Tää on tietty tulevan luokanopettajan lempiaihe
Olen itse siis tehnyt 4 lukuvuonna sijaisuuksia eri ala-asteilla (kerran yläasteella). Melkein kaiken olen oppinut kantapään kautta.
Mun ohjeet ovat sitten seuraavanlaisia...
Suunnittelu on erittäin hyödyllistä, jos vaan sitä yhtään pääsee tekemään. Varsinkin yllättävissä sijaisuuksia ei ehdi suunnitella oikeastaan yhtään. Onneksi opeoppaat on aika kattavia ja sijaisuuksista selviää hengissä niiden avulla.
Oppilaat voi olla aika reippaastikin eri tasoisia, joten jos vaan pystyt keksimään jotain lisätehtäviä, nopeat oppilaat yleensä innostuu niistä kovastikin. Varsinkin, jos se on jotain erilaista normaalikoulutehtäviin verrattuna.
Yksi ehdottoman tärkeitä ohjeita on se, että ei kannata huutaa. Sitä kannattaa käyttää tehokeinona ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa on jonkinlainen rähinä päällä (esim. tappelu). Jos ei yleensä huuda niin se yksi kova karjaisu pysäyttää kyllä kaikki lapset
Olen itse sijaisena oppinut keinon, joka toimii pienten lasten kaa (1-3lk). Olen sanonut tunnin alussa, että kun nostan käden ylös, jokainen nostaa oman käden ylös samalla tavalla ja pistää suun kiinni. Se on toiminut tosi hyvin, muutamassa minuutissa on luokka hiljaa. Isompien lasten kanssa luokka on yleensä hiljentynyt, kun vaan on itse hiljaa ja katsoo tiiviisti luokkaa.
Lapsille kannattaa olla mukava, mutta myös olla se luokan aikuinen. Jos ei jotain tiedä, kannattaa myöntää ihan avoimesti. Lapset kiinnittää myös tosi paljon huomiota pikku nippelinappelijuttuihin. Mullekin on monesti opetettu miten kirjoitetaan eri kirjaimet tai numerot
Takataskussa kannattaa pitää kaikenlaista aktiviteettia, erilaisia leikkejä, pelejä, tehtäviä. Ihan mitä vaan, jolla saa lapset työllistettyä tarvittavaksi ajaksi.
Kysyminen ei koskaan ole turhaa. Neuvoa voi kysyä niin lapsilta luokan rutiineissa kuin muilta opettajilta koulun tavoissa tai jos on hankalaa.
Ole oma itsesi. Lapset huomaa kyllä, jos teeskentelee.
Nämä ohjeet siis pienikokoiselta naisihmiseltä, joka on pärjännyt erittäin hyvin sijaisopettajana. Jopa yläasteen ruotsin open sijaisena