Päästövähennys tavoitteet Euroopassa ja Suomessa

50 vuodessa todennäköisesti autokanta uudistuu 100%sti useampaankin kertaan. Jo parin vuoden sisällä markkinoilla olevilla plug-in hybrideillä saadaan jo liikenteen päästöt koko lailla nollaan poislukien mökkireissut kunhan käytetty sähkö tuotetaan hiilidioksidineutraalisti tuuli-, vesi-, tai ydinvoimalla.

Vähäpäästöisen teknologian leviämisen nopeuttamiseen on valtiolla kaksi keinoa: kiellot ja rangaistusmaksut (verot) isopäästöisille teknologioille ja tukimaksut tms. ympäristöystävällisille vaihtoehdoille. Samalla täytyy valtion verotulojen pysyä riittävällä tasolla joten keppiä lienee odotettavissa ainakin yhtä paljon kuin porkkanaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On, mutta eihän se riitä. mm. Vihreät vastustaa ydinvoimaa ja olisikin kiva tietää mikä on heidän ehdotuksensa.
En ole asiaa kovin läheltä seurannut, mutta mun käsityksen mukaan ydinvoiman vastustus on pikkuhiljaa loppumassa vihreissäkin. Onneksi. Vihreäthän istuu hallituksessa, joka suosittelee ydinvoiman lisärakentamista, ja hallituksen ilmastostrategiasta käydyssä keskustelussa eduskunnassa yksikään vihreä ei käyttänyt puheenvuoroa ydinvoiman lisärakentamisen vastustamiseen.

Taitaa olla niin, että se ydinvoiman järjenvastainen vastustaminen oli ensimmäisen sukupolven vihreiden päähänpinttymä, ja nyt kun valta puolueessa siirtyy nuorelle polvelle, niin samalla mielipide ydinvoimasta muuttuu. Näin ainakin toivon.
 
50 vuodessa todennäköisesti autokanta uudistuu 100%sti useampaankin kertaan. Jo parin vuoden sisällä markkinoilla olevilla plug-in hybrideillä saadaan jo liikenteen päästöt koko lailla nollaan poislukien mökkireissut kunhan käytetty sähkö tuotetaan hiilidioksidineutraalisti tuuli-, vesi-, tai ydinvoimalla.
Nollapäästösähkön tekeminen on vielä iso mutta. Käytännössä kaikki lisääntynyt sähkönkulutus katetaan hiilellä.
 
Onkohan kukaan laskenu että kuinka paljon noitten autojen päästöt on todellisuudessa laskeneet? Kuitenkin jokaisessa uudessa autossa on nykyään ilmastointi ja käytössä on kylmäaineita mitkä on tuhansia kertoja pahempia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi. Sama homma tietysti ilmalämpöpumpuissa.
 
Jossakin tuosta asiasta uutisoitiin. Alunperinhän visio oli, että autoverotulot pysyisivät about ennallaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan suunnitelma onnistui niin hyvin, että suuri osa uusista autoista on niin vähäpäästöistä, että valtiolta menee iso kasa rahaa verojen muodossa sivu suun.
Eli suunta on oikea, mutta kyllä hirvittää, että mistä se valtio ne "puuttuvat" fyrkat ottaa :)
 
Hallitus on nyt päättänyt, että se aikoo vähentää päästöjä 80-95% nykyisestä vuoteen 2050 mennessä. Oikei eli käytännössä, että edes tuo 80% täytyy, täytyisi päästöjen tippua vuosittain noin 4% tästä hetkestä vuoteen 2050 asti. EU on myös sitoutumassa tuohon.

Kuitenkin nyt talouskriisissä EU maat ovat velkaantumassa jatkuvasti yhä enemmän, joten että velka joskus saataisiin kuriin pitäisi saada taloudet kasvamaan varsin joutuisaa tahtia. Sanotaan nyt 3% vuodessa. Leikitään nyt, että näin tosiaan käy (en kyllä keksi miten Suomi nykytilanteessa pystyisi tuohon) ja talous kasvaa EU:ssa 3% vuodessa ensivuodesta lähtien 40 vuotta.

Eli siis 2050 Suomen BKT on yli 3x nykyinen BKT, eli jotain reilu 550 miljardia euroa nykyrahaa. Samaan aikaan yhteiskunta kuitenkin aiheuttaa vain viidesosan nykyistä päästöistä.

Tulevaisuutta ei toki tiedä kukaan, mutta aika mielenkiintoista tulee olemaan miten tuollainen yhtälö saadaan aikaan :D

http://www.hs.fi/politiikka/artikke...5+prosenttia+lähivuosikymmeninä/1135250191258



Tämä voi olla "pienoinen" ongelma.


Joku taas rikastuu ja tavalliset ihmiset köyhtyy.

Mehän se loppujenlopuksi maksetaan, yritykset siirtävät kulunsa vaan tuotteidensa hintaan.

Oikeasti vapaassa kaupassa tämä ei olisi mikään ongelma, mutta tämän hetken "versiossa" on suurikin.
 
No mitä toi nyt tarkottaa? Jos se valtio haluu veroprosenttia korkeammaksi niin se nostaa sitä. Kaikki verouudistukset ei ole hallituksen salaliittoja verotuksen nostamiseksi.



...No mitä sitten ehdotat?

Kysyin nimenomaan että eikö ole muuta keinoa kuin veroilla kikkailu.

Oma ehdotus on tämä.

- Autoverot pois kokonaan ja bensaverot ylös jos tarvetta. Saataisiin autokantaa uudistettua.
- Kaikille kolmelle ydinvoimalahakemukselle lupa. Lisääkin lupia myönnetään jos kriteerit täyttäviä löytyy.

Noilla pääsisi jo alkuun.
 
Kysyin nimenomaan että eikö ole muuta keinoa kuin veroilla kikkailu.

Oma ehdotus on tämä.

- Autoverot pois kokonaan ja bensaverot ylös jos tarvetta. Saataisiin autokantaa uudistettua.
- Kaikille kolmelle ydinvoimalahakemukselle lupa. Lisääkin lupia myönnetään jos kriteerit täyttäviä löytyy.

Noilla pääsisi jo alkuun.

Mutta sähän just kritisoit sitä verotusta ekassa viestissä ja nyt sanot että se on hyvä asia? :rolleyes:
 
Luulisi että ekohörhö huomaa olleensa alunperinkin oikeassa - ehkä jopa turhan optimistinen.
Vai haetaanko tässä analogiaa "jos kiina kusee yhteiseen kaivoon, euroopankin täytyy saada kusta yhtä lailla koska ..." niin miksi?
 
Jaa, ehkä siinä oli taustalla se, että viisimiljoonaisen kansan ei kannata paljon yrittää siivota vessaa, jos yli miljardipäinen kansa paskoo sen joka päivä joka tapauksessa tukkoon.
 
Toki, täällä kun ei ole ympäristöä mitä pilata paikallisesti. Mutta ehkäpä parasta olisi saada se kaivoon kusija lopettamaan (voi olla aika vaikeaa, kun länsimaat ovat tehneet sitä jo niin hemmetin pitkään ja perustelevat edelleen tekonsa talouskasvulla) ja katsoa etteivät muutkaan niin tee.l
 
En hyväksy Kiinan ym. toimia, mutta en hyväksy silti sitäkään, että täälläkin voisi sen varjolla elää kuin pellossa.

Lisäksi, jos länsimaissa kuitenkin käytetään miljardeja ympäristön hyväksi, niin miksi vitussa näperrellään täällä jonkin muutaman prosentin parannuksien parissa, kun samalla rahalla kehitysmaissa saisi aikaan kymmenien prosenttien parannuksent per heti.

Toki noillakin mailla on vastuu asiassa, mutta toisaalta täältä rahdataan kaikki paska sinne pois omista jaloista ja lisäksi kustannetaan oma elintaso siten, että kehitysmaissa tuotetaan halvalla kaikkia sääntöjä rikkoen meidän tavarat polkuhintaan.
 
Back
Ylös Bottom