Praha / Tsekki. Naisen perässä lähdin ja kohta kolmisen vuotta tullut asuttua yhteen menoon. Pikku-Slave putkahtanee maailmaan joskus tuossa huhtikuun paikkeilla joten tänne tulee jämähdettyä joksikin aikaa...
Kertokaahan vähän siitä miten paikallinen "salikulttuuri" poikkeaa suomalaisesta? Eli siis mihin outoon ja ihmeelliseen olette sielläpäin törmänneet salilla ollessanne?
Ensinnäkin RHP on se normaali treenimuoto täällä. Vaihdoin juuri salia mutta kahdella edellisellä salilla valehtelematta 95% (miespuolisista) treenaajista teki viikossa korkeintaan pari sarjaa prässiä tai reiden ojentajia vaikka kävivät 4-5 päivänä salilla. Eli 30 minuuttia rintatreeniä, 20 minuuttia hauista ja 20 minuuttia olkapäitä. Ehkä loppuun vartti vatsoja. Kerran viikossa käytiin kääntymässä prässin kohdalla.
Naistreenaajia on normisaleilla noin 25% kaikista treenaajista ja lähes kaikki heistä tekevät pelkkää juoksumatto+jalkalaitteet -treeniä. Kolme oikeasti treenaavaa naista olen nähnyt ja näistä yksi oli työkaverin vaimo ja toinen tämän sisko :D
Mavea olen nähnyt tehtävän viitisen kertaa noin 150 treenikerran aikana. Kerran tekijänä oli normitreenaaja, muuten ne pari oikeasti isoa äijää jotka treenasivat kunnolla. Kyykkyä tehdään useammin ja useamman ihmisen toimesta mutta harvoin sitäkin. Yli sadan kilon kyykkyjä en nähnyt kuin pari kertaa tosin silloin oli kyseessä isommat treenaajat jotka jumppailivatkin sitten tuplapainoilla perustreenaajiin verrattuna. Mavessa minä olen ainoa joka on tehnyt yli 170 kilon painoilla.
Salitouhut on muuten aikalailla samaa kuin Suomessa salietiketin yms puolesta. Suomessa ei ehkä kyylätä niin pahalla jos tekee kyykkyä kyykkypaikalla, täällä ei tykätä jos joku varaa hyvän hauistreenipaikan kyykkäämiseen. Heti kun siitä lähtee niin joku tulee tekemään haukkaa pelkällä tangolla.
Asustus on vähän mitä sattuu. Eka sali mihin ostin kortin oli trendipellesali jossa porukka kävi lähinnä esittelemässä solariumin tuloksia eikä niinkään treenaamassa. Tuolla salilla hävetti jos t-paidassa ei ollut vähintään Niken logoa. Seuraava sali oli pienempi jossa treeni oli enemmän esillä ja siellä kävi porukkaa laidasta laitaan. Kenkinä oli muunmuassa juoksulenkkareita (jotka olivat mukavan kuraiset eilisen lenkin jäljiltä), aamutossuja, sukat tai paljaat jalat. Ilman paitaa ei sentään kukaan treenannut mutta hihattomat ja painitrikoita muistuttavat repaleiset hihattomat ovat suosittuja. Aasialaiset (=vietnamilaiset) treenaavat lähes poikkeuksetta hihattomissa ja tykkäävät poseerata peilin edessä. Treenihousuina näkee yleensä shortseja. Mitään kumisaapastyyppejä tai puku päällä treenaavia ei sentään näy.
Mitäs vielä... vetoremmejä katsotaan ihmeissään mutta 40% treenaajista käyttää hanskoja tai jotain muita pehmusteita treenissä apuna, riippumatta siitä onko kyse työntö- vai vetoliikkeestä, isoista vai pienistä painoista. Kyykkyä ei tee KUKAAN ilman pehmusteita (paitsi jos on pelkkä tanko käytössä).
Tämä riittänee näin alkuun :D