Pömppis pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nigel
  • Aloitettu Aloitettu
Alkaa pikkuhiljaa ottamaan omantunnon päälle hirveä pömppömaha mikä komeilee t-paidan alla. Nyt olen päättänyt alkaa kuluttamaan rasvaa, että saisin tuon kiusankappaleen pois. Peruskuntoni on todella huono. Cooperissa meni viime syksynä 2175m. Olen 16-vuotias. Tupakoin ja juon olutta. En nyt halua kommentteja elämän tavoista. Pömppömaha on ollut minulla jo ala-asteelta lähtien(johtuen liiallisesta makeisten syömisestä ja limujen litkimisestä). Muuten olenkin hoikka, paitsi juuri vatsan kohdalta.

Nyt asiaan: Miten saisin tehokkaasti pömppömahani pois. Ajattelin tässä lähinnä ruokavalion parantamista ja juoksulenkkejä. Kertokaas minulle vähän vinkkejä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Spidey sanoi:
No limun litkimiseen semmonen neuvo että totuttele juomaan light kokista tms. Niissä ei oo kaloreita
Enää en juo limuja lähes ollenkaan. Ala-asteella niitä tuli kyllä juotua liikaa.

Proteiinia ruokavalioon, esim. maitorahkaa, raejuustoa ja tonnikalaa. Vaalean leivän tilalle ruisleipä ja herkut pois (toki voi pitää kerran viikossa herkkupäivän jos haluaa). Hedelmiä, marjoja ja vihanneksia on hyvä syödä.

Jos tykkäät, juoksulenkki on varmaan ihan hyvä. Nyt keväällä ja kesällä on säiden salliessa myös kiva pyöräillä, rullaluistella, uida yms. :)

Toivottovasti tästä oli edes jotain apua. Tsemppiä ja liikunnan iloa! :thumbs:

Juoksua suosittelen jo ihan muutenkin, jos aerobinen kunto on jo tuossa iässä noin huono, niin ei välttämättä ole ruusuiset tulevaisuuden näkymät. Voi olla vähän ikävästi sanottu. Itsellän oli saman ikäisenä aika sama tilanne ja voin sanoa, että se aerobisen kunnon kohottaminen parantaa elämän laatua huomattavasti, vaikka ei edes laihtuisi.

Ruokavalio kuntoon (pakkikselta löytyy miljoona+1 threadia aiheesta), säännöllistä ja monipuolista liikuntaa, siitä se lähtee. Aloittelijalle harjoittelussa tärkeintä on se että ylipäätään harjoittelee ja vielä säännöllisesti. Älä laiminlyö lihaskuntoakaan, tee omalla painolla tehtäviä harjoituksia kuten etunojapunnerruksia, leuanvetoja, kyykkyjä, vatsoja jne. Aloita vaikka niin että pari lenkkiä viikossa ja pari kertaa noita lihaskuntojuttuja. Lenkkejä ei tarvitse juosta täysiä eikä punnerruksia tehdä verenmaku suussa, kunhan hiki tulee ja jossain tuntuu.

onkohan nyt kyse läskistä, kirjoittaja sano olevansa hoikka..en nyt oikein tiedä miten tän kirjottais, mutta yritetään.
Eli onko siellä vatsan seudulla rasvaa vai pömpöttääkö sun mahalaukku ulos? Jos siellä ei ole rasvaa vaan maha todellakin vain pömpöttää ulospäin niin tähän auttaa lihasmassanhankinta ja ruoka-annosten pienentäminen(mahalaukku kutistuu) ja lihaa tulee vatsan päälle..
Eli salille vaan tekemään vaikka jollain perus 2-jakosella ja syö paljon sitä ruokaa, useita kertoja päivässä(6-8) pieniä annoksia.
Maastavetoa,kyykkyä,vatsalihaksia painojen kaa,vatsoja koneessa,kylkiä painoilla, voimapyörää, vatsankiertoja niin saat tavaraa sinne keskivartaloon ja maha ei enää pömpötä. Muista että kehonrakentaminen on aikaa vaativa harrastus, mutta tuloksien pitäisi alkaa näkymään aika nopeasti tai teet jotain väärin.Ja muista toki treenata muutakin kun keskivartaloa. Tsemppiä :thumbs:

Peruskuntoni on todella huono. Cooperissa meni viime syksynä 2175m.

Onko tuo siis huono tulos? Jos joskus juoksuaskeleen ottaisin niin yli kahden kilometrin etappi olisi aivan valtava suoritus...

Shallowman sanoi:
onkohan nyt kyse läskistä, kirjoittaja sano olevansa hoikka..en nyt oikein tiedä miten tän kirjottais, mutta yritetään.
Eli onko siellä vatsan seudulla rasvaa vai pömpöttääkö sun mahalaukku ulos? Jos siellä ei ole rasvaa vaan maha todellakin vain pömpöttää ulospäin niin tähän auttaa lihasmassanhankinta ja ruoka-annosten pienentäminen(mahalaukku kutistuu) ja lihaa tulee vatsan päälle..
Eli salille vaan tekemään vaikka jollain perus 2-jakosella ja syö paljon sitä ruokaa, useita kertoja päivässä(6-8) pieniä annoksia.
Maastavetoa,kyykkyä,vatsalihaksia painojen kaa,vatsoja koneessa,kylkiä painoilla, voimapyörää, vatsankiertoja niin saat tavaraa sinne keskivartaloon ja maha ei enää pömpötä. Muista että kehonrakentaminen on aikaa vaativa harrastus, mutta tuloksien pitäisi alkaa näkymään aika nopeasti tai teet jotain väärin.Ja muista toki treenata muutakin kun keskivartaloa. Tsemppiä :thumbs:
Joo no kyse taitaakin olla tästä. Kun jännitän vatsalihakset, niin eipä tuossa ole kun 1cm kerros rasvaa päällä. Mutta johtuuko ongelma muka vatsalihaksista? 30 sekuntiin sain 25 vatsalihasta ja se oli luokan keskitasoa hivenen parempi. Ruokavalion ja levon kanssa suurimmat ongelmat tulee. Meillä on kotona harvoin kovin proteiini pitoista ruokaa, ja muutenkin tällä hetkellä on rahat tiukalla kun UPM meni työsulkuun.

Tromm sanoi:
Onko tuo siis huono tulos? Jos joskus juoksuaskeleen ottaisin niin yli kahden kilometrin etappi olisi aivan valtava suoritus...
no on tuo kyllä melkos huono tulos..itsekään en juoksua treenaa ja varmasti tekniikka ja juoksun jaottelu on huonoimmasta päästä mutta 2750m tuli ilman lämmittelyjä..ei hyvä tulos tuokaan mutta tuntuisi että tuohon 2000m:n pintaan pääsisi reippaasti kävelemällä..

ja sitten vielä itse threadin aloittajalle vaikka sanoitkin ettet kaipaa kommentteja juomisesta ja polttamisesta niin ne olisi syytä lopettaa :rolleyes:

Ite en tee muuta kun kävelylenkkejä rasvanpolton takia joten juoksuasiat ovat täyttä hepreaa...jos aamulla olisitte sanoneet että 1500 metriä on cooperissa huipputulos niin olisin varmaan uskonut.

Nigel sanoi:
Kun jännitän vatsalihakset, niin eipä tuossa ole kun 1cm kerros rasvaa päällä. Mutta johtuuko ongelma muka vatsalihaksista?
Itsekin olen kärsinyt pienestä möhöstä koko ikäni, vaikka muuten olen sellanen pystyynjäätynyt pulkannaru, mutta viime syksynä sain pömppiksen katoamaan. Aina olen vatsoja treenannut (kaikenlaisilla liikkeillä ja vastuksilla), mutta aivan :rock: -valaistumisen sain viime syksynä, kun aloin tietoisesti treenaamaan poikittaista vatsalihasta, eli sitä kummajaista, joka supistelee, kun vetää vatsaa sisään. Tein pieniä harjoituksia aina kun muistin, tavoitteena harjoittaa lihasta 10-15min/päivä. Välillä en muistanut tehdä harjoituksia lainkaan, välillä tsemppasin sitten enemmän.

Ja nyt on pömppis historiaa!!! :lol2: Siellä se maha pysyy kurissa tuon lihaksen avulla, eikä nykyään tartte ku vähän ryhtiä oikaista tai heittää ajatuksen puolikas sinne vatsanseutuville, niin jo litistyy! :) Harrastin kyllä innokkaasti kaikkea aerobista liikuntaakin, aloitin varovasti mm. tuon juoksun, jota mäkin olen kammonnut koko ikäni huonon kuntoni takia. Mutta nyt menee jo tunninkin lenkki, eikä tee yhtään pahaa! Mun superpömppis lähti poikittaisen päivittäisellä treenillä ja aerobisella liikunnalla, joten miksei se toimis sullekin?

Nyt olen aloittanut melkein vuoden tauon jälkeen salitreenit, ja siinäkin hommassa olen huomannut, että tuosta poikittaisen vatsalihaksen hallinnasta on hyötyä. Siitä pikku veijarista saa huimasti tukea esim. kyykätessä ja lisävoimaa mm. yhden jalan prässiin ja pystypunnerrukseen.. :lol2:

Tsemppiä pömppisurakkaan! Kyl se siit!

Edit: Ai niin, lopetin myös jokaviikkoisen kaljan kittaamisen.. (vink vink) :D

Viimeksi muokattu:
iitamaria sanoi:
Itsekin olen kärsinyt pienestä möhöstä koko ikäni, vaikka muuten olen sellanen pystyynjäätynyt pulkannaru, mutta viime syksynä sain pömppiksen katoamaan. Aina olen vatsoja treenannut (kaikenlaisilla liikkeillä ja vastuksilla), mutta aivan :rock: -valaistumisen sain viime syksynä, kun aloin tietoisesti treenaamaan poikittaista vatsalihasta, eli sitä kummajaista, joka supistelee, kun vetää vatsaa sisään. Tein pieniä harjoituksia aina kun muistin, tavoitteena harjoittaa lihasta 10-15min/päivä. Välillä en muistanut tehdä harjoituksia lainkaan, välillä tsemppasin sitten enemmän.

Ja nyt on pömppis historiaa!!! :lol2: Siellä se maha pysyy kurissa tuon lihaksen avulla, eikä nykyään tartte ku vähän ryhtiä oikaista tai heittää ajatuksen puolikas sinne vatsanseutuville, niin jo litistyy! :) Harrastin kyllä innokkaasti kaikkea aerobista liikuntaakin, aloitin varovasti mm. tuon juoksun, jota mäkin olen kammonnut koko ikäni huonon kuntoni takia. Mutta nyt menee jo tunninkin lenkki, eikä tee yhtään pahaa! Mun superpömppis lähti poikittaisen päivittäisellä treenillä ja aerobisella liikunnalla, joten miksei se toimis sullekin?

Nyt olen aloittanut melkein vuoden tauon jälkeen salitreenit, ja siinäkin hommassa olen huomannut, että tuosta poikittaisen vatsalihaksen hallinnasta on hyötyä. Siitä pikku veijarista saa huimasti tukea esim. kyykätessä ja lisävoimaa mm. yhden jalan prässiin ja pystypunnerrukseen.. :lol2:

Tsemppiä pömppisurakkaan! Kyl se siit!

Edit: Ai niin, lopetin myös jokaviikkoisen kaljan kittaamisen.. (vink vink) :D
ööh... eli siis miten tätä poikittaista vatsalihasta treenataan? viestistäsi saa sellaisen kuvan, että kuljet aina maha sisässä.

Mene lattialle makaamaan polvet 90 asteen kulmassa, laita kädet rinnalle ja paina ristiselkä lattiaan kiinni. Sitten ojenna kädet eteen ja nosta ylävartaloa eteenpäin pitäen sen ristiselän lattiassa kiinni. Pitkiä toistoja muutama. Ainakin tällaisen ohjeen sain ortopedilta, kun oli ongelmia selän kanssa. Ymmärtääkseni tuo ottaa ainakin syviin vatsalihaksiin ja auttaa pitämään vatsan sisässä ja selän suorana.

Nigel sanoi:
ööh... eli siis miten tätä poikittaista vatsalihasta treenataan? viestistäsi saa sellaisen kuvan, että kuljet aina maha sisässä.

Yksi tapa on myös joogasta otettu kissa-asento (vaimikäseoli) hyvin käytetty myös kilpaurheilussa. Meet lattialle polvet ja kämmenet maassa (aivan kuten kapea polvipunnerrusasento) ja sit vedät vatsaa sisään kun samalla puhallat keuhkot lähes tyhjiksi. Selkää voi hiukka köyristää tällöin. Pidät tätä n. 10 sekuntia ja päästät jännityksen pois ja alat alusta. Yritä siis saada "vatsa kiinni selkään" noita toistoja voi tehdä sillei esim 10 x 10 sek. Pidä pää myös alhaalla kun teet tämän.

JMzz sanoi:
Yksi tapa on myös joogasta otettu kissa-asento (vaimikäseoli) hyvin käytetty myös kilpaurheilussa. Meet lattialle polvet ja kämmenet maassa (aivan kuten kapea polvipunnerrusasento) ja sit vedät vatsaa sisään kun samalla puhallat keuhkot lähes tyhjiksi. Selkää voi hiukka köyristää tällöin. Pidät tätä n. 10 sekuntia ja päästät jännityksen pois ja alat alusta. Yritä siis saada "vatsa kiinni selkään" noita toistoja voi tehdä sillei esim 10 x 10 sek. Pidä pää myös alhaalla kun teet tämän.
Tämä kuullostaa hyvältä. Pitääkö tätä tehdä joka päivä? Ja kuinka kauan suunilleen menisi, että saisin pömppiksen pois?

Ajattelin myös alkaa käymään salilla lihasmassan toivossa. 2-jakoinen ohjelma olisi hyvä. Paikkankunnan kuntosalilla ei ole levypainoja, joten minkälaisella ohjelmalla kannattaisi aloittaa.

Nigel sanoi:
Tämä kuullostaa hyvältä. Pitääkö tätä tehdä joka päivä? Ja kuinka kauan suunilleen menisi, että saisin pömppiksen pois?

Juu joka päivä kannattaa tehdä eihän tuohon mene aikaakaan paljo mitään Paras kun vatsa on melko tyhjä, että liikkeen pystyy suorittaa kunnolla. (esim. muiden treenien jälkivenyttelyn yhteyteen voi liittää tämän helposti,vaikka salikäynnin jälkeen kotona) Jos jatkat säännöllisesti niin parin kuukauden päästä on vatsa kyllä varmasti litistynyt. Huomaat sen siitäkin että saa vatsaa enää pömpöttämään vaikka yrittäisitkin. :) Jos yhdistät normaalia vatsalihasharjoittelua suht pitkillä sarjoilla tähän niin varmaan tulee tulosta todella nopeasti ellet ole aikaisemmin erityisen treenannut. Tuo poikittainen muuten unohdetaan helposti ja kaverit treenaa vaan vatsalihaslaitteilla ja ihmettelee että miks pömppö ei lähde. Normaalissa liikkeessä tuo poikittainen ei harjoitu käytännössä ollenkaan kun sikspäk-lihakset tuppaavat "suuntautumaan" jännittyessä ulospäin eivätkä sisäänpäin eli poikittainen on paljon rennompana sit. Treeniä vaan vaikka saattaa tuntuakin hihhulitouhulta tommonen jöögatreeni niin pirun tehokas se silti on. :rock:

JMzz sanoi:

Toinen joka mulla ainakin polttaa niin pirusti on että taljalla tekee esim laittaa narun siihen ja sit tarttuu kiinni ja vetää ittesä polvilleen ja pitää naruja siinä pään molemmin puolin ja eiku rutistaa ihtesä kumaraan eikä anna käsien liikkua...saa isoilla painoilla tehtyä ja eiku massaa lisää.. :hyper:

lej sanoi:
Mene lattialle makaamaan polvet 90 asteen kulmassa, laita kädet rinnalle ja paina ristiselkä lattiaan kiinni. Sitten ojenna kädet eteen ja nosta ylävartaloa eteenpäin pitäen sen ristiselän lattiassa kiinni. Pitkiä toistoja muutama. Ainakin tällaisen ohjeen sain ortopedilta, kun oli ongelmia selän kanssa. Ymmärtääkseni tuo ottaa ainakin syviin vatsalihaksiin ja auttaa pitämään vatsan sisässä ja selän suorana.

Vaikutusta syviin vatsalihaksiin voi ehkä tehostaa siten että vetää vatsaa samalla sisään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom