Kaksi kertaa ollut vaihdossa yliopistouran aikana. Ekaksi toisen vuoden jälkeen vuodeksi Kaliforniaan, Losin lähelle ja sit viime syksynä olin Kiinassa. Kiina vie voiton kahdesta kohteesta 6-0. Mutta oli siellä Kaliforniassakin kivaa. Paljon nähtävää ja koettavaa,esimerkiksi oman auton hommaaminen ja erilaisten roadtrippien suorittaminen ympäri maata. Lisäksi Vegas on aina lähellä, jossa voi oikeasti viettää viikon kokematta vielä puoliakaan. Hienoja keikkoja tarjotaan ympäri osavaltiota ja tottakai mahdollisuudet harrastaa urheilua eri muodoissa ovat hienot. Vieläkin muistuu mieleen, se yksi kaunis aamu Tyynenmeren rannalla luistellessa, pitkin boardwalkkia auringon noustessa. Jenkeissä varmaan kehityin ihmisenä enemmän sosiaaliseen suuntaan (minkä huomasi paremmasta menestyksestä naisrintamalla palattuani kotiin), tosin nykyisin olen taas tavallinen suomalainen synkistelijä. Joten ehkäpä olisi aiheellista taas suunnitella ameriikan matkaa :D .Lisäksi luulen,että vuosi tuossa "yrittämisen" kultamaassa sai minut enemmän aikaansaavaksi persoonaksi.
Isoimpana miinuksena tosin oli hintataso, joka esimerkiksi asumisessa on aivan pöyristyttävä. Lisäksi koulujen vaatimat vakuutukset, kirjat ja matkustaminen eivät ole halvimmasta päästä. Muuten hintataso on about Suomen tasoa, ehkä himppusen alempi. Eli jos jenkkeihin halajaa, niin varaudu isolla tukulla rahaa jos aiot elää etkä kyhjöttää kämpillä. Toisekseen vaadittava byrokratia, oli ainakin minun tapauksessani kummassakin päässä aivan uskomaton. Olisin esimerkiksi saanut todella hienon harjoittelupaikan, mutta koulu esti siirtymiseni toiseen viisumiluokkaan. Silloin vitutti...
Aasia, minun tapauksessa Kiina tarjoaa taasen loistavat mahdollisuudet kokea kaikenlaista uutta suomalaisella opintotuella. Ensimmäinen paikka missä pystyi tekemään melkein kaikkea mitä halusi valtion tarjoamalla pääomalla. Kunhan vaan oppii ekaksi pelisäännöt tingimisestä ja ulkomaalaisille tarjottavista korkeammista hinnoista. Lisänä soppaan voi lisätä uskomattomat maisemat vuorilla, sekä lukemattomat rauhalliset temppelit. Lisämausteena sopassa olivat tietysti kohtuullisen nätit kiinalaistytöt kunhan oppi vaan sietämään niiden oikkuja. Miinuksena Kiinassa voisivat olla tietyt kirjoittamattomat säännöt, esimerkiksi jonottamisen kaaosmaisesta järjestyksestä (lue. röyhkein menee ensin). Lisäksi hienon luonnon pilaaminen ärsytti ainakin minua Kiinassa, mahdollisimman suuren taloudellisen kasvun tavoitteleminen iskee varmasti takaisin jossain vaiheessa. Byrokratia tässä maassa tosin saa aivan uuden käsitteen. Niitä s....n lappuja sai olla täyttelemässä koko ajan ja koulu kyttäsi tekemisiäsi.
Mitä tulee keskusteluun jenkeistä ihmisinä, niin henkilökohtainen mielipiteeni on seuraava; Kun ollaan Yhdysvalloissa jenkit on oikeasti kiva kansa, hauskaa riittää ja muutenkin meno on kivaa. MUTTA jostain syystä kun jenkit pääsee ulkomaille, niin jonkinlainen transformaatio tapahtuu niiden luonteessa (tästä on kokemusta useammasta paikasta). Jenkeistä tulee ylimielisiä,ärsyttäviä pikkusieluja, jotka kuvittelet että maailmalla he ovat kuninkaita. Kun sitten kerrot Shanghailaisessa yökerhossa ystävällisesti, ettei sinua kiinnosta kuulla kuinka jenkin isi omistaa "microsoftin ja coca-colan",kuinka hänellä on helvetin hieno koulutustausta ja varma työpaikka valkoisessa talossa; ja että sinua kiinnostaisi keskustella paljon enemmän edessä vatkaavista helvetin timmeistä aasialaiskissoista. Niin reaktiona on yleensä helvetinmoinen pahastuminen ja sättiminen siitä, ettei ystävät käyttäydy noin.