Ouraman Kultsa kisa-analyysi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wilma
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Annie Stark sanoi:
kuten tonnikertaa on todettu, se bf kisa on paljon muutakin kuin lihaisuus ja kireys..

Ööö, mitä? Mitataanko kilpailijoiden sympaattisuus, empaattisuus ja päässälaskutaito?
No totta puhuen haen kommenteillani takaa sitä, että joidenkin hyväkuntoisten kilpailijoiden menestymättömyyttä perustellaan noilla luettelemillasi perusteilla. Ja päinvastoin. Mutta ...mutta... kun tuntuu et joidenkin kohdalla, joilla noi mainitsemasi asiat on päin peetä, sijoitus ei laske. Vaikka se kuntokaan ei ois sieltä parhaasta päästä.
Mutta kyllähän se asia on tietysti niinkin, kuten esimerkiksi jääkiekossa, että katsojien mielestä tuomareina on ne henkilöt jotka vähiten lajista tajuaa :D
Joten on kait paras pitää päänsä kii. Mutta asiaa helpottaisi tietysti liiton taholta tuleva julkinen linjanveto joka vuoden alussa. Ja tästä linjasta pidettäisiin kii koko sen vuoden. Vuosikokoushan on joka syksy, jossa päätetään tulevan vuoden säännöt ja linjaukset. Näistä tiedotettaisiin julkisesti ja seikkaperäisesti, niin että tyhmempikin asian tajuaisi, ja tästä linjasta sekä säännöistä pidettäisiin kii koko tuleva vuosi.

jea sanoi:
Ööö, mitä? Mitataanko kilpailijoiden sympaattisuus, empaattisuus ja päässälaskutaito?
.

Hohhoijakkaa....:jahas:
Lukasepa liiton sivulta säännöt ja miten tuomarit kisaajia arvostelee, ei oo nähtävästikää sulle vielä auennu ;)

Olen kyllä jean kanssa samaa mieltä. Liiton sivuilla on toki nuo säännöt ja se mitä tuomarit katsoo, mutta teksti on vähän "ympäri pyöreetä". Rehellisesti sanottuna yhtenä vuonna voittaa lihaksikas ja toisena kireä ja nätti. itsellä on kilpailijana sellainen olo, että en tiedä mitä pitäis tehdä jotta pärjäis.Kaverini kisasi keväällä tulokkaissa ja kysyi KP:lta mitä täytyis kehittää/parantaa, vastaus oli tyypillinen selkään leveyttä ja pyöreyttä olkapäihin. Eikö tosiaan mihinkään muualle tarvita lihasta? Tuntuu, että Suomessa on aina top 5 samat kisaajat vähän eri järjestyksessä. Monet hyvät kisaajat roikkuu häntäpäässä vuodesta toiseen. Kun joku saa kerran nimeä pärjää hän varmasti seuraavissakin kisoissa. Ja tämähän on taas vain mun mielipide, enkä toki tahdo olla liian kriittinen. Välillä vaan itsekkin alkaa epäillä "salaliittoteoriaa" :)

p.s:Rachel Kauppilan sivuilla oli mielestäni hyvää kritiikkiä/palautetta kevään kisoista...kannattaa käydä lukemassa

Hmm. Kun rivissä istuu monen monta tuomaria, joista jokainen antaa jokaiselle sijoituspisteet, niin tottakait homma sekoittuu. Tasaisia tyttöjä, joista kukaan ei ole täydellinen. Toinen on kireä mutta ei niin balanssissa kun taas toisen keho on täysin ihailtavassa balanssissa mutta kireydessä olisi toivomisen varaa. Eikä se ole kenenkään "vika", vaan tokihan jokaisella tuomarilla on hieman eri maku.. niinkuin kaikissa arvostelulajeissa. Taitoluistelussakin joku tuomari antaa kutosen, joku 5,4 eikä se tarkoita, että kummankaan tuomio olisi väärä. En tarkoita tätä sillä, etteikö minunkin mielestäni joskus sijoitukset mene mun makuun väärin. Mutta se on mun maku, joka ei vaikuta(valitettavasti:D) tuomioihin. Syksyllä pitkän sarjan katsottuani lähdin getoutiin yleisöstä ja päätin etten koskaan enää kato kisoja. Vahan Johanna oli mun silmään ihan kirkkaasti voittaja, mutta eipä niin ollutkaan. Hmm. se on kuitenkin sitä urheilua, jonka jännyys lisääntyy kun kyseessä on arvostelulaji. Ruotsin viime syksyn SM n pitkässä sarjassa finaalissa olevien tyttöjen pisteet menivät täysin ristiin, ja munkin järjestys olisi ollut ihan erilainen mitä lopputulokset olivat. Tätä se vain on. Ja niin se on ihan joka maassa, samaa keskustelua käydään joka vitun landiassa tässä maailmassa. Eikä se näköjään koskaan jää pois, eikä sen tosin tarvikkaan. Mä oon ottanut itse sen lähtökohdan, että tuomarit osaa hommansa. Jos on niin äärimmäisen vaikea hyväksyä, että tuomarit antaa sijotukset, kannattaa ehkä vaihtaa lajia sellaiseen, mikä ei ole arvostelulaji.(ja tällä en tarkoittanut, etteikö sais keskustella aiheesta) Tulee se sijotus kellekkin kun tulee, ja sillä selvä. Onko sitten tasaisessa kisassa toinen tai neljäs, kahdeksas vai yhdestoista ..ei pitäisi olla niin maatakaatava asia. Jokaisella on samat mahdollisuudet takuulla. Jos sijoitus on 13. ja omasta mielestään kuuluisi olla finaalissa, niin ehkä pitäisi katsoa peiliin. (toki joskus voi olla niin tasaista, että finaalin viimeisellä ja esim.kisan yhdeksännellä ei hirmuisesti ole eroja..)

Se mitä säännöissä sanotaan, ja niiden ympäripyöreys ei ole meidän liiton vika, vaan se on ifbbn sääntökirja. Ja se miksi voittaja on erilainen, voi johtua pitkälti siitäkin, että hyvin usein syksyllä ja keväällä on eri kilpailijat.

En tiedä miten Suomen liitossa menetellään, mutta ehkä jotakin palaverin tynkää ja tiedottamista vois lisätä, kerran epätyytyväisyyttä hommaan ilmenee. Mulla olis hirmuisesti intoa toimintaan, mutta ehkä ensi vuosikymmenellä :D

Selkään leveyttä ja pyöreyttä olkapäihin, tekee mun mielestä jo paljon bf kisaajalle:thumbs:

En edes väitä tietäväni näistä jutuista. Kirjotan niinku mä olen vuosien saatossa homman alkanut näkemään. Kunhan vaihtelen mielipiteitä, ehkä kaikki ei olekkaan niin pahaa. Ei ole tarkoitus loukata ketään, vaan sanoa vaan julki mitä tällaisen pienen kehofanin aivoissa liikkuu.:haart:

Aivi sanoi:
Rachel Kauppilan sivuilla oli mielestäni hyvää kritiikkiä/palautetta kevään kisoista...kannattaa käydä lukemassa

Luin. Ei kuulu tapoihin, mut pakko todeta: huh mikä asenne tytöllä. En tule asiaa tarkentamaan. :curs:

Annie tuossa edellä puhui lähes omalla suullani..

Body Fitnessissä (suomessa) katsotaan hyvin paljon muita(kin) alueita kuin lihasmassa ja kireys. Kokonaisvaikutelma on suuri osa sitä tuomarointia. Siellä ei todellakaan haeta sitä kireintä (välttämättä) eikä ainakaan lihaksikkainta (välttämättä), vaan sellaista jolla KAIKKI osa-alueet on lähinnä sitä "ihannetta". Tähän arvosteluun vaikuttaa siis ihan kaikki, jopa kilpailijan pärstä, hiukset (niidenkin kunto ja kuinka ne on laitettu), iho (tatuoinnin on miinus ainakin kahden tasaväkisen vertailussa) ja kyky tuoda itseään esille mahdollisimman positiivisesti (hymyilee, pysyy ryhdikkäänä jne. jne.) Suomessa linja on siis urheilullinen kokonaisvaikutelma, eikä pelkästään kireän lihaksikas nainen. Bodyfitness on vähän niinkuin missikisan ja koiranäyttelyn risteytys (+ hiukan lihaksia ja kehon symmetria ja kireys). :D
Jokaisella tuomarilla on tietenkin hiukan omia mieltymyksiään, mutta linja on aina sama (linja on määrätty tuomarisäännöissä). Suomessa nimenomaan keskitytään hiukan eri asioihin kuin esim. maailmalla. Ja kaikkien kannattaa muistaa, että yhden tuomarin erilaisilla linjoilla ei tuloksiin tule mitään muutosta. Lopputulos on aina monen tuomarin sellainen kompromissiratkaisu. Se joka voittaa moni tuomari on voinut laittaa vasta toiseksi tai vaikka kolmanneksi ja sen jonka moni on laittanut kolmanneksi, niin osa on taas laittanut vaikka viidenneksi ja jne. Vaikka onkin se tietty linja, minkä mukaan pitäisi tuomaroida, niin tuomaritkin on ihmisiä... on ne uskokaa vaan!! :hyper:
Tämä tuomarilinja on iänikuista väittelyä. Mennään katsomaan niitä tuomareiden pistelaskupapereita, niin sieltä voidaan nähdä, että harva tai kukaan ei saisi "seitsemää oikein" verrattuna lopputulokseen. Eli korostan vielä sitä, että lopputulos on monen tuomarin yhteinen "kompromissi".

EDIT: Tässä pieni pätkä liiton säännöistä.. lainattu täältä.. http://www.kpfitness.fi/fitnessliitto_bodyfitness_saannot.html

Eli fysiikasta..."Fysiikassa pitää arvioida lihasten yleismuodot, jotka on hankittu urheilemalla. Lihasryhmissä pitää olla pyöreyttä ja kiinteyttä. Kehon rasvamäärä pitää olla alhainen, mutta ei liian alhainen, jossa lihaserottuvuus tuo esiin liikaa yksityiskohtia ja lihassäikeitä Jos kilpailijalla on liian suuret lihakset body fitness -kilpailijaksi, se huomioidaan pisteissä ja sijoitusta lasketaan."

Edit: Editoin hiukan..

IsoDino juuri noin. Mike mä olen ihan iisi mutta kaikkien arvostelioiden pitäs tajuta että nää body lajit on sellasia että vaatii paljon astua lavalle. Kaikki asettuvat arvosteltavaksi mutta etenkin tulokkaat saadaan lopettamaan liiallisella kritiikillä. Eka kerta pitää katsoa lempeämmin ja vasta jatkossa sanotaan suoraa miten asia on. Eka kerralla ei voi vaatia paljon koska näissä lajeissa on niin monta eri aluetta mitä et voi osata kuin kilpailujen kautta. Ja arvostelu kuvien perusteella on turhaa. Mike esim. saa kamerallaan aikaan mitä vaan. Live on se mikä kertoo kisaajan sen hetkisen kunnon ja lava esiintyminen kruunaa kaiken. Annie mä ymmärrän sun ajatuksen ja sä olet syvällä lajin olemuksessa ei kun lavalle. Muistakaa että ne jotka ovat kunnossa lavalla ovat kieltäytyneet paljosta elämässään.

Pointtinsa kaikilla on. En usko että KP ketään tulokasta/nuorta kasaan mollaa, kusis omaan nilkkaansa vaan. Nytkin kannattaa jäädä mielenkiinnolla odottamaan kuun alussa ilmestyvää Body-lehteä ja kattoa mitä kirjoitellaan kisa-analyysissa.

Isodinolta hyvä kirjoitus täyttä asiaa.
Tuon kirjoituksen sisällön kun ymmärtäisi ja sisäistäisi kaikki, niin loppuisi (tai ainakin vähenisi :) ) se iänikuinen katkera vatuloiminen sijoituksista.

Sehän se haastavaa juuri IFBB:n kisoissa on, että sarjoja ei ole erikseen kaikille kropan malleille, vaan ainoastaan pituusluokat, joiden sisältä sitten valitaan se kaikilta osa-alueilta lähinnä sitä ideaalia oleva voittaja.

vanhakeho sanoi:
Muistakaa että ne jotka ovat kunnossa lavalla ovat kieltäytyneet paljosta elämässään.
Nyt alkaa mennä hieman aiheen vierestä, mutta juuri tästä asiasta on hyviä ja pohdiskelevia kirjoituksia mimmien kisapalstalla...

Niin fitness kuin kehopuolen kisavalmisteluihin kuuluu luonnostaan se, että joutuu (omasta vapaasta tahdostaan) kieltäytymään monista asioista, ja elämään kurinalaista ja säännöllistä elämää. Itse en itseäni enkä ketään kilpailijaa asettaisi kenenkään "yläpuolelle", enkä kaipaa kenenkään ihannointia siitä, että "pystyn kieltäytymään niin paljosta". Omia valintojahan ne kieltäytymiset ovat, ei sen kummempaa. Toki huippukunto vaatii älyttömän paljon työtä ja psyykettäkin koetellaan välillä rajustikin, mutta silti.

Niinhän se menee, että kisaamisesta oppii eniten juuri kisaamalla, ja siellä ne pienet virheet oppii. Tarkoituksenani ei ole ketään lyödä lätyksi, vaikka useimmiten annankin kommenttia lähes kaikesta, enkä niin läheskään vaan ihan kaikesta. En myöskään kirjoita mitään ilkeyksissäni tai pahuuksissani todellakaan.

Harmillista, jos kirjoituksistani jää sellainen kuva, etten kunnioittaisi ja arvostaisi kisaajia ja niiden tekemää työtä. Päinvastoin. Kisaamisen vaativuus on tullut huomattua.. siitä kertonee se, että tämä tyttö on viihtynyt korostuneesti yleisön puolella:D

Sillon kun kilpailija on itse täysin tietoinen tilanteestaan ja kunnostaan, heikkouksistaan ja vahvuuksistaan, ei hän koe kritiikkiä mollaamisena. Tällainen tilanne on mun makuun ihanteellinen asenne kilpailijalla. Tietoisuus ja rehellisyys itseään kohtaan ihan kaikessa on mun makuun kehittymisen avain numero yksi. Tottakait se ihana ja positiivinen palaute tekee hyvää kuulla ja on ihanaa ja niin wau, ja negatiivinen aina pikkasen kaivertaa.. Kukapa ei haluaisi saada kehuja, sehän on täysin inhimillistä....Mutta se ei palvele ketään, viimeiseksi kisaajaa itseään. Jos perse roikkuu ja hartijalinja on paska, jaloissakaan ei lihaa ole ja keskivartalokin on liian leveä, niin voiko oikeasti hyvän itsetunnon omaava(itsetunto=tietoisuus omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan) tosissaan odottaa, ettei palautetta annettaessa esim näistä mainittaisi. Sillä sehän on totuus, ei mollaamista. Varsinkin sillon kun joku asiantuntija (tuomari tms) antaa palautetta, kannattaa näistä nykkiä kaikki irti eikä ajatella että vittuako tuo tuossa mollaa. Tehdä taas töitä ja korjata mainitut puutteet ja tulla parempana takaisin.

Toki se on niin, että mitä korkeammalla tasolla kilpailija on, sitä enemmän siltä vaaditaan ja niin pitääkin. On totaalisen eri tilanne lähteä arvioimaan Krishin Marjoa kuin ensimmäistä kertaa kilpailevaa.. Mutta sekään ei silti muuta niitä totuuksia... Tottakait palautteen voi antaa sellaisessa asiallisessa muodossa, ja jokaisen suorituksesta löytyy takuulla aina jotain hyvääkin, joka pitäisi myös muistaa mainita.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
vanhakeho sanoi:
Muistakaa että ne jotka ovat kunnossa lavalla ovat kieltäytyneet paljosta elämässään.

Mutta myös saaneet paljon... enemmän kuin moni voisi elämältään toivoa.
Minkä takia keskustelun tuomaroinnista pitäisi loppua, kysyn vaan. Pitäisikö tää olla yhtä vitun konsensusta kuten Suomen politiikkakin. Arvostelulajeihin kuuluu yhtä olennaisesti, kuin kilpailijoiden arvostelu, myös tuomaroinnin ja sijoitusten arvostelu.
Ja sulle Suni, luitko edes mitä kirjoitin...

Kuten aiemmin kirjoitin, keskustelu ei lopu koskaan mutta ei sen tarvikkaan.... Sen sijaan harmittaa sellaiset iänikuiset valitukset sijoituksista sillon, kun rahkeita parempaan ei edes ole, ja tällöin heitetään ilmaan se -suomen liitto on perseestä ja tuomarit ihan pihalla, ja niillä on jokin salaliittoteoria, etten minä ja mun kaverit koskaan pärjää- kortti. (ja tällä nyt en viitannut kehenkään henkilöön tässä keskustelussa)

Niin, itse olen sitä mieltä, että mitä enemmän asioista puhutaan, sitä enemmän laji kehittyy ja kilpailijoiden on helpompi sisäistää lajin vaatimukset.
Niin kuin tosta liiton hakemasta sporttisuudesta, jonkun mielestä se tarkoittaa lyhyttä tukkaa ja kireetä kroppaa pienillä tisuilla, kun taas jonkun mielestä se on vähän muhkumpi blondi.
Vielä ihan asian vierestä... Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna -89, voi jeesus kun kun on hauskasti unohtunu kaikki suamenkiälen pilkku- ja muut kiälioppi reklaamit :lol2:

ps. kyl olis Pakkiskin kuiva paikka jos ei olis eriäviä mielipiteitä tuomaroinnista ja elämästä yleensäkkä... Eiköhän maailmasta löydy jo tarpeeksi "joo-joo-miehiä"

IsoDino sanoi:
aina sama (linja on määrätty tuomarisäännöissä). Suomessa nimenomaan keskitytään hiukan eri asioihin kuin esim. maailmalla. ..

Minkä takia? Miks pitää lähettää pimuja kansaivälisiin kisoihin kun jos niillä pyyhitään lattiaa?
Toi Annie yks kirjoitus oli musta niin täyttä asiaa, et sen vois vaikka laittaa liiton(kaikkien liitojen) sivuille, hyvänä sisäityksenä mitä kilpailu on. Mutta eräänä eriävänä mielipiteenä sanoisin sen, että se ei ole sama oletko 3. vai 8. tai 4. ...

Ei kun.. tarkoitin että sama toisaalta onko yhdeksäs vai yhdestoista(suht huono sijoitus kumminkin) , neljäs tai viides(finalissa ok sijoitus) eli vaan esimerkkinä ettei sitä niin hirmuisen vakavissaan saisi ottaa, että siihen sijoitukseen maailma kaatuu. Tokihan sijoituksella on väliä, mutta joidenkin suhtautuminen omaan sijoutukseen menee hieman överiksi, että ollaan aloittamassa maailman sotaa tuomareita ja liittoa vastaan.

En mä tiedä haetaanko Suomessa yhtään eri linjaa sitten kuin maailmallakaan. Kun katsoo esim nyt em kisakuvia ja sieltä niitä kärki sakkia. Ne alkaa olemaan niitä helmiä, joilla rakenne on jumalainen, lihaa kivasti ja kireys sopiva eikä muissakaan jutuissa mitään vikaa.. se on vaan niin, ettei meillä Suomessa parempia ole ollut. Olen taas ihan takuuvarma, jos EM 1 tai MM 1 (tai ylipäätän finalisti) nakattas SM n lineuppiin, ni kyllä se tyttö suomen mestaruuden veis takuu varmasti. Eli se siitä linjan erilaisuudesta taas:) Ei sielläkään kehokireeksi revittyjä korkealle sijoiteta, esim Ruotsin Åsa Hällstorp oli saanut palautetta, että liian kireä bfään.

No taas ihan muistin virkistykseksi tsiikailen tässä juuri Fitness-Olympiaa... (vuodelta- kun olin nuori) Onhan se mieltä virkistävää taas muistuttaa itseään siitä mitä tuolta fidu-voittajalta haetaan verraten body-pimuleihin.
:kuola: :nolo:
No bodykissoille menis :kuola: :kuola: :kuola: ilman :nolo:

Kritiikki on asiaa mutta kun suomessa tilanne on se että et saa palautetta kuin kisaamalla. Kun nuori valmistuu kisoihin salilla vaan kuiskitaan selän takana jos hän ei ole huippu yksilö. Kukaan ei mene sanomaan että treenaa vielä vuosi ja harkitse sitten kisoja. Mutta kun on ollut lavalla niin sitten kyllä ilakoidaan kun ei pärjännyt. Moni kisaaja on pelkästään netin ja alan lehtien varassa. Silti he menevät lavalle. Heidän yksi pointti on saada lisää tietoa lajista ja se on todellista fanattisuutta jota kunnioitan. Jokaisella on tietysti omat suosikkinsa ja niin pitää ollakkin mutta suomeen vaadittaisiin lisää avoimuutta kaikkien kilpailioiden ja sinne pyrkivien välille. K.P. sanoo aina suoraa mitä ajattele mutta kyllä hän useimiten on myös oikeassa. Hän harvon tarkoittaa mitään loukkaavaa mutta se on hänen tyylinsä ja ei hänen kanssaan tarvi aina olla samaa mieltä. Ei hän mikään jumala ole. Eikä häntä mielistelemällä voita kisoja vaikka niin monesti puhutaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom