Opiskelijoiden tuet

Olen lukiota käyvä 16 vuotias opiskelija, joka haluaisi muuttaa omaan asuntoon, joten tukia pitäisi saada. En tiedä mitä tukia pystyn hakemaan ja mistä, koska valitettavasti näitä asioita ei ole koulussa kerrottu :jahas: :rolleyes:

Toiveena olisi saada tarpeeksi tukia, jotta pystyisin vuokraamaan edes hyvin pienen yksiön noin 20m^2 riittäisi mainiosti minulle.

Joten mitä tukia pystyn hakemaan ja mistä niitä kannattaisi hakea? Minkälaisia tukia kannattaisi odotella ja minkälaisista summista puhutaan?

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käypä osoitteessa www.kela.fi

Tuon ikäisenä ei tukia vielä paljon tule.
Asumislisää saat max. n. 200 euroa/kk, opintorahaa lukiolaisena ehkä noin 100 euron verran.
Opintolainaahan voi tietysti aina ottaa, mutta kannattaa asua vanhempien luon täysikäiseksi asti, jos suinkin mahdollista :)

Helpointa kun kävelet Kelan konttoriin ja siellä selvität tilanteen niin saat tarkat vastaukset. Tosiaan noin nuorena joutuu tyytymään kohtalaisen pieniin tukiin.

Asumislisää saat kun muutat omaan asuntoon, käy katsomassa Kelan sivuilta tarkemmat tiedot.
Max. korvaus asumiskustannuksista on muistaakseni n. 200 euroa.

Itse muutin 16 vuotiaana omaan kämppään ja muistan saaneeni about 360 euroa kuussa tukia. Vuokraan meni 212 euroa.

Ja siihen ei kannata yleensä luottaa että kelan tädit osaa kertoa sulle kaiken, yleensä jokaista asiaa varten joutuu tekemään kelassa 3 reissua kun joka käyntikerralla keksitään lisää papereita mitä sinne joutuu viemään.

Itse asuisin kotona ylioppilaaksi ainakin. Vanhemmillahan on tietääkseni 18-vuotiaaksi asti velvollisuus pitää huolta lapsestaan. Se että pääsee dokaamaan ja voi pitää omia bileitä ei ole syy muuttaa. Muutto omaan asuntoon on todella iso askel elämässä, mutta jos nyt on aivan pakko muuttaa, niin suosittelen ehdottomasti ns. "solukämppää". Eli muutaman muun opiskelijan kanssa asut samassa kämpässä ja vuokrakin jaetaan, täydellinen vaihtoehto :)

Lukioikäisenä saa aika kehnosti tukia, mikäli vanhemmat ovat edes suunnilleen normaalituloisia. Itse muutin 18-vuotiaana kotoa pois, eikä siinä kyllä tukiaisilla paljon juhlittu, asumislisää sain minkä sain (summaa en muista), opintorahaa en lainkaan, eikä toi asumislisäkään kyllä riittänyt vuokraa kattamaan.

En valitettavasti pääse kelaan, mutta toivottavasti te tiedätte paremmin tuista kuin minä.

Laskurien mukaan en saa penniäkään tukia. Paitsi yleistä asumistukea.

Vaikuttaako yleiseen asumistukeen vanhempien tulot ja voiko sitä saada alaikäisenä?

No jos et pääse sinne kelaan niin tuskin pääset muuttamaan omaan asuntoonkaan. Ei näitä asioita keskustelupalstoilla kukaan voi ratkaista..valitettavasti
Ilmeisesti sinulla on jonkinlainen ongelma jonka vuoksi koet kotona asumisen mahdottomaksi. Olet kuitenkin vielä alaikäinen joten et aivan itsenäisesti voi päättää asioistasi. Ilman tarkempia taustatietoja kukaan täällä tuskin osaa neuvoa sinua kovinkaan tarkasti.

ungdomarna sanoi:
Mutta olisi mukava tietää päseekö tässä asumaan sisällä vaiko sillan alla.
Kieltämättä herää mielenkiinto siihen, millaiset olosuhteet kotona on, mikäli siellä asuminen on noinkin mahdotonta. Voit toki hakea apua sosiaalitoimistosta ja katsoa mitä ne siellä sanoo. Luultavastikin tarjoavat ainakin apua kärjistyneisiin perhesuhteisiin tai muuhun, mikä se ongelma tässä tapauksessa onkaan. Sen tarkemmin en lainsäädäntöä tunne, mutta saattaahan se soskustakin rahan saanti tiukassa olla. Yleisestikin kun ajatellaan, että lasten paikka on kotona ja vanhemmat heistä huolehtii. Ja näinhän sen pitäisi olla.

Ikävä kyllä se taitaa olla niin, että kun on alaikäinen, tulisi juuri vanhempien huolehtia sinun asumisestasi, joko kotona tai sitten omassa vuokra-asunnossa. Mikään taho sinulle tuskin asuntoa järjestää, korkeintaan jonkun kaupungin/kunnan turvakodin tms. jos kotona on oikeasti vaikeaa/vaarallista/tjsp olla.

ungdomarna sanoi:
Vaihdan opiskelukuntaa, joten ei ole mahdollista asua kotona :D Muuten kyllä ja mieluusti asuisinkin.
Okei, kieltämättä vain tuli sellainen fiilis että et voisi asua kotona/siellä olisi jotenkin mahdoton (=huono) olla. Taustoistasi et juurikaan kertonut, joten siksi tämä.

Lukuvuosi päättyy kuitenkin reilun kuukauden päästä, joten miksi tässä vaiheessa vaihtaisit koulua? Oletan siis, että menet uuteen kouluun syksyllä, joten eihän sinulla pitäisi mikään hätä asunnonhankinnan kanssa olla. Luulisi että vanhemmat auttavat tällaisissa asioissa. Samoin koulutuslaitokset, ammattikouluilla ja lukioilla on kyllä asuntoloita monissa kaupungeissa Suomessa. Tällainen asumismuoto tulee varmastikin kysymykseen, mikäli vanhemmat eivät ole halukkaita vuokra-asuntoa sinulle kustantamaan, eikä valtion sinulle myöntämät tukiaiset vuokraan riitä.

Jos joudut vaihtamaan paikkakuntaa opistelun takia ja olet ton ikäinen tietääksini pitäisi olla oppilaitoksen puolesta asuntola ? Käsittääkseni tukien kanssa voi olla ongelmia jos vaikkapa vaihtaa vaikka naapurikunnan kouluun vain "vaihtelun" vuoksi.

Menee sivuraiteelle mutta tukien kanssa kikkailu saattaa olla raskasta. Mä en tajua yleensäkään sitä että lasketaan aina niiden varaan.

Opiskelin itse koko ajan sillä tapaa että tein sivuduunia ja kesäisin sitten lujasti hommia. Senttiäkään ei tarvinut ottaa esim opintolainaa jne. Helpommalla olisi ehkä päässyt siten mutta eipä tarvinut maksella sitten mitään ylimääräistä. Ja muutenkin opiskeluaikana oli hilloa käytössä koko ajan.

dorkempi sanoi:
Itse asuisin kotona ylioppilaaksi ainakin. Vanhemmillahan on tietääkseni 18-vuotiaaksi asti velvollisuus pitää huolta lapsestaan. Se että pääsee dokaamaan ja voi pitää omia bileitä ei ole syy muuttaa. Muutto omaan asuntoon on todella iso askel elämässä, mutta jos nyt on aivan pakko muuttaa, niin suosittelen ehdottomasti ns. "solukämppää". Eli muutaman muun opiskelijan kanssa asut samassa kämpässä ja vuokrakin jaetaan, täydellinen vaihtoehto :)
20 vuotiaaksi asti ovat vanhemmat elatusvelvollisia, koska opintotuen suuruuskin riippuu vielä sinne asti vanhempien tuloista, vaikka asuisi yksin. No, kohta pääsee pois :kippis1: Tosin tuilla ei kyllä paljon juhlita.

hey-kee sanoi:
20 vuotiaaksi asti ovat vanhemmat elatusvelvollisia, koska opintotuen suuruuskin riippuu vielä sinne asti vanhempien tuloista, vaikka asuisi yksin. No, kohta pääsee pois :kippis1: Tosin tuilla ei kyllä paljon juhlita.

Tästä oli puhetta tuolla lakipuolella. Elatusvelvollisuus on 18-vuotiaaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom