Otava-konserni - taas yksi työntekijöitään nöyryyttävä suuryritys

Liittynyt
28.2.2009
Viestejä
2 046
Olen hämmentynein mielin vuosia seurannut useiden ihmisten avautumisia surkeista työoloista. Muutama tuntemani henkilö on päättänyt "ison talon etujen" innoittamina työskennellä suuryrityksissä, mutta aika pitkälti ko. henkilöiden urat ovat olleet yksiä kärsimysnäytelmiä. Mm. erään kaverini työnantaja on Sonera, myyntiorganisaation irvikuva, jossa myyntihenkisyyteen rohkaistaan leikkaamalla myyjiltä provisiomahdollisuus lähes olemattomaksi, jotta kauppa kävisi paremmin (aivan käsittämätön yhtälö, jollaisen luomiseen kykenee vain täysin myynnistä vieraantunut tunari :face:). On jotenkin uskomatonta, että sitä moni helposti luulee joitain suuryrityksiä myyntihenkisiksi, mutta totuus onkin aivan päinvastainen. Noh... ko. firmoissa on ainakin onnistuttu luomaan ulospäin hyvä imago, jos totuus onkin anti-myyntihenkinen kaikesta huolimatta.

Olen viime viikot seurannut erään läheiseni tuskaa, joka on joutunut ongelmiin eräässä Otava-konsernin tytäryhtiössä. Yrityksessä, jossa hän on ollut töissä vajaat 30 vuotta. Henkilö X, on 51-vuotias myymäläpäällikkö, joka sai potkut yt-neuvotteluiden päättyessä viime viikolla, koska palkka oli noussut vuosien saatossa "liian korkeaksi". Juuri valmistuneet tradenomit kun tekevät saman työn myymälävastaavan nimikkeellä 1 500 € halvemmalla per kuukausi (juuri eilen tuossa laskin, että se on todella noinkin iso erotus). Nyt hänet halutaan heittää pihalle kaikkien muiden vanhempien päälliköiden tavoin ja ajan kanssa korvata näillä halvoilla nuorilla (kunhan yt-neuvotteluista on kulunut taktisesti sopiva aika).

Ennen virallista irtisanomista X:lle tarjottiin 40 km päästä myymälävastaavan paikkaa saman firman toisesta toimipisteestä. Työnkuva olisi ollut todellisuudessa sama, mutta palkka 1 500 € pienempi per kuukausi. X:ää uhkailtiin, että jos tätä paikkaa ei ottaisi vastaan, hänen olisi itse irtisanottava itsensä ja hän jäisi näin ollen karenssin kynsiin ansiosidonnaisen suhteen; ensimmäisinä kuukausina rahaa ei siis heruisi elämiseen senttiäkään. Sen lisäksi annettiin ymmärtää, että jos alkaa jotenkin kapinoimaan, niin irtisanotaan merkinnällä, että on "itse aiheuttanut irtisanomisen" ja jää karenssille myöskin. X ja moni muu tajusi, että tuo oli vain kiristysyritys ilman mitään totuuspohjaa. Sillä katsottiin, jos joku suostuu alennukseen tai lähtee itse; tilastot lehdistössä pysyvät nätimpinä, koska alennuksia ja irtisanoutumisiahan ei uutisoida massapotkujen tavoin. Tällä Otavan johto myöskin näytti, kuinka arvostavat vanhempaa, myyntihenkistä henkilöstöään; eivät mitenkään.

Irtisanomisen jälkeen X:lle tehtiin törkeä temppu; hänet alennettiin 6 kk:n irtisanomisajaksi myymälävastaavaksi, joka tietysti voi CV:ssä herättää kysymyksiä. Osalle samalla tavoin irtisanotuista, vanhoista myymäläpäälliköistä ei tuota alennusta tehty, vaan saavat olla samalla nimikkeellä irtisanomisajan loppuun. Tästä, sekä muusta likaisesta pelistä X päätti antaa palautetta ja kirjoitti vihaisen, mutta asiallisen sähköpostin tytäryhtiön ylempään johtoon. Hän kyseli, että miksi irtisanotuista päälliköistä vain osa alennettiin irtisanomisajan ajaksi yms. Tästä palautteesta rangaistuksena hänet aiotaan pakottaa työskentelemään irtisanomisaika 40 km päässä olevassa konttorissa.

Tähän loppuun vielä muutamia katkelmia Otava-konsernin arvoisa. Näiden lukeminen on aika komediaa X:n kokemuksien rinnalla:

"Vastuullisuus

Otava-konserni on suomalaisen yrittäjäsuvun omistama. Se on korostanut yli sadan vuoden ajan suomalaisten yhteisiä arvoja. Haluamme kantaa vastuuta: edistää kulttuuria, kasvamista ja oppimista. Kielen vaaliminen ja kehittäminen on keskeistä. Jokainen meistä kantaa vastuun omasta työsuorituksestaan, jota ohjaa avoimuus, luotettavuus ja itsenäisyys. Yhtiö on toiminnassaan vakaa ja itsenäinen sekä korostaa sananvapautta kustannus- ja julkaisutoiminnan perustana."


"Läheisyys

Yhtiö sitoutuu henkilökuntaansa ja on lähellä yhteistyökumppaneitaan. Työntekijät haluavat uudistua asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Sitoudumme asiakkaaseen, kirjailijoihin, lukijoihin ja muihin kumppaneihimme. Teemme työtä yhdessä yli yksikkö- ja yritysrajojen, hyvässä hengessä ja muita kunnioittaen. Yhdistämme ainoalaatuisella tavalla uutta ja vanhaa. Yrityksen kirjat, lehdet ja muut tuotteet synnyttävät tunteita ja elämyksiä. Työssämme on sydän mukana."


!!!

HUOM! Tällaiset keskustelut tuntuvat välillä johtavan saivarteluun, pilkunnussimiseen ja yleistämisiin sekä siitä johtuviin loukkaantumisiin. En todellakaan halua tässä aukoa päätäni kaikille suuryrityksissä töissä oleville. Aivan taatusti löytyy niitäkin paikkoja, joissa työt sujuu ja ollaan myyntihenkisiä sekä johdossa tajutaan myynnistä. Ja tiedän kyllä, että pienissä yrityksissäkin voi kokea vaikka mitä paskaa. Oma henkilökohtainen kokemus nyt vaan on se, että etenkin kaveri-/tuttavapiirini myynti-ihmiset (joita on paljon) kokevat olonsa keskimäärin arvostetummaksi pienien ja keskisuurien yritysten palveluksessa, kuin suuryrityksissä. Myyntiä johdetaan paljon henkilökohtaisemmin, ammattitaitoisemmin ja joustavammin pienemmissä yksiköissä minun kokemani mukaan, mutta varmasti joku voi kokea asian toisinkin, eikä siinä mitään.

EDIT:

Miksi etenkin isot yritykset mielestänne tekevät myynnin edistämiseksi päättömiä linjavetoja ja valintoja? Valitaanko myyntijohtoon ihmisiä liian herkästi papereiden perusteella? Vai ylennelläänkö päinvastoin hyviä myyjiä liian helposti eteenpäin ilman, että tarkastettaisiin ensin heidän johtamiskykyjä ja sosiaalisia taitoja sekä yleensäkin soveltuvuutta johtotehtäviin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenelle tulee yllätyksenä että paperilla monen firman arvot ovat sata kaunista ja hyvää asiaa mutta arkitodellisuudessa niillä pyyhitään persettä? Tai se että yritykset sortaa työntekijöitään? Kysyn vain yleisesti, mitään todisteita Otavaan liittyvistä väitteistäsi et esitä. Jos asia on kuten sanot, myyntipäälliköllä on varmasti hilloa asianajajan palkkaamiseen.

Paljonko sen kaverin palkka on? Myymäläpäällikön asemassa olisin itse suostunut yt-neuvotteluissa palkanalennukseen säilyttääkseni työpaikkani.
 
Kenelle tulee yllätyksenä että paperilla monen firman arvot ovat sata kaunista ja hyvää asiaa mutta arkitodellisuudessa niillä pyyhitään persettä?

Harvalle. Mutta onhan näitä hauska lukea tällaisien tilanteiden aikana. Lisäksi sitä miettii, että tarvitaanko tuollaisia "Arvot"-läppiä etenkään isojen firmojen kohdalla? Ei minun mielestäni.

Tai se että yritykset sortaa työntekijöitään? Kysyn vain yleisesti, mitään todisteita Otavaan liittyvistä väitteistäsi et esitä.

En voi tietenkään käsi Raamatulla vannoa, etteikö ko. henkilö olisi huijari, mutta epäilenpä suuresti. Ko. henkilö on erittäin läheinen ja rehellinen mies.

Jos asia on kuten sanot, myyntipäälliköllä on varmasti hilloa asianajajan palkkaamiseen.

Hän oli yhteydessä lakimieheen. Lakimies sanoi, että nykyään firmat osaavat mennä näppärästi harmaalle alueelle näissä ja silloin pienen ihmisen on vaikea voittaa juttua. Lakijuttua ko. henkilö ei näin ollen uskalla nostaa.

Paljonko sen kaverin palkka on? Myymäläpäällikön asemassa olisin itse suostunut yt-neuvotteluissa palkanalennukseen säilyttääkseni työpaikkani.

Miehen kk-palkka alkaa 3-numerolla. Palkan- ja tittelinalennus ei ole mikään pikkujuttu. Jos haluaa säilyttää asemaansa edes jotenkin tai jopa päästä eteenpäin uralla, niin moiset jutut on CV:ssä valtava este... ainakin omalla alallani. Esimerkkinä tästä eräs kaverini, joka yleni myyntiorganisaatiossa aina talousjohtajaksi asti. Säästösyistä hänet sitten alennettiin b2b-reppuriksi, koska hänet haluttiin siis savustaa pois "säästö"-lasit silmillä. Kaveri ei kuitenkaan lähtenyt vaan otti alennuksen vastaan. Nyt hän ei sitten saa työpaikkaa muualta; ko. firma on konkurssin partaalla ja kaveri on tajunnut, että pois on päästävä mutta ei. Hän saa kuulla kierrellen ja kaarrellen rekryammattilaisilta, että on tyhmä ja/tai kunnianhimoton reppana, kun on ottanut alennuksen vastaan. Jopa mielenterveys kyseenalaistetaan, kun miehen CV:tä tarkkaillaan. Ja kevyimmätkin vittuilut ovat sitä tasoa, että onko mies surkea työntekijä, kun näin on tehty?

Arvostan sitä helvetisti, että ottaisit moiset alennukset vastaan, mutta ei se ihan niin simppeliä ole, kun asiaa monelta kantilta alkaa tarkastelemaan. Ja ihmisillä on myös etenkin myyntialalla omanarvontuntoa ja kunnianhimoa jne. Mulle on kaksi kertaa tarjottu erilaista alennusta, kun firmalla on mennyt huonosti ja olen irtisanoutunut puolessa minuutissa tästä ilmoituksesta. Ei ole kaduttanut hetkeäkään kummankaan tapauksen kohdalla.
 
Mikä tässä tarkalleen ottaen menee väärin? Pitkästä tilityksestä saa sen kuvan, että firma ei koe työntekijänsä työpanosta hintansa arvoiseksi, kyseiselle toimelle ei ole tarvetta tai sitten rahat ovat vain loppu. Mun mielestä kaikki nuo ovat hyviä syitä alkaa korjaamaan tilannetta. Jos palkka on noussut vuosien saatossa korkeaksi, mutta työpanos on pysynyt sillä tasolla, että sen pystyy hoitamaan koulun penkiltä pikkurahalla palkattu tradenomi, niin eikö tämä kaikki ole silloin hyvin perusteltua?
 
Mikä tässä tarkalleen ottaen menee väärin? Pitkästä tilityksestä saa sen kuvan, että firma ei koe työntekijänsä työpanosta hintansa arvoiseksi, kyseiselle toimelle ei ole tarvetta tai sitten rahat ovat vain loppu. Mun mielestä kaikki nuo ovat hyviä syitä alkaa korjaamaan tilannetta. Jos palkka on noussut vuosien saatossa korkeaksi, mutta työpanos on pysynyt sillä tasolla, että sen pystyy hoitamaan koulun penkiltä pikkurahalla palkattu tradenomi, niin eikö tämä kaikki ole silloin hyvin perusteltua?

Vitun hyvä näkemys. Voihan se olla, että olen tottunut LIIAN old school-meininkiin, jossa hyvää, tulosta tekevää myyntihenkilöä ei heitetä noin vaan pellolle. Olen ainakin itse tottunut siihen, ettei sitä vanhaa ja hyvää kannata korvata halvemmalla nuorella, koska kokemus on vaan valttia ja hyvää UUTTA myyjää on vaikea löytää.
 
NHB:lle tulee vielä jatkaa, että ollaan siinä aika kyseenalaisilla vesillä, jos saat rangaistuksena kaukokomennuksen irtisanomisajan ajaksi, jos kritisoit alennustasi... alennusta, joka tulee vain osalle saman irtisanomiskäytännön uhreista. Lisäksi tuo kusetusyritys, jossa sinun tulisi ottaa alennus vastaan, tai irtisanoutua itse, on aika turhaa.

Luulo siitä, että kauppa käy, kun otetaan koulun penkiltä halpoja henkilöitä tilalle, on aika selkeä osoitus, ettei oikeasta myynnistä ymmärretä paskaakaan. Itse uudessa työpaikassani saan osallistua aidosti myynnin kehittämiseen kotimaan sekä ulkomaan kaupan ohella ja näen moisen toiminnan lähinnä puuhasteluna.

Firma ei kovin sitouttava ja vakaa työnantaja ole, jos joudut pitkän urasi takia kortistoon. Alennus pitkän uran päätteeksi on pahinta vittuilua, mitä työnantaja voi hyvälle myyntihenkilölle tehdä. Moiset firmat ei mielestäni ole kovin vakavasti otettavia paikkoja, vaan enemmänkin sellaisia puuhasteluyhteisöjä, joihin tullaan uran alkuvaiheessa kokeilemaan ja ihmettelmään (kuten esim. puhelinmyyntifirmat). Haluaako siis Otava-konserni kunnostautua sellaisena paikkana eikä vakavasti otettavana työnantajana?
 
Ymmärtääkseni tuollaista painostamista ja epäreilua peliä tapahtuu paljonkin. Minun työpaikalla oli YT-neuvottelut alkuvuodesta ja sen jälkeen olen katsonut vierestä tätä kyykytystä minkä uhriksi pari tyyppiä on joutunut. Suurin osa niistä jotka irtisanottiin YT-neuvotteluissa saivat samantien lähteä, mutta pari tyyppiä saivat työvelvoitteen. Yksi näistä taisi päästä nykyisiin hommiinsa puhumalla ja oli yleisessä tiedossa, että hän ei ole tehtäviensä tasalla. Vaikuttaa siltä, että häntä rankaistaankin nyt johdon puolelta. Miestä ei kutsuta mihinkään palavereihin tms. ja hänet on jätetty ulkopuoliseksi omista työtehtävistään. Kuitenkin pitäisi 6kk pyöriä työpaikalla tekemättä kunnolla hommia. Tyyppiä on myös painostettu ottamaan vastaan reilusti entistä yksinkertaisempia työtehtäviä.
 
Ymmärtääkseni tuollaista painostamista ja epäreilua peliä tapahtuu paljonkin. Minun työpaikalla oli YT-neuvottelut alkuvuodesta ja sen jälkeen olen katsonut vierestä tätä kyykytystä minkä uhriksi pari tyyppiä on joutunut. Suurin osa niistä jotka irtisanottiin YT-neuvotteluissa saivat samantien lähteä, mutta pari tyyppiä saivat työvelvoitteen. Yksi näistä taisi päästä nykyisiin hommiinsa puhumalla ja oli yleisessä tiedossa, että hän ei ole tehtäviensä tasalla. Vaikuttaa siltä, että häntä rankaistaankin nyt johdon puolelta. Miestä ei kutsuta mihinkään palavereihin tms. ja hänet on jätetty ulkopuoliseksi omista työtehtävistään. Kuitenkin pitäisi 6kk pyöriä työpaikalla tekemättä kunnolla hommia. Tyyppiä on myös painostettu ottamaan vastaan reilusti entistä yksinkertaisempia työtehtäviä.

Aivan pelleilyä tuollaiset kuviot. Syövät pahimmillaan kaikkien fiilistä ja motivaatiota.
 
Ajattelinkin jo koska NHB tulee kertomaan miten täydellisessä maailmassa tuollainen ihmisten kohtelu on paitsi ihan ok, myös hyvin suotavaa!
 
Vitun hyvä näkemys. Voihan se olla, että olen tottunut LIIAN old school-meininkiin, jossa hyvää, tulosta tekevää myyntihenkilöä ei heitetä noin vaan pellolle. Olen ainakin itse tottunut siihen, ettei sitä vanhaa ja hyvää kannata korvata halvemmalla nuorella, koska kokemus on vaan valttia ja hyvää UUTTA myyjää on vaikea löytää.

No ihan tuohon samaan olen itsekin tottunut. Siksi epäilenkin vahvasti, että sinulla on vain vahvasti yksipuolinen näkemys tilanteesta. Miksi firma haluaisi luopua hyvää tulosta tekevästä työntekijästä? Jos nyt vastoin kaikkea logiikkaa joku firma haluaa eroon kultakimpaleestaan, niin kai virheita saa tehdä Otava-konsernin tytäryhtiökin.
 
Ajattelinkin jo koska NHB tulee kertomaan miten täydellisessä maailmassa tuollainen ihmisten kohtelu on paitsi ihan ok, myös hyvin suotavaa!

Jossakin yrityksessä oli YT-neuvottelut ja työntekijä sai potkut. Mikä tässä on niin poikkeuksellista? Keskustelun avaajan sympatiat ovat ulostetun puolella ja kommentit sen mukaisia, mutta ilman vastapuolen näkemystä en lähtisi nyt vielä tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä firman toiminnasta.
 
No ihan tuohon samaan olen itsekin tottunut. Siksi epäilenkin vahvasti, että sinulla on vain vahvasti yksipuolinen näkemys tilanteesta. Miksi firma haluaisi luopua hyvää tulosta tekevästä työntekijästä? Jos nyt vastoin kaikkea logiikkaa joku firma haluaa eroon kultakimpaleestaan, niin kai virheita saa tehdä Otava-konsernin tytäryhtiökin.

Suuremmissa yrityksissä sitä "kultakimpale"-ainestakin käsitellään kuin karjaa. Tämä on siis oma kokemukseni ja joku toinen voi kokea toisin. Kaveri myi eräässä pankissa 3 kertaisesti tavoitteensa ja oli koko maan merkittävimpiä myyjiä tietyissä sijoitustuotteissa. Pienessä myyntiorganisaatiossa moinen ylisuorittaminen olisi johtanut ylennykseen ja/tai muihin sitouttamistoimiin sekä jopa suoraan lahjomiseen, kun taas tämä pankin kaveri sai potkut. Isossa firmassa kun joku oli päättänyt, että alueella, jossa ko. kaverini työskenteli, tuli tehdä vähennyksiä ja niin näin ollen potkut tuli. Kaveri tosin pääsi heti seuraavana päivänä kadun toiselle puolelle kilpailijalle :) ...ei yllättänyt, koska hyville myyntimiehille kyllä aina löytyy duunia. Nyt hän on tässä uudessa pankissa koko maan eniten myyvimpiä henkilöitä sijoituspuolella. Tässä siis yksi esimerkki, kuinka kultakimpaleesta luovutaan.
 
Kaikenlaiset kiristykset yms. ovat tietenkin tuomittavia. Mutta sitä en ymmärrä, että mitä vikaa on tarjota palkanalennusta jos joku muu saman työn tekee halvemmalla eikä se yritys näe tätä työntekijää parempana kuin noita uusia tradenomeja? Jos se oikeasti on parempi kuin nämä uudet mutta yritys ei sitä tajua niin sehän on yrityksen oma virhe.
 
Suuremmissa yrityksissä sitä "kultakimpale"-ainestakin käsitellään kuin karjaa. Tämä on siis oma kokemukseni ja joku toinen voi kokea toisin. Kaveri myi eräässä pankissa 3 kertaisesti tavoitteensa ja oli koko maan merkittävimpiä myyjiä tietyissä sijoitustuotteissa. Pienessä myyntiorganisaatiossa moinen ylisuorittaminen olisi johtanut ylennykseen ja/tai muihin sitouttamistoimiin sekä jopa suoraan lahjomiseen, kun taas tämä pankin kaveri sai potkut. Isossa firmassa kun joku oli päättänyt, että alueella, jossa ko. kaverini työskenteli, tuli tehdä vähennyksiä ja niin näin ollen potkut tuli. Kaveri tosin pääsi heti seuraavana päivänä kadun toiselle puolelle kilpailijalle :) ...ei yllättänyt, koska hyville myyntimiehille kyllä aina löytyy duunia. Nyt hän on tässä uudessa pankissa koko maan eniten myyvimpiä henkilöitä sijoituspuolella. Tässä siis yksi esimerkki, kuinka kultakimpaleesta luovutaan.

On vain omistajia ja omistettuja selväähän tuo. Mitä suurempi joukko, sitä pienempi on yhden työmuurahaisen rooli. Mutta mikä on se ongelma? Isot firmat tekevät virheitä. Pitäisikö työsuhteen olla ikuinen vai onko vain irtosanomisten mentävä sinun mielen mukaan?
 
Miksi etenkin isot yritykset mielestänne tekevät myynnin edistämiseksi päättömiä linjavetoja ja valintoja? Valitaanko myyntijohtoon ihmisiä liian herkästi papereiden perusteella? Vai ylennelläänkö päinvastoin hyviä myyjiä liian helposti eteenpäin ilman, että tarkastettaisiin ensin heidän johtamiskykyjä ja sosiaalisia taitoja sekä yleensäkin soveltuvuutta johtotehtäviin?
Myyntijohtoon aika usein ylennetään hyviä myyjiä riippumatta näiden papereista tai johtamistaidoista. Tämä on aika valitettava ilmiö kansainvälisesti. Hyvillä myyjillä on kylläkin yleensä hyvät sosiaaliset taidot ihan ammatin vaatimuksista johtuen, mutta se ei tee heistä suoraan hyviä esimiestyöhön. Hyvät myyjät ovat tavallisesti erittäin tulosorientoituneita mentaliteetiltaan, mikä voi olla jopa puhdasta myrkkyä ihmisten johtamisessa ja motivoimisessa. Työsopimus- ja työaikalakiin liittyvä tietotaito voi olla myös aika retuperällä. Tiedän tämän, koska olen häpeäkseni osallistunut aikoinaan oman esimiesteni painostuksesta enemmän tai vähemmän kuvaamaasi "työntekijöiden nöyryyttämiseen" ja seurannut vierestä myös muita samantyyppisiä farsseja.

Vähän enemmän koulutusta ja elämänkokemusta nyt saaneena sanon vain, että en hyväksy valehteluun, painostukseen ja kiusaamiseen liittyviä menetelmiä missään olosuhteissa. Työnantajalla pitää olla selkärankaa hoitaa ikävät tilanteet asiallisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen. Samalla on kuitenkin tunnustettava tosiasiat ja ymmärtää ne syyt, miksi ihmisiä irtisanotaan. Vaikka en hyväksy enää tapaa, jolla entinen työnantajani pyrki hankkiutumaan ei-toivotuista työntekijöistä eroon, niin mieleeni ei tule yhtään tilannetta, jossa henkilöstä eroon hankkiutuminen ei olisi ollut perusteltua. Jännite syntyi lähinnä siitä, että irtisanomisen perusteet eivät laissa täyttyneet tai prosessi olisi ollut muutoin hankala, jolloin yksinkertaisesti työnantajalle oli kivuttomampaa luoda olosuhteet, jossa henkilö lähtee itse kävelemään. Myyntityössä näitä jännitteitä syntyy herkästi, koska myyjien tarve elää käytännössä aivan täysin kysynnän mukaan. Ongelmia syntyy myös jos joku asenteellaan onnistuu tartuttamaan koko tiimiin epäonnistujan fiiliksen. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pienemmällä tuskalla päästäisiin jos työsopimuslaissa liikuttaisiin enemmän USA:n suuntaan ja irtisanomisesta tehtäisiin helpompaa. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, että työnantaja ostaa palvelua työntekijältä ja palvelun tarpeen loppuessa pitää myös sopimuksenkin olla päätettävissä kohtuullisin keinoin, ettei tarvitse mennä kohtuuttomuuksiin.
 
Vitun hyvä näkemys. Voihan se olla, että olen tottunut LIIAN old school-meininkiin, jossa hyvää, tulosta tekevää myyntihenkilöä ei heitetä noin vaan pellolle. Olen ainakin itse tottunut siihen, ettei sitä vanhaa ja hyvää kannata korvata halvemmalla nuorella, koska kokemus on vaan valttia ja hyvää UUTTA myyjää on vaikea löytää.

Jos sillä vanhalla on kontaktiverkosto kunnossa, tuntee tuotteet ja asiakkaat ja pystyy tekemään näillä firmalle tulosta, niin tuskin mikään vakavasti otettava pulju tuosta vaan pihalle kenkii.
Mutta kun arvatenkin kyseessä on kirjakauppa, jonka pääasiallinen kilpailija on Amazonit ja vastaavat pienemmin kustannuksin ja massalla jyräävät nettipuljut, sekä e-bookit, niin vaikeaksi menee. Toki hyvä työntekijä pitää myymälän siistissä ja puoleensavetävässä kunnossa ja kenties osaa hankkia hyllyyn kaupaksi menevää kamaa (liekö mahdollista vai tuleeko ylhäältä?) mutta muuten ei sitä isompaa palkkaa kyllä pysty oikeuttamaan.

Vittumaista sille työntekijälle, toki.

Opetus: pitäkää osaamisestanne huolta ja muistakaa edetä uralla edes sen verran että ei tarvi viisikymppisenä kilpailla samoista töistä nuorten leijonien kanssa.
 
Kiitos vastauksesta. Ajattelin että hänellä olisi isokin palkka josta olisi 15 pinnaa voinut luopua. Mikä pakottaa merkitsemään CV:hen tittelin alennusta? (Jota tälle myyntipäällikölle ei ensin edes tarjottu). Skippaa sen ja sanoo työhaastattelussa että otin vähän lomaa edellisen työsuhteen jälkeen.

Otavamedia näköjään vähät välittää maistraattiin tekemästäni suoramarkkinointikiellosta joten aika kyseenalainen on myyntihenkilöstön ammattitaito/-etiikka sielläkin. Suomen kuvalehteä ja Tekniikan maailmaa tyrkyttää puhelimessa.
 
Myyntijohtoon aika usein ylennetään hyviä myyjiä riippumatta näiden papereista tai johtamistaidoista. Tämä on aika valitettava ilmiö kansainvälisesti. Hyvillä myyjillä on kylläkin yleensä hyvät sosiaaliset taidot ihan ammatin vaatimuksista johtuen, mutta se ei tee heistä suoraan hyviä esimiestyöhön. Hyvät myyjät ovat tavallisesti erittäin tulosorientoituneita mentaliteetiltaan, mikä voi olla jopa puhdasta myrkkyä ihmisten johtamisessa ja motivoimisessa. Työsopimus- ja työaikalakiin liittyvä tietotaito voi olla myös aika retuperällä.

Juurikin näin. Itse olin juuri mainitsemasi kaltaisessa tilanteessa; myyntiorganisaatiota johtivat entiset pölynimurikauppiaat ja muut vastaavan henkiset. Emme eläneet edes kvartaalien mukaan, vaan tehtiin äkkikäännös, jonka tulosta odotettiin 2 kk ja kun tulos ei ollutkaan häävi, niin tehtiin taas uusi äkkikäännös. Muutoksia tehtiin, mutta muutoksia ei johdettu. Pitkäjänteisyys oli nollissa.

Lisäksi sitten toinen ääripää on valita myynnistä täysin vieraantuneita ihmisiä johtoon vain papereiden perusteella. Insinööreistä löytyy hyviä tyyppejä ja myyjiäkin pieni prosentti, mutta suoraan yliopiston penkiltä myyntijohtoon otettujen sekä perinteisten insinöörimäisten insinöörien johtamat myyntifirmat ovat kyllä johtajiensa näköisiäkin sitten. Myynnistä ei tajuta mitään ja tehdään juuri näitä uskomattomia aivopieruja: "myyntiä pitää saada lisää ja tulosta parantaa -> otetaan provikkamahdollisuudet myyjiltä pois".:dance:

Jos mun olis kahdesta pahasta pakko valita, niin lähtisin tällaiseen pölynimurikauppiaiden yms. johtamaan organisaatioon ennemmin, kuin insinöörien ja yliopiston penkiltä suoraan johtoon tulleiden johdettavaksi.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pienemmällä tuskalla päästäisiin jos työsopimuslaissa liikuttaisiin enemmän USA:n suuntaan ja irtisanomisesta tehtäisiin helpompaa. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, että työnantaja ostaa palvelua työntekijältä ja palvelun tarpeen loppuessa pitää myös sopimuksenkin olla päätettävissä kohtuullisin keinoin, ettei tarvitse mennä kohtuuttomuuksiin.

Jos molemmista päistä helpotettaisiin hommaa, niin olisin messissä. Vapaammin irtisanotaan, mutta vapaammin myös palkataan. Nykymalli on sen sijaan se, että työntekijää on helvetin vaikeata/raskasta palkata ja näin ollen avoimia työpaikkoja tuntuu olevan vähemmän, kuin todellisuudessa voisi olla. Käytetään ennemmin rekryfirmoja ja muita ratkaisuja ennemmin kuin aletaan palkata rohkeasti uutta työntekijää. Vaikka väkeä tarvittaisiinkin käytännössä riviin lisää.

Opetus: pitäkää osaamisestanne huolta ja muistakaa edetä uralla edes sen verran että ei tarvi viisikymppisenä kilpailla samoista töistä nuorten leijonien kanssa.

Helvetin hyvin sanottu.
 
Onkohan noita insinöörien johtamiskykyjä hieman liikaa mollattu? Näyttää kuitenkin insinöörit olevan yksittäinen suurin ammattiryhmä johtajissa (esim. suurissa suomalaisissa pörssiyhtiöissä joka toinen tj on insinööri).
 
Back
Ylös Bottom