Ovatko suomalaiset ruoat sekä suomalaisten maku objektiivisesti huonompia?

On olemassa ihmisiä, jotka haukkuvat kaikkea suomalaista. Se ei kuitenkaan ole tarkoitukseni tänään.

Ajattelin joka tapauksessa kysyä, ovatko monet perinneruoat sekä suomalaisten omat kokkaukset oikeasti täyttä kuraa verrattuna valtaosaan muuta maailmaa? Legendan mukaan suomalainen rekkamies syö vain sinistä lenkkiä (joka muuten on maailman suurin kusetus, hyi vittu mikä makkara). Suomalaiset ei yleisesti ottaen pidä mausteista, ja esimerkiksi terveellistä maapähkinävoita syödään täällä ennätysvähän, mikä saa ulkomaisten suut suorastaan loksahtamaan auki.

Suomen einesteollisuus ei millään muotoa auta asiaa. Teurasjäte maustetaan e621- natriumglutamaatilla ja syötetään pahaa aavistamattomille suomalaisille. Kyllähän se hyvältä maistuu, ja siksi itsekin einestä söin vielä teini-iässä.

Mutta juuri mausteisiin liittyen, monet ihmiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että suomalaisten maku ruoan suhteen on täysin laimea, aivan kuten kansamme. :D

Mielipiteitä?

Mun mieleen tulee aika vähän suomalaisia perinneruokia. Kalakukko tietysti kun savosta oon. Ja karjalanpaisti.

Yksi suurimmista puutteista on kasvisten käytön yksisilmäisyys - joko tuoreena tai sitten läpeensä pehmeäksi keitettynä - näin kärjistetysti. Lieneekö sitten mauttomuuden syynä se että täällä ei luonnostaan ole voimakkaita maustekasveja joilla saisi makua ruokaan. Ennemminkin on tyypillisesti vaan tönkkösuolattu kaikki eväs.

Tykkään syödä ulkkariruokia, kiinalainen on aikalailla suosikkia, mut kunnon kiinalaista ei oikein löydä. Joten aasian työreissuilla pitää sitten äpöstää ihan huolella.

Mun kokemuksella esim. suomalainen ravintolaruoka peittoaa useita maita 100-0. Täällä saa annokseensa tilaamatta yleensä kunnolla vihanneksia/salaattia ja kastikkeen..

Kyllähän yleinen käsitys on, että suomalaisilla on huono maku ruoan suhteen, ja osittain aiheestakin. Tungemme ketsuppia joka paikkaan ja mätämme teurasjätteistä tehtyä mikropizzaa. Ruokakulttuurillamme ei tosin ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia kehittyä, kuin Keski- ja Etelä-Euroopan keittiöillä.

Ruokakulttuurillamme ei tosin ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia kehittyä, kuin Keski- ja Etelä-Euroopan keittiöillä.

Kyllä se pitkälti näin on. Silloin kun esim ranskalainen tai italialainen keittiö on muotoutunut, on täällä puputettu puuroa puulusikoilla yhteisestä kattilasta. Mausteita ei ole tunnettu suolaa lukuunottamatta. On maamme köyhä, siksi jää.

Mutta sanoisin että ihan viime vuosina on kyllä hyvää kehitystä tapahtunut, esim lihan päälle aletaan jo ymmärtää ja kasvisruokapuolellahan varmasti keskieurooppa jää jo taakse. Mutta ne ruuat on jotain ihan muuta kuin perinteistä suomalaista.

Onko asialla jotain merkitystä? Mua ei liiemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat mun/yleensäkin suomalaisten syömisistä. Syön kotiruokaa, eineksiä, raakoja kaskviksia ja silloin tällöin myös läpeensä pehmeäksi keitettyjä kasviksia. Jos mun maku on jonkun mielestä huono, niin ei se multa ole pois. En yleensäkkään ymmärrä miksi suomalaisten pitää niin kovasti miettiä mitä muut kansallisuudet ovat meistä mieltä. Asiat olisivat paljon paremmin mikäli lopetettaisiin kumartelu muiden suuntaan ja keskityttäisiin omien kansalaisten hyvinvointiin (maahanmuuttopolitiikka jne.).

Leipä, juusto, liha, maito, marjat, peruna, makeiset ovat Suomessa ainakin parempia kuin Japanissa. Täällä ei esim. tummaa leipää tahdo löytyä sitten millään. Kala, makkarat, vihannekset, hedelmät ovat parempia Japanissa.

Einesteollisuus ainakin nykyaikana muokkaa keittiötämme pahasti vioittuneeseen suuntaan. Toissapäivänä huomasin lehdessä myytävän EINES makkaramunakasta. Jumalauta.. ja mikä juttu se on, että venäjän markkinoilta on Valio onnistunut tiputtamaan lisäaineet pois mutta suomi jugurtti on niitä täynnä?

Jonkun verran paljon olen työn puolesta reissannut pallolla ja ihan rehellisesti voin sanoa, ettei missään ole yhtä hyvää ruokaa kuin Suomessa. Lohikeitto, pyttipannu, uudet perunat ja grillimakkara tai jauhelihakastike jne. Suomen eduksi on lisäksi laskettava, että täällä on annokset isoja. Saksa on lähimpänä Suomen tasoa. Ruoka on lihaisaa, ehkä pihvien osalta jopa parempaa kuin Suomessa ja annokset vähintään yhtä isoja kuin Suomessa, monesti isompiakin.

Surkeimmat sapuskat kerta toisensa jälkeen olen syönyt Ranskassa ja annokset ovat aina naurettavan pieniä. Lisäksi mitä "hienompi" ravintola niin sitä paskemmat sapuskat ja pienemmät annokset.

Jonkun verran paljon olen työn puolesta reissannut pallolla ja ihan rehellisesti voin sanoa, ettei missään ole yhtä hyvää ruokaa kuin Suomessa. Lohikeitt0, pyttipannu, uudet perunat ja grillimakkara tai jauhelihakastike jne. Suomen eduksi on lisäksi laskettava, että täällä on annokset isoja. Saksa on lähimpänä Suomen tasoa. Ruoka on lihaisaa, ehkä pihvien osalta jopa parempaa kuin Suomessa ja annokset vähintään yhtä isoja kuin Suomessa, monesti isompiakin.

Surkeimmat sapuskat kerta toisensa jälkeen olen syönyt Ranskassa ja annokset ovat aina naurettavan pieniä. Lisäksi mitä "hienompi" ravintola niin sitä paskemmat sapuskat ja pienemmät annokset.

Täysin samaa mieltä. Myös Italiassa on ruokakulttuuri aikuisten oikeasti ihan perseestä. Toki kun käy syömässä jossain á la carte ravintolassa á 300 eur / lärvi on ruoka ihan jees mutta esimerkiksi arkinen keskipäivän lounas ei todellakaan ole kaksinen. Virossa ruoka on hinta/laatusuhteeltaan ihan ok mutta rasvaista, suolatonta ja mausteetonta jne jne. Joten meillä ei todellakaan ole mitään hävettävää ruokakulttuurissa. Suomessa on myös mahdollista saada hyviä ruoka-aineita kaupasta jota ei ole tällätty valmiiksi täyteen rasvaa/suolaa/sokeria...

Kyllä suomalaisista perinneruuista ainakin poronkäristys, karjalanpaisti ja läskisoosi on sellasia, että ne pesee monet ulkomaalaiset perinneruuat mennen tullen, jos ne vaan osataan tehdä hyvin. Kaikissa ruuissa se maku riippuu aika pitkälti siitä, että kuinka hyvin se on tehty. Huono siis ruveta vertailemaan, jos ei ole ikinä maistanut hyvin valmistettua ruokaa. Eikä ne einekset nyt varmaan missään päin maapalloa ole niin hyviä. Ja vaikka esim. kiinalaisesta ruuasta aika monet tykkää, niin jos joku on käynyt Kiinassa, niin varmaankin tietää että suuressa osassa ravintoloita myydään pelkkää paskaa. Suomalaisissa ravintoloissa luottaa usein myös siihen että hygienia on kunnossa paremmin, kuin monissa muissa maissa.

Back
Ylös Bottom