Ajattelinkin samantien pitää tänään proteiinit minimissä -päivän. Öljyt, rehut yms. kehissä..

Itse aloin juuri noudattamaan paleodieettiä ja odotan innolla tuloksia. Tämä on jotain mitä en ole aikaisemmin kokeillut, joten tällainen saattaisi toimiakin.

Tosta pdf:stä pisti silmään toi Protein Fasting. Tekeekö jengi tollasta? Eli 1-2 kertaa viikoss protskut minimiin (15-25g).
Kyllähän noi välillä korvista jo ulos tuleekin et vois tehdä ihan hyvääkin...:D

Joskus viime vuonna vahingossa jäi vkl-reissulta omat protskut ottamatta mukaan ja olin täysin yhteisten eväiden varassa (kasvissyöjiä :face: )

Olin jo pelossa, että kaikki on mennyttä ja kyllä aika velttoa lihaa palasikin siltä reissulta, Mutta kun seuraavan kerran söin normaalin +200g protskupäivän, niin olo oli kuin ensimmäisen kreatiinikokeilun jälkeen. Suonet pinnassa ja paineinen kuin mikä :D

Sen jälkeen tuli itsekkin lueskeltua aiheesta ja nykyään pidän aivan tarkoituksella pari päivää kuukaudessa jolloin jätän protskut valvomatta eli jonnekkin 3-50gramman tienoille. Teen tätä kahdella eri taktiikalla. Toisessa pidän kalorit vanhassa eli tankkaan hiilaria ja rasvaa. Toisessa leikkaan muitakin kaloreita ja teen vähän 5:2 muistuttavan paastopäivän.

Ainakin omalla kohdalla auttanut ruokahalua, kehonkoostumusta ja vapaa-aikaa. Vähäkalorinen päivä myös selkeyttää ja nopeuttaa ajattelua. Pidän ne yleensä jos töissä on oikein kiireinen päivä luvassa. Silloin pää tikittää kuin kello pelkällä vedellä ja kahvilla. :D

ps. olen 183cm 94kg ja ~14% rasvoissa eli en ole mikään elämäntapa-anorektikko :jahas:

No vaikka siihen, että se auttaa nollaamaan kropan tottumista korkeisiin proteiinimääriin. Kataboliaa tulee väistämättä, mutta onko se kuinka merkittävää pitkässä juoksussa verrattuna siihen, että kroppa toimii suhteellisesti paremmalla hyötysuhteella?

Sama juttu, kuin että proteiinilähteitä pitäisi kierrättää, että imeytyminen ei häiriinny tai synny kevyttä allergiaa tiettyyn proteiininlähteeseen. Tämä tavallaan "nollaa" kaikki laskurit, kun saanti keskeytyy koko päiväksi.

Mentulan mentorin pidempi selitys asiasta 51:20
https://www.youtube.com/watch?v=P1HQjGaFl8c

Milos ei syklitä proteiinimääriään, mutta toisaalta Milos on monesti sanonut, että imeytymistä on boostattu kaikilla muilla mahdollisilla keinoilla, joita en itse käytä ;)

Muutenkin ihan pirun hyvä pätkä. Oma innostus ruokavaliolla kikkailuun lähti tosta monta vuotta sitten. Tosin rasvasta ollaan Milosin kanssa täysin eri mieltä :D

Missä tutkimuksissa tätä on käsitelty? Ei nimittäin pelkkä Milosin sana riitä selittämään mulle jotain mystisiä allergoitumisia rahkaan tai proteiinin imeytymisen heikkenemistä pitkäaikaisen käytön vuoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom