"Palautusjuoma" normaalista ruuasta

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
En tiedä oliko osuva otsikko, mutta tässä on ogelma.

Olen SCD ruokavaliolla. Asialle vihkiytyneet tietävätkin mikä homma on kyseessä.

Mitkä ruoat imeytyvät nopeiten? Haluaisin siis juoda palautusjuoman heti treenin jälkeen, mutta en saa syödä soijaa,heraa,maltoa,makeutusaineita, etc. En siis mitää ns. normaalia palautusjuomaa.

Pitäis siis löytyä jostakin normaalista ruuasta joku proteiini pitoinen ruoka, joka imeytyy nopeasti.

Glutamiinia saisin syödä, mutta se on niin kallista, että olen päättänyt sen jättää pois.

Onko banaani hyvä? Tai omena? Ja noiden lisäksi vaikka appelssiini mehua ja tonnikalaa?
Tuommosia olen temponut. Mutta en tiedä, miten nopeasti nuo imeytyy.
Entäpä onko tietoa raan kananmunan imeytymisnopeudesta?
Olen oppinut vetämään rakaa munaa + appelssiini mehua sheikkerissä heilauttaen. Tuommonen valmistuu äkkiä ja saa hyvän määrän protskuja.

Nyt palstan ruokagurut, jeesatkaa miestä mäessä.

Syö sushia! Raa'an kalan pitäisi olla hyvin nopeasti imeytyvää proteiinia ja valkoinen riisi on suhteellisen nopeasti imeytyvää hiilihydraattia. Jos tulee liian hankalaksi, syö muutama (5-10) munanvalkuainen valkoisen leivän tai riisin kanssa.

Vajaa 15 vuotta sitten oli hifistelyä se, että "isot pojat" otti pukkarissa treenin jälkeen piltti hedelmäsosetta tai banaanin. Sitten me vähän nuoremmat samalla lailla perässä. Nykypäivänä itsekin otan joka treenin jälkeen palautumisjuoman, iltaprotskut, kreatiiniakin on tullut joskus käytettyä, mutta siitä ei ole mitään faktaa, onko noista ollut mitään muuta hyötyä, kuin rahapussin sisällön katoaminen. Plaseboa ainakin löytyy...

No, eipä sillä, nuo nykyiset jauhot on NIIN hyvän makuisia, että sinä oikein odottaa, milloin pääseen N - Largen kimppuun. Voit huoleti syödä sen banaanin treenin jälkeen ja sitten vähän myöhemmin ruokaa, joka sisältää enempi protskua. Kasvoi niitä isoja poikia ennen palautumisjuomaakin. Siinä on tietenkin olemassa useampia osatekijoitä, jotka siihen kasvuun ja voimantuottoon vaikuttaa... (enkä tarkoita roinaamista) :hyper:

Onkos tuo SCD sama kuin paleoliittinen dieetti? En oo mikään ruokaguru mutta proteiinilähteistä näyttäisi tuo kananmuna olevan ihan ok vaihtoehto (ainkin se on ainoa, josta jonkinlaisen juoman saa aikaiseksi). Ei tuo kananmuna kyllä imeytymisnopeudella häikäise. Ainoa haitta tuossa raakana syömisessä on, että biotiinin imeytymistä se raaka valkuainen haittaa. Koska treenin jälkeen nopeat hiilarit ovat paikallaan, niin olen ainakin itse sekoittanut herani omenamehuun. Mehuna hiilihydraatit imeytyvät nopeammin, kuin kokonaisesta hedelmästä (jossa kuitu hidastaa imeytymistä). Muistaisin nähneeni luontaistuotekaupassa jotain munanvalkuaisesta valmistettua proteiinijauhetta. Tuoteselostetta en lukenut, joten en tiedä mitä muuta tuote sisältää. Netistä imuttelin tuollaisen pdf-esitteen (Fillaricenter), ja siellä myydään munanvalkuaisjauhetta 20e/kg. Näkyy olevan 82% proteiinia, joten ei kai siinä pahasti muuta "törkyä" luulisi olevan. Imeytymisestä en osaa sanoa. Mites riisin kanssa? Siitäkin tehdään proteiinijauhetta. Imeytyykin vissiin ihan kohtalaisesti.

Kuinka nopeasti maitotuotteiden proteiinit imeytyy ? Itse olen syönyt treenin jälkeen reilusti jugurtti, joskus viiliä ja juonut maitoa. Melko :david: hommaa mutta eiköhän sekin ole parempi kuin ei mitään.

Munanvalkuaisen proteiini pitäisi olla se nopein imeytyvä heraproteiinin jälkeen. Toki joudut niitä aika moni syömään jos kunnollisen määrän haluat, 2g prot/valkuainen...

Ihan perusruokaa minä ainakin söisin, tonnikalaa, lihaa tai rahkaa/raejuustoa... Ja siihen pälle banaania tai karkkia niin avot. :thumbs:

Juzz sanoi:
Kuinka nopeasti maitotuotteiden proteiinit imeytyy ? Itse olen syönyt treenin jälkeen reilusti jugurtti, joskus viiliä ja juonut maitoa. Melko :david: hommaa mutta eiköhän sekin ole parempi kuin ei mitään.

Eikö nuo maitotuotteiden proteiinit oo hitaasti imeytyviä, eli ei kovin hyviä "palautusjuomaan".Mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään. Ite ruukaan juoda maitoa aina ennen nukkumaan menoa ei haittaa vaikka vähän pierettääki sitte. :kuola:

Jos paksusuoli ei tykkää, niin ihan hyvin voi syodä tavallista ruokaa palautukseen. Niin minäkin teen ja moni muu _ilman_ QWERTYUIOPÅASDFGHJKLÖÄZXCVBNM-diettiä. Palautusjuoma on _marginaalinen_ etu kehoilussa ja monille tehottomasti treenaaville epärerevantti.

Näinhän se on, paraskaan palautusjuoma ei auta jos harjoittelu on mitä sattuu, en sitten tarkoita tällä ketään erityisesti. Ei mullakaan ole kun ihan perusheraa + banaanista hiilarit ja hyvin toimii. Hyvällä palautusjuomalla saa sitten sen pienen lisän siihen kehitykseen, jos muut asiat on kunnossa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ihan perusproteiinia en mullakin (Heracles). En tiedä onko noiden mehujen imeytymisnopeudella paljonkaan eroa. Hifistelyksi taitaa mennä. Paljon menee ihan "tavallista" ruokaa. Rahkaa, tonnaria, maitoa, jauhelihaa, kaurahiutaleita, kasviksia, hedelmiä ja rasvaa joukkoon. Taitaa olla päivittäinen proteiininsaanti tärkeämpää, kuin palautusjuomat. Hiukka :offtopic: mutta luin jostain tutkimuksesta, jossa maitoa treenin jälkeen juoneiden lihaskasvu oli suurempaa, kuin niillä jotka eivät juoneet. Tosin eivät tainneet ne maitoa juomattomat ottaa mitään treenin jälkeen. Joka tapauksessa itse join maitoa yhteen aikaan aina treenin jälkeen. Onhan siinä kätevässä muodossa hiilarit ja proteiinit.

Counani sanoi:
Joka tapauksessa itse join maitoa yhteen aikaan aina treenin jälkeen. Onhan siinä kätevässä muodossa hiilarit ja proteiinit.

Niin silloin iiihan alkutaipaleella meillä oli tapana tehdä palautumisjuoma maitojauheesta. Laitetaan veteen tuplamäärä jauhetta, ja lisätään desin verran munanvalkuisjauhetta. Ja kaakaota, koska muuten maku on kamala sen munan takia... Hyvää tuo. Ja halpaa. :kippis1:

Kiitos vinkeistä.

Näyttäs siltä, että mun appelssiinimehu - kananmuna litku, ei ollutkaan niin huono vaihtoehto. Mahassa vaan kummasti kipristelee aina kun tuommosta litkua vetää sen puoli litraa. Taidan lisätä siihen vähän omatekoista jogurttia, niin eiköhän sekin sillä parane.

Olen joskus aikoinani vakuuttunut täydellisesti palautusjuoman tehosta. Tieteellisia faktoja en tiedä, mutta sillä on vahva psykologinen merkitys. Tuntuu enempi voimailuharrastajalta kun on palautusjuoma :nolo: . Vähän samaan tyyliin, kun on enempi tosimies, kun pääsee eroon kynäniskaisuudesta. :)

Jos joku SCD:tä tunteva sattuu tätä lukemaan, niin kerro proteiinipitoisia iltapaloja. Olen iltaisin niin laiska, että yritän päästä vähällä. Ja sitten iltapala koostuukin pähkinöistä, juustosta ja banaanista. Aamulla aina kaduttaa, kun herää huutavaan nälkään.

Syötkö kananmunat kokonaisina ja raakoina? Keltuaisten rasva hidastaa huomattavasti imeytymistä ja raa'an munan proeiinista imeytyy vain noin puolet. Siis keitä/paista munat ja syö vain valkuaiset.

Toisekseen, rypälemehu sisältää appelsiinimehua enemmän glukoosia ja on siten parempi aiheuttamaan insuliinipiikin.

Sivuhuomautus: Lukaisin täältä saallittujen ja kiellettyjen tuotteiden listan ja rypälesokeri näyttäisi olevan sallittu, muttei suositeltu. Tämä olisi kaikkei optimaalisin hiilari palautusjuomassa, jos et maltodekstriiniä saa syödä. Sitä löytyy lisäravinnekaupoista ja tavallisista ruokakaupoista (halvempaa) "panimosokeri" nimellä.

Omskakas sanoi:
Syötkö kananmunat kokonaisina ja raakoina? Keltuaisten rasva hidastaa huomattavasti imeytymistä ja raa'an munan proeiinista imeytyy vain noin puolet. Siis keitä/paista munat ja syö vain valkuaiset.

Toisekseen, rypälemehu sisältää appelsiinimehua enemmän glukoosia ja on siten parempi aiheuttamaan insuliinipiikin.

Sivuhuomautus: Lukaisin täältä saallittujen ja kiellettyjen tuotteiden listan ja rypälesokeri näyttäisi olevan sallittu, muttei suositeltu. Tämä olisi kaikkei optimaalisin hiilari palautusjuomassa, jos et maltodekstriiniä saa syödä. Sitä löytyy lisäravinnekaupoista ja tavallisista ruokakaupoista (halvempaa) "panimosokeri" nimellä.

Yleensä otan kerralla 4 munaa, joista kahdesta otan pois keltuaiset.
Voisin kyllä ruveta paistamaanki noita. Ja ottaa keltuaiset pois. Jep.
Unohin kokonaan sen, että keltuaisissa on sitä rasvaa aika reilusti.

Tuosta rypälesokerista,
sen olen jättänyt ostamatta viitaten samoihin sivuihin: "Kotikäyttöön ei suositella fruktoosia, glukoosia ja rypälesokeria, koska ne ovat kalliita, ja ei täydellä varmuudella sisällä ainoastaan monosakkarideja, siksi näitä makeuttajia ei saisi olla syömissäsi esivalmistetuissa/valmistuotteissakaan."

Eli rypälesokeri ois halvempaa. Tiijätkö lisäravinnekaupoista saatavien puhtaudesta mitään?
Mutta ois kyllä enempi ku sata jänistä, jos tuota rypälesokeria uskaltais ruveta käyttämään.

Tiijätkö hunajan imeytymisnopeudesta?

Rypälesokeria ostin vuosi sitten 4,5 kilon pussin, joka maksoi 8,5 euroa. Tämä siis ruokakaupasta ostettua. Lukaisin paketin kyljestä tuoteselosteen ja sen mukaan ainut "epäpuhtaus" olisi pieni määrä kidevettä. Saattaahan siinä tietysti hyvin pieniä määriä muitakin sokereita olla. Mutta jos et saa sakkaroosia syödä, niin appelsiinimehussa (ei makeutettu) sitä on myös.

Hunajan glykeemisen indeksin tarkistin. Keskiarvo 11 hunajatyypistä oli 55, kun puhtaan rypälesokerin GI on 100. Eli rypälesokru on huomattavasti parempaa palautusjuomaan. En tiedä millaisia oireita saat, jos tuote ei sovellu vatsallesi, mutta jos kokeilla uskallat, niin suosittelen.

Itselläkin on ollut tapana raakoja kananmunia nykäistä sokerin + appelssiinimehun tai maidon kera,
kun heraproteiinia ei oikein ole varaa erikseen ostaa ja porukoiden antimilla on elettävä.
Mistä johtuu, että raa'an munan proteiinista imeytyy vain noin puolet?

Imeytyykö paistetusta sitten kaikki, eli pitäisikö tästä lähtien ruveta aina paistamaan?
Onko paistamisella vaikutusta imeytymisnopeuteen, kun muoto ei ole enää nestemäinen?

EDIT:
Jossakin tutkimuksessa kehuttiin perinteistä "jätkänvelliä" eli Kaurahiutaleita + Maitoa + Sokeria hyväksi palautusjuomaksi aerobisen urheilun jälkeen (vertailukohtana tosin toimi proteiinittomat palautusjuomat tyyliin getorade).
Kannattaako siis tuota kaurahiutaleita lisäillä tuohon keitokseen, vai onko se vain haitaksi? Makua ainakin parantaa.

Tää ikuisuuskysymys: "onko palkkarista, aminohapoista mitään hyötyä ylipäätänsäkään" on kyllä tosi hyvä. Musta kaikki noi Herat, Caseiinit yms. on sopivia lisiä hyvän ravinnon kera - mutta ei lihasta tee ravintolisät vielä. Mulle palkkariksi sopii oikein hyvä pasta ja kananmunatkin, kuten esim. tänään. Syötiin treenien jälkeen tonnikalapastaa, jonka duunasin, lisäsin siihen vielä oliiviöljyä ja kidney-papuja. Sitten kananmunia vielä kuorittiin. Paljon on siinä hiilareitakin, mutta sanoisin, että toimii ihan hyvin.

Tää ikuisuuskysymys: "onko palkkarista, aminohapoista mitään hyötyä ylipäätänsäkään" on kyllä tosi hyvä. Musta kaikki noi Herat, Caseiinit yms. on sopivia lisiä hyvän ravinnon kera - mutta ei lihasta tee ravintolisät vielä. Mulle palkkariksi sopii oikein hyvä pasta ja kananmunatkin, kuten esim. tänään. Syötiin treenien jälkeen tonnikalapastaa, jonka duunasin, lisäsin siihen vielä oliiviöljyä ja kidney-papuja. Sitten kananmunia vielä kuorittiin. Paljon on siinä hiilareitakin, mutta sanoisin, että toimii ihan hyvin.
EliteFTS.com -Justin Harris on Post Workout Shakes

I
EDIT:
Jossakin tutkimuksessa kehuttiin perinteistä "jätkänvelliä" eli Kaurahiutaleita + Maitoa + Sokeria hyväksi palautusjuomaksi aerobisen urheilun jälkeen (vertailukohtana tosin toimi proteiinittomat palautusjuomat tyyliin getorade).
Kannattaako siis tuota kaurahiutaleita lisäillä tuohon keitokseen, vai onko se vain haitaksi? Makua ainakin parantaa.

Esimerkki vain, mutta Markus Ruhl ainakin kertoili treenipätkässä, että vetelee treenin jälkeen kaurahiutaleita proteiinishakerissa palautusjuomaksi, että ei se niin rakettitiedettä ole. Tosin siinä vaiheessa niin moni muukin asia pitää olla jo kunnossa kuin pelkkä palkkari. Varsinkin sitä ruokaa naamariin tarpeeksi...

Back
Ylös Bottom