Pakkiksen ornitologit

Eilen Viikin pelloilla värjötellyt kiuruparvi innosti aloittamaan tämän threadin. "Kuu kiurusta kesään" -kuten säästä voi itse kukin päätellä! ;)

Olen itse lintujen talviruokinnan myötä innostunut reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen ornitologiasta, ja nyt olenkin päässyt jokakeväiseen pönttövaiheeseen...
Löytyykö Pakkikselta muita tämän jalon ja miehekkään lajin harrastajia? Itse olen enempi sunnuntaibongailija ja vierastan suuria ihmisjoukkoja ja extreme-elisbongausta jne.
Otsikon alla voisi keskustella kotimaan lintupaikoista ja antaa vinkkejä hyvistä kohteista tahi havaituista harvinaisuuksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi ilmoittautuu! Tosin bongailu on juuri tuollaista sunnuntaibongailua ilman pistelaskusysteemiä. Muuten näin eilen unta Hirundo runticoista:D (taivutus saattaa ontua). Kesä siis mielessä:)

Mä seurailin lintuja muutaman vuoden, en niinkään bongaillut.
Muutaman eliksen olen tainnut käydä bongaamassa, toinen tais olla yyterissä joku pirun harvinainen kahlaaja ja toinen tampereella varpuslintu.
Ajan puutten ja kiinnostuksen lopahtamisen takia jäi, mutta kai sitä joskus vielä innostuu.
Pari sataa lajia olen nähnyt.
Millaset kiikarit teillä on?

Mä voisin bongailla lintuja kiikarilla joka olisi kiinni kiväärissä. Linnut on perseestä, ne paskoo joka paikkaan ja tukkii Tammisalossa lenkkipolun.:curs: Vituttaa kun joutuu influenssan pelossa juoksemaan lintuparven läpi hengittämättä.

Taas yksi harrastelijaornitologi tunnustaa. Bongari en oikeastaan ole.
Mutta linnut kiinnostavat, joka kesä kävelen lähes päivittäin luonnossa kiikari kourassa. Kevätmuuttoa en oikein joua seuraamaan, kun siihen aikaan on työssä hurjimmat kiireet.
Kovin voimakasta/hyvää kiikaria en omista. Ovat niin kalliita, ja jos paljon suurentavan haluaa, se mokoma on myös hankalan kokoinen.
Miulle "bongailu" on sitä, että havaitsen ja tunnistan lajin, jota en ennen ole nähnyt. Äänistätunnistamista harjoittelen myös, ja eräänlaiseksi "bongaukseksi" luen myös sen, kun osaan laulun perusteella määrittää lajin. Viime kesänä näin eka kertaa niinkin arkisia lajeja kuin pikkulepinkäisen ja pensaskertun. Yhestä sirkusta en ole varma, joten enpä kehtaa hehkuttaakaan enkä paikalliselle lintuseuralle ilmoittaa. Ymmärtääkseni havainnon pitää olla satavarma, ennen kuin heitä häiritsee.
Kuulutteko te muut ornitologit paikalliseen seuraan? Miun on tehnyt mieli, mutta voisi jäädä tyhjäksi jäsenyydeksi, kun en kummiskaan voi olla toiminnassa/retkillä mukana. (Nimim. Aamuntorkku)

Neuvostoliitto sanoi:
Mä voisin bongailla lintuja kiikarilla joka olisi kiinni kiväärissä. Linnut on perseestä, ne paskoo joka paikkaan ja tukkii Tammisalossa lenkkipolun.:curs: Vituttaa kun joutuu influenssan pelossa juoksemaan lintuparven läpi hengittämättä.

Odotan vesi kielellä Valkoposkihanhien invaasiota Tammisalon maisemoiduille rantapihoille tänäkin vuonna...
:evil:

Kiikareista: Ostin itselleni varta vasten talvella edullisesti Anttilasta(!) Optican 15 kertaa suurentavat värkit. Lupaavasti ovat tähän mennessä toimineet

Kun on töissä lasiseinäisessä tornissa, niin tulee väkisinkin seurailtua lintujen elämää. Eilen ohi lensi kaksi joutsenparia, ja eiköhän kevätmuuton vilkastuminen tuo taas paljon muutakin nähtävää. Hiirihaukka ja maakotka täytyy vielä mainita lajeista, jotka olen työpaikan ikkunasta bongannut.

timberjack sanoi:
Eiköhän tuo tarkoita linnunpönttöjen tekemistä tai putsaamista ja sen semmoista :rolleyes:

Sitäpä juuri. Tänä vuonna olen keskittynyt muihinkin kuin perinteisiin tiaispönttöihin, ja verstaasta maailmalle ovat lähteneet ainakin puukiipijän, helmipöllön, varpuspöllön ja pikkuvarpusen kämpät. Eri asia sitten on, kelpaavatko siivekkäille.. ;) Hieno fiilis oli joka tapauksessa kun puoli minuuttia aiemmin ripustamaani pyttyyn tuli töyhtötiaispari "näytölle".
Kotitarvetimpurien kannattaa tsekata linnunpontto.com.

Joo, no en nyt varsinaisesti bongausta harrasta, mutta kun luonnossa tulee puuhasteltua pitkän matkaa toista sataa päivää vuodessa niin metätyksen kuin kalastuksenkin parissa, niin samalla tulee kaikenlaisia havaintoja tehtyä. Päiväkirjaa olen pitänyt puolenkymmentä vuotta joka reissusta ja sieltä onkin nyt keväällä mukava kaivaa edellisten keväiden havaintoja ylös. Pönttövaiheesta sen verran, että pari viikkoa sitten tulikin vietyä omaan metsään kaksi pönttöä viirupöllölle ja yksi helmipöllölle. Viirupöllö istuu kaikki illat sähkölangalla tai omenapuussa ikkunan takana ja kyttää myyriä pellosta. Lupsakka lintunen, poikasistaan tosin "vähän" ärhäkkä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom