Opiskelusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Mitenkäs muut opiskelijat oppivat. Onko kellään antaa hyviä vinkkejä opiskelutekniikkaan? Kuinka monta tuntia käytätte opiskeluun viikkotasolla? Onko paljon kerralla parempi kuin pienemmissä erissä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekniikkaa pitää hioa itselläkin...
ei tahdo tuo keskittymiskyky aina riittää;)

opiskelusta..

Mulla on mennyt viimeaikoina karkeesti joku 40h vähintään viikko.
Ainakin ruokien oikea ajoittelu ja määrä jeesaa mulla keskittymistä, eli 3h välein mut ei liikaa kerralla, tai rupee väsyttää, mut ei myöskään ei liian vähää.. muuten tulee he...vetin kiukkuseksi. Tän olen huomannut ku on dietannut samalla kuin lukenut.

Ja aamulenkillä mä ainakin saan päivän paljon paremmin liikkeelle.

Mulle sopii se, että lukee tenttiin edellisenä yönä pienen paniikin motivoimana :D
Oppimistavoista ehkä huonoin kaikista, mutta en ole väittänytkään olevani normaali :D

Mulla toimi silloin kun opiskelin et luki vaan sen mitä ei osannut ja silmäili läpi tutut asiat. Mut jos ei osaa mitään täytyy tietty lukea paljon enemmän....:rolleyes:

Se on hyvä keino että opettelee ne jutut mitkä on helposti tajunnut kunnolla ja sitten vaan vilkasee niitä vaikeempia juttuja. :)

Jos ei tähtää parhaaseen arvosanaan niin toimii.

Originally posted by Wilu
Mulle sopii se, että lukee tenttiin edellisenä yönä pienen paniikin motivoimana :D
Oppimistavoista ehkä huonoin kaikista, mutta en ole väittänytkään olevani normaali :D

Juuri näin. Sit kokeen kirjoittelee toinen poski pulpetilla kun nukkumatti ei heitä unihiekkaa.:david:

Oma opiskelutekniikka oli kaksijakoinen. Ne harvat oman alan kurssit tahmas ihan tavallisella lukemisella päähän kuin tauti, mutta pakkopullan (jota polilla oli aika tavalla) kanssa sitä pitikin sitten kikkailla.

Ensinnäkin tenttikausia luentokausien lopuksi kannattaa välttää, ja suorittaa aineita pitkin vuotta käymättä tällaisten aineiden luennoilla ollenkaan. Näin ei koko lukuvuoden juttuja tarvitse tunkea päähän kerralla vaan voi keskittyä yhteen aineeseen kerrallaan.

Yleensä panostin hyvään edellisten tenttien tuntemukseen ja lyhytmuistiin. Lukemisen aloitin edellisenä päivänä, kirjoittelin matskusta omasta mielestäni tenttiin tulevat jutut papruille päivän aikana ja luin noita papruja vähän illalla. Sitten vaan unten maille.

Kello soi sitten lyhyitten unien jälkeen aamuyöllä n. 4-6 tuntia ennen tenttiä ja ihan vaan sivu kerrallaan opettelin noi omat laput ulkoa niin että pystyin luettelemaan kaikki ne jutut silmät kiinni. Tätä sitten aivan siihen asti että piti lampsia tenttisaliin, samassa vauhdissa vastaukset paperille ja ulos. Kunnon ateriä päälle ja illalla raflaan... Tää itsensä palkitseminen on tärkeää, sillä pää tuolla tekniikalla meinaa haljeta.

Paradoksaalista kyllä tällä tekniikalla tuli jopa täysiä vitosia tenteistä, missä en kyllä käytännössä osannut opetettavasta asiasta juuri mitään ainakaan enää krapulassa tenttiä seuraavana päivänä, joten omaan tulevaan duuniin johtavat jutut kannattaa lukea eri tavalla. Tällä metodilla niiden opiskeluun jää myös kivasti aikaa.

Mahdoton sanoa mitään tarkkaa, opiskeluajat ja tekniikat riippuu niin paljon ko tentistä/kurssista. Kaiken mieluiten kirjoittelen kotiesseitä. Menee vähän enemmän aikaa kuin tenttiin lukiessa, mutta sopii mun luonteelle paremmin ja opin enemmän. Mekaaninen pänttääminen ottaa hermoon ankarasti, ei millään meinaa jaksaa enää näin vanhana ukkona. Ala-asteella viellä nippanappa siihen kykeni.

Pienissä erissä useemmin on ehdottomasti yleensä järkevämpi tekniikka ja mun mielestä valvominen on typerää opiskelujen takia. Uni on Pyhä asia, sitä en uhraa ihan helpolla!

Ei opiskelutekniikoissa mun mielestä sen kummempaa oo kuin fyys. reenissäkään. Pyri lajin- ja tilanteenomaisuuteen, eli aina kurssin materiaalin ja sisällön mukaan muokkaa opiskelutyylisi silloiseen tilanteeseen ja itselleen parhaiten sopivaksi.

Kun tentti ei mene läpi, syynä siihen on se ETTEI OO LUKENU TARPEEKSI. eli kun osaa kaiken->menestyy. niin yksinkertaista. Olen kokenut parhaimmaksi jutskaksi kirjoittaa vaikeimpia käsitteitä->kun kirjoittaa jää paremmin mieleen. Ja toinen juttuhan on se että kertaus on opintojen äiti. eli yksinkertaisesti opettelee kaiken ja kertaa niin kauan että osaa kaiken. ja kun osaa kaiken ei voida kysyä mitään mitä ei osais:D
Rajoitteenahan on tossa yleensä sellanen että tenttejä on ni tiuhaan ettei ehdi. Ei kantsi pyrkiä mahdottomuuksiin. Laatii itselleen sellasen tentti aikataulun että tekee sen verran harvaan että on aikaa lukea niihin niin paljon että pääsee kaikki tentit läpi. Riippuu tietty opiskeltavastta alastakin. Turha yrittää tehdä ekalla viikolla esineoikeuden tentti ja seuraavalla viikolla rikosoikeus. liian tiheässä tenttejä ni menee vaan räpeltämiseksi ja joutuu sit kumminkin meneen uusiin.

Nostetaas tätä "hivenen" vanhempaa ketjua ylös. Luen tällä hetkellä erääseen ammattiini liittyvään jatkokoulushakuun ja matskua on noin tuhat sivua. Aikaa on noin kolme kuukautta, joten luulisi riittävän. Pyrin lukemaan 2-3 tuntia joka päivä, ja toistaiseksi onkin mennyt ihan suunnitelmien mukaan.

Suurin hankaluus itselläni tuntuu olevan se, että ajatus lähtee harhailemaan melko usein. Havahdun jossain vaiheessa että olen lukenut sivun, mutta en yhtään muista mitä olen lukenut kun olen ajatellut jotain muuta. Sitten koitan keskittyä ja lukea sivun uudestaan. Tämä vie luonnollisesti hyvää lukuaikaa hukkaan melkoisestikin... Onko jotain vinkkejä miten saisin itseni keskittymään paremmin lukemiseen? Luen rauhallisessa huoneessa korvatulppien kanssa, joten ulkopuolisesta metelistä ei ole kyse.

Nostetaas tätä "hivenen" vanhempaa ketjua ylös. Luen tällä hetkellä erääseen ammattiini liittyvään jatkokoulushakuun ja matskua on noin tuhat sivua. Aikaa on noin kolme kuukautta, joten luulisi riittävän. Pyrin lukemaan 2-3 tuntia joka päivä, ja toistaiseksi onkin mennyt ihan suunnitelmien mukaan.

Suurin hankaluus itselläni tuntuu olevan se, että ajatus lähtee harhailemaan melko usein. Havahdun jossain vaiheessa että olen lukenut sivun, mutta en yhtään muista mitä olen lukenut kun olen ajatellut jotain muuta. Sitten koitan keskittyä ja lukea sivun uudestaan. Tämä vie luonnollisesti hyvää lukuaikaa hukkaan melkoisestikin... Onko jotain vinkkejä miten saisin itseni keskittymään paremmin lukemiseen? Luen rauhallisessa huoneessa korvatulppien kanssa, joten ulkopuolisesta metelistä ei ole kyse.

Tee alleviivauksia ja pikkumerkintoja kirjaan? lue teksti ensi nopeasti lapi ja sitten palaa siihen niin jaa paremmin mieleen. Ensimmaisella lukukerralla asiat tuntuu vaikeammalta, mutta kun kokonaiskuva on paremmin hallussa niin asiat tuntuvat ymmarrettavemmilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom