Pakkiksen veneilijät hoi!

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Huomioikaa sitten kun mietitte 2t ja 4t koneiden hintaeroa myös se että tollanen 50hp 4t kuluttaa polttoainetta suunnilleen saman kuin 5hp 2t. Vaikka huollot on selvästi kalliimpia nelariin tossa polttoaineen kulutus erossa tulee säästöä hemmetisti jos ajetaan veneellä paljon,.

Alumiiniveneissä ei tosiaan ole juurikaan tuolla iällä merkitystä paljon enemmän vaikuttaa pito, ja se onko tosiaan hitsattu vai niitattu. yhtään niitattua venettä en ostaisi. Jos nyt pitäisi päättää minkä alumiiniveneen ostaisin niin valinta olisi Silver on astetta sivistyneempi imo kuin buster.


Juuri näin. Silveriä olen itsekin katsellut jos tohon omalle järvelle saisi joskus veneen.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Huomioikaa sitten kun mietitte 2t ja 4t koneiden hintaeroa myös se että tollanen 50hp 4t kuluttaa polttoainetta suunnilleen saman kuin 5hp 2t. Vaikka huollot on selvästi kalliimpia nelariin tossa polttoaineen kulutus erossa tulee säästöä hemmetisti jos ajetaan veneellä paljon,.

En tiedä mitä tarkoitat "tuollaisella" 50 hp nelitahtikoneella, mutta kulutusasia ei nykyään ole lainkaan noin. Esim. -11 vuoden vertailussa 25 hv Yamaha vs. Evinrude E-tec 25 hv 2-tahtinen vie niukan voiton. Kulutuksissa ei suuria eroja ole, mutta esim. tyhjäkäynnillä Evinrude vie 0,4 litraa tunnissa ja Yamaha kuluttaa 0,7 litraa tunnissa. 2000 ja 5500 rpm kulutus on sama molemmilla koneilla.

Vähän vanhempien 50 hv koneiden testituloksissa ääripäästä/tyhjäkäynnillä 4-t yamaha vie litran minuutissa, testin voittaja eli 2-t Evinrude 0,6 l / min. 0,6 l / min kulutti myös 2-t Tohatsu. Pienin tyhjäkäyntikulutus oli 4-t Suzukilla, 0,4 l / min. Täydellä kaasulla 2-t koneet kuluttivat eniten.

Oikeasti vanhojen = kaasarikoneiden kohdalla asia on tietenkin eri.

Edit: Jaa. Äänistäkin oli puhetta. Samoissa testeissä 25 hv koneista 2-t piti useammilla kierrosalueilla pienempää mökää kuin 4-tahtinen.

50 hv koneissa ainoastaan 2-t Tohatsu sai moitteita äänitasosta, 4-t Yamaha ja Mercury saivat kiitosta. Toisaalta taas täydellä kaasulla/lähes samoilla kierroksilla Tohatsun ja Mercuryn äänitaso oli sama.

Tottahan toki joku pörinä saattaa olla korvalle miellyttävämpi kuin joku toinen, vaikka db:t olisivatkin korkeammat.
 
Keskiverto veneilijä käyttää moottoria n 50 tuntia vuodessa joten ei sillä moottorin kulutuksella ole suurta vaikutusta jos muutaman kymmenen hevosvoiman perämoottoreista puhutaan. Vanhan 2t ja uuden 4t hinta ero on kuitenkin tuhansia euroja.

Käyttö mukavuus on sitten eri asia :)

Uudet 2t sitten eri asia ja ainakin itse laittaisin sellaisen mikäli uusi pitää laittaa ja ajaminen on muuta kuin vetouistelua. Teho/paino/kiihtyvyys suhde ihan omaa luokkaansa 2 tahtisessa. Kulutuksessa enemmän vaikuttaa vene ja kuormat jne kuin onko perässä uusi 2t tai uusi 4t.
 
En tiedä mitä tarkoitat "tuollaisella" 50 hp nelitahtikoneella, mutta kulutusasia ei nykyään ole lainkaan noin. Esim. -11 vuoden vertailussa 25 hv Yamaha vs. Evinrude E-tec 25 hv 2-tahtinen vie niukan voiton. Kulutuksissa ei suuria eroja ole, mutta esim. tyhjäkäynnillä Evinrude vie 0,4 litraa tunnissa ja Yamaha kuluttaa 0,7 litraa tunnissa. 2000 ja 5500 rpm kulutus on sama molemmilla koneilla.

Vähän vanhempien 50 hv koneiden testituloksissa ääripäästä/tyhjäkäynnillä 4-t yamaha vie litran minuutissa, testin voittaja eli 2-t Evinrude 0,6 l / min. 0,6 l / min kulutti myös 2-t Tohatsu. Pienin tyhjäkäyntikulutus oli 4-t Suzukilla, 0,4 l / min. Täydellä kaasulla 2-t koneet kuluttivat eniten.

Oikeasti vanhojen = kaasarikoneiden kohdalla asia on tietenkin eri.

Edit: Jaa. Äänistäkin oli puhetta. Samoissa testeissä 25 hv koneista 2-t piti useammilla kierrosalueilla pienempää mökää kuin 4-tahtinen.

50 hv koneissa ainoastaan 2-t Tohatsu sai moitteita äänitasosta, 4-t Yamaha ja Mercury saivat kiitosta. Toisaalta taas täydellä kaasulla/lähes samoilla kierroksilla Tohatsun ja Mercuryn äänitaso oli sama.

Tottahan toki joku pörinä saattaa olla korvalle miellyttävämpi kuin joku toinen, vaikka db:t olisivatkin korkeammat.


Katos perhana, tuli perehdyttyä moottoreihin ja joo näköjään v2009 jälkeen tilanne on tuo ettei kulutus eroa juurikaan ole :) Tätä ennenhän tilanne oli aivan eri mulla oli vertailukohteena noin vuosimalli2000 johsson 5hp ja 50hp vuosimallin2006 4t mercury, ei ole mitään varsinaisia kulutuslukemia antaa mutta ton johnssonin ja 15l tankin kanssa sai olla kyllä jatkuvasti tankilla, kun taas Mercuryyn kulutti kesän aikana 50l, toinen soutuveneessä kiinni ja toinen alumiiniveneessä.

Onko muuten kokemusta miten toi kulutus kun ajetaan "normaalisti" veneellä eli plaaniin päästyä tiputetaan kierroksia <- noi täyskaasutestit kun ei ole ainakaan mun mielestä kovinkaan fiksuja todellisen kulutuksen arviointiin. Esim: ton Mercun kulutus varmaan tuplaantui täyskaasulla..
Tyhjäkäyntikulutuksen arviointi on kyllä kanssa vähän omituista?
 
Mitä Kipparin testejä lukee niin yleensä kulutus kasvaa 50-100% täydellä kaasulla. Mutta tuossakin on paljon siitä kiinni missä veneessä moottori on kiinni. Jos moottoria ei vertailla pakettina veneen kanssa on kulutuslukemat vain suuntaa antavia.

Tyhjäkäyntikulutuksella on merkitystä vetouistelijoille, jotka saattavat ajaa satoja tunteja kauden aikana.
 
Mitä Kipparin testejä lukee niin yleensä kulutus kasvaa 50-100% täydellä kaasulla. Mutta tuossakin on paljon siitä kiinni missä veneessä moottori on kiinni. Jos moottoria ei vertailla pakettina veneen kanssa on kulutuslukemat vain suuntaa antavia.

Tyhjäkäyntikulutuksella on merkitystä vetouistelijoille, jotka saattavat ajaa satoja tunteja kauden aikana.

Aah okei mä tajusin sit vissiin väärin, en mieltänyt uistelua tyhjäkäynniksi.
 
Aah okei mä tajusin sit vissiin väärin, en miellä uistelua tyhjäkäynniksi.

Juu silloin kun tuli vetouisteltua paljon niin tyhjäkäynti kulutus oli sama kuin tyhjäkäynnillä vetouistellessa (missä pinnoissa ne kierrokset yleensä vetouistellessa on). Siinä jopa veneellä on paljon vähemmän vaikutusta (oikeestaan juuri ei mitään) kulutukseen kuin plaanaus nopeuksilla ajettaessa jossa vene vaikuttaa vähintään 30% kulutukseen.
 
Juu silloin kun tuli vetouisteltua paljon niin tyhjäkäynti kulutus oli sama kuin tyhjäkäynnillä vetouistellessa (missä pinnoissa ne kierrokset yleensä vetouistellessa on). Siinä jopa veneellä on paljon vähemmän vaikutusta (oikeestaan juuri ei mitään) kulutukseen kuin plaanaus nopeuksilla ajettaessa jossa vene vaikuttaa vähintään 30% kulutukseen.


Aah okei. mä tosiaan kuvittelin et noissa olisi eroa.. Mitenhän noi uudet 2t koneet kestävät uistelua onko vielä "tukkeutumista"? Varmasti aika näyttää jos noi on noin hyviä niin uskoisin että kohta on uistelukisoissakin pelkkiä 2t myllyjä käytössä.
 
Aah okei. mä tosiaan kuvittelin et noissa olisi eroa.. Mitenhän noi uudet 2t koneet kestävät uistelua onko vielä "tukkeutumista"? Varmasti aika näyttää jos noi on noin hyviä niin uskoisin että kohta on uistelukisoissakin pelkkiä 2t myllyjä käytössä.

Ite luulisin samaa että kestää vetouistelua siinä kuin 4t (mulla on kestänyt tosi hyvin vanhakin 2t mutta eihän se miellyttävää ole vanhan 2t:n tyhjäkäynti) mutta uskomukset 2t:n soveltumattomuudesta elää varmasti vahvoina :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite luulisin samaa että kestää vetouistelua siinä kuin 4t (mulla on kestänyt tosi hyvin vanhakin 2t mutta eihän se miellyttävää ole vanhan 2t:n tyhjäkäynti) mutta uskomukset 2t:n soveltumattomuudesta elää varmasti vahvoina :)

Jep, kyllä mäkin tolla Johnssonilla pärjäsin uistelussa muisti vaan tasasin väliajoin vetää 100m urku auki niin ei ollut ongelmia.. Ja aivan varmasti uskomukset elää vahvana, ei mullakaan ollut mitään tietoa noista uusista 2t koneista, vaikka uistelenkin ja pyörin kalastus foorumeilla paljon.
 
Kuulemma hyvä botski, ja perkeleen kestävä.. Millä koneella?

Evinruden vm 2000 50hp nelari, ihan pikkasen liian pieni kone ehkä. Neljän hengen kuorma + ruuat ja juomat + muut tavarat ni liukuunlähtö vähä tökkivää mut onnistuu vielä.
Muuten ei kyllä mitään valittamista ilmenny. Onhan se melko rujo ja pelkistetty laitos eikä varmaan monenkaan "silmää" miellytä, mutta mun käyttötarkotuksiin ainaki melko täydellinen. Rantautuminen onnistuu melkeen missä vaan ja helppo trailailla yksin. Ja ei tarvi itkee verikyyneleitä vaikka vähä osuiski johki ku mertsarii jahtailee.
 
Jurmo trimaran pituutta sillä 555 nukkumapaikat olis 4 ja istumaan tekkari otteen mukaan mahtuu 8. on ollu ihan hyvä tuossa järvellä lyhyessä aallokossa kun ajelee lujempaa aika tuljutusta kun sen pohjan muoto on mikä on niin ei puhko aaltoja. mutta eipä keiku ja on tarpeex levee pienex purkiks.

oon ollu tosi tyytyväinen tuohon.
 
Onko kellään tiedossa, löytyykö netistä taulukkoa eri veneiden moottorisuosituksista? Olisi tiedossa 4,3m pitkä, vanha tuulilasivene ja 60hp moottori. Veneen merkki on tuntematon, eli sille pitäisi löytää sopiva vertailukohde 70-80 luvun veneestä, jossa on moottorisuositus vähintään 60hp moottorille.
 
11222005_10153685677247384_1969243366910360872_n.jpg
Ihan kohtuu siisti keli veneillä Päijänteellä viime viikonloppuna.
 
Löytyykös pakkikselta purjeveneilijöitä? Ikäni olen kesät asunut merenrannalla ja pienillä moottoriveneillä liikkunut lähisaaristossa, mutta vasta jokunen vuosi sitten kun ostin purjeveneen on veneily ja saaristo auennut ihan eri tavalla. Kuuden viikon kesälomasta taisin olla kaksi yötä kotona, loput meni veneessä/veneen rantapaikassa.


Eka vene on 27 sunwind, joka oli kyllä vikatikki ja nyt kutkuttaa jo uusi vene...

Se hiljaisuus, kun kone sammutetaan ja vene vaan lähtee menemään, sitä fiilistä voittanutta ei ole minulla veneilytouhuissa.
 
Zone-sarja -42%
Onko kellään tiedossa, löytyykö netistä taulukkoa eri veneiden moottorisuosituksista? Olisi tiedossa 4,3m pitkä, vanha tuulilasivene ja 60hp moottori. Veneen merkki on tuntematon, eli sille pitäisi löytää sopiva vertailukohde 70-80 luvun veneestä, jossa on moottorisuositus vähintään 60hp moottorille.

Esim. 80-luvun lopun Yamarin 435S konesuositus valmistajan mukaan 30-70 hv. Tosin vastaavat edeltäjä ja seuraaja max. kone 50 hv. Nuo löytyy ihan Yamarinin sivuilta. Mitään yleistä taulukkoa ei varmasti löydy. Miksi tuollainen vertailukohde pitää löytyä? Rekisteröintiä varten?
 
Esim. 80-luvun lopun Yamarin 435S konesuositus valmistajan mukaan 30-70 hv. Tosin vastaavat edeltäjä ja seuraaja max. kone 50 hv. Nuo löytyy ihan Yamarinin sivuilta. Mitään yleistä taulukkoa ei varmasti löydy. Miksi tuollainen vertailukohde pitää löytyä? Rekisteröintiä varten?
Rekisteröintiä varten hyvinkin. Tuon Yamarinin löysinkin mutta on turhan uusi tähän tarkoitukseen ja huomattavasti eri näköinen. Vator 15 DL-veneeseen saa laittaa 80 hp moottorin ja yhdennäköisyys huomattava...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom