Otava-konserni - taas yksi työntekijöitään nöyryyttävä suuryritys

Missä menee raja, kuinka hyvin yrityksellä pitää mennä, jotta lojaalius työntekijää kohtaan menee tuloksen edelle? Jos työntekijä tuottaa huonosti, on firman tuloksen kannalta kannattavampaa ottaa tuottavampi työntekijä. Jos taas vastaavasti otetaan huonommin tuottava henkilö tilalle, on kyse johtajien huonoudesta. Turhan usein kuvitellaan, että irtisanomisia jaellaan huvikseen tai vittumaisuuttaan.

En suinkaan väitä, etteikö työntekijöitä kohdeltaisi huonosti tai etteikö yritysten johdossa olisi ahneita kusipäitä. Mutta kysyn vain, missä menee raja lojaaliuden ja tuloksen teon välillä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottamatta mitenkään kantaa tuohon Ray Lewisin tarinaan niin aika monella tuntuu olevan olettamuksena, että suuryritysten pitäisi toimia jonkinlaisina hyväntekeväisyyslaitoksina. Tai että pitäisi olla jotenkin "velkaa" vanhoille työntekijöille vaikeina aikoina. Se on useimmiten aika raakaa bisnestä, jossa tavoitteena on vain ja ainoastaan maksimoida (osakkeen)omistajien tuotto. Firmojen korulauseet voi tosiaan heittää romukoppaan siinä vaiheessa kun koitetaan optimoida viivan alle jäävä tulos. Eli alusta lähtien.
 
Back
Ylös Bottom