oppisopimuksista

Liittynyt
22.10.2005
Viestejä
2 700
Ikä
33
Haen siis oppisopimuksella todennäköisesti kulta- tai puusepän työhön voi olla jokin muukin.
En ole vielä löytänyt oppisopimus paikkaa ja mieltäni askarruttaa pari kysymystä.

Mikäli en löydä nyt kuukauden sisään oppari paikkaa niin onko myöhäistä jatkaa etsintöjä sillon kun normaalisti koulut olisivat alkeet?

Eli onko oppisopimuksen pakko alkaa samaa aikaa kun koulujen vai voiko sen aloittaa milloin tahansa?

Entä voiko jonkin ammatti ihmisen pakeilla käydä kysymässä neuvoa paikan löytämisen ja muiden oppisopimus asioiden suhteen?

Kiitos jos jaksatte vastata! :rock:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiva et pääsit pätemään Grosskopf mut missään noista threadeista ei vastattu noihin esittämiini kysymyksiin.

Osaan käyttää hakua, mutta en löytänyt mitään.
 
Toimi näin

* Hanki ensin itsellesi sopiva oppisopimustyöpaikka
* Sovi työnantajan kanssa alustavasti oppisopimuksesi tavoitteista, palkasta yms. Jos kysymyksessä on työllistyminen oppisopimuksella ja työvoimatoimisto on lupautunut maksamaan työnantajallesi palkkatukea, työsuhdetta ei saa aloittaa ennen oppisopimuksen tekemistä.
* Ota yhteyttä oppisopimustoimistoon oppisopimuksesi tekemistä varten. Oppisopimus ja henkilökohtainen opiskeluohjelmasi laaditaan työpaikallasi yhdessä koulutustarkastajan ja työnantajasi kanssa.

Oppisopimustoimistoon voit olla yhteydessä aina, kun tarvitset lisätietoa koulutukseesi liittyvissä asioissa ennen työpaikan löytymistäkin.


( http://www.fai.fi/portal/oppisopimus )

Ei pitäis olla mitään tekemistä sen kanssa milloin kaiken maailman koulut alkaa..?
 
Joo, ei todellakaan tarvi ajoittaa sitä mihinkään syksyyn. Itse aloitin oppisopimuksella sähköasentajaksi joulun jälkeen. Kysyin vaan ensin yhdeltä sähköurakointi firmalta, että ottaako ne oppisopimuslaisia ja kun vastaus oli myönteinen, niin otin yhteyttä Helsingin oppisopimustoimiston koulutusvastaavaan ja siitä se homma sitten lähti...

Ps. Ei ollut sähkärin hommat mun juttu, joten lopetin touhun, ennen kuin se kunnolla ehti edes alkaa :D Onneksi siinä oli 4kk koeaika, joten riitti, kun soitin työnantajalle ja sanoin että "kiitti mulle riitti", enkä mennyt enää töihin.

Toivottavasti sulla mene vähän paremmin! Meitsi painuu AMK:hon
 
Joo, ei todellakaan tarvi ajoittaa sitä mihinkään syksyyn. Itse aloitin oppisopimuksella sähköasentajaksi joulun jälkeen. Kysyin vaan ensin yhdeltä sähköurakointi firmalta, että ottaako ne oppisopimuslaisia ja kun vastaus oli myönteinen, niin otin yhteyttä Helsingin oppisopimustoimiston koulutusvastaavaan ja siitä se homma sitten lähti...

Ps. Ei ollut sähkärin hommat mun juttu, joten lopetin touhun, ennen kuin se kunnolla ehti edes alkaa :D Onneksi siinä oli 4kk koeaika, joten riitti, kun soitin työnantajalle ja sanoin että "kiitti mulle riitti", enkä mennyt enää töihin.

Toivottavasti sulla mene vähän paremmin! Meitsi painuu AMK:hon

Ite opiskelen sähköasentajaksi amiksessa ja nyt jo vituttaa ne hommat aivan suunnattomasti jo 2 vuoden opiskelujen ja 1 kesän työnteon ansiosta. Ajattelin kyllä käydä koulun loppuun ja sitten intin jälkeen jos pääsisi kouluttautumaan oppisopimuksella rakennusmieheksi. Jotenkin tuntuu ne hommat paljon mukavemmilta, tosin myös raskaammilta.
 
Itekki alotin LVI-puolen oppisopimuksella ja nyt vedän kahta eri työmaata tekemättä enää fyysistä työtä oikeastaan ollenkaan. Takana oli 2-v AMK:ta ihan eri alalta ja koko show lähti liikkeelle työharjottelusta. Eli keskeytin AMK opiskelut sen takia että pääsin oppisopimuksella LVI alalle eikä ole tarttenu katua päivääkään.
 
Minkäköhän laista palkkaa tästä pitäisi pystyä vaatimaan?
Kirvesmieheksi päätin nyt opiskella oppisopimuksella ja löysin paikan joka ottaa minut.
 
Aika monella alalla löytyy työehtosopimuksesta oppisopimusoppilaan palkka, sieltä vaan ettimään. Itse olen nyt toista kertaa oppisopimushommissa, ekalla kerralla tehdashommissa, tes:in mukaan palkka olis ollut joku reilu 7e/h, mutta sain kyllä melkein täyden palkan alusta asti, eli kai se on paljon työnantajastakin kiinni mitä haluaa maksaa. Ja riippuu tietysti alastakin, jos on semmoisia hommia missä ei alkuun osaa yksin mitään tehdä niin eipä se palkkakaan varmaan paljoa ole. Nykyisessä paikassa harjoittelijana saan 2000e/kk, eikä oo hommista vielä mitään käsitystä, tosin vasta viikon ollut talossa.
 
Maanantaina sitten vielä harjoitus päivä jolloin työnantaja mittaa, että onko musta mihinkään.

Juteltiin sen kanssa kuitenkin alustavasti ja hän sanoi, että mitäs oot sit mieltä siitä, että jäädään illalla vielä töihin.

Sanoin, että harrastukset ja tyttöystävä vie aikaa kuitenkin, mutta jos palkka on hyvä siltä ajalta voin välillä jäädäkin.

Palkka on hyvä siltä ajalta, mutta työnantaja on sellanen, että sinne on jäätävä iltaisinkin tai ei tuu mitään.
Kyselin yhdeltä firman työläiseltä, että onko sinne useinkin jäätävä niin vastaukseksi tuli, että ei välttämättä tarvi ihan joka ilta.

Ja kun sanoin tarvitsevani vapaa-aikaakin niin vastaus oli että aina ei saa mitä haluaa, sellasta elämä on ja opit kyllä talon tavoille.

Ajatuksia?
 
Niin mutta työ tehtäisiin pimeänä eli niitä tunteja ei ilmoitettaisi mihinkään.
Pomo on sitä mieltä ettei lomia tarvita, eikä tarvitse olla muuta elämää kun työ.

En tietenkään aio tuohon suostua ja lomat pidän TESin mukaisesti, mutta huolettaa että jos en pääse sinne ilman, että joudun joka vitun päivä jäämään illalla töihin.

Saatana..
 
noinhan se menee, aina ei saa mitä haluaa. esim.esimies joutuu tekee 12-14 tuntisia päiviä kun porukka lomilla mutta ei kuulemma auta muukaan. nyt oon uudessa työssä ottanu kaikki ylimääräsetkin hommat kun olen uusi, ja heti eka palkassa oli tuotantobonus (vaikkei semmosesta ollu edes sovittu) :)
 
Pimeitä ylitöitä väkisin teettävällä työnantajalla pyyhkisin kyllä ensimmäisenä perseeni. Jos ei sulla ihan järjetön rahapula ole ja mahdollisuus etsiä vielä paikkaa, niin etsi muualta. Tuollaisen kanssa saa aivan varmasti tapella sitten kaikesta muustakin, kun kaikkia säännöksiä kierretään...
 
Back
Ylös Bottom