Opiskelijavaihtoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Ok, eli aloitetaan. Tarkoitus olisi lähteä tammikuussa USA:han opiskelijavaihtoon. Kohdeoppilaitokset on keskilännen suunnalla, joko Missourissa, Arkansasissa tai Kansasissa. Tieto/Ohjelmistotekniikkaa ollaan menossa opiskelemaan. Olen hakenut kohtuu isoihin kouluihin ja kaupunkeihin, jottei joudu mihinkään hillbilly-kylään. Jollakin on varmasti kokemusta vaihdossa olosta, varsinkin jenkeissä, joten kertokaahan kokemuksianne ja antakaa vinkkejä reissulle. Treenatakin pitää siellä, ja lisäravinteet taitaa olla halpoja rapakon takana jos vain ostaa oikeista paikoista? Yliopistoilla on varmaan hyvät ilmaiset salit? Erityisesti kiinnostaa myös viisumia varten tarvittava haastattelu, joten jos on asiasta kokemusta niin kertokaahan että mitä siellä kysellään jne.

Tähän ketjuun voi luonnollisesti myös muut vaihtoa suunnittelevat myös heittää kyssäreitä, oli suuntana sitten jenkit, aasia tai eurooppa. Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
syksyllä menos espanjaan valencian lähelle, oikeestaan kaipais vinkkejä et mitä oikeen siel söis?

kiinnostaisi itsellänikin lähteä, ei vaan ole ollut uskallusta.

Toivottavasti Hulkki tulee ja kertoo kokemuksiaan :)

Mä voisin sendiä matkakertomuksen omasta reissustani ja kertoa lisää. Olin Yhdysvalloissa vuosi sitten ja lähdössä parin viikon sisään uudestaan. Ne jotka haluavat lisäinfoo niin laittakaa privalla joku mailiosote niin laitan pdf-filun tulemaan...

Wainio sanoi:
syksyllä menos espanjaan valencian lähelle, oikeestaan kaipais vinkkejä et mitä oikeen siel söis?

Hyvä valinta!!! Olin Valenciassa teknillisessä korkeakoulussa 2002-2003 vaihdossa ja oli hubaa. Tarkoitatko nyt että mitä söis siellä "himassa" vai ravintoloissa? Mä ainakin löysin sieltä aika saman makuista kanaa, munia, kinkkua, etc. ku täälläkin :) , ja protskujauhookin. Tumma leipä löyty tosin jostain ihme terveys- ja poikkeusruokavaliohyllystä :lol2: tai no, onhan tää vähän sitäkin. Ongelmana oli rasvattoman rahkan ja raejuuston saanti tai oikeestaan saamattomuus. Sinne vaan marssit Mercadona-nimiseen markettiin (joka korttelissa).

Olin jenkeissä vaihdossa joskus lukioaikaan Milwaukeen lähellä, mutta yliopistoista ei oo kyl tietoo. Aika paska maa noin muuten.

Niin ja vastailen kans mielelläni jos on kyssäreitä

Niille, jotka epäröivät lähtemistä: lähde!

Kohta 7kk Hollannissa taustalla, siistiä on ollut ja tällaiseen kokemukseen ei ole mahdollisuutta enää opiskelujen jälkeen.

Edit: tossa on ainakin hirvee läjä opiskelijoiden matkakertomuksia eri maista (omalta osaltani oli paljonkin apua): http://www.uta.fi/opiskelu/kv-asiat/tarinat/

Pulla sanoi:
Nyt menee muuten sitten väittelyksi! :D Perusteluja?

Ei tarvi väitellä, kaikilla saa olla mielipiteensä. Mun perustuu siihen kokemukseen, mikä mulla siellä oli ja amerikkalaisiin mitä oon tavannu muuallapäin maailmaa. Mää en vaan perusta. Onneks ei tarvi mennä sinne enää :) Mä viihdyin espanjassa NIIN paljon paremmin.

Arvid sanoi:
Niille, jotka epäröivät lähtemistä: lähde!

Täysin samaa mieltä! siitä saa niin paljon. Mitään ei tarvi osata lähtiessä, siellä on aikaa opetella sitten koko vuosi. Eikä siinä todellakaan jää "jälkeen" mistään luokkakavereista (monet on mulle perustellut miksei lähde, ettäkun jää vuoden jälkeen tai menee vuosi hukkaan...!!!!??? MITÄ? :david: ), päin vastoin, saa huiman etumatkan :5:

Viisumihaastatteluun kannattaa varata aika HETI, kun sulla on tarvittavat paperit kasassa. Nimittäin suurlähetystön "neuvontapuhelin" on vähän mitä on. Meille sanottiin, että haastatteluajan saa helposti viikon päähän varauksesta mutta yllätys yllätys, saatiinkin odotella kuukausi ensimmäistä vapaata aikaa. Haastattelussa käytiin siis tänään. Aika jonka varaat on vain 5min pituinen ja tämä tarkoittaa aikaa, jolloin sun tulee olla suurlähetystön portilla. Vartija kutsuu sisälle, käyt turvallisuustarkastuksessa ja vartija saattaa sitten konsulaattiin. Siellä jonotetaan sitten 1-3h tungoksesta riippuen. Meillä tais Pullan kans mennä pari tuntia tänään. Itse haastattelu kestää vain pari minuuttia, mikäli mitään ongelmia lähdön suhteen ei ole (suomalaisilla ilmeisesti harvemmin). Kiltti amerikkalainen setä kyseli jotain matkasuunnitelmista, reissun rahoituksesta jne. Tarkistathan sitten vähintään viisi kertaa, että kaikki tarvittavat laput on mukana :) Ohjeethan on suurlähetystön sivuilla.

En ole yliopistovaihdossa ollut, joten siitä en osaa sanoa. Lukioaikana olin ollut Texasissa vaihto-oppilaana. 13.7. on kuitenkin lähtö Arizonaan ja opiskeluksi sekin aika lasketaan kun kirjoitan diplomityöni siellä. Takaisin tullaan joulun tienoilla. Yliopistoelämästä yms. en osaa kyllä sanoa mitään mut varmaan Pullalta saa tarkempia tietoja :)

On muuten melkoinen homma etsiä asuntoa tuiki tuntemattomasta kaupungista! Saa nähdä päädytäänkö johonkin ghettoon wannabe-50centien sekaan :eek: No ei kai, on tässä sen verran otettu asioista selvää. Toivottavasti löydetään myös mukava sali jossa on supertehokas ILMASTOINTI... vähän jännittää se heinäkuun 40C keskilämpötila!

Ardilla sanoi:
Sinne vaan marssit Mercadona-nimiseen markettiin (joka korttelissa).

Kannattaa myös tsekata Super-Solit, oli aika halpoja kauppoja. Super-Corit taas oli sikamaisen kalliita. Ja jos lähistöltä löytyy se rankalainen Carrefour (en oo varma kirjotettiinko noin), niin kannattaa käväistä, halpaa safkaa sielläkin. Espanjassa ainakin on ihan tolkuttomat hintaerot jopa vierekkäin olevissa kaupoissa.

Itse olen viettänyt kohta 9 kuukautta saksassa ja parin kuukauden päästä takaisin. Suosittelen lämpimästi vaihtovuotta, okei opiskelut ei välttämättä etene ihan älyttömästi (tai sitten eteneekin). Mutta kokemus on jotain jota ei todellakaan voi toistaa tulevaisuudessa. Eli suosittelen erittäin vahvasti.

Mun koululta matkakertomuksia
tosin ei näytä olevan kuin pari jenkeistä.

Pari asiaa joihin kannattaa varautua. Byrokratiaa iskee maassa kuin maassa, rahaa kiitettävästi varsinkin jos reissaa, kulttuurishokki iskee varmasti kun asiat tehdään maan tavalla ja rentoa sosiaalista mieltä kannattaa varata roppakaupalla mukaan

Ardilla sanoi:
Hyvä valinta!!! Olin Valenciassa teknillisessä korkeakoulussa 2002-2003 vaihdossa ja oli hubaa. Tarkoitatko nyt että mitä söis siellä "himassa" vai ravintoloissa? Mä ainakin löysin sieltä aika saman makuista kanaa, munia, kinkkua, etc. ku täälläkin :) , ja protskujauhookin. Tumma leipä löyty tosin jostain ihme terveys- ja poikkeusruokavaliohyllystä :lol2: tai no, onhan tää vähän sitäkin. Ongelmana oli rasvattoman rahkan ja raejuuston saanti tai oikeestaan saamattomuus. Sinne vaan marssit Mercadona-nimiseen markettiin (joka korttelissa).

Joo sinne samaan korkeakouluuun luultavasti myös menos :hyper: Jostain muistaakseni luinkin et raejoustoo ei sieltä löydy tai sit se on sitä todella pahaa cottage cheesee. ja rahkakin tuottaa onkelmia :itku:
Hyvä sentään jos kana ja kinkku yms perusruoka maistuu samalle, kun sitä kaverin kans järkeiltiin et miltä ne oikeen maistuu siel. Mitä protskuu vetelit siel et sattuis muistaan ??

:offtopic: Ette kukaan sattunu moottoripyörää vuokraan sieltä? jos näin oli mitä hintaluokkaa yms

Wainio sanoi:
Joo sinne samaan korkeakouluuun luultavasti myös menos :hyper: Hyvä sentään jos kana ja kinkku yms perusruoka maistuu samalle, kun sitä kaverin kans järkeiltiin et miltä ne oikeen maistuu siel. Mitä protskuu vetelit siel et sattuis muistaan ??

Mä söin ainaki semmost ku Santiver, mä ku tykkään maustetuist ni sitä oli vaniljaa ja suklaata. Selasin täs just espanjalaista Sport life lehtee ja mainostaa ainakin sellasii merkkei protskuja ja lisäravinteita kun esim.Nutrytec sport, Isostar, Quamtrax, Victory, Prolab, Ultimate Stack, yms.

Monia merkkejä löytää ihan vaikka El corte inglés -nimisestä tavaratalosta, jos ei heti osu silmään joku alan kauppa.

Wainio sanoi:
:offtopic: Ette kukaan sattunu moottoripyörää vuokraan sieltä? jos näin oli mitä hintaluokkaa yms

Oletko koskaan käynyt Espanjassa? Jos olet ja haluat silti vuokrata pyörän, olet totaalisen hullu. ;) Ja jos et ole, niin tuksin enää haluat vuokrata sitä pyörää kun näet sen liikenteen. Itse en ainakaan 2-pyöräisen selkään siellä hyppäisi, autoilijat ei niitä kunnioita yhtään, kun ne puikkelehtii ja menee ihan miten sattuu siellä liikenteen seassa.

Timba79 sanoi:
Oletko koskaan käynyt Espanjassa? Jos olet ja haluat silti vuokrata pyörän, olet totaalisen hullu. ;) Ja jos et ole, niin tuksin enää haluat vuokrata sitä pyörää kun näet sen liikenteen. Itse en ainakaan 2-pyöräisen selkään siellä hyppäisi, autoilijat ei niitä kunnioita yhtään, kun ne puikkelehtii ja menee ihan miten sattuu siellä liikenteen seassa.
Juu oon käyny... kanarialla :D sielkin se ajaminen näytti olevan sellasta "soveltuvin osin" ajamista. Mut pakko on päästä kiertään Espanjaa pyörällä, siitä ei tingitä :rock: odottanu kohta vuoden sitä hetkee et pääsee hyppään tupla X:n selkään kaasutteleen kohti gibraltaria

Wainio sanoi:
Joo sinne samaan korkeakouluuun luultavasti myös menos :hyper: Jostain muistaakseni luinkin et raejoustoo ei sieltä löydy tai sit se on sitä todella pahaa cottage cheesee. ja rahkakin tuottaa onkelmia :itku:
Hyvä sentään jos kana ja kinkku yms perusruoka maistuu samalle, kun sitä kaverin kans järkeiltiin et miltä ne oikeen maistuu siel. Mitä protskuu vetelit siel et sattuis muistaan ??

Jos vaan Lidlin kama kelpaa niin niita loytyy melkein joka nurkalta Valenciastakin. Onhan se raejuusto vahan rasvasempaa(4,5%), mutta eikohan se mene paremman puutteessa. Rahkaakin sielta loytyy ja on viela mielestani hyvaa, nam. Tosin ei ne ravintoarvot siinakaan ole aivan samat kuin suomalaisissa. Lisaravinteet tilaan tuolta-> http://www.nutriclick.com/
Ainakin viimeksi onnstui viela tilaus postiennakolla, eli maksu kotiovella. Sain viela t-paidan kaupantekijaisiksi :D
Onnea matkaan, tulee varmasti olemaan hieno kokemus!

Kaksi kertaa ollut vaihdossa yliopistouran aikana. Ekaksi toisen vuoden jälkeen vuodeksi Kaliforniaan, Losin lähelle ja sit viime syksynä olin Kiinassa. Kiina vie voiton kahdesta kohteesta 6-0. Mutta oli siellä Kaliforniassakin kivaa. Paljon nähtävää ja koettavaa,esimerkiksi oman auton hommaaminen ja erilaisten roadtrippien suorittaminen ympäri maata. Lisäksi Vegas on aina lähellä, jossa voi oikeasti viettää viikon kokematta vielä puoliakaan. Hienoja keikkoja tarjotaan ympäri osavaltiota ja tottakai mahdollisuudet harrastaa urheilua eri muodoissa ovat hienot. Vieläkin muistuu mieleen, se yksi kaunis aamu Tyynenmeren rannalla luistellessa, pitkin boardwalkkia auringon noustessa. Jenkeissä varmaan kehityin ihmisenä enemmän sosiaaliseen suuntaan (minkä huomasi paremmasta menestyksestä naisrintamalla palattuani kotiin), tosin nykyisin olen taas tavallinen suomalainen synkistelijä. Joten ehkäpä olisi aiheellista taas suunnitella ameriikan matkaa :D .Lisäksi luulen,että vuosi tuossa "yrittämisen" kultamaassa sai minut enemmän aikaansaavaksi persoonaksi.

Isoimpana miinuksena tosin oli hintataso, joka esimerkiksi asumisessa on aivan pöyristyttävä. Lisäksi koulujen vaatimat vakuutukset, kirjat ja matkustaminen eivät ole halvimmasta päästä. Muuten hintataso on about Suomen tasoa, ehkä himppusen alempi. Eli jos jenkkeihin halajaa, niin varaudu isolla tukulla rahaa jos aiot elää etkä kyhjöttää kämpillä. Toisekseen vaadittava byrokratia, oli ainakin minun tapauksessani kummassakin päässä aivan uskomaton. Olisin esimerkiksi saanut todella hienon harjoittelupaikan, mutta koulu esti siirtymiseni toiseen viisumiluokkaan. Silloin vitutti...

Aasia, minun tapauksessa Kiina tarjoaa taasen loistavat mahdollisuudet kokea kaikenlaista uutta suomalaisella opintotuella. Ensimmäinen paikka missä pystyi tekemään melkein kaikkea mitä halusi valtion tarjoamalla pääomalla. Kunhan vaan oppii ekaksi pelisäännöt tingimisestä ja ulkomaalaisille tarjottavista korkeammista hinnoista. Lisänä soppaan voi lisätä uskomattomat maisemat vuorilla, sekä lukemattomat rauhalliset temppelit. Lisämausteena sopassa olivat tietysti kohtuullisen nätit kiinalaistytöt kunhan oppi vaan sietämään niiden oikkuja. Miinuksena Kiinassa voisivat olla tietyt kirjoittamattomat säännöt, esimerkiksi jonottamisen kaaosmaisesta järjestyksestä (lue. röyhkein menee ensin). Lisäksi hienon luonnon pilaaminen ärsytti ainakin minua Kiinassa, mahdollisimman suuren taloudellisen kasvun tavoitteleminen iskee varmasti takaisin jossain vaiheessa. Byrokratia tässä maassa tosin saa aivan uuden käsitteen. Niitä s....n lappuja sai olla täyttelemässä koko ajan ja koulu kyttäsi tekemisiäsi.

Mitä tulee keskusteluun jenkeistä ihmisinä, niin henkilökohtainen mielipiteeni on seuraava; Kun ollaan Yhdysvalloissa jenkit on oikeasti kiva kansa, hauskaa riittää ja muutenkin meno on kivaa. MUTTA jostain syystä kun jenkit pääsee ulkomaille, niin jonkinlainen transformaatio tapahtuu niiden luonteessa (tästä on kokemusta useammasta paikasta). Jenkeistä tulee ylimielisiä,ärsyttäviä pikkusieluja, jotka kuvittelet että maailmalla he ovat kuninkaita. Kun sitten kerrot Shanghailaisessa yökerhossa ystävällisesti, ettei sinua kiinnosta kuulla kuinka jenkin isi omistaa "microsoftin ja coca-colan",kuinka hänellä on helvetin hieno koulutustausta ja varma työpaikka valkoisessa talossa; ja että sinua kiinnostaisi keskustella paljon enemmän edessä vatkaavista helvetin timmeistä aasialaiskissoista. Niin reaktiona on yleensä helvetinmoinen pahastuminen ja sättiminen siitä, ettei ystävät käyttäydy noin.

Wainio sanoi:
Juu oon käyny... kanarialla :D sielkin se ajaminen näytti olevan sellasta "soveltuvin osin" ajamista. Mut pakko on päästä kiertään Espanjaa pyörällä, siitä ei tingitä :rock: odottanu kohta vuoden sitä hetkee et pääsee hyppään tupla X:n selkään kaasutteleen kohti gibraltaria

No eipä tuo sitten paha ole, ajat varmasti aika paljon isompia teitä. Ja onhan toki iso ero ajaa isolla pyörällä, kuin niillä hiton scoottereilla.

Gibraltar on ihan näkemisen arvoinen paikka, kerran käytynä, toista kertaa siellä ei sitten enää mitään olekkaan. Sikamaisen kallis ja täyteen ahdettu paikka.

Käy tsekkaamassa Cadiz jos mahdollista, itse en ole käynyt, mutta mitä olen lukenut ja kuvia nähnyt, niin vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Sehän on rannikolla ja Gibraltarilta eteenpäin jos Malagansuunnasta katotaan.

Apsu sanoi:
Isoimpana miinuksena tosin oli hintataso, joka esimerkiksi asumisessa on aivan pöyristyttävä.
Itse maksoin omakotitalon huoneistosta n.200e/kk. Asuin siinä kahden belizeläisen ja yhden jenkkiläisen kanssa.
Lisäksi koulujen vaatimat vakuutukset, kirjat ja matkustaminen eivät ole halvimmasta päästä. Muuten hintataso on about Suomen tasoa, ehkä himppusen alempi.
Vakuutuksen kun ottaa Suomesta niin ei tyhmänä tarvitse maksaa koulu vaatimaa $1000 maksua vaan sen saa täältä n. 200e:lla. Kirjat saa käytettynä puoleen hintaan, tällöin hinta on n.50e/kirja, riippuu mitä lukee. Lentoliput maksoivat n.400e suuntaansa, miten ihmeessä se on kallista jos matkustetaan maapallon toiselle puolelle?
Toisekseen vaadittava byrokratia, oli ainakin minun tapauksessani kummassakin päässä aivan uskomaton. Olisin esimerkiksi saanut todella hienon harjoittelupaikan, mutta koulu esti siirtymiseni toiseen viisumiluokkaan. Silloin vitutti...
Itselle tarjottiin myös harjoittelupaikkaa. Juttelin pauoli tuntia erään paikallisen proffan kanssa, täytin kokonaista kaksi kaavaketta ja postitin ne. Tämän suunnattoman työmäärän jälkeen viisumin tyyppi vaihtui ja vietin seuraavat 2kk työharjoittelussa Arizonassa.

Siis kyse on siitä, että miten paljon vaivaa jaksaa itse nähdä ja miten paljon jaksaa etsiä ja kysellä. Apsun tarinan kaltaisia tapauksia olen kuullut mielin määrin mutta ne johtuivat vain ja ainoastaan henkilön omasta saamattomuudesta ja laiskuudesta. Jenkkilä EI TODELLAKAAN OLE kallis maa jos edes hiukan viitsii etsiä. Jostain kumman syystä itse en kokenut 11kk reissun aikana yhtään vastaavaa ongelmaa mitä Apsu kuvailee... :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom