Pähkinöitä halvalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baloun
  • Aloitettu Aloitettu
Sarjassamme fiksuja kysymyksiä, kuinka tehokkaasti ihmisen ruoansulatus hajottaa pähkinät?

Maapähkinöiden syömisen jälkeen meikäläisen paska muistuttaa ulkomuodoltaan auringonpaisteeseen jätettyä snickerssiä, joskaan tuoksu ei ole aivan yhtä herkullinen.:D

Samaistun täysin tohon sun spoileriin :D Eli tässä tapauksessa ei ainakaan kovin hyvin. Itse olen pistänyt sen pähkinäallergian piikkiin (maapähkinöitä voin syödä ainakin toistaiseksi), mutta en sitten tiedä onko sulamattomuudella mitään tekemistä allergiataipumuksen kanssa. Kunhan päättelin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostin tänään K-Supermarketista Mistral Pähkinämixin, joka sisältää saksan-, hassel- ja maapähkinöitä. 500g pussi ja maksaa 5,90€. Ihan hyviltä nuo maistuu ainakin näin "ensikertalaisen" suussa :)

Kalliita pähkinöitä

Asiasta kolmanteen. Jos laadukkaat ja ei niin halvat pähkinät kiinnostaa, K-Supermarketeissa ja Cittareissa on Den Lille Nøtte Fabrikenin pähkinöitä.

Itseä vähän tympi jo nuo valmiiksi mauttomiksi paahdetut ja ylisuolatut pistaasit. (Sekä Lidlin että Pirkan)

Den Lille Nøtte Fabrikenilta Löytyy paahtamattomina ja suolaamattomina sellaisia harvinaisuuksia, kuin kuorittuja ja suolaamattomia pistaasipähkinöitä, macademia pähkinöitä ja brazil-pähkinöitä. Noita voi syödä sellaisenaan tai itse paahtaa ja suolata sopivasti. Halpoja eivät ole. Jossain 40 euron hujakoilla taitaa kilohinta pyöriä.

Lidlin valmiiksi suolatut macademia pähkinät ovat ihan kokeilemisen arvoisia. Nyt ei purkkia satu olemaan käsillä, mutta suolapitoisuus oli (ainakin purkin mukaan) todella alhainen.

Vähän epäilyttää noi Kerää ja säästä/Runsaudensarven pähkinät ym, jotka ovat kaikkien kopeloitavana ja lämpimässä laarissa ties kuinka kauan.

Asiasta kolmanteen. Jos laadukkaat ja ei niin halvat pähkinät kiinnostaa, K-Supermarketeissa ja Cittareissa on Den Lille Nøtte Fabrikenin pähkinöitä.

Itseä vähän tympi jo nuo valmiiksi mauttomiksi paahdetut ja ylisuolatut pistaasit. (Sekä Lidlin että Pirkan)

Den Lille Nøtte Fabrikenilta Löytyy paahtamattomina ja suolaamattomina sellaisia harvinaisuuksia, kuin kuorittuja ja suolaamattomia pistaasipähkinöitä, macademia pähkinöitä ja brazil-pähkinöitä. Noita voi syödä sellaisenaan tai itse paahtaa ja suolata sopivasti. Halpoja eivät ole. Jossain 40 euron hujakoilla taitaa kilohinta pyöriä.

Lidlin valmiiksi suolatut macademia pähkinät ovat ihan kokeilemisen arvoisia. Nyt ei purkkia satu olemaan käsillä, mutta suolapitoisuus oli (ainakin purkin mukaan) todella alhainen.

Vähän epäilyttää noi Kerää ja säästä/Runsaudensarven pähkinät ym, jotka ovat kaikkien kopeloitavana ja lämpimässä laarissa ties kuinka kauan.

Itseäni epäilyttää, että mitä järkeä ostaa roskapusseja niiden pähkinöiden ympärillä ja maksaa yli tuplasti enemmän samoista kuorimattomista ja suolaamattomista pistaaseista, macademioista ja parapähkinöistä? Jos oikein muistan niin Runsauden sarvessa ja Punnitse ja säästässä olivat 20€/kg, mikä sekin on kyllä aika kova hinta.

Nyt kun itse olen täällä Brasiliassa niin saa nauttia mukavanhintaisista pähkinöistä, menee kyllä aika reilusti alle Suomen hintojen.

Itseäni epäilyttää, että mitä järkeä ostaa roskapusseja niiden pähkinöiden ympärillä ja maksaa yli tuplasti enemmän samoista kuorimattomista ja suolaamattomista pistaaseista, macademioista ja parapähkinöistä? Jos oikein muistan niin Runsauden sarvessa ja Punnitse ja säästässä olivat 20€/kg, mikä sekin on kyllä aika kova hinta.

Nyt kun itse olen täällä Brasiliassa niin saa nauttia mukavanhintaisista pähkinöistä, menee kyllä aika reilusti alle Suomen hintojen.

Pähkinöiden säilytyssuosituksena tuntuu yleensä olevan viileässä kuivassa yms. Sitä ei myöskään tiedä kauanko ovat laareissa olleet. Pähkinöissä hyviä rasvoja, joille ei välttämättä eduksi ole pitkä säilytys lämpimässä avoimessa laarissa.

Myöskin kiva tietää, etteivät muut ole pähkinöitäni näpränneet.

Uskon asioita ovat..

Hinta kieltämättä kova.

Lidlistä saa, kilohintaa muistaakseni 12-15. Löytyy (löytyi, en ole aikoihin käynyt) leivontahyllystä sokereiden yms. vierestä.

nyt on hesan seudulla tarjoustaloissa ollu reilunkaupan cashewpähkinöitä chili- ja hunajaversiona 0,50snt/ 75g pussi! Itse pidän noista hunajakuorutetuista (huurrutetuista?) enemmän. Ensin jätin ostamatta ku ajatus kummastutti, mutta maistettuani piti vähän hamstrata **rolling eyes**

Jäi sinne vielä muillekin:) Eli malmilla ja kaisaniemessä oon ainaki nähny.

Homemyrkkypähkinät pois markkinoilta
26.01.2009 16:12

Erä Eldoradon 250 gramman maapähkinäpusseja on vedetty pois markkinoilta niiden sisältämän homemyrkyn takia.

Elintarviketurvallisuusviraston mukaan tuote sisältää homemyrkkyjä yli sallitun enimmäispitoisuusrajan. Tuko Logistics kehottaa kuluttajia palauttamaan tai hävittämään tuotteen.

Kyse on Intiassa valmistetuista Eldoradon maapähkinänsydämistä. Tuotteissa on parasta ennen -päiväys 31.10.2009.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1637853

Siltä varalta, että jollain sattuu nuita olemaan ja jäänyt lööppi lukematta.

Löytyykö mistään paahdettuja, suolaamattomia, kuorittuja maapähkinöitä?
Eikä sitten vastata, että paahda itse pähkinäsi. ;)

pojat sitten pitää mielessä.

pähkinät on ihan jees juttu pieninä määrinä, mutta isoina annoksina tekee hallaa. rasvaa niissä 40-80% riippuen pähkinälajista. Eli pieninä määrinä tekee oikein hyvää. Suurina määrinä voi tulla liikaa kaloreita kun 100g on jo 600kcal ja tuollasia popsasee helposti sen 200g. Kannattaa sieltä pussin takaa tarkkailla et mitä pähkinät sisältää, ja kannattaako ostaa sitä halvempaa verrattuna kallimpaan.

pähkinät on ihan jees juttu pieninä määrinä, mutta isoina annoksina tekee hallaa. rasvaa niissä 40-80% riippuen pähkinälajista. Eli pieninä määrinä tekee oikein hyvää. Suurina määrinä voi tulla liikaa kaloreita kun 100g on jo 600kcal ja tuollasia popsasee helposti sen 200g. Kannattaa sieltä pussin takaa tarkkailla et mitä pähkinät sisältää, ja kannattaako ostaa sitä halvempaa verrattuna kallimpaan.
Mä olen käsittänyt, että porukka syö pähkinöitä nimenomaan saadakseen lisää kaloreita ja hyviä rasvoja. Joten eiköhän useimmat kuitenkin tiedä, että pähkinöissä on paljon rasvaa ja rasva on kovin energiapitoista (9kcal/g).

Millaisista määristä puhutaan, jotta testotasot alkavat laskea?
Onko pähkinistit huolissaan pähkinöiden syömisistään/testoistaan?

Lidlissä on tarjous Cashew-pähkinöistä jonnekin helmikuun loppupuolelle. Kilohinta tais olla aika tarkkaan 8,89 euroa ja niitä myydään 150g purkeissa. Tosin toi kilohinta ei taida toteutua ellei osta kolmea purkkia samalla, sillä tarjous taisi nimenomaan koskea juurikin kolmea 150g purnukkaa.

Meikäläinen ainakin piti, paahdettuja ja suolattuja. Tosin omaan makuun liian suolattuja, mutta uppoaa silti oikein mainiosti.

-

miten jaksatte kaikki itkeä kun on suolattuja? sen kun heitätte ne siivilään ja pikkasen ravistelet niin johan suola karisee irti prkl! kyllä on porukalla taas järkeä... jos se ei riitä niin huuhdo hanan alla ja anna kuivua niin varmasti suolan maku vähenee

Jos en aivan täysin väärin muista, niin x-tran halvimmat suolapähkinät olivat jotakin 2-4 euroa kilo prismassa. Suolan saa tosiaan pois vaikka ihan kokonaan liottamalla pähkinöitä vähän aikaa vedessä ja huuhtelemalla. Maistuivat sen jälkeen niin puulta, että ei oikein huvittanut edes syödä. Pähkinät voi tosin sen jälkeen maustaa vapaasti vaikka chilillä, tacomausteella tai ihan millä vaan mistä tykkää. Bonuksena mistään muualta ei saa eurolla-kahdella päivän energiaa täyteen näin hyvillä proteiineilla. Pähkinöissähän on 25% prodea.. :D

Eihän pähkinöitä nyt pysty syömään ilman suolaa. Normaalit maapähkinät on tosi kuivaa settiä verrattuna suolapähkinöihin. X-tran suolasia tulee kans vedettyä. Rainbown vastaavat on taas suorastaan imetty täyteen suolaa, joten noita ei ainaka voi suositella.

Jos en aivan täysin väärin muista, niin x-tran halvimmat suolapähkinät olivat jotakin 2-4 euroa kilo prismassa. Suolan saa tosiaan pois vaikka ihan kokonaan liottamalla pähkinöitä vähän aikaa vedessä ja huuhtelemalla. Maistuivat sen jälkeen niin puulta, että ei oikein huvittanut edes syödä. Pähkinät voi tosin sen jälkeen maustaa vapaasti vaikka chilillä, tacomausteella tai ihan millä vaan mistä tykkää. Bonuksena mistään muualta ei saa eurolla-kahdella päivän energiaa täyteen näin hyvillä proteiineilla. Pähkinöissähän on 25% prodea.. :D

Pähkinän proteiini ei sisällä kaikkia tarvittavia aminohappoja. En ite laske noita proteiininsaantiini.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom