Palautusjaksot/lepojaksot kovassa treenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä olette palautusjaksoista punttitreenissä? Koko ajanhan ei voi vetää täysillä. Itse olen tehnyt sellaista systeemiä että 2 kuukautta kovaa jonka jälkeen about kahden viikon lepo. Lepo voi olla aktiivista jolloin kerron kaikki painot 0,5:lla tai sitten passiivista, jos on kaikenlaista muuta meneillään ja tuntuu että pää lepää paremmin kun ei tartte mennä salille jumppaamaan.

Tiedän jätkiä, jotka vetävät koko ajan täysiä. Välillä tulee taukoja mutta ne ovat epäsäännöllisiä ja niiden pituus vaihtelee. Moni ihmettelee miks tökkii (vaikka on vedetty kakkosia, kolmosia puol vuotta putkeen). Sitten tiedän taas kavereita jotka ei pahemmin jaksottele mutta kivaa kehitystä kuulemma tulee.

Miten te teette palautusjaksojenne kanssa ja miten niiden kanssa mielestänne pitäisi tehdä? Ei niinkään kiinnosta, kuinka te teette koska moni tosiaan junnaa koska ei pidä taukoa vaan nimenomaan se kiinnostaa, millä systeemillä saatte homman kulkemaan eli tulokset nousemaan. Mun mielestä tässä on vaikeaa just homman kanssa tasapainoilu eli ettei pidä liian pitkiä taukoja jolloin tulokset laskee muttei toisaalta vedä liian paljonkaan jolloin tulokset tökkii kanssa.

4-5viikkoa kovaa reeniä ja 1 viikko kevyesti ja taas 4-5 viikkoa kovaa ja 1 viikko kevyttä jne... Tää on kai se perus systeemi.

Yleensä teen n.6 viikkoo kovaa ja sitten 1 viikko kevyttä ja aerobista ehkä vähän lisää sille viikolle. Muutenkin aina kevyt viikko kun siltä alkaa tuntua eli omaa kroppaa kuuntelemalla eteenpäin. Nyt 5 viikkoo takana ja tuntuu siltä et ens viikko menee kevyissä merkeissä. Noita totaalisia taukoja kun tuntuu tulevan aina välillä väkisinkin.

voimatreeneissä hyvä rytmi on peruskaudella 3-4 viikkoa progressiivisesti ja sen jälkeen kevennysviikko volyymissa ja myös hieman tehoissa. maksimikaudella rytmi on hieman tiuhempi eli 2-3:1. rytmitys ei tietenkään tarvi mennä nimenomaan viikkojen mukaan, mutta tossa nyt oli sellanen yleislinjaus esitettynä.

Back
Ylös Bottom