Outoja tuntemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muille punttimimmeille sattunut treenien yhteydessä tajunnan tai muistin katkoksia tai muuta outoa?

Sain itse viime lauantaina niin vähän eksoottisen kuin ojentajatreenin yhteydessä ensin eräänlaisen unennäkötuntemuksen ja kun sain karistelluksi sen päästäni, jatkoin sisäsoudulla, jonka aikana menetin muistini n. 15 minuutin ajalta.

Lääkäri lähettää minut kallonkuvaukseen ja neurologille. Olisikohan syynä treenistä johtuva estynyt verenkierto aivoihin?

Onko muilla tällaisia tai muita verrattavia kokemuksia?

huimausta

Kuulostaapa hurjalta. Kyllä varmasti jokaisella on joskus (tai useamminkin) huipannut päästä rankan treenin aikana/jälkeen, mut ainakaan mulla se ei ole mennyt sen pitemmälle. Hyvä juttu, että olet menossa tutkimuksiin! Ei ole varmasti miellyttävä tunne huomata, että muisti on mennyt. Ainakaan jos syynä on vain treeni... Tsemppiä ja toivottavasti syy selviää!

Ei punttitreenissä koskaan, mutta kyllä kerran yli parikymmentä vuotta sitten yleisurheilutreeneissä. Olin juossut ja saanut hien. Halusin venytellä ja menin puolapuille riippumaan. Heti niiden alla oli pikajuoksun lähtötelineitä sprinttereiden treenejä varten. No, siinä roikkuessa silmissä musteni täysin ja rojahdin oikein kipeästi lähtötelineitten päälle. Kipu piti miut vielä hetken tajuissani, mutta huippasi edelleenkin, joten kompuroin läheiselle patjalle makaamaan.

En tiedä kuinka kauan makasin, mutta kun heräsin, ihmettelin että missä mie oon, miten mie tänne oon joutunut. Muistinmenetys. Kohta joku hölkkäsi ohitseni ja sanoi jotakin, että jokaiselle joskus sattuu. En ymmärtänyt mitään hänen puheistaan, mutta kohtapuoliin aloin muistaa.

Myöhemmin panin tuon heikentyneen verenkierron piikkiin. Rasituksella lienee ollut osansa kuin myös luonnostaan matalalla verenpaineellani sekä silloin meneillään olleilla runsaahkoilla kuukautisilla. Tyttösenä saatoin saada helposti tajuttomuuskohtauksia, joihin liittyi jonkinasteinen muistamattomuus nimenomaan kuukautisten aikana. Nykyisin ei ole vaivannut.

Kyllähän tuota huippaa ja vähän saattaa oksettaakin varsinkin kovan jalkatreenin päätteeksi. Ei sen kummempaa! Nämäkin tuntemukset ovat varmasti vain kovasta treenistä johtuvia...:D

Tuo on kyllä aika pelottavaa, kun muisti häviää...käy ihmeessä lekurilla!

Taju lähti viime kesänä n. tunti treenin jälkeen. Heräsin ambulanssissa ja kohtaus muistutti epileptista kohtausta. Kävin kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa, mutta mitään neurologista tai fysiologista vikaa ei löytynyt.

Saattoi kuulemma johtua suolatasapainon häiriöstä tai raudan puutteesta.

Lähes jokainen ihminen saa kyseisenlaisen kohtauksen kerran elämässään.

Muutamia kertoja, juuri sisäsoudun jälkeen, on meinannut taju lähteä. Niistä kerroista on jo aikaa pari vuotta, mutta muistan istuneeni ainakin 10 min. paikallani, että näkö palaa ja voin jatkaa treeniä. Itse ajattelin sen johtuvan väärästä tekniikasta soudussa.

Kiitos osanotosta ja jaetuista kokemuksista - minulta katosi siis muisti, ei taju, eikä nyt lähes kaksi viikkoa sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia.

En leiki mahd. vakavalla asialla, mutta oliskos flow-kokemus. .?
näitähän joskus tulee kun treeni kulkee oikein hyvin, ts. ajankulku hämärtyy ja keskittyminen on huipussaan..

flow se ei ollut

6 kuukautta edellisestä sattui sama uudestaan, lievempänä tosin. Aivot on scannattu eikä sen kummempaa löytynyt kuin merkkejä tilapäisestä hapenpuutteesta aivoissa. (Tavallista meillä lähes 60-vuotiailla.) Estrogeenit pois, verta ohentava lääke tilalle ja treenit jatkuvat.

Ajattelen yhä useammin tunnettua mietelausetta, joka suomeksi menee jotenkin näin: "Minulla oli niin paljon huolia, useimmat niistä eivät koskaan toteutuneet."

Eli siis jos pelkää kuolevansa syöpään, kuoleekin veritulppaan tai jää auton alle!

Kesällä rankan jalkatreenin lopuks otin viimesetkin mehut irti reidenojentajalaitteessa. Sarjan pari viimestä toistoo sai todella rutistaa täysillä. Sillon silmissä pimeni ja takaraivoon iski mieletön kipu - ihan ku joku ois lekalla iskeny. Hetken aikaa siinä meni ihmetellessä, enkä uskaltanu enää jatkaa. Kipu lieventy, mut jatku silti loppu päivän.

Kaks päivää sen jälkeen oli vuorossa rintatreeni. Tais olla eka liike, kun tein vinopenkkiä käsipainoilla. Samalla tavalla sarjan vikojen rutistusten aikana näkö pimeni ja tuli samanlainen karmee kipu takaraivoon, mut nyt vaan vasemmalle puolelle.

En keksiny mitään muuta selitystä, ku ett päivän "kokonaisverenssokeri" ois ollu liian alhaalla, vaikka olinki tankannu sopivasti ennen treeniä. Näiden tapausten jälkeen vastaavaa ei oo sattunu. Kieltämättä vähän säikäytti.

No aarrrgh...entäs jos väitän että itsellä hengitystekniikka on ihan loistokunnossa, en todellakaan pidättele happea, mutta joskus kun vääntää ihan mielettömän raskaan treenin, niin silti on sattunut tota takaraivokipua. Tai ei oikeestaan takaraivossa, vaan vähän edempänä melkeen ohimolla tuntuu ikään kuin verisuoni katkeis päästä...:eek: Eipä paljon oo naurattanu sillon. Ja se kipu kestää sen "repeämistunteen" jälkeen vielä heikompana jotain 10 minsaa...Onkohan ollut tosi typerää vielä jatkaa treeniä sen jälkeen?!

Originally posted by Jyväbroileri
Kun Mishakin uskalsi tänne kirjoittaa niin sitten minäkin. Ei oteta tavaksi, mutta itselläni on sattunut samanlaista.

Jalkaprässiä tehdessäni toiseksi viimesellä toistolla jonka piti olla todella raskas, tapahtui jotain outoa. Alkaessani nostaa kelkkaa ala-asennosta ensimmäiset viisi senttiä tuntui raskaalta mutta sitten kelkka suorastaan liiti ylös. Tuntui kuin en olisi nostanut kelkkaa juuri ollenkaan, samaan aikaan kuului suhinaa tai humaksen oloinen ääni. Omasta mielestäni en menettänyt tajuntaani. Itse ajattelin syyksi että joku osa aivoista meni vähäksi aikaa pois päältä enkä sen takia tuntenut noston aiheuttamaa rasitusta. Salilla oli vain yksi ihminen lisäkseni ja tämä toinen oli kaukana minusta tapahtuman aikana, eli kukaan ulkopuolinen ei voinut vaikuttaa asiaan. Spooky...

Hui... :rolleyes: vähän kyllä kutkuttaisi tietää mitä tapahtui loppuen lopuksi... hui...

Muisti on menny useastikin. Jalkatreenissä on kyllä sen verran painetta, että lähellä on ollut useamman kerran. Kerran napsahti prässissä kallossa...tuli pieni paniikki... :) pyrstö säilyi kuitenkin hengissä... kun ei millään viitsisi lopettaa hyvää sarjaa, ei millään...:jahas:

Mua alkaa huimata aika usein jalkakyykkyä tai muuta raskasta monen lihasryhmän liikettä tehdessä. Prässissä tuntuu usein, ettei pää kestä ja verisuoni katkeaa kohta. Lisäksi mun naama muuttuu aina ihan punaiseksi sarjaa tehdessä. En oo nähny moista reaktioita muilla salin tytöillä, joten vähän noloa. 'Punastuminen' tosin laantuu välittömästi sarjan loputtua. Joskus kyllä hirvittää, et miten kroppa kestää treenin kun tulee paha olo, mutta jääräpäisenä ihmisenä en lopeta kesken vaan löysään vain hetkeksi. Ei ehkä viisasta, kyllä omaa kroppaansa kannattaisi kuunneella ja treenata sen mukaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom