Pakki jatkuvasti sekaisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reno^^
  • Aloitettu Aloitettu
Mun vatsaa kiusaavat liikaa nautittuna kaikki seuraavat: ruisleipä, mysli, raaka sipuli, leivokset, lakritsi, salmiakki, lääkkeet, stressi ja unenpuute. Epäilyttävien listalle lisäisin myös sitkeästi uusiutuvat ripulitaudit joiden levitttäjinä perheenjäsenet ja kämppikset ovat kiitettävän tehokkaita.:jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Magnesium rentouttaa lihaksistoa jne, samalla se rentouttaa myös suoliston "lihaksia". Magnesiumia on käsittääkseni kahdenlaista, toinen on vatsaystävällisempi kuin toinen, mutta niitten nimiä en muista. Luontaistuotekaupasta kannattaa kysyä. Magnesium siis todella voi olla ongelmien syynä! Minulla ainakin oli.

itsellä on jonkin asteen laktoosi-intoleranssi, joten liika laktoosi pistää mahan välittömästi sekaisin. toinen on liika olut, viikonlopun jälkeen on "varpusparvipäivät" takuuvarma juttu.

ruokavalion seuraaminen ja muuttelu auttaisi varmastikin mahan toimintaan, ja lekurilla käynti olisi suositeltavaa. jos siis oireet vaan jatkuu ja jatkuu.

Olen vastaavanlaisista suolisto-ongelmista kärsinyt jonkin aikaa. Minulla oireistoa helpotti threadissa jo mainituilla konsteilla: maitohappobakteerivalmisteiden säännöllinen käyttö + kuidun lisääminen ruokavalioon. Noita maitohappobakteeritabletteja saa mm. apteekista monelta valmistajalta, itse käytän Rela tabseja. Rahkaan lisäilen vehnäleseitä, erinomainen kuitujen lähde. Täysjyvätuotteet ym..

Jos oireet jatkuvat niin kyllä se olisi hyvä käydä lääkärillä selvittämässä asiaa. Minulta tutkivat ulosteenviljelyn (helico), keliakiaan liittyvät vasta-aineet verestä sekä tehtiin laktoosirasituskoe. Mitään poikkeavaa ei minulta löytynyt.

Yleisin aikuisen pitkittyneen ripulin syy on toiminnallinen ripuli (ärtyvä suoli, colon irritabile, IBS) (lähde:terveysportti).

Heraproteiini sisältää laktoosia välillä aika reilustikin, sitä epäilisin ensimäisenä. Nimittäin omalla kohdallani vähenivät huomattavasti vatsaongelmat kun siirryin käyttämään laktoosittomia eli maitoprotskua ja puhtaampaa ionisuodatettua heraa.

Miten tunnistaa laktoosi-intoleranssi? Periaatteessa, ruoka viipyy vatsalaukussa muutaman tunnin ennen kuin pääsee suoleen missä laktoosi-intoleranssi alkaa tuntumaan. Jos vedät treenin jälkeen kunnon satsin laktoosipitoista kamaa ja 4-6h päästä alkaa takapää laulamaan, niin voi alkaa epäilemään intoleranssia. Jos taas nappailee laktoosipitoista kamaa pitkin päivää, niin sittenhän pieretys ja suolen löysyys on jatkuvaa.

Muita vinkkejä: vähennä kofeiinin kittaamista, voi ärsyttää vatsaa ja lisää myös närästystä. Syö enemmän kuituja, ja syö myös hapatettuja tuotteita, eli maitotuotteita kuten piimää, viiliä ja jugurttia sekä leipäpuolelta ruisleipää. Hapatetuissa tuotteissa on aina jäminä maitohappobakteereja joita on käytetty hapattamiseen, ideana on että kun suoleen kylvetään runsaasti vaarattomia pöpöjä, niin epämiellyttävämmät eivät pääse niin hanakasti valtaamaan elintilaa. Maitohappobakteereja saa myös apteekista pillerimuodossa.

Taitaapa nämä ruuansulatu ongelmat olla "ammattitauti" :D
Hyviä kommentteja tullut joten lisätään pari lisää:

Itselläkin viikosta toiseen enemmän tai vähemmän maha sekaisin. Aamulla syömisen maha kestää vielä ok, mutta iltapäivällä varpusparvi hyökkää kylään miltei aina.

Viime aikoina muutamat muutokset ruokavaliossa on saanut pakin parempaan jamaan ja melko usein tavara tulee ulos kiinteässä muodossa. Nyt kun rupean miettimään tarkemmin niin aika usein tulee kiireellä vedettyä kaikki mahdollinen ruoka joten voisi olla paikallaan pureskella ruoka paremmin, pääsee mahahapotkin vähän helpommalla. Muutoksia mitä olen tehnyt niin tässä muutama:

- Aamukahvin korvaaminen teellä. Kahvinjuontia sitten enemmän päivällä. Teetä myös illalla.
- Aamupäivästä on yleensä tullut juotua myös n.puoli litraa vettä. Tämä tuntui pistävän pakkiin todella lujasti vauhtia?!? Nytttemmin kun ei ole juonut niin mahakin paremmassa kondiksessa.

Ruokavaliona muuten perusrahkaa 3prk/päivä sekä tonnikalapurkki + raejuusto. Päälle kalaöljyt, magnesiumit ja vitamiinit.

Anteeksi, että nostan vanhaa ketjua, mutta löysin tämän haulla, niin en sitten viitsinyt uuttakaan alkaa tekemään.

Ihan ensiksi siis olen 170cm pitkä 18v. mies ja paino 80kg. Ongelmana on vatsa ja siihen liittyvä ripulointi jota on jo jatkunut varmaan 2kk, joten tässä alkaa jo ihan huolestumaan. Mitään lääkärinlausuntoa täältä nyt ei saa, mutta jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia tai muita vinkkejä mikä tämän voi aiheuttaa, niin mielellään otan kaiken vastaan.

Ihmeellisintä tässä on se, ettei mitään ongelmia ole muulloin kuin iltapäivällä noin klo 15-18.00 välisenä aikana jolloin käyn yleensä p*skalla ihan normaalisti, mutta tämän jälkeen kun suoli on tyhjä, niin alkaa nämä vatsaongelmat ja ripulointi, paitsi pitkin päivää sattaa kuitenkin närästää suht usein. Siis vatsa syystä tai toisesta menee ihan sekaisin ja ei ole mitään hajua mistä tuo voisi johtua ja tämä toistuu siis jokahelvetin päivä ja aina tohon samaan kellon väliin yleensä. Vessassa saa käydä ulostamassa välillä 3-4krt. ihan löysää tavaraa. Kahviakaan en juo nykyään enää kuin aamuisin, jotta tuo olisi jotain auttanut, mutta ei. Uloste saattaa olla jotenkin hieman limaista tai ainakin paperissa näkyy jtn limaa tai vastaavaa( mitä lie). Tähän ongelmaan liittyy myös ehkä lievä huono-olo ja se ei ole kivaa etenkään salipäivänä. Tosin salilla ei mitään ongelmia sitten ole enää mahan kanssa. Tämähän voisi olla laktoosi-intoleranssi, mutta luulisi että niitä oireita sitten olisi pitkin päivää? Ja tiedän että lääkäriin pitäisi mennä, mutta selitä siellä nyt sitten tämmönen prkl. :D

Ruokavalio on yleensä tämäntyyppinen:

Aamupala: 2dl kaurahiutale, 150g raejuusto, täysjyväruisleipä, päälle margariini, juusto,kurkku, kananmuna, leikkele ja tomaatti. Banaani, appelsiini. 2kuppia kahvia maidolla. C vitamiini ja monivitamiini.
Lounas: Kouluruoka: Tänään perunat+ jauhelikastike ja salaatti ja päälle lasi maitoa.
Päivällinen: Broilerikeitto, kotitekoinen sämpylä, päälle margariinia, juustoa, kurkkua, kananmunaa, leikkeletä ja tomaattia. Lasi maitoa.
Klo 15-17:00 tulee käytyä siellä vessassa p*skalla ja tämän jälkeen alkaa se mukava rumba.
Välipala: Pari samanlaista ruisleipää kuin aamulla ja/tai maitorahka+ mansikat ja fun light.
Salia ennen jos on, niin beeta-alaniini + kreatiini. Salin jälkeen hera,malto ja kreatiini.
Iltapala: Maitorahkaa/ tai tonnikalamunakasta mitä nyt keksiikään.

Sitten nukkumaan noin klo 21.30-22.30.

Älkää nyt naurako ihan pystyyn, mutta tämä asia vaan vaivaa vaivamistaan. :D

Suolistossahan toi ongelma mitä ilmeisemmin on. Bakteerikanta saattaa olla sekasin, tai sitten et siedä jotaan päivittäistä ravintoainetta, ainakin tämä on oma veikkaus. En tosin ole asiantuntija, joten en uskalla tuon enempää sanoa.

Suolisto on monimutkainen elin, ongelma saattaa olla vaikka mikä, ottaisin kuitenkin ehkä yhteyttä ammattilaiseen, kun on noin vakavasta vaivasta kyse.

Tähän sopinee vielä ravinto-asiantuntija Paula Heinosen sitaatti suolistosta:

"Heinonen väittää, että vatsa on tärkeämpi kuin aivot. Suolistoa kutsutaankin toisiksi aivoiksi. Suolisto on elin, jolla on sisäinen hermosysteemi.
Suoliston pinta-ala on jalkapallokentän kokoinen. Suoliston vaikutukset yltävät kaikkialle kehoon, samalla ruuansulatuskanava toimii äärettömän tehokkaana puolustusjärjestelmänä.
- Sen lisäksi, että suolisto vastaa ravinnon pilkkomisesta ja imeytymisestä, se erittää muun muassa useita kymmeniä erilaisia hormoneja ja on samalla ihmisen suurin immunologinen elin.
Heinonen kertoo luennoivansa vuosittain noin 10 000 ihmiselle. Ehdottomasti suosituin aihe on suolisto. Suolistovaivat närästyksestä jatkuvaan turvotukseen, ilmavaivoihin ja ummetukseen puhumattakaan vaikeista tulehduksellisista suolistosairauksista ovat monelle ihmiselle arkipäivää. Suolisto on monelle ihmiselle varsinainen murheenkryyni.
- Suolistovaivojen yksi pahimmista syypäistä on nykyinen paljon sokeria, valkojauhotuotteita ja laadullisesti vääriä rasvoja sisältävä ruokavaliomme riksuineen ja raksuineen."

Mulla alko vuos sit kesällä ( 2009 ) pakki olemaan jatkuvasti sekasin, pikkuhiljaa pahentuen. Joskus syksyllä vatsa tuntu olevan ihan kokoajan kuralla, ehkä kerran viikossa saatto tulla normaalia ulostetta. Noh, koska olen hölmö, suomalainen sekä miespuolinen, sain itseni vasta huhtikuussa 2010 raahattua arvauskeskukseen. Siellä eivät ottaneet vaivaa kovinkaan tosissaan ja sanoivat vaan, että on joku "suolen ominaisuus". Kerroin siellä vielä, että pieniä määriä verta olin joskus ulosteessa havainnut mutta se ei terkkarilla diagnoosia muuttanut, sanoivat että on kallista tutkia kun todennäköisesti mitään sen kummempaa vikaa ei ole.

Antoivat siellä terkkarilla Visiblin nimistä lääkettä josta ei ollut mitään hyötyä. Kesäkuussa päätin sitten suunnata yksityiselle lääkärille ja siellä ongelmaa luonnollisesti käsiteltiinkin huomattavasti vakavammin.Jonkun aikaa kolonoskopian ( todella ihana toimenpide btw :D) jälkeen lääkäri soitti ja sanoi että mulla oli Colitis Ulcerosa eli haavainen paksusuolen tulehdus. Sinällään ei niin vaarallinen mutta hoitamattomana voi johtaa syöpään.Rahathan siellä yksityisellä meni mutta sentään sain diagnoosin ja hoitoa.

En koita pelotella ketään mutta kaikki on tosiaan mahdollista.Mäkään en tota ennen ollu koskaan ees käyny lääkärissä, ja arvauskeskuksessa ne ainakin koittavat tyrkyttää sitä halvinta mahdollista hoitoa. Ton sairauden syytä ei tunneta mutta kuulemma on yleistynyt viime vuosina.

Jos verta näkyy ripulissa niin viimeistään silloin kannattaa käydä lääkärissä.Tietty kannattaa eka tutkia todennäköisemmät ja vaivattomammat mahdollisuudet, kuten laktoosi-intoleranssin tms mahdollisuus.

Ps. Kahvin juonti mulla laittaa edelleenkin pakkia vähän sekasin.

hera80 ja myös vähän muscle+ laittaa mun vatsan tosi sekaisin.Luin täältä että monilla on ongelmia makeutusaineitten kanssa.Täytyy kokeilla sitä maustamatonta heraa.Onko kellään kokemusta että vatsavaivat loppus siihen ?

Nyt aion lopettaa maitotuotteiden, kreatiinin ja beeta-alaniinin käytön noin 2viikoksi niin huomaa onko noista sitten ollut nuo vatsavaivat kiinni.. jollei niin 2viikon päästä pitää mennä lääkäriin.

Lääkäriin mars! Keliakiatesti tehdään aina ensimmäiseksi. Colitis Ulecrosan tai Cronintaudin mahdollisuus on myös olemassa. Onko ollut väsymystä tai pahentaako tressi suoltasi?

On TommyTiger ollut kyllä väsymystäkin havaittavissa.. varsinkin kun tulee koulusta kotiin niin samantien vois mennä nukkumaan. :D Stressiä nyt ei kumminkaan ole juuri ollut, mutta olen huomannut että ei sekään juuri paranna tätä vatsaa jos sattuu jtn. asiaa stressaamaan. Paino kuitenkin nousee tasaiseen tahtiin, mutta pakkohan sinne lääkäriin on mennä ja suorastaan v*tuttaa kun on alkanut harrastaan punttia ja urheilemaan ni on alkanu tulla jos jonkinmoista vaivaa välillä. Ensin oli tiheävirtsaisuutta, sitä tutkittiin ja otettiin kaikki mahdolliset testit ja tehtiin virtsarakon tähystyskin ja lopulta todettiin että mitään ei löydetty. Mutta nyt sitten tämä vatsaongelma on vaivannut jo pidemmän aikaa mikä haittaa jo elämää.

E: Ja en siis tarkoita että kaikki ongelmat johtuisi jotenkin puntin aloittamisesta :D Saattaa olla sattumaakin..

Itellä ainaki tekee viljatuotteet hallaa aamusta vedettynä. Kaurapuuroa+maitoa ku nykäsee ennen duunia ni siin klo10 aikaa viimestää lennättää istunnolle. Onneks oon yksin toimistolla siihe aikaa aina :D Ruisleipä tosin ei tuota tee joten oon korvannu puurot jne aamusta leivällä+pirtelöllä (2xehrmann, 5dl maitoa, marjoja). Myöhemmin päivästä niitä kestää kyllä syödä mut joskus tuntuu et maha räjähtää (ja näyttää ku ois 6kk paksuna).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom