Pulla sanoi:Itse maksoin omakotitalon huoneistosta n.200e/kk. Asuin siinä kahden belizeläisen ja yhden jenkkiläisen kanssa.
Vakuutuksen kun ottaa Suomesta niin ei tyhmänä tarvitse maksaa koulu vaatimaa $1000 maksua vaan sen saa täältä n. 200e:lla. Kirjat saa käytettynä puoleen hintaan, tällöin hinta on n.50e/kirja, riippuu mitä lukee. Lentoliput maksoivat n.400e suuntaansa, miten ihmeessä se on kallista jos matkustetaan maapallon toiselle puolelle?
Itselle tarjottiin myös harjoittelupaikkaa. Juttelin pauoli tuntia erään paikallisen proffan kanssa, täytin kokonaista kaksi kaavaketta ja postitin ne. Tämän suunnattoman työmäärän jälkeen viisumin tyyppi vaihtui ja vietin seuraavat 2kk työharjoittelussa Arizonassa.
Siis kyse on siitä, että miten paljon vaivaa jaksaa itse nähdä ja miten paljon jaksaa etsiä ja kysellä. Apsun tarinan kaltaisia tapauksia olen kuullut mielin määrin mutta ne johtuivat vain ja ainoastaan henkilön omasta saamattomuudesta ja laiskuudesta. Jenkkilä EI TODELLAKAAN OLE kallis maa jos edes hiukan viitsii etsiä. Jostain kumman syystä itse en kokenut 11kk reissun aikana yhtään vastaavaa ongelmaa mitä Apsu kuvailee... :thumbs:
Nyt Pulla vedä v...u päähäs. Mä en oo yritteliäs, WTF???? Mä juttelin tosta harjoittelupaikasta proffan kanssa, paikallisen kv-toimiston kanssa, usan konsulaatin kanssa ja työnantajan kanssa. Homman nimi oli, se että mun ois pitänyt työsuhteen laadun takia muuttaa koulun "viisumi-ohjelmasta" työnantajan vastaavan, eli siis mun sponsori joka niissä viisumilapuissa olisi vaihtunut. Jotta tämä olsi ollut mahdollista minun olisi pitänyt käydä toisessa maassa tämän muuttamassa. Hauska juttu taas mun viisumissa, oli se että maasta poistuessani minuun koskee ns. 2-vuoden sääntö jonka aikana en saa ottaa vastaan työtä/harjoittelupaikkaa Yhdysvalloista maastapoistumisen jälkeen. Homma olisi ollut mahdollista ottaa vastaan koulun olisi pitänyt anoa erikoislupa minulle Immigration officesta, joka olisi antanut minulle mahdollisuuden ottaa vastaan tarjottu palkallinen 6kk harjoittelu ko. yrityksessä. Ja tähän koulu ei suostunut. Helppoahan se on leimata saamattomaksi nahjukseksi kun ei tiedä taustoja. Oishan mullakin ollut mahdollisuudet etsiä kahden kk:n harjoittelu ja siirtyä sinne helposti, mutta kun tarjottu paikka oli 6kk ja säännöt on sääntöjä, niin...
Mitä tulee asumiseen, tervemenoa etsimään asuntoa tuohon hintaan Fullertonista, Orange Countystä, kun kriteereinä olivat koulun läheisyys ja iso EI jengialueille. Los Angelesissä on erihintaisia alueita, lyön vaikka vetoa että Comptonista löytyy kämppä vuokralle hintaan 400 ekee/kk. Kirjoja ei juuri tuosta koulusta saa alle 80 euron käytettyinäkään, joita muuten ostin aina mahdollisuuksien mukaan (Opiskelin siellä siis ihan tosissani urheilumarkkinointia,etc. ja kirjoja kursseille oli yleensä 2-3.) Koko vuoden kirjalaskut olivat hiukan yli 1000 euroa. Sairasvakuutuskin oli vain 500 euroa,mutta iso summa se minusta on joka tapauksessa. Ja California State University Fullerton EI hyväksynyt tuohon aikaan muuta kuin omaa tarjoamaansa vakuutusta, vaikka kuinka yritti. Rahastuskeino, vieläpä hieno sellainen. Matkustaminen, no lennothan siellä ei ole mitenkään kalliita mutta yritäppä etsiä kohtuuhintaista yöpymistä. Halvimmatkin Motel 6-ketjun murjut ovat sellaista 40 dollaria yö siis lähellä joitain nähtävyyksiä. Ja yksin kun matkusti, niin tuo kirpaisee ainakin minua ihan kohtuullisesti.
Mutta onhan se niin, että kokemukseni Aasiasta ovat voineet hiukan haalistaa kuvaani tuosta Lännen Ihmemaasta. Joten :piis: :kippis1: