Painonnostovyön ylistys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka moni mimmi on opetellut vyön käytön? Jos et vielä ole, otappa asialistalle. Itse en ilman selviä, on aivan loistava apu monessa eri lihasryhmän liikkeessä. Omani löysin useita vuosia sitten kirpputorilta, maksoi 2 euroa! Nahkaa ja mikä parasta, sopiva eli tarpeeksi pieni. Salien yleisistä vöistä en ole löytänyt vielä tarpeeksi pientä. Tosin kuittailuja miestreenareilta siitä saa kuulla, riittää kuulemma juuri hauikseen jne... Mutta mitäpä siitä.

Antaa lisävoimaa ja tukea moneen liikkeeseen, rintaliikkeessä, hyvä tuki myös hauisliikkeissä (käyrätangolla ja käsipainoilla tehdessä) ja oikeastaan pakollinen monissa olkapääliikkeissä, jalkaliikkeissä ja mm. maastavedossa.

Suosittelen!!:haart:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei millään pahalla, mutta itse en kyllä näe tuossa mitään järkeä. Mitä tapahtuu vartalon lihaksille kun käyttää vyötä? Aivan, ei mitään. I rest my case. Täällä on aiheesta varmaan useampi threadi. Itse en käytä vyötä muulloin kun isompia romuja liikutellessa (toisin sanoen erittäin harvoin) ja suorin jaloin maastavedossa kun tarkoitus on kohdistaa vaikutus takareisiin. Tuolla tavalla tekee itselleen karhunpalveluksen keskivartalon ja alaselän lihasten jäädessä jälkeen. Mikä taas lisää loukkaantumisriskiä.. Luulen että joku muu punttimimmi selittää fiksummin, itsellä pää halkeaa kuumeesta..

Enpä taida viitsiä edes jatkaa aiheesta. Itse olen todennut vyön toimivan loistavasti ja isoilla painoilla treenatessa nimenomaan ehkäisee loukkaantumisriskiä ja treenin voi kohdistaa juuri sinne minne kuuluukin. Alaselkää vahvistavat liikkeet ovat erikseen, eivät jää millään lailla jälkeen.

Olipa muuten kiva löytää foorumi, jolla voi vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia naisten kesken itselle todella tärkeästä aiheesta. Ymmärrän ettei kaikki näe asioista samalla lailla (eihän kaikille samanlainen treenikään sovi/toimi), mutta tuli kyllä niin paskaa niskaan heti ekasta kirjoittamastani viestistä, etten viitsi enempää "ajatuksia vaihtaa". Suoraan sanottuna tuli tosi kurja fiilis. Mieluummin treenaan yksinäni omilla hyviksi koetuilla tavoilla yrittämättäkään jakaa niitä muiden kanssa.

Kiitos ja hyvästi.

Noniin, koska näytän ehtivän apajille ekana, käytän tilaisuuden hyväkseni ja alan virallisen punttimimmien lepyyttelyprosessin. Mielestäni on turhaa suuttua jonkun vastakommentista niin, että heittää koko foorumille hyvästit heti. Melkoista drama queen-touhua.

Jos palataan itse aiheeseen, niin osa täällä käyttää vyötä ja osa ei käytä. Itse en käytä, ja perustelen sen sillä, että luonnollisempaa tapaa vahvistaa keskikehoa ei ole olemassa, kuin että tekee isot perusliikkeet ilman vyön tuomaa ylimääräistä tukea. Mielestäni toit vyön tuomat edut niin voimakkaasti esille, haittapuolia miettimättä, että oli vain ajan kysymys milloin siihen tartutaan yhtä voimakkaasti.

Jos haluaa lieviä mielipiteitä, niin kannattaa kirjoittaa lievästi itekin. Jos haluaa provota ihmisiä, niin kirjoittaa niin voimakkaasti kuin pystyy. Eli sitä saa mitä tilaa. Mutta tästä vyöasiasta voi lukea lisää jostain lisävarusteketjusta ainakin, täällä punttimimmien osiolla siis. Siellä siis tietoa myös remmeistä, vyöstä, mankusta jne.

Minä käytän vyötä yleensä vain raskaimmissa sarjoissa kyykyssä, juuri sen takia että keskivartalon lihakset kehittyisivät myös. Maastavetoa en ole vielä tehnyt niin suurilla painoilla että siinä olisin vyötä tarvinnut, mutta kun siinäkin lajissa mennään maksiminostoihin niin opettelen kyllä vyön käytön.
Penkkipunnerruksessa vyötä tulee käytettyä yleensä vain paitanostoissa, sen takia ettei paita nouse korviin.

Penkkipunnerruksessa käytän rannetukia yleensä vain raskaimmissa nostoissa samasta syystä, että ranteet vahvistuu, eikä sitten myöhemmin isoja painoja liikutellessa rikkoudu niin helposti.

Puolukan kanssa samoilla linjoilla: kyykyssä ja vedossa kovissa sarjoissa (kuormat >80% maksimista), auttaa ja tukee nostoa. Näissä siis itsellä leveä voimanostovyö käytössä. Penkissä mulla on kapea, keskeltä leveämpi painonnostovyö. Tukee selkää, kun otan kunnollisen kaaren. Varustenostoissa vyön tarkoitus on lisäksi pitää varusteet hyvin paikoillaan.

Periaatteena on, että jokainen opettelisi aktivoimaan sen oman, lihaksista koostuvan tukikorsetin ja käyttämään sitä. Tämä ehkäisee loukkaantumisia paremmin kuin mikään vyö ikinä. Ei niissä maksiminostoissakaan vyö ole välttämätön, jos tuntee pärjäävänsä ilman (=ei ole koskaan totuttautunut vyöhön). Sanoisin: vyö on hyvä apuväline oikein käytettynä ja sille on tarkoituksensa, mutta ilmankin selviää ihan hyvin.

Totesin eräs mavepäivä, että vyö on ihan yhtä tyhjän kanssa. Yleensä käytän laiskana ihmisenä kaikissa yli 85 % menevissä mavepainoissa vyötä :nolo:, mutta eräällä kertaa, kun oli kohtalaisen kova mavetreeni tiedossa, vyö jäi jostain syystä pukuhuoneeseen, ja hokasin sen vasta kun olin kovimman treeni sarjan tehnyt :david: Nostaminenkin oli sitä paitsi huomattavasti helpompaa ja tukevampaa ilman vyötä.

No joo, käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, etten osaa ottaa vyöstä kaikkea hyötyä irti.

edit. Voimanostovyö siis käytössä. Penkatessa vyötä en käytä, vaikka siinä selkä kramppaakin. Ei se niin pahasti kramppaa kuitenkaan. Ja kramppaahan se perse joka tapauksessa niin miksei sitten selkäkin.

edit2: alkuperäiselle kirjoittajalle: Keskustelu nyt on juurikin sitä, että siinä tulee myös eriäviä mielipiteitä. Turha siitä on herneitä nenäänsä vetää jos joku on eri mieltä. Ihmisillä on eri tavoitteita, ja suurimmalla osalla treenaajista tuskin on tarvetta eristää esim. vasenta pakaraa tai rintalihaksia.

Itse olen sitä mieltä, että vyötä ei kannata käyttää kuin niissä liikkeissä missä sitä oikeasti tarvitsee, jotta nuo keskivartalon lihakset pysyisivät kunnossa ja tottuisivat rasitukseen. Vähän sama periaate myös rannetukien käytössä. Jos käyttää rannetukia joka liikkeessä niin ranteet vain heikkenevät, koska saavat koko ajan vain ulkopuolista tukea. Itselläni juurikin heikot ranteet ja niiden vahvistaminen on erittäin tärkeää. Heikot ranteet esim tulehtuvat helposti.

Enpä ole vyötä käyttänyt. Pienmetallia kun nostelen.

Mutta toisaalta, nyt kun on ollut ongelmaa selän kanssa, pitäisi kai kokeilla, ainakin isoilla painolla treenatessa (enemmän kuin oma paino, joka ei tunnetusti ole kovin vähäinen).

Eli olisihan se ihan hyvä opetella käyttämään sitä vyötä kun sitä tarvitsee, eikä jatkaa elvistelyä tyyliin "kattokaa, ihan raakalaisena ja ilman vyötä!"

Saapa nähdä miten tädin käy...

Eli olisihan se ihan hyvä opetella käyttämään sitä vyötä kun sitä tarvitsee, eikä jatkaa elvistelyä tyyliin "kattokaa, ihan raakalaisena ja ilman vyötä!"

On tälläkin palstalla tyttöjä (terkkuja Ouluun :D), jotka esim. mavettaa miljoona kiloa ilman vyötä. Kyseinen neiti mietti vyön käyttöä, mutta mitäs sitä opettelemaan vain siksi että "pojat sanoi että ois hyvä". Ja on muuten vahvaselkäinen tapaus!!! :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nooh, sitähän tässä vain, että kun itse ehkä tarvitsen - sittenkin - hieman ulkoista koossapitävää voimaa... :nolo:

Tungenpa oman vyötilanteeni tänne.

Olen alkanut käyttämään vyötä etukyykyssä ja mavessa. Siis sellasta leveää, voimanostovirityskö se nyt sit on? Ihan siitä syystä, että selässä on ollut ongelmia (yliliikkuvia nikamia). Vyö auttaa pitämään asennon hyvänä ja ainaki miula mave otti hyvin selkään vyöstä huolimatta tai oikeastaan sen ansiosta kun uskalsi laittaa riittävästi romuja tankoon. Painot eivät ole ihmeellisiä mitä liikuttelen, mutta totesinpa, että hittojako tieten tahtoen selkää kipeyttämään kun siihen löytyy apua ja tukea ja reenata haluan muutenkin ku "hilupainoja" vatkaamalla.

Teen myös vapaapainoliikkeitä ilman vyötä, mm. sjmv, penkki, askelkyykky, pystypunnerrus jne. Kevyimmät lämmittelykyykytkin ja mavetkin ilman vyötä. Luulisi keskivartalon kehittyvän niissäkin. Lisäksi on ihmeellisiä poikittaisen vatsalihaksen ym. jumppa-aputukiliikkeitä selän tuen parantamiseksi käytössä.

Aloittajalle, mielipiteitä ja tilanteita ja tapauksia on useita. Kukin tyylillään, vaikka välillä kannattaakin kokeilla muittenkin tyyliä. :)

Reeni-iloja vyöllä ja ilman.:thumbs:

Olen alkanut käyttämään vyötä etukyykyssä ja mavessa. Siis sellasta leveää, voimanostovirityskö se nyt sit on? Ihan siitä syystä, että selässä on ollut ongelmia (yliliikkuvia nikamia).

Terveys toki aina etusijalla, mutta yleensä etukyykky tehdään ilman vyötä juuri sen takia, että liikkeen ehkä suurin hyöty on nimenomaan keskikropan tuen harjoittaminen. En tiiä yliliikkuvista nikamista mitään, joten tämä lähinnä kommenttina muille...

Mulla on kans yliliikkuvat nikamat ja nivelet, mutta kun olen kasvatellut lihasta tukemaan sinne sun tänne, eivät ne ole enää vaivanneet, varsinkaan jos muistan vaan jännittää ne lihakset enkä lepsuile... Lepsuillessa sitten tuleekin venkuloitua mihin suuntaan tahansa ja sitten koskee... Selkä ja polvet on kaikista pahimmat, välillä myös olkapäät alkaa ilmoittamaan itsestään... Aika vähän kyllä tulee pelkkään rankaan luotettua reenatessa, lihakset kun jännittää niin ne tukee varmiten. Vyö kans vähän pelottaa, jos sen takia sit tulee lepsuiltua/liikaa luotettua siihen, ja unohdettua tms lihasten jännitys, varmasti sitten koskee...

Tarkkaa hommaa.

Itse treenasin aikoinani voimanostotyyppisesti ja käytin kaikissa (kyykky ja veto) liikkeissä aina vyötä. Olin kovasti siinä uskossa, että vyö tarvitaan... juurikin estämään loukkaantumisia. Sittemmin painonnosto puolelle enemmän kääntyneenä, olen huomannut kuinka turhaa vyön käyttö on ja jopa haitallista.

Ymmärrän vyön käytön maksimitreenissä ja kilpailunostoissa, koska vyöstä saa todella suuren edun, jos osaa käyttää sitä. Muuten en kyllä kannata vyön käyttöä. Ihan peruskuntokaudella ja kilpailuun valmistavalla kaudella mielestäni kaikki treenit kannattaa tehdä ilman "tukikaluja".

Keskikroppa vahvistuu täysin erilailla, kun ei treenaa kaikkia treenejä vyön avustuksella. Tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia. Salilla näkee tuon eron nostajissa hyvin. Painonnostajat, kun treenaavat kyykkyä, ottavat raudat selkään tosi vahvasti ja tukevasti ja kyykkääminen on myös sen näköistä. Samalla salilla treenaavat voimanostajat, jotka käyttävät paljon vyötä treenatessa, taas vetkuavat ja tärisevät ihan hirveästi keskikropastaan, meno on sellaista huteraa.

Tämä ei ole sitten tarkoitettu miksikään provosointi puheeksi vaan totean vaan omin silmin nähtyjä asioita. Ja omalla kropalla koettuja asioita.

Itse aina kanssa sanoin, että vyö ehkäisee loukkaantumisia... Just joo... Kyllä paras loukkaantumisten ehkäisykeino on vahva keskikroppa ja sen hallinta. Keskikroppaa vyön käyttö ei valitettavasti kehitä lähimainkaan siinä määrin, mitä ilman vyötä treenaaminen. ja Myös tämä on oman kokomuksen kautta hankittua tietoa.

Kaikki treenaaminen on paljon hallitumpaa ja yleisesti sellaista vahvemman oloista, kun on keskikroppa kunnossa.

Viime aikoina olen ollut neuroottisen tarkka selän asennosta kaikissa liikkeissä ja useimmissa sen saanut kohdalleenkin. Nurinkurista kyllä käyttää vyötä siksi, ettei jaksa tai pysty asentoa pitämään suuremmilla painoilla, mutta tuntuu, ettei jalat/selkä saa sitten kunnon reeniä, mitä olisi mukava vaihteeksi tehdä. Eli jalat/selykset on ilmeisesti vatsalihoja yms edellä. Mutta hullulta tuntuu jalkojen "taannuttaminen" selän takia. Toki yhden jalan prässi ja askelkyykky ovat mielestäni olleet ihan näpsäköitä liikkeitä tuon ajatuksen eliminoimiseksi.

Olen kyllä melko aloittelija puntti-, mave-, vyö- jne. asioissa joihinkin palstalaisiin verrattuna. Ja selkäongelmienkin hoito on ollut ajankohtaista vasta tänä talvena. Mistä lie kiusaantuikin, mutta muuta vikaa ei löytynyt. Muutoin ei nivelet juurikaan yliasentoihin taivu.

Ja etukyykkyä siksi kun ei takakyykky nyt jostain syystä suju. Polvet karkaa väkisin varpaiden edelle. Täytyisi aloittaa kyykkyasennon etsintä uudelleen ja venytellä paikat kuntoon.. pitäisi ja pitäisi..:jahas:

Mä saan selvästi hyötyä vyöstä maksiminostoissa ja ihan maksimaalisissa, lyhyissä sarjoissa. Toisaalta keskikroppani on aivan ylivoimaisesti heikoin lenkkini, samoin kuin Poppanen totesi, jalat jaksaisi enemmän kuin keskikroppa - suoraan sanottuna en jaksa pitää itseäni pystyss kyykätessä, kun niskaan kasataan riittävästi rautaa vaan "katkean", kaadun eteenpäin. Silti, ei auta kuin kärsivällisesti treenata sitä hemmetin keskikroppaa, kun ei pysy pystyssä niin ei pysy pystyssä. Paha lihasepätasapaino ei sekään ole tervettä! Eikä sitä kannata vyöllä paljon kompensoida.

Vyöstä en silti aio luopua, mutta onhan sen käyttö toisaalta varsin kohtuullista. Ohjelmassa on paljon nimenomaan keskikroppaa vahvistavia liikkeitä ja toki kaikki lämmittelyt teen ilman vyötä. Hauskinta tietysti on, että kovan varustejakson jälkeen kun oon nyt ollut vähän kipeenä ja pidän nyt lepoviikkoa, NYT selkä oikuttelee. Selkä haluaa kyykätä. :D

Edit: takakyykky on kuningaslaji, kärsivällisyyttä, ihmiset, kärsivällisyyttä! Työ palkitsee tekijänsä terveellä selällä JA isoilla raudoilla! :rock:

Olen asenteeksi ottanut, ettei se vyö ole kovin paha peikko voi olla, jos siitä on hyötyä ja lisäksi reenaa niitä keskikropan lihaksia ja selän asentoa muillakin tavoin. En usko, että mitään liian härskiä lihasepätasapainoa olisi.

Takakyykky on kuningaslaji :D

Mun mielestä keskikropan treenaaminen, jos sillä tarkoitetaan yleisesti vatsan treenaamista ja pitkiä selkälihaksia, jne., ei treenaa keskikroppaa yhtälailla "kyykky vahvaksi" kuin kyykkääminen ilman tukivälineitä. Kyllä mäkin aikas paljon apua saan vyöstä, kun osaa painaa sitä keskikroppaa sitä vyötä vasten, mutta eipä se mua sen vahvemmaksi kehitä... auttaa vaan saamaan paremmin kyykyt ylös. Siksikin ymmärrän vyön käytön maksiminostoissa. Mutta sarjat on eri asia. Ei se ihan tajuttoman kauan vie, että se keskikroppa vahvistuu ja oppii pitämään sen kurissa kyykätessä. Painonnostoliikkeissä on se hyvä puoli, että molemmissa nostomuodoissa keskikroppa on todella oleellinen, ehkä tärkein tekijä noston onnistumiselle. Ja niitä tehdessä on huomannut, että vähän kuin salaa se keskikroppakin on itsellä vahvistunut.

Etukyykky ilman apuja (vyötä) on kyllä paras liike kehittämään keskikroppaa, kunhan oikeasti ei päästä sitä asentoa kyttyrään vaan pitää sen keskikropan tuikkana.

Kerran olen kokeillut vyötä ja en osannut sitä käyttää. Tuntu kauhean vaikealta ja ahtaalta, vaikka vyö ei ees ollu kireällä.

Jos jossain käyttäisin niin kyykyssä. Ensin tosin pitäis keksiä miten kyykätään oikein.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom