Opettajat lakkoon tjsp?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Taustana asialle sen verran että itse en ole opettaja, ainoastaan varhaisnuorisokerhon ohjaaja, eikä minulla ole isänpäivänä tullut vielä yhtään kiitoskorttia.. :rolleyes:

Asia. Mitä mieltä te opettajat olette näistä kasvaneista oppilasmääristä per luokka? Kuulin juuri eilen, että esim. keskittymishäiriöisiä saattaa yhdellä luokalla olla jopa kuusi, ja siihen normioppilaat päälle. Ja vain yksi opettaja!!!

Mä mietin vain sitä, että mitkä on opettajien keinot saada äänensä kuuluviin ryhmien pienentämiseksi ja pienten erityisryhmien aikaasaamiseksi? En itse keksinyt muuta, kun lakkoon ryhtymisen. Eli ei palkkaa lisää, vaan lisää kouluavustajia ja opettajia, ja sitä kautta ryhmiä pienemmiksi.

Mun mielestä on ihan järjetöntä, että tollaisia ylivilkkaita tapauksia sijoitetaan noin monta samaan sryhmään, varsinkin kun tietää miten paljon niiden aisoissa pitämiseen ja keskittymisen ylläpitämiseen menee opettajan aikaa.

Mielipiteitä kiitos.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sairaanhoitajat ja opettajat vois mennä samanaikaisesti lakkoon. Jotenkin luulisi, että saattaisi valtiolta tulla kunnille pikkanen rahasumma aika vihasesti.
 
Joskus tehnyt puolisen vuotta opettajan hommia ja onhan se aika veikeetä pitää tuntia sellaiselle vähän vilkkaamalle luokalle. Se on kuitenkin opettajan auktoriteetista kiinni, miten se saa luokan pysymään aisoissa. Ulkomailla on ainakin ihan normaalia, että on suuret luokkakoot ja kyllä sielläkin opettajat tulevat toimeen. Suomessa opettajat hyvä kun saavat edes sanoa oppilaille mitään vastaan tai heti tulee kutsu käräjille.
Huolestuttavampaa minusta on, miten vähän erityisopettajia on kouluissa. Aika moni lapsi tarvitsee mukautettua tai tukiopetusta ja tämän järjestämiseen ei aina ole resursseja. Lopputuloksena on, että heikoista oppilaista tulee vielä heikompia koska he eivät menesty normaaliopetuksessa, heidän motivaationsa kouluttautumista kohtaan laskee entisestään ja he saattavat lopettaa koulunkäynnin peruskouluun. Nykyään kun ollaan kovin huolissaan näistä nuorista työttömistä sekä työmarkkinoiden ja koulun ulkopuolella jääneistä nuorista muttei vaivauduta miettimään syytä.
 
Parhaan kurin pitävät raivohullut opettajat tai sijainen 'Arska', joka oli vitun kova sälli armeijan malliin. Köksässä pisti perseilijät kuriin karjumalla, että "JUMALAUTA TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN KALLEN KIOSKI" niin johan loppu. Semmosia lisää. Opettajia pitäisi palkata armeijasta enemmän.
 
Parhaan kurin pitävät raivohullut opettajat tai sijainen 'Arska', joka oli vitun kova sälli armeijan malliin. Köksässä pisti perseilijät kuriin karjumalla, että "JUMALAUTA TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN KALLEN KIOSKI" niin johan loppu. Semmosia lisää. Opettajia pitäisi palkata armeijasta enemmän.

Oli hyvä mennä opeksi kun tuli suoraan intistä, oli hyvin muistissa vielä armeijakuri:D
 
Mun mielestä on ihan järjetöntä, että tollaisia ylivilkkaita tapauksia sijoitetaan noin monta samaan sryhmään, varsinkin kun tietää miten paljon niiden aisoissa pitämiseen ja keskittymisen ylläpitämiseen menee opettajan aikaa.

Mielipiteitä kiitos.

Lähtökohtaisesti ongelma lähtee vanhempien taholta, kun halutaan omien lapsien olevan samanlaisia, eikä oteta huomioon, että lapset oppivat eri tavalla ja aikuiset oppivat eri tavalla. Lapsien kouluttaminen yksilönä olisi edullisempaa ns. luokkahengelle ja kenties saataisiin omia kykyjä paremmin näkyville kuin sillä, että luokkakoko kasvaa ja ihmiset tasapäistetään väkisin.
Vanhemmat tekevät tästä asiasta ongelman itselleen ja lapselleen, kun halutaan, että lapsi on matemaattinen nero, mikä voittaa Nobel-palkinnon. Enkä lähtisi arvioimaan lapsen älykkyyttä sen perusteella, onko ylivilkas tai rauhallinen kuin lammas. Kokonaisukuvan havannointi saattaa olla ylivilkkaalla parempi ja toisaalta esim. kuvista oppiminen, kokonaisuuksien hahmottaminen tehokkaampaa.

Mikään asia ei ole ongelma, ennen kuin siitä tehdään ongelma.
 
Mikään asia ei ole ongelma, ennen kuin siitä tehdään ongelma.

Tä? Siis se että kakara on yliaktiivinen ja ei pysty keskittymään minuuttia pitempään, ei ole ongelma?

Luin sun tekstin kolme kertaa, ja silti toi koko juttu ei avautunu? Miten asia voi olla vanhempien vika?

Minusta vika on eduskunnan joka päättää miten paljon rahaa laitetaan minkäkin verran. Mutta että vanhempien...?
 
Tä? Siis se että kakara on yliaktiivinen ja ei pysty keskittymään minuuttia pitempään, ei ole ongelma?

Jos lapsi on yliaktiivinen, eikä sellaista huomioida vanhempien toimesta niin näkisin tämän olevan vanhempien vastuulla, miten omaa lasta opetetaan tai mahdollisia oppimishäiriöitä huomioidaan.

Opettajien keinot ovat mielestäni rajalliset, ellei myös vanhempien taholta tule tukea asialle vaan asia hyssytellään.
 
Olen työskennellyt kouluavustajana ja nyt sijaisopettajana. Luokkakoot ovat kasvaneet säästösyistä. Samoilla kuluilla ja tuntimäärällä voi opettaa 15 tai 35 oppilasta luokassa.

Koulunkäyntivustajia on vähän (palkkaus) ja tulevaisuudessa vielä vähemmän vaikka tarvetta olisi. Samoin käy kouluavustajille eli niille, jotka työskentelevät työmarkkinatuella. Kukaan ei halua tehdä töitä puoli-ilmaiseksi 4€ tuntipalkalla ja myös se, ettei avustajakokemuksesta saa enää lisäpisteitä OKL:ään hakiessa. Rehtoreilla on nyt mietinnät myssyissä, keitä he nyt houkuttelevat kouluavustajiksi, joiden työ on hyvin arvokasta huonosti menestyvien oppilaiden avustamisessa.

Kouluavustajista moni siirtyy sijaisopettaksi, niinkuin minäkin, eikä ihme, sillä onhan kokemus paljon arvokkaampaa kun saa kokeilla jo epäpätevänä opettajantyötä ja luokan hallintaa ja palkkaus kuusinkertaistuu. Samalla saa esimakua siihen kuinka selviää luokassa ilman avustajaa.
 
- Jokaisesta kakarasta psykologinen arvio vuoden välein niin tiedetään miten sijoitellaan niitä. :rolleyes:
- Luokkakoot ovat kyllä aika pirun isoja. Ala-asteella vielä meni kevyesti 25 hengen joukko mutta yläasteella kun samaan tilaan tungetaan 25 kpl hormonituiskuissa ja omia rajojaan hakevaa teiniä ja hiukan vässykkä opettaja niin oltiin jo kusessa. Mua ainakin vitutti henkilökohtaisesti yläasteella, että musiikintunnit pystyi yksi pelle sabotoimaan täysin. Vaikka koko luokka+opettaja huusi idiootille: "Ole nyt saatana hiljaa!", niin homma vaan jatkui. Opettaja ei uskaltanut soittaa apua kansliasta.
- Opettaja ja aineenopettaja karsinta tiukemmaksi, jotta luokissa olisi auktoriteettia omaava aikuinen paikalla
- En tiedä mitään pedagogisesta koulutuksesta mutta mitä siellä oikeasti opetetaan auktoriteetista? Tuntuu että varsinkin yläasteella oli opettajia, jotka tahtoivat olla oppilaiden kavereita
- Kaikkiin kouluihin joku pimeä putka tai häpeäpaalu pihalle, jossa voitaisiin säilyttää näitä yhteiskunnan toivoja
 
Mä mietin vain sitä, että mitkä on opettajien keinot saada äänensä kuuluviin ryhmien pienentämiseksi ja pienten erityisryhmien aikaasaamiseksi? En itse keksinyt muuta, kun lakkoon ryhtymisen. Eli ei palkkaa lisää, vaan lisää kouluavustajia ja opettajia, ja sitä kautta ryhmiä pienemmiksi.

Itselläni on takana reilut 13 vuotta opettajan uraa ja tuon kokemuksen perusteella voin sanoa että OAJ on sen varran munaton liitto ettei se tule koskaan menemään lakkoon.

Jokaisella sopimuskierroksella uhotaan kovasti että nyt korjataan epäkohdat/saatetaan palkkaus kuntoon/mennään lakkoon jos ei muu auta jne, jne.. Kun lopulta olisi näytön paikka OAJ suostuu aina täsmälleen yhtä huonon sopimuksen tekemiseen kuin aina ennenkin, eikä mikään muutu.

OAJ:n johdolle on kyllä hommattu lomamökit ja golf-osakkeet Vierumäelle liiton rahoilla, mutta siihen se sitten jääkin. Paska liitto.
 
Eikö lukion opettajilla ole varsin pätevät palkat?
Ja tosta lakosta...eikö yhtä opettajan virkaa hae~50 valmistunutta opettajaa
 
- Jokaisesta kakarasta psykologinen arvio vuoden välein niin tiedetään miten sijoitellaan niitä. :rolleyes:
- Luokkakoot ovat kyllä aika pirun isoja. Ala-asteella vielä meni kevyesti 25 hengen joukko mutta yläasteella kun samaan tilaan tungetaan 25 kpl hormonituiskuissa ja omia rajojaan hakevaa teiniä ja hiukan vässykkä opettaja niin oltiin jo kusessa. Mua ainakin vitutti henkilökohtaisesti yläasteella, että musiikintunnit pystyi yksi pelle sabotoimaan täysin. Vaikka koko luokka+opettaja huusi idiootille: "Ole nyt saatana hiljaa!", niin homma vaan jatkui. Opettaja ei uskaltanut soittaa apua kansliasta.
- Opettaja ja aineenopettaja karsinta tiukemmaksi, jotta luokissa olisi auktoriteettia omaava aikuinen paikalla
- En tiedä mitään pedagogisesta koulutuksesta mutta mitä siellä oikeasti opetetaan auktoriteetista? Tuntuu että varsinkin yläasteella oli opettajia, jotka tahtoivat olla oppilaiden kavereita
- Kaikkiin kouluihin joku pimeä putka tai häpeäpaalu pihalle, jossa voitaisiin säilyttää näitä yhteiskunnan toivoja

Opettajien rajat täytyi testata yläasteella, jos ei ollut auktoriteettiä niin sen huomasi ja vittuiltua tuli huomattavasti heikoille opettajille.
 
- Luokkakoot ovat kyllä aika pirun isoja. Ala-asteella vielä meni kevyesti 25 hengen joukko mutta yläasteella kun samaan tilaan tungetaan 25 kpl hormonituiskuissa ja omia rajojaan hakevaa teiniä ja hiukan vässykkä opettaja niin oltiin jo kusessa. Mua ainakin vitutti henkilökohtaisesti yläasteella, että musiikintunnit pystyi yksi pelle sabotoimaan täysin. Vaikka koko luokka+opettaja huusi idiootille: "Ole nyt saatana hiljaa!", niin homma vaan jatkui. Opettaja ei uskaltanut soittaa apua kansliasta.

40 henkilöä on luokkakoko täälläpäin.
 
Ei ei ja ei. En hae nyt tässä tredissä opettajille lisää palkkaa, vaan niille pienille ylivilkkaille nappuloille lisää huomiota. Käsittääkseni opettijien palkka on ihan jees, mutta en puutu nyt siihen. Haluaisin vain keskustelua siihen, että mitä tehdä, kun luokkakoot vain kasvavat ja samaan aikaan noita liikaa Red bullia saaneita pyryharakoita sijoitetaan luokkiin, missä on liikaa oppilaita ja vain yksi opettaja.

Tiedän itse kokemuksesta, ettei sellaisen pyryharakan paikoillaan pitäminen ole helppoa. Siinä ei paljon äänen korottaminen auta. Ja mitä sitten vaikka huutaisikin naama punaisena joka viides minuutti? Entäs viiden vuoden kuluttua? Pitääkö huutaa silloinkin..?

Pointti on se, et mun mielestä pitäisi kouluille saada lisää opettajia ja niitä avustajia. Koska on tunnettu tosi asia, jotta noista pyryharakoista, varsinkin pojista, tulee helposti vanhempina pikku rikollisia. Miten ne sais pidettyä sillä kaidalla tiellä... Mutta onko se lakko ainut vaihtoehto saada lisää henkilökuntaa luokkiin? Jos kerta OAJ on hampaaton, pitää perustaa uusi liitto, ja värvätä sinne neuvottelijaksi vaikka se paperiliiton heppu. Sillä on ainakin perselihaksia istua niissä palavereissa. Se joka ei ole ollut ikinä edes kuuntelemassa, miten isoista asioista neuvotellaan, olkoon hiljaa. Koska se, on oikeesti vaikeeta ja vaatii pirusti pelisilmää. Esim. minusta ei olisi siihen. Mutta maksaisin mielelläni sille jolla olisi.
 
Back
Ylös Bottom