Paastoaminen

Primitive82

Banned
En ole aikeissa paastota ainakaan vielä...Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tulevaisuuden varalta, että mitenkähän paastoaminen vaikuttaa lihaksiin?
Siis tottakai negatiivisesti, mutta onko kokemuksia, että kuinka radikaalia on menetys ja onko se kuinka pysyvää?
Eli jos olen treenannut vaikka 5 vuotta ja saanut kerättyä lihaksia melko hyvin ja sitten paastoan vaikka 3 päivää, niin minkälaisia ovat menetykset? Ja toimiiko lihasmuisti, eli palautuvatko lihakset nopeasti ennalleen samaan, mitä olivat ennen paastoa?
Entäs jos teen viikon paaston, mitkä ovat tulokset ja toimiiko lihasmuisti myös sen jälkeen?

Jos jollain on käytännön kokemuksia, kuulen erittäin mielelläni!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi meinaat paastota??

Johan siinä kuolee nälkään jos on ees päivän syömättä :eek: (ainakii mä)

Originally posted by rollerghost
En ole aikeissa paastota ainakaan vielä...Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tulevaisuuden varalta, että mitenkähän paastoaminen vaikuttaa lihaksiin?
Siis tottakai negatiivisesti, mutta onko kokemuksia, että kuinka radikaalia on menetys ja onko se kuinka pysyvää?
Eli jos olen treenannut vaikka 5 vuotta ja saanut kerättyä lihaksia melko hyvin ja sitten paastoan vaikka 3 päivää, niin minkälaisia ovat menetykset?

Eiköhän tuon maalaisjärkikin sano. Syöt huonosti pari päivää -> jonkin verran kataboliaa. Paastoat pari päivää -> vähän enemmän kataboliaa. Turha luulla, että lihakset häipyisivät parissa päivässä. Itse olen ollut lyhyellä nestepaastolla, enkä ole huomannut mitään ennen/jälkeen -eroa. Nesteen määrä, lihasten hiilihydraattivarastot ym. vaikuttaa varmasti enemmän. Tosin olen muutenkin hardlooseri.

"Ja toimiiko lihasmuisti, eli palautuvatko lihakset nopeasti ennalleen samaan, mitä olivat ennen paastoa?
Entäs jos teen viikon paaston, mitkä ovat tulokset ja toimiiko lihasmuisti myös sen jälkeen?"

Jos lihasmuisti ylipäänsä toimii, miksei se toimisi paaston jälkeen? Lihas on tyhmä, ei se tiedä, minkä takia se on hävinnyt ( :) ).

"Jos jollain on käytännön kokemuksia, kuulen erittäin mielelläni!"

Kannattaa miettiä tarkkaan, miksi paastoaa ja miten. Kehonrakennuksen kannalta siitä ei liene erityistä hyötyä, päinvastoin. "Hei, taidanpa kokeilla tänään pientä paastoa" -asenne johtaa vain pettymykseen. Jos ryhtyy tällaiseen, tekee sen sitten kunnolla. Ei mitään rintahauispaastoa :) .

Olen ollut 7 päivän paastolla kerran, kauan sitten joskus häilyvässä nuoruudessani.. enkä niitten kokemusten perusteella suosittelis.

Olo oli aika huono; päätä särki, väsytti, palelsi, vaikka join kaikkia luontaistuotekaupan paastopaketin mehuja (juuresmehu :urjo: ) ja yrttiteetä ohjeiden mukaan. Paaston lopussa olo (ja pää!) oli kevyt (ja heikko!), mutta heti paaston loputtua otinkin sitten vahingon takaisin ja kiskoin tavallista ruokaa varmaan kaksinkertaiset määrät normaaliin verrattuna. :rolleyes: Eli kroppa ja mieli vaativat sen, mitä niiltä oli viikon verran pantattu.
Eli lopputulos: ? (hyötyä/haittaa... en osaa sanoa)

Paastolle kai ryhdytään mun käsittääkseni kahdesta syystä: joko halutaan puhdistaa elimistöä kuona-aineista, tai sitten halutaan "kevyt startti uudelle elämälle" tms. (jonka mainitsemisesta näen nykyään punaista...). Onko muita syitä? Nykyään kaupoista saa sellasia elimistön puhdistajia, joita nautitaan ihan tavallisten terveellisten ruokailutapojen kyytipoikana, itse ainakin valitsisin em. tavan, jos uudelleen paastoasiaa harkitsisin. Olo saattaisi ehkä olla "hieman" parempi, eikä noita mainitsemiani jälkitiloja tulisi.

Kevyt startti taas... no, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta omalla kohdallani puhdas mehupaasto oli liian radikaali juttu. :down:

Lihasten pysyvyydestä en sit osaakaan sanoa mitään, kun en sellaisia silloin omistanut. Enkä omista vieläkään. :)

Originally posted by Arvo Paperi

Kannattaa miettiä tarkkaan, miksi paastoaa ja miten. Kehonrakennuksen kannalta siitä ei liene erityistä hyötyä, päinvastoin. "Hei, taidanpa kokeilla tänään pientä paastoa" -asenne johtaa vain pettymykseen. Jos ryhtyy tällaiseen, tekee sen sitten kunnolla. Ei mitään rintahauispaastoa :) .

En tarkoita, etteikö päivän pikkupaasto olisi paastona ok. Tarkoitan, että kerää tietoa etukäteen, mieti tarkoitus ja motivaatio valmiiksi jne. Suolentyhjennystä ja muuta mukavaa ei saa halveksua, jos paastoaa kunnolla. Ja aloittelijalle viikko voi olla liian pitkä aika, ei ihme, jos tulee huonoja kokemuksia (vrt. Persikka).

Originally posted by Persikka

Paastolle kai ryhdytään mun käsittääkseni kahdesta syystä: joko halutaan puhdistaa elimistöä kuona-aineista, tai sitten halutaan "kevyt startti uudelle elämälle" tms.

Maailmanlaajuisesti ajatellen uskonnollinen syy on varmasti yleisempi. Länsimainen hyvinvointipaasto - samoin kuin anoreksia, bulimia, ortoreksia ja kehonrakennus - on seuraus kieroutuneesta hyvinvoinnin jakaantumisesta, maailmassa on paljon enemmän köyhiä kuin rikkaita, joilla on varaa ja aikaa panostaa kehoonsa kuten meillä. Toinen juttu on sitten pakon sanelema köyhyyspaasto. Ehkä täällä opiskelijat joutuvat turvautumaan siihen silloin tällöin.

Re: Re: Paastoaminen

Originally posted by gotto
Viestien lukeminen ennen niihin vastamiista on kannattavaa, ehkä jopa suotavaa.

En ole aikeissa paastota ainakaan vielä...Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen tulevaisuuden varalta

Kyllä toi musta vaikutti siltä, että se meinaa joskus paastota.

Tämäkin tyttö on joskus menneinä vuosina paastonnut ihan mielenkiinnon vuoksi.
Tein joskus jopa esitelmän asiasta..

Se että aloitat paaston vaatii jo etukäteen pientä muutosta syömiseen,tai sitä ainakin suositellaan.
Eli vellilitkua viikon verran,kahvi,tee ja tupakka pois myös viikko ennen paastolle menoa.
Varsinainen paastolle lähteminen ei ole herkkua ei..
Tarvitsee hankki paastopaketti,eli mun tapauksessa se oli silloin mehut (makeat ja vihannes) sekä tee (kultapiisku) ja varmasti kaikille vastenmielinen suolihuuhtelu-pussi. Niin,miettikää vain että mitä sillä pussilla tehdään *oksennus*

Ensimmäisenä päivänä tyhjennät vatsasi Glauber-suolalla mikä on niin pahaa että melkein tulee oksennus joka kulauksen jälkeen .
Mehulla ja suolihuuhtelulla menet sitten siitä eteenpäin vähintään 5 päivää,kolmesta päivästä et tule miksikään muuta kuin änkyrä-vihaiseksi. Suolihuuhtelu on siksi tärkeä että saa kuonat pois..jos kuonaa jää kehoon,alkaa kroppa käyttämään sitä ravinnon lähteenä ja siitä ei hyvää heilu--juuri ne Persikan mainitsemat oireet..ja myöskin kuume.

Myöskin paaston jälkeen pitää olla vellilitku-mömmö valiolla jonkun aikaa,muuten menee vatsa jumiin kiinteästä ruuasta..

Joten:
olet ilman kiinteää ravintoa n. kk verran
et liiku sinä aikana pahemmin (sitä ei meinaan suositella)
tai jos liikut mihinkään et pääse kun väsyt ja lihakset huutaa kuolemaa mehun voimalla.
makaat kotona miettien ruokaa...

Itse en tänä päivänä treenin takia edes mieti paastoa.

Muuten ihan samoilla linjoilla kuin Arvo Paperi..
harkita kannattaa ja niin edespäin.

Originally posted by Maaru
Suolihuuhtelu on siksi tärkeä että saa kuonat pois..jos kuonaa jää kehoon,alkaa kroppa käyttämään sitä ravinnon lähteenä ja siitä ei hyvää heilu--juuri ne Persikan mainitsemat oireet..ja myöskin kuume.

Osaisiko joku selventää mitä nämä mystiset kuona-aineet ovat, joiden ravinnoksi käyttämisestä seuraa armotonta päänsärkyä, kuumeilua, palelua, väsymystä..

Originally posted by reiz
Osaisiko joku selventää mitä nämä mystiset kuona-aineet ovat, joiden ravinnoksi käyttämisestä seuraa armotonta päänsärkyä, kuumeilua, palelua, väsymystä..

Sitä minäkin olen ihmetellyt. :) Minä hölmö kun luulin, että kropalla on keinonsa päästä eroon kuona-aineistakin. Olinko väärässä? Vai miksi monet ravitsemustieteilijät ovat käsittääkseni aika jyrkkäsanaisesti tyrmänneet paaston "puhdistautumis" -puheet roskana?

Originally posted by AKV
Sitä minäkin olen ihmetellyt. :) Minä hölmö kun luulin, että kropalla on keinonsa päästä eroon kuona-aineistakin. Olinko väärässä? Vai miksi monet ravitsemustieteilijät ovat käsittääkseni aika jyrkkäsanaisesti tyrmänneet paaston "puhdistautumis" -puheet roskana?

En ole varsinaisesti tutustunut asiaan, mutta olen ymmärtänyt, että ulosteesta alkaa imeytymään aineita kehoon, kun se jää suoleen, eikä uutta ravintoa tule. Ulostaminenhan on kehon tapa päästä eroon kuona-aineista, mutta se ei toimi, kun uusi ruoka ei pukkaa vanhaa ulos. Siksi käytetään glaubersuolaa tms. ja suolihuuhtelua.

Voisikohan joku esittää muka yhdenkin oikean, järkevän syyn paastoamiselle?? Elimistön puhdistamisskeidat yms. voi säästää, ne on jo tyrmätty laajalti. Painonpudotukseenkaan paasto ei ole minkään luokan ratkaisu. Maalaisjärjellä ajatellen paastolla tuottaa vain hallaa kropalle. Suoliston tärkeä bakteerikantahan tuommoisessa kuolee (tai huuhdellaan pois :urjo: ), yleiskunto heikkenee, olo on taatusti hirvittävä ja lihakset näivettyvät. Ei jummarra, ehei eiei... :confused:

Originally posted by Arvo Paperi

1. En ole varsinaisesti tutustunut asiaan, mutta olen ymmärtänyt, että ulosteesta alkaa imeytymään aineita kehoon, kun se jää suoleen, eikä uutta ravintoa tule.

2. Ulostaminenhan on kehon tapa päästä eroon kuona-aineista, mutta se ei toimi, kun uusi ruoka ei pukkaa vanhaa ulos. Siksi käytetään glaubersuolaa tms. ja suolihuuhtelua.

1. En ole perehtynyt minäkään, mutta eikös kakin voi kakkia pois, jolloin siitä ei imeydy aineita kehoon. Minulle ainakin keho kertoo milloin suolessa on kakkimisvalmista kakkia.

2. Olen ymmärtänyt, että suolentoiminnan toimintaperiaate on joku muu kuin uuden ruoan paine suolessa.

Originally posted by kekexx
1. En ole perehtynyt minäkään, mutta eikös kakin voi kakkia pois, jolloin siitä ei imeydy aineita kehoon. Minulle ainakin keho kertoo milloin suolessa on kakkimisvalmista kakkia.

2. Olen ymmärtänyt, että suolentoiminnan toimintaperiaate on joku muu kuin uuden ruoan paine suolessa.

Et ilmeisesti ole yrittänyt paastota... Tieteellisistä faktoista en tässä asiassa tiedä, mutta käytännön todellisuus on käytännön todellisuutta. Se viimeinen kakki ei sieltä tule ulos, vaikka miten pinnistäisi.

Kiitos kaikille vastanneille...
Sen verran kommentoitavaa, että jos minä joskus paastoan ni se on sellainen tosimiehen paasto!:david:

Eli ei mitään vippaskonsteja, kuten paastopakkauksia tai suolihuuhteluja.
On sitä ihmiset aikasemminkin paastonneet pelkällä vedellä eikä siihen ole kuoltu!

Henkinen kärsimys ei paljoakaan haittaa, ainoastaan mietityttää miten käy lihasten.

En jaksanut uutta treadia aloittaa joten jatkan tätä.

Eli paastoamisesta. Olin tuossa viikon kipeänä ja elin todella vähällä ruualla. Ei edes keitto mennyt alas kun oli kurkku kipeä. Ennen tätä viikkoa vatsani oli aina silloin tällöin sekaisin ja uloste löysää. Viikon jälkeen oli olo paljon parempi kun tervehtyi ja vatsakin toimi paremmin.

Eli nyt sitten ajattelin että olisiko tämmöinen "karsittu" paasto miten vaarallinen tms. Eli ottaisin päivässä vain palautusjuoman (esim. whey+ + malto) ja sitten vitamiini valmistetta aamuisin?

Jos jollakulla kokemusta niin olisi kiva kuulla.

PMLats sanoi:
Voisikohan joku esittää muka yhdenkin oikean, järkevän syyn paastoamiselle??

Vastataan nyt muutaman vuotta vanhaan viestiin

Kaipa tuo on kokemus sinäänsä ja jonkunlainen tapa todistaa itselleen, että pystyy vaikka mihin. Niin ja järkevyydestä en tiedä :rolleyes:

Eikös tuollaisessa mehupaastossakin kuitenkin mennä ketoosiin, hiilihydraattejahan tulee todella vähän, kun nimenomaan juodaan vihannesmehuja tai vastaavia, ei hedelmämehuja. Eli tuo on periaatteessa vähähiilihydraattinen ruokavalio ilman proteiinia ja rasvaa.:D Se hengityksen ja hien paha haju ei siis käsittääkseni johdu mistään "kuona-aineiden" poistumisesta, vaan ketoaineista.

En ole ainakaan nähnyt mitään faktatietoa siitä, ettäkö suoleen jäisi jotain massaa mikä ei sieltä itsestään tule ulos. Onhan näitä kaikkia väitteitä, kuten esimerkiksi tämä legendaarinen "lihaa syövän ihmisen suolistossa on yli 3 kiloa mädäntynyttä lihaa, kun se ei sula, vaan jää sinne" -väittämä.

mappana sanoi:
Eli nyt sitten ajattelin että olisiko tämmöinen "karsittu" paasto miten vaarallinen tms. Eli ottaisin päivässä vain palautusjuoman (esim. whey+ + malto) ja sitten vitamiini valmistetta aamuisin?

Pakkiksellakin on taitaa jonkin verran olla juttua proteiinia säästävästä paastosta. Kokeile haulla "PSMF". Jos tarkoitus on paastota niin maltoa ei tarvitse juuri mihinkään. Ne vähät kalorit mitä "saa" nauttia kannattaa ottaa proteiinista. Kuitua tarttet myös, vihanneksia voi käytännössä syödä niin paljon kuin jaksaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom