Palautumisen tehostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lokakuu
  • Aloitettu Aloitettu
Millä keinoilla te olette tehostaneet palautumista? Riittävän ravinnon ja unen lisäksi.
Itse olen harrastanut kylpemistä kuumassa vedessä johon liotettu kylpysuolaa reippaalla kädellä, olen hautonut (kipeitä) lihaksia kuumavesipullolla, ottanut kuuma-kylmä -suihkuja esim. kipeille säärille, käynyt fysiolla hierottavana, putkirullaillut, yrittänyt itse hieroa lihaksia..
(Myös ruokaan/lepoon liittyviä kikkoja saa tietty mielellään jakaa)

En ole itse tätä keinoa käyttänyt, mutta moni muu on: Siirtyminen "pimeälle puolelle", eli vahvemmat "kreatiinit" käyttöön... ja kyllä palautuu.

Palautumísta voi tehostaa luonnollisemmin menetelmin esim. toimivalla intrajuomalla. Raskaan jalkatreenin jälkeen on hyvä käydä esim. polkemassa kuntopyörällä, niin saa palautumista tehostettua. Kevyet kävelylenkit auttaa kanssa palautumista.

Tässä ei olla kiinnostuneista niistä ilmeisimmistä konsteista, jotka ovat itseltäkin jääneet väliin. Olen kokenut kylmän hyväksi palautumisen tehostajaksi, jos joku pistemäinen paikka on ollut erityisen huomion kohteena.

Riittävä lepo on tietysti se oleellisin juttu ja sitä voi saada enemmän ns. aktiivisella levolla, eli tekemällä riittävän kevyttä harjoittelua riittävän usein. bodailussa tämä lienee melko vierasta, mutta suorituskykysuuntautuneessa voimailussa hyvinkin tunnettua. Eli tekniikkaharjoituksia, kävelylenkkejä, uintia, venyttelyä yms. touhua välipäiviin. Sitten voi tejdä totisemmat treenit merkittävästi kovempaa (ja harvemmin).

Itse olen koittanut ottaa tavaksi kevyen putkirullauksen heti treenin jälkeen erityisesti jalkapäivinä. Muutenkin aktiivinen palauttelu/jäähdyttely treenin päätteeksi edistäisi palautumista, mutta oon kyllä siinä ihan luvattoman laiska :D Jos oikeen pahat domssit pääsee iskemään, niin magnesiumspraysta on ehkä ollut vähän apua.

Hyvä intrajuoma auttaa paljon (hiilarit, aminot). Myös geenin jälkeen syödyt suuret hiilarinäärät auttaa.

Tietysti myös se, miten treenejä ja ohjelmaa toteuttaa. Esim 4 jakoisella pystyn paukuttamaan erikoistekniikoita failureen ja silti palautumaan, mutta nyt tiheän frekvenssin ohjelmalla (3 kertaa kroppa läpi 4:ssä treenissä viikossa) ei voi vetää isoja liikkeitä failureen tai juuri käyttämään erikoistekniikoita ilman että kroppa menee jumiin.

Back
Ylös Bottom