Ei oo todellista, poistin just viestin ku se näky täs ketjussa mut nyt sitä ei ookkaan... huoh.. no aloitetaan alusta kun on tarpeen saada vastauksia ja vinkkejä.
Eli, oon 40v, 172 cm, 73 kg. Aina urheillut jotain, ei kilpatasolla (mitä nyt Umpihankifudiksen MM prontsia tuli). Lajeina ollu jumpat, jalkapallo, sali ja hölkkä lähinnä. Salilla 15 vuotta käyny lätkyttämässä niitä painoja niinku aikanaan opetettiin: paljon toistoja pienillä painoilla. En kehittynyt ja tympäännyin. Tyyli muuttui viime syksynä jolloin otin toistomääräksi 8-10 kuntopiirissä 2x vko. Se alko käydä nyt keväällä jo vähän raskaaksi kun painoo laitteissa jo ihan mukavasti, laitteita 20 ainakin kuntopiirissä ja kulutus jotain 500 - 600 kcal / kuntopiiri. Nyt otin avuks personaltrainerin joka teki ohjelman jakaen treenit 3 eri tyyppiin. 2 treeniä edelleen ohjelman mukaan mutta kuntopiirissä pörräillen ja kolmas PT kanssa yhdessä. Aloittelijoiden palstalla on jonkin verran näitä oman poikani ikäisiä junnuja kyselemässä vinkkejä joten en ihan katso olevani niiden ohjeiden tarpeessa. Eli jos haluan hoikistua vaakaan katsomatta niin pitääks miun kaloreiden olla plussal vai miinuksel? Teen aika napakkaa salitreeniä ja välillä pääsee huono ja heikko olo yllättämään. (veren yläpaine ollu välillä 85-90 et ei ihmekkään..). No mutta kun se palkkari ois kuitenkii tärkee ni laitanko mie siihen nyt sitä hiilaria et saan energiaa vai otanko HH ennen treeniä et jaksan ja palkkariin lähinnä PR? Tarkoitus kasvattaa lihasta sen verran et läski väistys vähä ees. Olkapäissä sais olla pikkusen pyöreyttä ja hauis on selkeesti kasvanu jo. Reidet on vahvat ennestään, takapuoleen ja takareiteen ehkä lisää paukkuja. Missä ne päivän saldot pitäs pyörii? Meneeks pahasti pieleen jos 2000 kcal / pvä. Rasvaa jotakuinkin 50-60 , HH ~200 ja PR 150 - 200 g /pvä? Energiaa on suht helppo saada alas lisäämällä PR kuten raejuusto tai rahka jotka täyttää hyvin. Laihtumisesta en puhu ku miulle on ihan sama näyttääks vaaka 72 vai 68 kg. Mut tiivistymistä / hoikistumista kyllä lantion ja mahan seudulla sais tapahtua. HH lisäys turvottaa tai kerää nestettä selkeesti. Oon menny 1,5v alennetuilla HH ja se on mahalle hyvä. Ei turvota eikä pieretä, ei myöskään koske mahaan. Et HH en voi lisätä suoralta kädeltä rutkasti. Banaania oon vähän laitellu rahka-turkkilainen jugu -pirtelöihin.