Pää ja massakausi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nessie
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Kuulostaapas hassulta tuo otsikko :D

Siis, ensi vuoden alusta tai jo pari viikkoa ennen, eli aivan pian, olisi tarkoitus aloittaa mun elämän ensimmäinen massakausi. Teoriassa alkaa olla hallussa mitä pitäisi tehdä ja syödä ja yleensä elellä. Mutta.

Lähes vuoden ajan olen elänyt lievästi miinuskaloreilla, ja tottunut siihen että vaaka näyttää tiettyjä lukemia jotka ovat menossa alaspäin. Kun läski on lähtenyt, olen huomannut että sitä on turha vielä kuoria enempää - alta on paljastumassa melkoinen rääpäle :lol2:

Pahin pelko tässä hommassa on tuo oma päänuppi. Miten reagoin siihen että vaa'assa näkyvätkin nyt nousevat lukemat? Eihän sitä ulkonäköä, lihaskuntoa ja voimaa vaa'alla mitata, tiedän, mutta entisen syömishäiriöisen mieltä painaa. Pystyykö sitä itselleen vakuuttamaan että painon nousu on lihasta, edes osittain? Pystyykö luottamaan siihen, että kun on aika, pystyy diettaamaan ne ekstrana kertyneet läskit huispois? Ja kuinka sitä edes "uskaltaa" syödä kaloreina tarpeeksi, varsinkin niin että tulisi oikeanlaista ravintoa..? Pelkään että iskee paniikki kun ei enää mahdukaan pienimpiin housuihinsa...

Paljon on kysymyksiä tytöllä päässä, löytyisikö kokemuksia tai ajatuksia aiheesta?

Kyllähän se painonnousu pelottaa. Pelotti muakin. Mutta kun kiloja eri ruvennutkaan kuulumaan rupesi oikein toivomaan, että pliis kasvaisit nyt ees vähän!

Kehitystä on tapahtunut huimasti aloittamisesta. Olin melko lailla lihakseton, kun aloitin ja nyt rupee jo vähän näkyy kurvia, kun lihakset alkaa erottumaan.

Painoni on noussut pysyvästi vain 1kg:n puolen vuoden aikana. Mahdun paremmin vaatteisiini kuin puoli vuotta siten, tunnen oloni hoikemmaksi ja muutenkin parempikroppaisemmaksi.

Se, mitä syön on kaikki ns. kunnon ruokaa eli puuroa, leipää, maitoa, rahkaa, hedelmiä, vihanneksia.. Joten ei edes tule sellaista lihomisfiilistä, koska ei syö mitään lihottavia herkkuja. Paitsi kerran viikossa, kun on "mässäilypäivä", jolloin saa syödä ihan mitä vaan huvittaa.

Noin muuten herkkuja ei edes tee mieli nykyään. Se on aivan ihanaa! Poissa on morkkis siitä, kun "taas meni ja sortui".

Mullei ole koskaan ollut mitään pahaa syömishäiriötä. Vaihtelevasti syömättömyyttä ja vaihtelevasti taas herkuttelukohtauksia. Sellaista melkeenpä joka naiselle tyypillistä syömiseen liittyvää häiriötä.

Massakausi, hui ei ollut ehkä kaikista kivoin kokemus tällä tytöllä, paino nousi melkeen 10 kiloa ja näytin omastamielestäni lähinnä norpalta, nestettä kertyi kiitettävästi eikä mitkään vanhat vaatteet mahdu enää päälle.
ainoa lohdustus tässä on että lihasmassaa olen saanut myös kertymään. totuushan on että lihas ei kasva isoksi jos toimii miinuskaloreilla, olen joutunut toteamaan ja tottumaan siihen meininkiin että kun tälläistä juttua "harrastaa" välillä on isommassa kunnossa ja ns. lihavampi ja sitten diettaamalla saa taas kropan kuntoon.
Pää pysyy kasassa kun tietää että se joka kertyy kroppaan ei varsinaisesti ole läskiä vaan nestettä ja muuta mukavaa, ja se on suht helppo saada pois, ja alta paljastuu upea muiden kadehtima kroppa kova työ tuottaa yleensä tulosta.
Vaatekaapissa notkuu 3 eri vaatekertaa kaikille kaikille kausilleni.

Rohkeasti vaan massoja keräämään ja kesäksi taas kroppa kuntoon, se kyllä kannattaa pidemmällä tähtäimellä.

Heh, tää mimmi on ratkaissut massakauden painonnousuongelman näin: kun kerran puntarin lukema pelottaa, en mene puntarille! Peili ja vaatteet kyllä kertovat mitä kropassa tapahtuu riittävän tarkasti...Sitten dieetille lähtiessä nousen vasta seuraavan kerran puntarille, tsekkaamaan "lähtölukemat". Jos alkaa massakaudella peilikuvankin katsominen jo pelottaa jaa koko vaatevarasto(verkkareita lukuunottamatta) menee uusiksi, on lienee syytä hiukan palata ruotuun syönnin yms. suhteen, mutta jos peiliin edelleen uskaltaa katsoa, jopa ilman peittäviä vaatteita, ja ne joustamattomat (=ei-strech-kangasta) housutkin yhä menevät jalkaan ilman vaseliinia, en huolestu kovasti.

Ex-syömishäiriöisenä minä vihaan hysteeristä puntarilla juoksua (sitä joutuu kuitenkin dieetillä tekemään edes silloin tällöin), joten en stressaa sen suhteen massakaudella.

Onnistuin lihomaan ns. terveellisellä ruualla vajaa vuodessa 5 kg. Nyt on sitten reilu 3 kk kiloja karistettu. Ilmeisesti on lihasta kuitenkin hieman tähteellä. Ainakin peilin mukaan. Varmaan kannattaa seurata, ettei paino ihan ryöstäydy. Tuskin meidän naisten on niin helppo sitten laihdutaa pois pelkkää läskiä. Lihastakin tuppaa katoamaan dieetillä vaikka miten hitaasti ja fiksusti laihduttaisi..

Originally posted by tatjana
Tuskin meidän naisten on niin helppo sitten laihdutaa pois pelkkää läskiä. Lihastakin tuppaa katoamaan dieetillä vaikka miten hitaasti ja fiksusti laihduttaisi..

Sama juttu se on miehilläkin. Puhtain paperein ei pysty laihduttamaan pelkkää rasvaa kehosta.

Oma ensimmäinen massakausi alkaa olla lopuillaan (tarkoitus jatkaa vuoden loppuun asti) Olen ollut tuloksiin tosi tyytyväinen koska pitkään aikaan en ollut pystynyt parantamaan tuloksia mutta nyt kun jätin painon vahtaamisen, rauta on keventynyt huomattavasti. Yllättävää kyllä jopa omalla painolla tehtäviä liikkeitä kuten leuanvetoa ja dippejä jaksaa tehdä monta enemmän kuin ennen.

Siitä painonnoususta sitten. Alussa ravasin puntarilla joka punttiskerralla ja kauhuissani katselin kun viisari näytti aina vaan hurjempia lukemia. Vaatekaupassakin täytyi käväistä hommaamassa parit housut kun reisiin tuli lisää senttejä. Mittautin kuitenkin vähän aikaa stten rasvaprosentin ja se on noussut vain hieman joten painonnousu ei ole pelkkää läskiä. Tiedän että ylimääräisestä läsästä pääsee eroon joten se ei häiritse. Ehkä asiaa auttaa tieto siitä että massakausi loppuu kohta ja sitten alkaa läskin hävittäminen. Täytyy varmaan vaan tottua siihen etten saa tuloksia enää juuri paranemaan jos en välillä löysää ruokavaliota. Vaikka eipä se nytkään mikään epäterveellinen ole, sapuskaa vain kuluu paljon. Ehkä kuitenkin hyvä että toteutin syksyn/talven aikana, bikinit jäisi käyttämättä jos kesällä vielä massailisin.

Originally posted by Hippa
Sama juttu se on miehilläkin. Puhtain paperein ei pysty laihduttamaan pelkkää rasvaa kehosta.

Mulla on henkilökohtaisesti tästä asiasta vähän erilainen kokemus. Itsellä en kyllä ole huomannut sen suurempaa lihaskatoa kisadiettien yhteydessä. Jos maltillisesti diettaa, (siis kohtuu lyhyt dietti eikä mitään hiirulaisten kaloreita) ja pyrkii treenaamaan dietillä koko ajan vaan kovemmalla intensiteetillä, niin kyllä se liha mukana pysyy, ja sitä saa myös lisääkin tahkottua dietillä, ja ihan puhtain paperein.

Onhan tuo kovaa painon tarkkailua, mutta kuitenkin pitää ajatella, että ilman sitä painon lisäystä ei kehity. Jos esim. kilpailee ja dieettaa kisamielessä on tärkeää ajatella vaan sitä yhtä päivää ja sillon on mahdotonta pysyä aina dieettikunnossa. Jos pysyisi, olisi se merkki siitä, ettei ole kehittynyt. Kun pitää vaan huolen siitä, että syö puhtaasti ja treenaa kovaa, painonnousu on vaan merkki kehityksestä. Tottakai nesteiden kerääntyminen välillä kauhistuttaa vaa´assa, mutta se on ihan luonnollista. Alussa paino nousee, mutta sitten se tasaantuu.
Itselläni oli vaikea siirtyä kisoista off seasonille ja dieetti jäi aika pitkäksi aikaa päälle kisojen jälkeenkin, mutta päätin, että ei hitto, nyt pitää alkaa syömään, että kehittyy seuraavia kisoja varten.
Pieni vinkki: kannattaa laskea siten, että dieettaa kesällä ja pitää "massakauden" syksyllä ja talvella...!!!;) Vaikka en usko, että kukaan kovaa treenaava ja puhtaasti syövä olisi "massakaudellakaan" mikään lihava.

Hmm.. eihän lihaksen kasvattamiseen jumalatonta rasvakerrosta tarvita! Monien fitness-ihmisten painon muutos nk. "massakauden" ja kisapainon välillä heiluu noin 4 kilon tuntumassa. Omaan kokemukseni nojaten kyllä ne lihakset kasvaa, kunhan päivittäinen ruokapuoli on kunnossa ja ei kuitenkaan ihan miinuskaloreilla eletä. Ihan eri juttu sitten onkin että miten pysyä vuoden ympäri terveellisellä ruokavaliolla ilman sortumista "roskaruokaan".

Nää painon vaihtelut kisakunnossa ja ns. offarilla on varmasti tosi yksilöllisiä. Itselläni tuo Miss Piggyn mainitsema 4 kg:n esimerkki olisi täysi mahdottomuus, sillä parin viimeisen viikon aikana ennen kisoja (ns. viimeistely viikot) minun vaa'an lukema vähenee 5- 6 kg, eli lähinnä pelkkiä nesteitä siis.

Rasvat oli viimeksi kisoissa hyvän matkaa alle 10%, mikä ei ole mitenkään terveellinen olotila naisen kropalle. Ja ainakin minulla noin vähäisillä rasvoilla kropalle ominaiset toiminnot, kuten kuukautiset, ovat täysin kadoksissa. Ja jotta saisin kropan toimimaan niinkuin sen pitääkin, on pakko nostaa rasvaprosentti vähintään 16-18 % tuntumaan. Ja edelleen nämä kaikki luvut on yksilöllisiä, tässä siis vain yksi esimerkki.

raskausarvet stressaavat

Ainakin minulla on ongelmana se, että kun rasva (ja lihakset?) tulee ja menee, niin iho ei tunnu pysyvän aina mukana ja rumia raskausarpia tulee erityisesti reisiin. Miten olette yrittäneet pärjätä tämän ongelman (?) kanssa? Oma nahkani ainakin tuntuu olevan sitä sorttia, että arvet eivät ikinä katoa kokonaan... :-(

Re:

Vielä sen verran että järkevä kisapainon ja normaalipainon ero on yksilöllinen. Mulla kroppa on mallia päärynä eli rasva kertyy reisiin ja pehvaan. Jotta reisistä saa edes kohtuullisen tiukat niin rasvat täytyy riipiä tosi alas vaikka yläkroppa olisi ihan hyvä runsaammillakin rasvoilla. Kuitenkin pyrin pitämään rasvat näin normaalisti niin ylhäällä että on säännölliset kuukautiset. Olisi kyllä kiva olla kireessä kunnossa ympäri vuoden mutta kun lopulta olen saanut hormonit toimimaan normaalisti niin en niitä enää halua sotkea.

Originally posted by riesa
Ainakin minulla on ongelmana se, että kun rasva (ja lihakset?) tulee ja menee, niin iho ei tunnu pysyvän aina mukana ja rumia raskausarpia tulee erityisesti reisiin. Miten olette yrittäneet pärjätä tämän ongelman (?) kanssa?

Ainakin mulla arvet on ajan mittaan vaalentuneet. Pari vuotta sitten ne oli aika selvät mutta nyt ne erottuu enää heikosti. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom