Paino ei noussutkaan kuntosalilla, vaan laski + senttejä tuli lisää (?)

Moikka! Oon uusi tällä sivustolla ja rekisteröidyin ihan vain saadakseni selvyyden mua jo pitkään vaivanneeseen kysymykseen.

Oon entinen syömishäiriöinen. Oireilu alkoi viime vuoden syksynä ja nyt on jo hyvää vauhtia tervehtymään päin. Oon yhä alipainoinen (n. 47/160) ja yrittänyt kovasti saada lisää massaa lihaksien muodossa. Aloitin salikäynnit ehkä puolisen vuotta sitten ja paino nousi (43 -> 47 kg) jopa yhä liian alhaisilla kaloreilla (1500-1800 kcal/vrk). Kroppa on kiinteytynyt ja voimaa on tullut lisää.

Noh, eilen jäin lueskelemaan vanhoja laihdutusvihkosiani ja sieltä löytyi syömishäiriön aikaisia mittoja. Viime joulukuussa mun mitat oli lähes samat kuin nyt painonnousun jälkeen:
vyötärö 59 cm (-> nyt 60 cm)
lantio 78 cm (-> nyt 77 cm)
reisi 49 cm (-> nyt 50 cm)

Varsinkin reidet ovat siis kasvaneet ja painoa on siis tietysti tullut myös lisää. Outoa vain on, että tuolloin (viime joulukuussa), mun paino noissa mitoissa oli reilun kilon enemmän... Jos lihas painaa enemmän kuin läski, miten painan nyt vähemmän? Onko esim. mahdollista, et toi kuntosali oiski kiinteyttäny niin, et rasvaa ois palanu viel tosta lisää, mut lihasmassa ois palautunu ennalleen. Silloinhan paino olis tietysti aiempaa alhaisempi, kun rasvaa on lähtenyt lisää? Mitä te veikkaatte?

Onko aamupaino vai iltapaino mikä milloinkin mitattu? Entäs nesteet? Ei nyt noin pienillä heilahteluilla voi oikein sanoa mitään

Onko aamupaino vai iltapaino mikä milloinkin mitattu? Entäs nesteet? Ei nyt noin pienillä heilahteluilla voi oikein sanoa mitään

Aamupainoja kaikki. Ei kai mittauksia tarvitse päivälleen sanoa?

vyötärö 59 cm (-> nyt 60 cm)
lantio 78 cm (-> nyt 77 cm)
reisi 49 cm (-> nyt 50 cm)

Niin kun jo sanoin, vanhemmat mitat otettu joulukuussa 2010, uudemmat eilen illalla. 43 kg painoin joskus huhtikuussa, nyt (kävin vaa'alla vajaa viikko sitten) paino on reilu 47 kg. Nesteilläkin voi toki olla osuutta asiaan, mutta eikö nesteet yleensä treenin jälkeen kropassa lisäänny eli painoa pitäis tulla lisää?

Hienoa että olet toipumisen tiellä noinkin vakavasta jutusta. Tämä on aika pitkäjänteistä touhua, itse olen kanssa aika hoikkaa vartalotyyppiä. Alkuaikoina seurasin kehitystäni vain vaa-alla. Jos ei painoa ollut esim. 2vko:n aikana ollut tullut yhtään lisää, söin sitten vaikka puoliväkisin enemmän safkaa. Valitsin ruuat kaupasta sen mukaan missä oli eniten kaloreita:lol2:
Noh enää ei ole sitä ongelmaa. Kuinka usein treenaat ja kuinka kauan kerralla? Sanoit tuossa että "lisää massaa lihaksien muodossa" kyllä siinä tulee väkisinkin pikkasen fläsääkin kun +kaloreilla mennään, älä ota siitä stressiä se on enemmän kuin normaalia.

Mitä te veikkaatte?

Tuon perusteella; totta kai sä olet rakentanut puolessa vuodessa lihasta jonkun verran, varsinkin alussa se lihaskasvu on huomattavaa.
IMO nauhalla mittaaminen alussa(tai milloinkaan) on huono indikaattori, koska niin moni tekijä(pumppi, nesteet, kohta, jne) voi muuttaa sitä.
--> Käytä peliä ja ota kuvia viikottain kehityksestä, että oletko silmämääräisesti muuttunut? Kyllä sitä lihaa johonkin tulee jos paino kasvaa,
mutta noin muuten on yhtä "kiree" kondis.

Ja et kertonut mitään treenimetodeistasi tai vastaavista? Miten treenaat?(Massaa? Voimaa?) Toistomäärät? Liikkeet?

Aloitan treenin aina 2-7 min lämmittelyllä (crossi, pyörä, soutu) -> jalat -> selkä -> kädet -> rinta -> vatsa, yleensä näin. Sarjoja teen 3-4, toistoja 8-12 ja painot ovat aina isot. Teen yleensä viimeisen sarjan vikat toistot hampaat irvessä. Treenin teen kolmesti viikossa eli melkein joka toinen päivä, kerran viikossa on peräkkäin 2 lepopäivää. Ennen tein enemmän laitteilla, nyt olen siirtynyt enemmän vapaidenpainojen liikkeisiin (kyykky, jalkaprässi, hauiskääntö, talja.....)

Ja miten syön tavallisesti:

aamupala
kaurapuuro (1½ dl hiutaleita, 2 dl rasvatonta maitoa)
1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä
Fazerin ruispuikula (1 viipale) ja sen päällä n. 1 tl 80% margariinia, kalkkunaleike ja muutama kurkkuviipale
2 dl rasvatonta piimää

^ aamiainen on AINA sama

"lounas"
200g (1 prk) 2% raejuustoa
omena
(joskus Fazerin ruispuikula (1 viipale) ja sen päällä se n. 1 tl 80% margariinia, kalkkunaleike ja muutama kurkkuviipale)

^ tuokin lähes poikkeuksetta aina sama

päivällinen
esim. 100g kanaa, kalaa tai vähärasvaista lihaa
pieni annos tummaa riisiä, täysjyvä pastaa tai uusia perunoita
salaattia
2 dl rasvatonta piimää

iltapala
Fazerin ruispuikula (1 viipale) ja sen päällä n. 1 tl 80% margariinia, kalkkunaleike ja muutama kurkkuviipale
omena

^ iltapala on AINA sama

Tiedän, aika yksipuoliselta ja tylsältä näyttää. Mutta kommentia?

Onko tuloksia tullu miten alkuun nähden? Vaihtaisin itse ehkä - jos tuntuu että junnaa paikallaan - 2 tai 3 jakoiseen, näin saa enemmän runtua aina tietylle lihakselle.
Syö enemmän, ahda, tunge. Jos vaikka 500 ihan tietoisesti plussalla koittaisit kuukauden niin varmasti näkyisi jossain.

Aloitan treenin aina 2-7 min lämmittelyllä (crossi, pyörä, soutu) -> jalat -> selkä -> kädet -> rinta -> vatsa, yleensä näin. Sarjoja teen 3-4, toistoja 8-12 ja painot ovat aina isot. Teen yleensä viimeisen sarjan vikat toistot hampaat irvessä. Treenin teen kolmesti viikossa eli melkein joka toinen päivä, kerran viikossa on peräkkäin 2 lepopäivää. Ennen tein enemmän laitteilla, nyt olen siirtynyt enemmän vapaidenpainojen liikkeisiin (kyykky, jalkaprässi, hauiskääntö, talja.....)

Ja miten syön tavallisesti:

aamupala
kaurapuuro (1½ dl hiutaleita, 2 dl rasvatonta maitoa)
1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä
2 dl rasvatonta piimää

^ aamiainen on AINA sama

"lounas"
omena
(joskus Fazerin ruispuikula (1 viipale) ja sen päällä se n. 1 tl 80% margariinia, kalkkunaleike ja muutama kurkkuviipale)

^ tuokin lähes poikkeuksetta aina sama

päivällinen
esim. 100g kanaa, kalaa tai vähärasvaista lihaa
pieni annos tummaa riisiä, täysjyvä pastaa tai uusia perunoita
salaattia
2 dl rasvatonta piimää

iltapala
omena

^ iltapala on AINA sama

Tiedän, aika yksipuoliselta ja tylsältä näyttää. Mutta kommentia?

Mun silmissä tuo näyttää aika vähältä.

Mitäs hiuspasta veikkaat miltä tuntuu syödä 4500-5000kcal everyday? :D Vastaus : ei kivalta, mutta no can do.

Ihan terveelliseltähän toi ruokavalio vaikuttaa mutta tosiaan turhan vähän kaloreita. Koita saada vähän kasviksia päivälliselle ja ainaki kaksinkertaista lihan/kanan/kalan määrä.

Ruokavalio näyttää hyvältä jos tarkoitus olisi tiputtaa painoa, eli kaikkea lisää. Erityisesti rasvaa ja hiilareita.

... Oon yhä alipainoinen ... Kroppa on kiinteytynyt ja voimaa on tullut lisää.

Kiinnitin huomiota varsinkin noihin. Kroppas on siis sun mielestä kiinteä ja voimaakin oot saanu, joten en ymmärrä, et missä vika? Ihan vaan vinkkinä - heitä kaikki syömishäiriöajalta olevat päiväkirjat ym. roskiin äläkä keskity siihen mitä silloin olit ja painoit vaan siihen mitä nyt olet ja mitkä tavoitteet sulla on? Koska olet edelleen alipainoinen, tulisi sun vaan murehtia siitä, kuinka saat sen painon nousemaan normaalilukemiin. Helppoa se ei varmasti tule olemaan, kokemuksesta tiedän, mutta hiljaa hyvä tulee. Syöt edelleen kuin olisit dieetillä, eli syömispuoli ihan ensiksi kuntoon; varsinkin toisen raejuusto-"aterian" voisit korvata ihan oikealla lämpimällä ruualla. Ja lopeta se vertailu, ei se paino suoraan kerro sun kropan koostumuksesta mtn, peili ja kunto sen kertoo (vaikkakin peili toisinaan hämää katsojaa). Varsinkin naisilla nesteiden kertymisen takia paino saattaa heitellä miten sattuu päivän aikana. Turha analysoiminen kannattaa siis jättää paranemisvaiheessa veke, et sä siitä mtn hyödy. Keskityt vaan siihen, että syöt ja liikut ja voit hyvin. Tsemppiä kohti terveempää elämää :)

Kroppas on siis sun mielestä kiinteä ja voimaakin oot saanu, joten en ymmärrä, et missä vika? ... lopeta se vertailu, ei se paino suoraan kerro sun kropan koostumuksesta mtn, peili ja kunto sen kertoo (vaikkakin peili toisinaan hämää katsojaa). ... Keskityt vaan siihen, että syöt ja liikut ja voit hyvin. Tsemppiä kohti terveempää elämää :)

Kiitos paljon sulle ja muille! Unelmavartalon sijaan taidankin tästä lähtien tavoitella hyvää oloa: että mikään ei ahdista, satu tai purista. Pään sisälläkään. Kiitos vinkeistä ja kommenteista, otan niistä vaarin. :worship: Hyvää loppukesää kaikille!

Back
Ylös Bottom