Painot vs. puhdas suoritus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuossa mieleen sellainen juttu, että kun joku jo kirjoitti, että me punttimimmit emme sorru siihen ettei painoja lisätä, niin mites on tuon puhtaan suorituksen laita?
Tulee katseltua tuolla salilla välillä aika arvioivaankin tapaan kanssasisaria, ja miksei myös miehiä, että mites ne toistot tuleekaan tehtyä. Esim. mua on suunnattomasti ärsyttänyt se, että penkkipunnerruksessa joudun tekemään tosi kevyillä painoilla. Sitten tuossa viikolla penkkiä teki yksi tyttö, joka oli minun oloiseni, ehkä vähän hoikempi, pitkä joka tapauksessa. Hän lastasi penkkiin 40 kg, laittoi selän upeasti kaarelle (itse en moiseen pysty), mutta mutta... takamus nousi joka toistolla penkistä n. 30-40 cm :rolleyes:
Joskus tulee myös miehen kanssa melkein ääneen naureskeltua esim. miehille, jotka vetävät hurjilla painoilla hurjia cheat-osa-toisto-sarjoja, jotka kieltämättä näyttävät aika koomisilta.
Taisin eksyä vähän aiheesta, mutta yritin kysyä jotain sellaista, että kun sanotte tekevänne esim. 2 kovaa sarjaa, niin ovatko ne 10-12 toiston puhtaita suorituksia niillä painoilla joilla voitte ko. toistomäärän suorittaa, vai ovatko ne ehkä 6-10 toiston sarjoja vähän raskaammilla painoilla niin että lopussa on pari cheattia ja tuntuu että verisuonet räjähtää ja tähtiä näkyy? Vai ehkä yhdistelmä molempia? Entäs nuo erikoistekniikat? Kun aika moni tuntuu treenaavan yksin, niin miten on niiden tekemisen kanssa?

Itse pyrin siihen, että jos menee 12-15 toistoa niin lisään painoja. Sitten voikin olla, että raskaammilla painoilla menee vain 5-6 toistoa, eikä tekniikka ole niin hyvä. Olen sitten joko tehnyt vähennyssarjan tai perään vielä pitkän sarjan kevyemmillä painoilla. Tuli tuossa joskus luettua Marko Savolaisen kirja, jossa Marko kertoi tekevänsä ekan sarjan maksimipainoilla "runtaten" ja toisen kevyemmillä painoilla puhtaammin. Kuulostaa toisaalta ihan järkeenkäyvältä.
Itse pyrin kuitenkin joka tapauksessa tekemään sarjat edes mahdollisimman oikealla tekniikalla, esim. jalkaprässissä vedän jalat kyllä kunnolla koukkuun enkä vain vähän koukistele polvia. Kieltämättä risoo kun joku sitten tulee perään, lastaa lisää painoja ja tekee niitä "osatoistoja". Tekisi mieli mennä sanomaan, että kyllähän minäkin tuolla tekniikalla noilla painoilla tekisin, nih! :hmmm:

Ensin pitää sanoa, että en ole juuri ikinä nähnyt naisten huijaavan niin räikeästi kuin miesten. Penkkiä tehdessä ei kaaren teko ole mielestäni mitenkään huijaamista, jos siihen kykenee, mutta perseennostajat ovat todella naurettavia. Ja jos naisten olen nähnyt "huijaavan", ei se ole johtunut siitä, että on liikaa painoja, vaan siitä etteivät tytöt ilmeisesti tiedä, miten liike pitää suorittaa.

Itse pyrin pääasiassa tekemään puhtaita toistoja joka liikkeessä. Tosin naisena kyllä huomaa, miten joskus on kerta kaikkiaan mahdotonta siirtyä isompiin painoihin ilman jonkinpituista huijausjaksoa. Otetaan esimerkki. Edellisellä salillani oli ylätaljat, joissa painot menivät 5 kg:n välein aina olikosse 55kg:n asti. Tämän jälkeen harppaukset olivatkin jo 8kg. Ja sehän on naiselle (varmaan joskus miehillekin) aikamoinen harppaus. Tällaisissa tapauksissa teen häpeämättä heijauksia, että saan edes tuntumaa isompiin painoihin. Periaatteena olen pitänyt tehdä niin monta puhdasta kuin suinkin pystyn, oli se sitten vaikka vain 2-3, ja loput sitten cheatilla. Lopputulos on se, että melkein joka kerralla saa sitten yhden puhtaan toiston lisää, ja vihdoin sarjan täyteen. Sitten siirrytään taas eteenpäin.

Sarjapituudet pidän yleensä max 8 toistossa, joskus se kasi sisältää muutaman cheatin ja joskus ei, toisinaan taas vedän väkisin pari enemmän. Mutta nyrkkisääntöni on se, että jos saan tehtyä kaksi 8:n toiston sarjaa, niin seuraavalla kerralla lisää rautaa peliin.

Minä olen kyllä joskus valitettavasti törmännyt eri saleilla ihan liian isoilla romuilla rumasti riehuviin naisiinkin - miehiähän samoista puuhista tapaakin joka kerta kun salille menee...:D

Itse teen yleensä treenikierron alussa (ekat n. 2 viikkoa ohjelman vaihdon jälkeen) tyylitellen, puhtaasti ja ns. sopivilla painoilla (yleensä toka viikolla hiukan kilomäärää pyrin nostamaan kuitenkin). Sitten loppukierron, eli 2-3 viikkoa teen/pyrin tekemään joka kerta isommilla romuilla, sarjojen vipat toistot väliin huijatenkin - ei sitä oikein muuten saa ikuna isompia rautoja laittaa tankoon tms...Ja yleensä eka(-tokakin) sarjani on se ns. "työsarja" eli kovin, loput 1-2 hiukan kevyempiä, mutta puhtaampia ja ehkäpä pidempiäkin. Jos ohjelmassa vaikka lukee 3 sarjaa 8-12 toistoa, teen ekan sarjan max. painoin 8 toistoa (tai jos menee enemmän, hyvä niin), tokassa samoilla(jos pystyn) raudoilla 8-10, ja kolmannessa himpun kevyemmillä 12 toistoa. Ei toki aina noin, käytän joskus erikoistekniikoitakin jne - mutta pääpiirteissään näin.

Kierron jälkeen on yksi kevyt viikko, ja sitten uuden kierron alkaessa (sama ohjelma) pyrin aloittamaan niistä painoista mihin viimeisellä kierrolla kovimmalla viikolla jäin, ja nostamaan taas pikkuhiljaa tuloksia ylöspäin. Toki välillä se on mahdotonta/tulee takapakkiakin, mutta aika hyvin yleensä on mulla tämä systeemi toiminut ja tulokset nousseet tasaista tahtia.

Pyrin siis tekemään melko puhtaasti, mutta silloin kun pitää yrittää nostaa kilomääriä, sallin itselleni cheatinkin.

Meillä on ukkoni kanssa jatkuvaa kiistaa aiheesta, kun se tekee penkin persus ilmassa ja hauiskäännön heilurina. Itse teen penkin selkä kiinni penkissä ja hauiskäännön niin, että selkä ei liiku.

Mutta mutta, kun salilla on mahdollista nostaa penkkiä ja hauiskääntöä vahintään 5kg kerrallaan (2,5kg kiekot ja lukot kevyimmät) ja se on meikäläiselle vähän liikaa. Eli olen alkanut taipua tuolle cheat-linjalle, että sais jotain tulosta.

Ehdottomasti parempi tehdä pienemmillä painoilla puhtaita sarjoja, silloin saa maxsimi hyödyn nostoistaan.
Takapuolta en penkistä irroita, mutta teen penkkauksen sekä rinta että ojentaja liikkeissä selkä kaarella. Tämän sen takia että silloin saan helpommin laskettua tangon juuri oikeaan kohtaan ja saan hyödyn paremmin irti liikkeestä.

Meillä käymme aikataulun kireyden vuoksi yhtäaikaa ukon kanssa salilla ja vahti on kova että kaikki liikkeet ovat puhtaita ja hyödyn maksivoivia.

Olen myös itse seurannut salilla kävijöitä ja olen harmittavasti huomannut että väärin tehtyihin liikkeisiin sortuvat sekä miehet että naiset, ja painoilla brassailuun miehet etunenässä.
Luulen että miehillä tähän on syynä lähinnä voimakas kilpailu vietti. Nostan enemmän kuin tuo hemmo olen siis kovempi ja vahvempi jätkä....???

Itse olen tällä hetkellä tehnyt n. 3 x 8 sarjoja ja jos vielä rahkeita puristukseen löytyy tehnyt muutaman lisää, jos toistoja rupeaa tulemaan yli 10 kpl painoja lisää.

Tohon laihuuteen ja pituuteen haluaisin kommentoida jotta laiha olen minäkin 175 cm pitkä ja teen 3 x 8 toistoja 37,5 - 40 kilolla eikä taatusti nouse persusta penkistä mutta voimaa löytyy .:evil:

Puhtaisiin toistoihin pyrin aina minäkin, varsinkin jalkaliikkeissä olen ERIKOISEN tarkkana tekniikan kanssa, kun ei huvittaisi ärsyttää oikkuilevaa polvea yhtään enempää kuin on pakko... Teen 2 "työsarjaa"/liike, toistot 10 kummassakin. Sitten, kun tuo 2*10 ja parit "ylimääräiset" tokassa sarjassa menee puhtaasti, niin painojen lisäys on tosiasia. Cheattia tulee käytettyä lähinnä tuon painonlisäysoperaation jälkeen isompiin rautoihin "totutellessa", mutta pyrkimys on siis koko ajan mahdollisimman puhtaisiin liikkeisiin.

Pyrin tekemään liikkeet puhtaasti, vaikkakin usein viimeiset toistot ovat jo hienoista heilumista. Käytän erikoistekniikoista vain sellaisia, joita voi tehdä ilman varmistajaa.

BTW, juuri eilen näkimiini piirtyi nainen, joka teki pienillä (onneksi!) painoilla max 2 tuuman liikkeitä, joista ei itsensä Kärpästen Herrakaan ota selvää, mihin sen rasituksen olisi kuulunut kohdistua. Ehkä kyseessä on jonkin ikämiespuulaakiin cheerleader, olivat sen verran 'tanssillisia' nuo kuviot. :D

Hops, olipas ilkeästi todettu. Taitaa iskeytyä taas harkkotiili ohimoon ...

Mäkin olen nähnyt stadin saleilla pari "tanssijaa". Niistä toinen ainakin on oikeasti balettitanssija, joten sillä on ihan omat systeemit (tuskin tavoittelee pulleita lihaksia).

Painoja ja puhdasta suoritusta pitää olla sopivassa suhteessa :) Eli puhtaisiin pyriin minäkin ja tuntuma treenattavassa lihaksessa on tärkeintä. Kuitenkin joskus viimeiset toistot ovat epäpuhtaampia ja suurempiin painoihin siirtyessä joutuu kyllä heijailemaankin välillä. Siitä ne suoritukset kuitenkin 'puhdistuvat' ennen pitkää...

Teen jokaista liikettä yleensä vain yhden tai kaksi lämmittelysarjaa ja yhden kovan sarjan. Kovissa sarjoissa periaatteena on karkeasti seuraava: toistoja pitäisi tulla ainakin 6, ja jos menee yli 10 toistoa, lisätään seuraavalla treenikerralla painoa. Kova sarja tarkoittaa yleensä epäonnistumiseen asti tehtyä sarjaa, joskus miehen kanssa treenatessani teen myös avustettuja toistoja. Fiiliksen ja jaksamisen mukaan sitten vaihtelen jonkin verran sarjojen pituuksia ja joskus teen vielä tuon kovan sarjan jälkeen pienemmillä painoilla toisen loppuun asti viedyn sarjan.

Joo kyllä se puhtaasti tekeminen on kaikkein tärkeintä. Persus penkissä kiinni ja selällähän ei hauiksia kasvateta...

Kuitenkin tosta prässissä pientä liikettä tekemisestä semmosta, että mä esimerkiksi teen niin, että ekaksi tavallisen kyykyn tai prässin normaalilla liikeradalla, ja perään enemmän pakaroihin kohdistuvan "erikoisliikkeen" : jalat ihan prässin ylälaidassa ja aika pientä liikettä. Siihen voi laittaa aika mukavasti rautaa ja kyllä on takamus tulessa!

Kaikesta huolimatta on pakko myöntää että joskus tulee väkisinkin vähän huijattua just painoja lisätessä, kun pienemmillä on jo liianki iisiä ja seuraavat on mitä on.

Anteeksi tunkeiluni mutta Trinity näkyykö nuo skandinaavit jo silloin kun kirjoitat tekstiä tietokoneen ruudulla tuollaisilta vai vasta sitten kun olet postannut tekstin?

Originally posted by Gillyanne
Puhtaisiin toistoihin pyrin aina minäkin, varsinkin jalkaliikkeissä olen ERIKOISEN tarkkana tekniikan kanssa, kun ei huvittaisi ärsyttää oikkuilevaa polvea yhtään enempää kuin on pakko...
Sama täällä, mulla on myös oikutteleva polvi.
Ja joskus tulee huijattua viimeisissä toistoissa, silloin painojen lisäyksen jälkeen.

Kyllä mullakin on tarkotus tehdä liikkeet mahdollisimman oikein ja puhtaasti.
Viimeinen toisto on sitten sellanen ettei enempää samoilla painoilla menisi ilman apua (jalkoja treenaan 15-12 toistoilla ja yläkroppaa 12-6). En kuitenkaan vahdi niin toistojen määrää vaan treenaan niin ettei enempää jaksaisi.

Mitä tuolla salilla näkee niin on välillä todella naurussa pitelemistä.
Yleensä treenauksesta tietämättömät miehet käyttävät aivan liian isoja painoja ja väärää systeemiä, tuloksena siitä varmasti on paikkojen hajoaminen ennemmin tai myöhemmin.
Jotkut naiset taas eivät käytä painoja ollenkaan tai tekevät sitten joillain kilon painoilla sata toistoa kiinteytymisen ikuisessa toivossa :lol2:

Kyllä minäkin olen ehdottomasti puhtaiden toistojen kannalla ja mielestäni on järkevämpää tehdä pienemmillä painoilla, mutta puhtaasti kuin valtavilla painoilla heiluen kuin heinän teossa. Tosin joskus saatan sortua itsekin pieneen vilppiin sarjan viimeisissä toistoissa (siis pitkän sarjan, jossa toistoja ehdottomasti enemmän kuin kuusi), tai sitten siirryttäessä seuraaviin painoihin, koska kuten on tullut jo mainittuakin niin salilla saattaa hyppäykset käsipainoissa ja taljoissa olla suhteettoman suuria. En kuitenkaan tee koskaa niin suurilla painoilla, että en pystyisi tekemään liikettä edes muutaman kerran puhtaasti.

Originally posted by tarja
. Tosin joskus saatan sortua itsekin pieneen vilppiin sarjan viimeisissä toistoissa (siis pitkän sarjan, jossa toistoja ehdottomasti enemmän kuin kuusi), tai sitten siirryttäessä seuraaviin painoihin [/BQUOTE]

Kyllä mullekkin joskus noin käy ja väkisinkin sitä silloin "heiluu" koska lihakset vetää viimesiä, mutta se nyt poikkeaa aika paljon edellä mainituista heilujista ;)

Kyllä meitsinkin näkymien mukaan huijaavat molemmat sukupuolet.. naisilla ehkä johtuu tietämättömyydestä, pienillä painoilla tikutellaan ja ojennukset jaloissa tappiin asti että naksuu ja pa-haa tekee ja vemputellaan jäseniä..

-mutta en varmasti oo virheetön itsekkään :rolleyes:

Pieni huijaus on pakollista että saapi raudat liikkeelle.. kyllähän se sitten kerta kerralta helpottuu että voi taas keskittyä puhtaisiin sarjoihin..

Täytyy varmaan ruveta kaarta kehittämään kun penkkitulos on natissu samassa (heikossa) kantimessa kk-tolkulla..

Kyllä kovasti yritän puhtaasti tehdä. Eli perse ei nouse penkissa, eikä heivaa hauiksia. Kun huomaan että teen väärin niin panostan sitten oikeaan tekniikkaan ja mieluummin jätän sarjan "kesken" kuin hutkellan miten sattuu (johan siinä harakatkin nauraa jos väärin tekee). Yliojentuvat nivelet ja harvinaisen väärät sääret (ihan tutkitusti :) ) vähän vaikeuttaa silloin tällöin...

Minä olen onnistunut puhumaan itseäni vähän siihen, että treenaan ITSEÄNI varten ja ITSEÄNI vastaan.

Tein joitain liikkeitä aika väärin, kun halusin, että on vähän isommat painot. Sitten vaan pokkana pistin painoo vähemmän ja liikkeet puhtaamminen ja johan rupes tuntumaan :)

Mutta kyllä vituttaa, ku salille tulee joku naikkonen, joka pistää isot painot päälle ja vääntää jotain 10cm liikerataa.

Sit se on muka se iso ja vahva ja mä olen pieni ja raukka.

Originally posted by Hippa

Mutta kyllä vituttaa, ku salille tulee joku naikkonen, joka pistää isot painot päälle ja vääntää jotain 10cm liikerataa.

Sit se on muka se iso ja vahva ja mä olen pieni ja raukka.

Mulle on ainakin ihan se ja sama, miten joku muu treenaa, kuhan itse tekee omat treeninsä niin että kehittyy, ja pysyy kasassa.

Sanoo nainen, jolla on takanaan treeni- ja liikuntakieltoa jo liian pitkään ja treenihalut huipussaan. Ja ketutuskynnys "hiukan" matala tällä hetkellä :rolleyes:

Puhtaasti pyrin tekemään niin pitkälle kuin jaksan. Pakkotoistot tulee tehtyä enempi vähempi cheattaamalla. Penkissä käytän kaarta, joka mielestäni ei ole huijaamista. Se on, jos teen penkkiä pompulla, siis pompautan tangon ilman taukoa rinnalta, vaarallistakin, siksi en tee niin.

Mitä taas tulee liikelaajuuteen, joskus teen tarkoituksella esim. hauiskäännössä vain osatoistoja. Joskus jalkakyykyssäkin on osatoistojen paikka, samoin prässissä. Ei kannata heti tuomita osatoistojen tekijöitä. Miun salille on ilmestynyt pari narukäsipoikaa, ehkä vasta peruskouluikäisiä, voin erehtyäkin. He panivat Scottihauiskääntöön heti ekalla kerralla noin 30 kg ja laskivat tankoa korkeintaan 20 cm. Alkureaktioni oli huvittunut, mutta mikä mie olin arvostelemaan, pojat saattavat tehdä liikettä noin tiettyä tarkoitusta varten. (Kädenvääntö?)

Täällä moni on kertonut tekevänsä ekan sarjan tosissaan, loput kevyemmin ja puhtaasti. Mie teen toisinpäin: lisään raivoa ja rutistusta, joskus painoakin viimeiseen toistoon. Ehkä ne kaksi eka sarjaa ovat miulla jonkinlaisia "verrasarjoja". Sitten siinä kolmannessa rrutistan :curs: ittestäni viimeisetkin voimanrippeet irti. Pakkotoistoilla ja usein myös cheattaamalla.

Miulla on ollut sellainen peruskuntojakso, jonka alussa en tehnyt näin vaan tein kiltin puhtaasti sarjat eikä pakkotoistoja loppuun. Vähitellen olen lisäillyt tehoja ja parilla viime kerralla olen treenin pääliikkeessä vetänyt itteni ihan failureen asti. Syyslomasta jouluun teen sitten rankasti (toki kevyitäkin päiviä/viikkoja välissä) viimeisilleni. Luultavasti rajoitan treenien kestoa ettei tule palautumisongelmia. Rajaan myös ne liikkeet, joissa teen katkeraan loppuun asti. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom