Painonnousu lyhyen välidieetin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja drontti
  • Aloitettu Aloitettu
Oon tässä puol vuotta lisänny kaloreja reversellä. Nyt oli toinen välidieetti, pituus 12 päivää. Laskin kalorit -750 kcal:n tasolle, laskettuna todellisesta kulutuksesta painonnousuvauhdin avulla. Mitenkään liian isosta kalorivajeesta ei siis pitäisi olla kyse. Dieetin jälkeen palasin samoihin kaloreihin jotka oli ennen sitä.

Nyt välidieetin jälkeen kuitenkin painonnousu on ollut aika hurjaa. Kaks viikkoa myöhemmin viikkokeskiarvo on jo yli kilon enemmän kuin juuri ennen välidieettiä. Jos käyriä on uskominen, dieetti kusi ja nyt kulutus on todella matala, mikä tietysti nostaa painoa nopeasti. Ennen dieettiä painoa tuli lisää noin 200 grammaa viikossa. Onko tää mahdollista vai voiko keho temppuilla jotain nesteiden kanssa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites makrot muuttui? Isoista hiilihydraattien määrän vaihteluista voi johtua suuri osa tuosta painon muutoksesta, koska hiilarit sitoo nestettä kehoon 3 g per gramma. Jos pelkillä hiilareilla olet kaloreita nostanut tuon 750 g niin sehän tarkoittaa 250 h hiilaria, joka sitoo elimistöön 750 g nestettä.

Mites makrot muuttui? Isoista hiilihydraattien määrän vaihteluista voi johtua suuri osa tuosta painon muutoksesta, koska hiilarit sitoo nestettä kehoon 3 g per gramma. Jos pelkillä hiilareilla olet kaloreita nostanut tuon 750 g niin sehän tarkoittaa 250 h hiilaria, joka sitoo elimistöön 750 g nestettä.

Mistä toi 3g per gramma tulee? En oo ikinä kuullukaan, joku lähde ois jees.

Hiilarit normaalisti 350-450 välillä. Dieetillä oli 150-300. Toi ei kuitenkaan mun mielestä voi selittää tilannetta, koska palasin dieetin jälkeen täsmälleen samoille kaloreille, eli +450 sulamon mukaan. Ja makrot tietysti suht. vakiona. Mun painon viikkokeskiarvot näyttää käytännössä tältä:
82,16 82,39 81,27 81,56 82,82 83,23
Ensimmäinen on dieettiä edeltävältä "täysi viikko", toisessa on mukana viis bulkkipäivää ja kaks dieettipäivää, kolmas on pelkkiä dieettipäiviä, neljännessä on 2 dieettipäivää mukana ja sen jälkeen täysiä bulkkiviikkoja. Kaiken järjen mukaan mun ei pitäis mitenkään painaa enempää kuin tuo 82,16, koska dieetillä olis pitäny laskennallisesti lähteä 1,35 kiloa painoa.

Jännää on, että syksyllä pitämäni välidieetin jälkeen mun paino nousi ensin (nesteiden vaikutuksesta) noin kilon, sen jälkeen laski seuraavat kaks viikkoa 100 gramman viikkovauhtia. Sitten viikossa kahden kilon nousu, jonka jälkeen tasasta 200 gramman nousua. Silloin ajattelin, että hyppäys johtu ehkä siitä, että oltiin varhaisessa vaiheessa reverseä ja jossain vaiheessa kun hiilarit nousee yli tietyn pisteen, niin nesteet pomppaa. En sitten tiedä oliko se sitä, vai tekeekö mun kroppa vaan temppuja. Se ei oo koskaan kyllä hyljeksinyt rasvaa. Edelliseltä pitkältä dieetiltä siirryin väkipakolla reverselle, koska painonlasku vaan loppui 4 kuukauden jälkeen, vaikka rasvaprosentti oli vielä melkein 25. Reverse on itse asiassa muokannu mun kehonkoostumusta paljon tehokkaammin kuin yksikään pitkä dieetti.

Ja olen siis reversellä nostanu 50 kaloria viikossa, paitsi tämän viimeisen välidieetin jälkeen pitäny samana +450:ssä.

Mistä toi 3g per gramma tulee? En oo ikinä kuullukaan, joku lähde ois jees.

En rupea mitään lähteitä tähän laitteleen koska tämä nyt on niin peruskauraa kuntoilevalle ihmiselle. Ja sen verran korjaan että 1 g hiilaria sitoo 4 g nestettä kehoon.

Hiilarit normaalisti 350-450 välillä. Dieetillä oli 150-300. Toi ei kuitenkaan mun mielestä voi selittää tilannetta, koska palasin dieetin jälkeen täsmälleen samoille kaloreille, eli +450 sulamon mukaan. Ja makrot tietysti suht. vakiona. Mun painon viikkokeskiarvot näyttää käytännössä tältä:
82,16 82,39 81,27 81,56 82,82 83,23
Ensimmäinen on dieettiä edeltävältä "täysi viikko", toisessa on mukana viis bulkkipäivää ja kaks dieettipäivää, kolmas on pelkkiä dieettipäiviä, neljännessä on 2 dieettipäivää mukana ja sen jälkeen täysiä bulkkiviikkoja. Kaiken järjen mukaan mun ei pitäis mitenkään painaa enempää kuin tuo 82,16, koska dieetillä olis pitäny laskennallisesti lähteä 1,35 kiloa painoa.

Jännää on, että syksyllä pitämäni välidieetin jälkeen mun paino nousi ensin (nesteiden vaikutuksesta) noin kilon, sen jälkeen laski seuraavat kaks viikkoa 100 gramman viikkovauhtia. Sitten viikossa kahden kilon nousu, jonka jälkeen tasasta 200 gramman nousua. Silloin ajattelin, että hyppäys johtu ehkä siitä, että oltiin varhaisessa vaiheessa reverseä ja jossain vaiheessa kun hiilarit nousee yli tietyn pisteen, niin nesteet pomppaa. En sitten tiedä oliko se sitä, vai tekeekö mun kroppa vaan temppuja. Se ei oo koskaan kyllä hyljeksinyt rasvaa. Edelliseltä pitkältä dieetiltä siirryin väkipakolla reverselle, koska painonlasku vaan loppui 4 kuukauden jälkeen, vaikka rasvaprosentti oli vielä melkein 25. Reverse on itse asiassa muokannu mun kehonkoostumusta paljon tehokkaammin kuin yksikään pitkä dieetti.

Ja olen siis reversellä nostanu 50 kaloria viikossa, paitsi tämän viimeisen välidieetin jälkeen pitäny samana +450:ssä.

Onko tuo sinun syöminen oikeasti noin monimutkaista, että dieetti ja bulkkipäiviä on vähän miten sattuu vai eikö minun aivot nyt prosessoi tätä kirjoitusta kunnolla? Miten sinä toteutat reverse dieettiä jos sinulla on viikossa sekä bulkkipäiviä, että dieettipäiviä? Jos nyt yhtään ymmärrän oikein tätä avaustasi noiden viikkojen syömisestä niin en ihmettele jos painossa tapahtuu isojakin heittoja. Onko tämän syömisen takana joku logiikka?

Onko tuo sinun syöminen oikeasti noin monimutkaista, että dieetti ja bulkkipäiviä on vähän miten sattuu vai eikö minun aivot nyt prosessoi tätä kirjoitusta kunnolla? Miten sinä toteutat reverse dieettiä jos sinulla on viikossa sekä bulkkipäiviä, että dieettipäiviä? Jos nyt yhtään ymmärrän oikein tätä avaustasi noiden viikkojen syömisestä niin en ihmettele jos painossa tapahtuu isojakin heittoja. Onko tämän syömisen takana joku logiikka?

Siis tuossa on mukana välidieetti, joka ei satu täsmälleen kalenteriviikkorytmiin (2. viikon la -> 4. viikon ti). Aloituspostista poiketen näyttäisi olevan 11 täyttä päivää, mikäli tuo erittely pitää paikkansa.

Siis tuossa on mukana välidieetti, joka ei satu täsmälleen kalenteriviikkorytmiin (2. viikon la -> 4. viikon ti). Aloituspostista poiketen näyttäisi olevan 11 täyttä päivää, mikäli tuo erittely pitää paikkansa.
Joo siis 12 päivän välidieetti (noissa mun viikkokeskiarvoissa on yhden päivän heitto jossain) ja kaikki muut päivät 400 tai 450 kalorin bulkilla.

Sulamosta kattelin että hiilarit on itseasiassa ollu korkeemmalla tasolla just ennen välidieettiä. Sillon tuli liikuttua enemmän ja hiilarit meni usein yli ton 450:n gramman ja muutamana päivänä yli 500:n. Myös treeni oli sillon kovempaa, paljon erikoistekniikoita ja failurea, kun kevyt viikko lähestyi. Kaiken järjen mukaan silloin ois pitäny olla enemmän nestettä kehossa.

En rupea mitään lähteitä tähän laitteleen koska tämä nyt on niin peruskauraa kuntoilevalle ihmiselle. Ja sen verran korjaan että 1 g hiilaria sitoo 4 g nestettä kehoon.
Tämä on vanhentunutta tietoa, eikä päde sellaisenaan suoraan ihmisiin. Tuo 2.7g nestettä per 1 g glykogeenia -suhde on peräisin jostain olikohan rottakokeista, ja kun tuota oli ainakin yksi tutkija ihmisillä testannut niin glykogeenin ja nesteen suhdeluku oli heitellyt ihan laidasta laitaan yksilökohtaisesti.

Viimeksi muokattu:
Tämä on vanhentunutta tietoa, eikä päde sellaisenaan suoraan ihmisiin. Tuo 2.7g nestettä per 1 g glykogeenia -suhde on peräisin jostain olikohan rottakokeista, ja kun tuota oli ainakin yksi tutkija ihmisillä testannut niin glykogeenin ja nesteen suhdeluku oli heitellyt ihan laidasta laitaan yksilökohtaisesti.

Kappas vain. Tulipahan nyt päivitettyä tämäkin tieto! Eli tämä tarkoittaa sitä että joillakin se glykogeenin nesteen sitominen voi olla vieläkin isompaa mitä tuo 3-4 g per gramma? Tuntuisi ainakin omalla kohdalla että hiilari sitoo nestettä kehoon huomattavasti enemmän mitä tämä luku ja mahdollisesti myös ketjun aloittajalla voi olla samaa vikaa? Mitäs itse veikkaat tuon painonnousun syyksi näin ammattilaisnäkökulmasta?

Olisko sulla ollut linkkiä tuohon "yhden tutkijan" tutkimukseen? Olisi mielenkiintoista tietää hieman tarkemmin koko asiasta. Kaikki hiilarihan ei mene glykogeeniksi, ja siinä voi olla ainakin yksi iso selittävä tekijä eroille nesteenkertymässä. Toisinsanoen, jos kroppa saa vähän hiilaria, pieninä annoksina esim dietillä, hiilari käytetään pääasiassa normaaliin energiantuotantoon. Jos taas hiilarin kanssa syödään vaikka rasvaa, käytettäneen rasvaa herkemmin juuri perus energiakulutukseen ja hiilaria lihasglykogeenien täyttämiseen, jolloin nestettä sitova vaikutus voisi olla suurempi. Riippuu tietenkin myös hiilarin laadusta ja imeytymisnopeudesta. Liika hiilari menee rasvaksi jokatapauksessa, niinkuin liika proteiini tai rasvakin. Tämä nyt oli ihan mutuilua, mutta tuntuisi loogiselta.

Muutami ajatuksia, mitkä nyt ei välttämättä ketjun aloittajaan liity, mutta kuitenkin:

Viikon/kahden välitietin vaikutuksia on imo vaikea mitata pelkästään painoa seuraamalla. Ensinnäkin kestää hetken ennenkuin keho tyhjenee glukogeenista ja nestettä vapautuu -> paino putoaa vaikka ei rasva varsinaisesti vielä pala.

Ruokavalion muutokset saattavat vaikuttaa suolistossa olevan tavaran määrään, muutenkin kehon nesteisyys saattaa vaihdella josta tulee helposti heittoja.

Jos itse lähtisin välidietille, niin tekisin sen niin, että pituus olis vähintään 3 viikkoa, ehkä 4. Tällöin ei vielä aineenvaiihduta jumittaisi. Alkuun "tyhjennys" jolloin poltettas hiilarit kehosta. Seuranta painolla Ja mittanauhalla. Takaisin normaaliin kalori/makrojakaumaan reversen kautta. Dietin treeni metabolisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom