palautusjuoman korvike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dost
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, palautusjuoma vain on oikeastaan ainut ateria, jota ei voi järkevästi korvata kiinteällä ruoalla.

Niin millähän perusteella sitä ei voisi korvata?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koska mikään perusruoka-aine ei yllä lähellekään samalle tasolle, jos imeytymisnopeutta katsotaan, ja nopea imeytyminen on nimenomaan palautusjuoman idea.

Puhut aivan totta, mutta minkälainen merkitys tuolla imeytymisnopeudella sitten loppujen lopuksi on kokonaisuuteen? Väittäisin että hyvin pieni. Kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole esittänyt minkäänlaista tutkimustulosta siitä, että miten iso ero on palautusjuoman ja esim. riisi-kana-aterian imeytymisnopeudessa. Jos tämä ero imeytymisnopeudessa (15min? 30 min? 1h?) olisi selvillä, pitäisi jonkun vielä laskea, että miten paljon tämä hidas imeytyminen vaikuttaa palautumiseen, suorituskykyyn ja lihaskasvuun.Lihaskasvuun vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että palautusjuoman imeytymisnopeuden merkitys tässä yhtälössä on lähinnä kärpäsenpaskan verran.

En ole tässä dissaamassa palautusjuomaa. Se on erittäin kätevä vetäistä treenin jälkeen ja kaiken lisäksi heraa ja maltoa saa halvempaan hintaan kuin broilerifilettä, mutta väite "palautusjuoma on korvaamaton" on IMO :anssi:

Puhut aivan totta, mutta minkälainen merkitys tuolla imeytymisnopeudella sitten loppujen lopuksi on kokonaisuuteen? Väittäisin että hyvin pieni. Kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole esittänyt minkäänlaista tutkimustulosta siitä, että miten iso ero on palautusjuoman ja esim. riisi-kana-aterian imeytymisnopeudessa. Jos tämä ero imeytymisnopeudessa (15min? 30 min? 1h?) olisi selvillä, pitäisi jonkun vielä laskea, että miten paljon tämä hidas imeytyminen vaikuttaa palautumiseen, suorituskykyyn ja lihaskasvuun.Lihaskasvuun vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että palautusjuoman imeytymisnopeuden merkitys tässä yhtälössä on lähinnä kärpäsenpaskan verran.

En ole tässä dissaamassa palautusjuomaa. Se on erittäin kätevä vetäistä treenin jälkeen ja kaiken lisäksi heraa ja maltoa saa halvempaan hintaan kuin broilerifilettä, mutta väite "palautusjuoma on korvaamaton" on IMO :anssi:

Jep, ja monen sinua paaljoon kokeneemman ja arvostetun ravintovalmentajan mielestä tuo sinun sepustus on :anssi:

Ainoa lisäravinne mitä itse popsin muutaman kerran päivässä on vanha kunnon pieruhera ;). Lisäksi multivitamiini ja kalaöljyt joka päivä. Todella harvoin, jos esimerkiksi banaanit on loppu, saatan lorauttaa heran sekaan hieman maltoa treenin jälkeen. Ja harvoin otan edes sitä heraa. Olen treenannut noin 8 vuotta, joista muutamana viime vuonna ilman varsinaista palautusjuomaa. Sitä ennen ryystin tuhdit palautusjuomat sun muut hifiravinteet, joihin silloin oli varaa, kun kävin töissä. Omalla kohdallani olen huomannut sen, että kehityksessä ei ole juuri ollut minkäänlaista eroa VUOSIEN aikavälillä, palkkarilla tai ilman. Myöskään kreatiinilla, tai muilla lisäravinteilla en ole havainnut kummoistakaan vaikutusta, kun olen seurannut kehitystäni tietyllä aikavälillä... Pointtina lähinnä se, että omalla kohdalla olen havainnut noiden nimenomaisten "korvaamaton treenin jälkeen", ynnä muiden myynninlisäyshöpötysten olevan enimmäkseen :anssi: . Ravintopuolella tuijottelenkin nykyisin vain lähinnä ravintoni koostumusta ja ajoitusta, sekä kalorimäärää.
Vaikka taidan kyllä taas parempien tulojen pariin päästyäni ehkä hifistellä taas
hieman. Se tuo kuitenkin bodaamiseeni välillä jotain tietynlaista extrahohtoa.:D

Ainoa lisäravinne mitä itse popsin muutaman kerran päivässä on vanha kunnon pieruhera ;). Lisäksi multivitamiini ja kalaöljyt joka päivä. Todella harvoin, jos esimerkiksi banaanit on loppu, saatan lorauttaa heran sekaan hieman maltoa treenin jälkeen. Ja harvoin otan edes sitä heraa. Olen treenannut noin 8 vuotta, joista muutamana viime vuonna ilman varsinaista palautusjuomaa. Sitä ennen ryystin tuhdit palautusjuomat sun muut hifiravinteet, joihin silloin oli varaa, kun kävin töissä. Omalla kohdallani olen huomannut sen, että kehityksessä ei ole juuri ollut minkäänlaista eroa VUOSIEN aikavälillä, palkkarilla tai ilman. Myöskään kreatiinilla, tai muilla lisäravinteilla en ole havainnut kummoistakaan vaikutusta, kun olen seurannut kehitystäni tietyllä aikavälillä... Pointtina lähinnä se, että omalla kohdalla olen havainnut noiden nimenomaisten "korvaamaton treenin jälkeen", ynnä muiden myynninlisäyshöpötysten olevan enimmäkseen :anssi: . Ravintopuolella tuijottelenkin nykyisin vain lähinnä ravintoni koostumusta ja ajoitusta, sekä kalorimäärää.
Vaikka taidan kyllä taas parempien tulojen pariin päästyäni ehkä hifistellä taas
hieman. Se tuo kuitenkin bodaamiseeni välillä jotain tietynlaista extrahohtoa.:D

Kuinkahan hyvin olet mahtanut muutamana viime vuonna kehittyä? Jos kehitystä on tapahtunut tyyliin puoli kiloa lihasmassaa vuodessa, niin kuin useimmilla noin pitkään treenanneilla natuilla, et minun mielestäni ole oikea henkilö sanomaan, mikä sinulla tällä hetkellä vaikuttaa lihaskasvuun ja mikä ei...

Niin, palautusjuoma vain on oikeastaan ainut ateria, jota ei voi järkevästi korvata kiinteällä ruoalla. Itse näkisin kyllä palautusjuoman edelleen erittäin tärkeäksi osaksi kovaa harjoittelevan ruokavaliota.

Niin minäkin ajattelin, mutta kun olen treenannut 2kk pääosin ilman
niin eipä siinä mitään negatiivista muutosta tullutkaan.
Rasvat laskee, tulokset nousee, kunto kohenee...

Mutta kuten tuolla aiemmin kirjoitin niin samalla ruokavaliokin koheni rajusti aiemmasta
(aiemmin kattelin vain, että saan proteiinia min 200g päivässä ja että ruuan hiilarit olisivat mahd. hitaita,
mutta kaikenlaista sokeri-/rasvasontaa meni säännöllisesti)

Itseasiassa syön nyt määrällisesti enemmän kuin ennen diettiä.

Ruokavalion muutos kompensoi ilmeisesti palautusjuoman poisjäännin
tuoman negatiivisen vaikutuksen.
Lisäksi otan Mg:a päivittäin ehkäisemään kramppeja, joita
ei ollut ennen diettiä ja palkkarin pois jättämistä.

Mutta ei palautusjuomasta ole haittaa vaan päinvastoin hyötyä,
mutta sen rooli on tukea treeniä.
Palautusjuoma on helppo tapa antaa kropalle "korjausaineita" heti treenin jälkeen.

Mutta tämä riittää osaltani tästä.

Jep, ja monen sinua paaljoon kokeneemman ja arvostetun ravintovalmentajan mielestä tuo sinun sepustus on :anssi:

Eli sinun mielestäsi palautusjuoma on autuaaksi tekevä lisäravinne, joka yksin määrää, kasvavatko lihakset vai ei? Mitenkäs muutama vuosikymmen sitten kasvettiin isoiksi ja vahvoiksi ilman minkäänlaisia lisäravinteita?

Edelleen, kerro mulle miten suuri ajallinen ero on palautusjuoman ja riisi-kana-aterian imeytymisessä. Ja miten paljon tuollainen ero vaikuttaa sitten palautumiseen? Ja miten paljon tuolla palautumiserolla on merkitystä loppujen lopuksi lihaskasvuun? Jos perusasiat ovat kunnossa, saa tuloksia aivan varmasti ilman palautusjuomaakin. Toisaalta, jos syömiset ovat aivan päin helvettiä, ei palautusjuoma saa aikaan yhtään erikoisempaa lihaskasvua. Lihasten kasvatuksessa on huomattavasti merkityksellisempiäkin asioita kuin palautusjuoman käyttö/käyttämättömyys.

harden sanoi:
Mutta ei palautusjuomasta ole haittaa vaan päinvastoin hyötyä, mutta sen rooli on tukea treeniä. Palautusjuoma on helppo tapa antaa kropalle "korjausaineita" heti treenin jälkeen.

Minun mielestäni palautusjuoma on juurikin tuota. Mutta sen rooli on tosiaankin vain tukea treeniä ja muuta ruokavaliota.

... ja aika moni näistä ns. ravintovalmentajista on kompuksessa jonkin lisäravinnefirman kanssa.

Juuri niin on asianlaita, kuin slacker ja MKS sanovat - palautusjuoma on toki helppo ja kätevä tapa saada ravinteita ja energiaa heti treenin jälkeen (ja ylipäätäänkin lisää kaloreita!), mutta mikään ainut autuaaksitekevä tahi kehityksen kannalta pakollinen juttu se ei ole. TJEU.

Mikäli ruokavalio on yleensä ottaen proteiinipitoinen ja proteiinia nautitaan treeniä edeltävällä aterialla/välipalalla, on niitä aminohappoja kropan käytössä vielä treenin jälkeenkin, joten eipä ole huolta, vaikka treenin jälkeen hieman hitaammin imeytyvää sapuskaa söisikin. Ja tämä ei sitten ole mielipide, vaan vedenkirkasta fysiologista faktaa.

Ei palkkari mikään välttämättömyys ole kaikille, minulle on. Treenin jälkee jos ei saa jotain nassuun ni tulee todella huono olo eikä heti treenin jälkeen taas pysty syömään mitään kiinteää kun sillonkin tulee huono olo ni pakko vetää palkkaria. Yks setti tulee maksamaan 0,81 euroa et kyl siihen on tälläisellä duunarillakin varaa.

Kuinkahan hyvin olet mahtanut muutamana viime vuonna kehittyä? Jos kehitystä on tapahtunut tyyliin puoli kiloa lihasmassaa vuodessa, niin kuin useimmilla noin pitkään treenanneilla natuilla, et minun mielestäni ole oikea henkilö sanomaan, mikä sinulla tällä hetkellä vaikuttaa lihaskasvuun ja mikä ei...

Olen kehittynyt parina viime vuonna yhtä paljon, ellen enemmänkin, kuin samalla aikavälillä aiemmin. Ilman palkkaria. Comprende? Ja kukahan se oli olisi minua itseäni parempi sanomaan mikä minun lihaksiani on kasvattanut? Naapurin Antero on tarkemmin seurannut treenejäni ja syömisiäni sivusta? :lol2:
Niin ja pointti kuitenkin edelleen oli vain, kuten Gillyanne edellä kauniisti tiivisti.
Saat tietenkin aivan rauhassa pitää oman mielipiteesi palautusjuomasta.:thumbs:

Siinäpä se onkin, omilla valinnoilla päätät kuinka paljon kehityt. Jos kerran kiinnostaa enemmän vauvan selkä (molemmissa merkityksissään), niin olet tehnyt aivan oikean valinnan. Varsinkin talvisin saa olla aika kova kundi jos vetää ilman paitaa baanalla.
Itselläni tulee kasvoihinkin jonkin verran merkkiä mömmön käytöstä, mutta vuosi sitten olin vielä pieni, nyt isompi. Tuskin enää koskaan kutistun niihin mittoihin, joten olen isompi ja puhdas. :david: lol lol makeyourchoiceman<3.

Jos saavuttaa palkkarin käytöllä pari prosenttia enemmän lihasmassaa, mutta tämän takia tulee myös joka paikka täyteen finnejä (?), ei se ainakaan omasta mielestäni ole sen arvoista.

Vai mitä yleensä tarkoitit "mömmöllä"?

näennäisesti halpa on usein finaalissa kalliimpi" - Vanhan kansan viisaus :)

Edit: Sloooooooooooow

Maisteri Frangen muotoili asian näin"kallis on laadukasta.Osta siis halpaa,se tulee usein kalliiksi ja on näin ollen laadukasta":) vähän OT mutta yhdyn edeltäviin.
osta se palkkari!

Muutama pointti:

1. Ravinnosta on hyötyä

2. Palkkari = ravintoa

3. Palkkarista saadut kalorit ja proteiinit on halvempia kuin tavallisesta ruoasta. (maltoa ja vaikka perusheraa)

4. Heti treenin jälkeen elimistö on tutkimusten mukaan tilassa jossa se ei voi sulattaa kiinteää ruokaa mutta neste ilmeytyy silti. Tällöin palkkarin (ravintoa) voi vetää leipälävestä alas heti treenin jälkeen.

5. Et saa valtavia lihaksia pelkällä palkkarilla.

ei tosiaankaan ole palautusjuoma välttämätön kehittymiselle vaan sen helppous siitä tekee hyvän. kyllä itse ainakin mielummin nakkaan sen palkkarin naaman kuin alan kiinteää ruokaa syömään heti reenin jälkeen ja useimmilla se on näin. palkkarin ym jauhojen hyvä puoli on se, että niitä on erittäin helppo kuljettaa mukana ja nopea nauttia(helpot kalorit), muuta järkevää perustetta sille ei sitten löydykään, eikä kyllä tarvi löytyäkään.

Ite ennen käytin perus heraprotskumalto-drinksua, mut tuli sit kauheesti näppylöitä jalkoihin ni jätin pois. Nykyään otan paripurkkia ehrmannia ja siihen anansmurskapurkki. Eihän se tietenkään mikään paras ole, mut onpahan ees jotain. Yleensä tunti/puoltoista tuon jälkeen syön jotain protskupitosta sapuskaa.

No mä tässä väsäsin oman aamupalani jota vedän melkeen joka päivä. En tosin tiedä mimmosta palkkaria etitte, tässä ku on 3/6 p/h-suhde. Mutta pari banaani, purkki rahkaa ja desi maitoa! ;)

Itse pyrin syömään hyvin, niin ei tarvii vedellä niin paljon lisäravinteita. Yleensä syön niitä sillon ku on ollu huonoa ruokaa tarjolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom