Paastoaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen parhaillaan Turkissa lomalla ja nyt on ramadan eli kuukausi jolloin paastotaan. Eli ei syoda eika juoda auringonnoususta auringonlaskuun, eli n.klo 06am - 06pm... ja kaikki taalla vaittavat etta tassa kuussa kaikki lihoo!! ja jotkut oikein huolella!! How come?? Totta kai sitten kun kello on 18 ni syodaan urakalla mutta silti, ollaanhan tuossa about 12h ilman ruokaa ja nestetta.... ja viela kokonainen kuukausi!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eivät kaikki ole syömättä silloin aamu- ja iltakuuden välilläkään. Jos ei julkisesti syö/juo, niin voihan sitä näkösuojassa jotain popsia. Luulisin että vain tosiuskovaiset noudattavat tuota kieltoa.
Se lihominen ramadanin aikana johtuu varmaan siitä, että silloin yöaikaan sitten vedetään sitä sapuskaa oikein olan takaa. Ihan kuin meillä jouluna.
Jos käyt siellä jollain punttisalilla, niin kysele paikallisilta bodareilta miten he hoitavat syömispuolen ramadanin aikana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Jossain blogissaan kirjoitteli paikallinen bodari siitä miten paastokuukausi selvitään, ja huolena oli tosiaan se että läskistyy eikä se että palaako lihat. Kaveri meinasi muistaakseni ajoittaa treenit sopivasti tuohon iltakuuden syöminkien paikkeille ja valkata ruoista niitä bodyhenkisimpiä. Noi illalla ja yöllä syödyt ruoat on vähän lihottavansorttisia hiilarirasvamättöjä ja kun ensin ahdetaan ennen kuutta aamulla maha täyteen että jaksaa ja sitten illalla uudestaan niin ei siinä välttämättä olla edes miinuksilla. Just niinkuin sanottiin, kuin meillä jouluna mutta kuukausi putkeen.

Löre sanoi:
Eivät kaikki ole syömättä silloin aamu- ja iltakuuden välilläkään. Jos ei julkisesti syö/juo, niin voihan sitä näkösuojassa jotain popsia. Luulisin että vain tosiuskovaiset noudattavat tuota kieltoa.
Se lihominen ramadanin aikana johtuu varmaan siitä, että silloin yöaikaan sitten vedetään sitä sapuskaa oikein olan takaa. Ihan kuin meillä jouluna.
Jos käyt siellä jollain punttisalilla, niin kysele paikallisilta bodareilta miten he hoitavat syömispuolen ramadanin aikana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Kylla taalla melkein kaikki tuntuu paastoavan. On mulla muutama paikallinen tuttu joiden kanssa taalla hengaan ja ne ei tosiaankaan syo eika juo. Ja mistapa muualta kuin punntikselta olen ne loytanyt... joskus vuosia sitten. Kuuden aikaan ne vetaa poskeen oikein kunnon ateriat, parin tunnin paasta taas vahan ruokaa ja ennen nukkumaan menoa ehka jotain pienta. En kylla tajua miten turpoavat tollasella ruokamaaralla. Okei vaikka sita ruokaa syodaanki ku hevoset sillon kuudelta, mutta se tosiaanki on vain se yksi ateria! Pari kaveria pyysi mua kokeilemaan ihan huvin vuoksi paastoamista paivan ajan. Eli tanaan en ole syony enka juonu yhtaan mitaan, olen herannyt jo kasilta ja tuntuu silta et mun luut painuu kasaan. On helevetinmoinen nalka ja viela pitais jaksaa kuuteen asti! Pitanee katella toimiiko tama muslimibulkki! Hah!

Mitä ne sitten syö?
Mun appiukko toimii samanlaisella "muslimibulkilla". Aamulla tuhti aamiainen, vähän huijataan ottamalla pullat päiväkahvin kanssa, mutta lämmin ruoka syödään sitten yhdeksän maissa. Ja ylipainoa on 30+ kg.
Mutuiluteoriani: kun elimistö paastoaa osan päivästä se imee sitten kaiken talteen kun sitä ruokaa kerrankin saa.

Belmondo sanoi:
Mutuiluteoriani: kun elimistö paastoaa osan päivästä se imee sitten kaiken talteen kun sitä ruokaa kerrankin saa.

Niin eikös asia ole niin että kroppa pystyy käyttämään kerralla vain tietyn määrän ravintoa energiaksi ja kaikki loput varastoituu läskin muotoon? Ja sitten jos vielä paastoaa puolet vuorokaudesta niin kropassa menee "läskimoodi" päälle kun rasvasolut oikein odottaa seuraavaa vararavintopläjäystä.

Olisi kiinnostavaa tietää jotain tutkimuksia siitä miten paljon keho pystyy käyttämään ravintoa kerrallaan: 1000 kcal? 1500 kcal? 2000kcal? Ja tämänkin täytyy olla yksilöllistä mm. sen mukaan miten lihaksikas kaveri on kyseessä. Sohvaperunan aineenvaihdunta kun ei oikein pysty polttamaan kaloreita tehokkaasti. :arvi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom