Opettajaksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja What
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
1.11.2005
Viestejä
770
On tässä viime aikoina yhä enenevissä määrin tullut mietittyä, että en näissä stevarin hommissa jaksa loppuelämääni viettää, kun eteneminen kenttäsikaosaltolta paremmin palkattuihin hommiin tuntuu olevan varsin nihkeää ja ala muutenkin tuntuu yhä vaan menevän naurettavampaan suuntaan. Eikä oikeastaan mitään halua ole hakea muihinkaan turva-alan hommiin, joten jossain vaiheessa olisi sitten vaihdettava alaa ihan kokonaan.

Olen tässä huomannut, että tulen nuorison kanssa yllättävän hyvin toimeen ja yksi vaihtoehto siksi "oikeaksi ammatiksi" on jo sieltä lukioajoista saakka ollut opettaja. Käsittääkseni kyseessä on hyvin naisvaltainen ala ja miespuolisista opettajista on pulaa, joten työllistymismahdollisuudetkin pitäisi olla hyvät? Voisin helposti visioida itseni esimerkiksi historian, maantiedon tai englannin (miksei äidinkielenkin) opettajaksi sinne 5-6 luokkalaisille tai sitten yläaste ikäisille.

Ennen sitä pitäisi kuitenkin opiskella pitkään ja hartaasti. Googlettamalla sain opettajaksi opiskelusta varsin seikkaperäisiä vastauksia, joten jospa täällä porukka osaisi selvällä suomen kielellä vastata pariin simppeliin kysymykseen.

- Missä yliopistoissa voi opettajaksi opiskella?
- Mitkä ovat sisään pääsyn mahdollisuudet?
- Kestääkö koulutus tosiaan sen 5 vuotta, vai pystyykö sen vetämään nopeamminkin läpi?
- Jos teillä on omakohtaista kokemusta opettajaksi opiskelusta/opettajan työstä niin kertokaa kokemuksianne, suositteletteko?

Mitään varmuutta siitä aionko loppujen lopuksi edes hakea ei ole, mutta kyllä tässä pitää pikku hiljaa alkaa pyrkiä elämässä eteen päin, joten kaikista vastauksista olisi suurta hyötyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos opiskelet ahkerasti ja pää kestää työtahdin, niin maisterin paperit kolmessa vuodessa on ihan realistinen tavoite. 5 vuotta on vain tavoiteaika kohtuullisella tahdilla, mutta nopeammin tai hitaamminkin saa valmistua.
 
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kaveri opiskelee tällä hetkellä opettajaksi Joensuussa. Sisäänpääsystä ei ole tietoa mutta luulisin että ottamalla yhteyttä yliopistoon ja kysymyllä lisätietoja he antavat hyvät neuvot kuinka valmistautua pääsykokeeseen. Kaverin luokalta ainakin yksi valmistuu kolmen vuoden jälkeen mutta se vaatii melko tiukkaa opiskelutahtia joka on tietysti sitten muusta vapaa-ajasta pois. Tuosta olen vähän erimieltä että opettajan ammatti olisi naisten ala, mutta samaa mieltä siinä että työllistymysmahdollisuudet ovat hyvät. Ainakin työkkärin sivuilla tuntuisi koko ajan olevan opettajan paikkoja vapaana.
 
Ala-asteen luokanopettajalta vaaditaan kasvatustieteen maisterin tutkinto, peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset opinnot.
Aineenopettajaksi jos mielii (siis esim. yläasteelle), pitää suorittaa pedagogisten opintojen lisäksi sen opetettavan aineen opinnot.

Oman kokemuksen (luokanopettaja) mukaan opettajankoulutukseen pääseminen on huomattavasti hankalampaa kuin alan opiskelu. Ahkera tapaus saa kasvatustieteen maisterin paperit varmasti kolmessa vuodessa ulos. Itse en ollut ahkera ja käytin opiskeluun sen viisi vuotta (joista viimeisen tosin olin jo töissä).

Suosittelen kokeilemaan, esim. tekemään sijaisuuksia ja harkitsemaan sitten onko ala itseä varten. Liksan takia ei kannata vaivautua.. ;)
 
- Missä yliopistoissa voi opettajaksi opiskella?
- Mitkä ovat sisään pääsyn mahdollisuudet?
- Kestääkö koulutus tosiaan sen 5 vuotta, vai pystyykö sen vetämään nopeamminkin läpi?
- Jos teillä on omakohtaista kokemusta opettajaksi opiskelusta/opettajan työstä niin kertokaa kokemuksianne, suositteletteko?

*Rovaniemi, Oulu, Jyväskylä, Turku, Vaasa, Hämeenlinna, Savonlinna, Helsinki, Tampere, Joensuu. Toissa noita paikkakuntia.

*Sisään on nykyisin helpompi ja tavallaan taas vaikeampi päästä. Kuka tahansa korkeakoulukelpoinen voi hakea - ennen piti olla tarpeeksi hyvät paperit päästäksesi
pääsykokeisiin. Pääsykokeisiin (1 kirja, teksti vaihtelee helposta erittäin vaikeaan) pitää lukea hyvin. Kerta tai kaksi tuskin riittää.
Kirjallisen vaiheen jälkee on haastattelut jne. Niissä pitää yrittää olla mahdollisimman normaali tjsp. Älä vastaa kuitenkaan "rakastan lapsia ja pidän heidän kanssa työskentelystä".

*Oman kokemusten mukaan 3 vuotta on aina stnan kova tahti. Muutama kaveri menee nyt 4 vuodella, ja heillä tahti on välillä todella rankkaa. 5 vuoden tahti on ihan leppoisa. Oot kuitenki vielä nuori, niin miksei 5 vuotta olis sullekki ihan ok. Ja kyllä sut otetaan duuniin mielummi 28-vuotiaana ku 23-vuotiaana räkäposkena.

*Yllä tulikin muutama neuvo. Palkan takia ei kannata hommiin ryhtyä. Jos kävisit vaikka koulunkäyntiavustajana pyörimässä pari kolme kuukautta, näkisit todellisuuden hyvin. Pidätkö vai et. Lomathan on sitten hyvät. Eikä nyt työmäärä tunneissa mikään valtava ole..
 
On tässä viime aikoina yhä enenevissä määrin tullut mietittyä, että en näissä stevarin hommissa jaksa loppuelämääni viettää, kun eteneminen kenttäsikaosaltolta paremmin palkattuihin hommiin tuntuu olevan varsin nihkeää ja ala muutenkin tuntuu yhä vaan menevän naurettavampaan suuntaan. Eikä oikeastaan mitään halua ole hakea muihinkaan turva-alan hommiin, joten jossain vaiheessa olisi sitten vaihdettava alaa ihan kokonaan.

Olen tässä huomannut, että tulen nuorison kanssa yllättävän hyvin toimeen ja yksi vaihtoehto siksi "oikeaksi ammatiksi" on jo sieltä lukioajoista saakka ollut opettaja. Käsittääkseni kyseessä on hyvin naisvaltainen ala ja miespuolisista opettajista on pulaa, joten työllistymismahdollisuudetkin pitäisi olla hyvät? Voisin helposti visioida itseni esimerkiksi historian, maantiedon tai englannin (miksei äidinkielenkin) opettajaksi sinne 5-6 luokkalaisille tai sitten yläaste ikäisille.

Ennen sitä pitäisi kuitenkin opiskella pitkään ja hartaasti. Googlettamalla sain opettajaksi opiskelusta varsin seikkaperäisiä vastauksia, joten jospa täällä porukka osaisi selvällä suomen kielellä vastata pariin simppeliin kysymykseen.

- Missä yliopistoissa voi opettajaksi opiskella?
- Mitkä ovat sisään pääsyn mahdollisuudet?
- Kestääkö koulutus tosiaan sen 5 vuotta, vai pystyykö sen vetämään nopeamminkin läpi?
- Jos teillä on omakohtaista kokemusta opettajaksi opiskelusta/opettajan työstä niin kertokaa kokemuksianne, suositteletteko?

Mitään varmuutta siitä aionko loppujen lopuksi edes hakea ei ole, mutta kyllä tässä pitää pikku hiljaa alkaa pyrkiä elämässä eteen päin, joten kaikista vastauksista olisi suurta hyötyä.

Mä kysyisin sulta, miksi haluat opettajaksi?

Tuossa tulikin jo aika hyvin vastauksia, mutta vastaan itsekin omalta osaltani.

Opettajaksi päästäkseen voi edetä kahta kautta:

1. Joko haet luokanopettajakoulutukseen, jossa saat pätevyyden opettaa ala-asteella. Ala-asteen opettajalla on velvollisuus (ja jonkinlainen valmius) opettaa kaikkia ala-asteella opiskeltavia aineita. Jos luokanopettaja haluaa opettaa yläasteella tai lukiossa niin hänen tulee opiskella lisäksi tarpeeksi sitä alaa, jonka oppiainetta haluaa opettaa. Yläasteella opettaakseen riittää opetettavan aineen perus- ja aineopintojen opiskelu. Lukiossa opettamiseen pitää opiskella enemmän.

2. Haet opiskelemaan sitä ainetta, mikä on pääaineesi esimerkiksi historia. Sivuaineeksi otat sitten niitä aineita, joita haluat myös opettaa. Jossain vaiheessa tulee mahdollisuus hakeutua pedagogisiin opintoihin, mikä mahdollistaa sen, että voit opettaa yläasteella ja lukiossa. Jos haluat lisäksi kelpoisuuden opettaa ala-asteella niin sun pitää hakeutua opiskelemaan monialaisia opintoja (sisältää opetettavien aineiden opintokokonaisuudet).

Itse valmistuin 5 vuodessa. Siinä välissä tein osa-aikaisesti töitä neljä ensimmäistä opiskeluvuotta, sain kaksi lasta ja olin viimeisen vuoden täysiaikaisesti töissä. Nopeampi tahti on siis hyvinkin mahdollista, kolme vuotta voi olla aika tiukka, mutta neljä vuotta on hyvin realistinen tavoite valmistua.

Itse tajusin "opettajakutsumukseni" tekemällä sijaisuuksia. Niitä suosittelen kokeilemaan ennen opintoihin hakeutumista, koska työkokemusta katsotaan hyvällä siellä soveltuvuustesteissä (joka sisältää haastatteluita ja ryhmätilanteita). Opettajan työ ei tänäpäivänä ole mitään kovin helppoa ja vaatimukset kasvaa koko ajan (palkka ei kasva samaan tahtiin). Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla sijaistamalla, ettei rupea sitten joku päivä kaduttaa, kun työ ei ollutkaan sitä, mitä ajatteli.

Opiskelin Tampereen yliopiston OKL:ssä Hämeenlinnassa ja opiskelu oli todella leppoisaa ja mukavaa. Luokanopettajan töitä en koulutuksen aikana/jälkeen ole tehnyt, vaan päädyin erityisluokanopettajaksi. Kaikki open työ on mielestäni tosi mielekästä ja tykkään työstäni hirveän paljon.

Opettajalla pitää olla pitkä pinna ja kykyä olla luokassa auktoriteetti. Niillä eväillä pääsee pitkälle. Olisi hyvä, että opettaja tulee toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, sillä jokaisella luokalla tulee vastaan myös niitä vähemmän mukavia oppilaita, mutta opettajan työhön kuuluu olla asiallinen, ystävällinen ja mukava myös niille ei-kivoille tapauksille. Yhä useammin tavallisella luokalla on myös erityisoppilaita, mikä on lisännyt opettajan työtaakkaa siten, että opettaja joutuu tekemään ylimääräistä työtä erityisoppilaan asioiden kanssa. Järjestyshäiriöt luokassa on aika yleinen ilmiö. Myös ulkomaalaistaustaisia tai ulkomaalaisia oppilaita näkyy luokilla, mikä kannattaa ottaa huomioon ammatinvalinnasta päättäessä.

Suomessa on laitonta tehdä työntekijävalintoja sukupuolen perusteella, joten ei kannata laskea sen varaan, että miehenä saisit helposti töitä. Lakia kuitenkin kierretään sillä, että kun paikkaan halutaan mies niin siinä ilmoituksessa lukee, että etsitään henkilöä, joka voi opettaa teknistä käsityötä ja/tai poikien liikuntaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että miehenä saisit helpommin kyseisen paikan kuin nainen. Noissa vaan on suurempi mahdollisuus mieshakijoille, kun kovin monella naisella ei esimerkiksi ole halua tai tarpeeksi kokemusta/koulutusta opettaa teknistä käsityötä.

EDIT: vielä pienehkön maininnan ansaitsee oppilaiden vanhemmat. Koulun ja kodin yhteistyötä on aika paljon. Nykypäivän vanhemmat ovat aika kiinnostuneita lastensa kouluasioista ja jotkut ovat hyvin vaativia opettajia kohtaan. Joidenkin oppilaiden vanhemmat ovat aggressiivia ja hankalia. Moni opettaja onkin sitä mieltä, että työn huonoin puoli on oppilaiden vanhemmat.
 
No niin, nyt on asia selkeytynytkin jo paljon. Melkein veikkaisin, että itselle ylivoimaisesti suurin haaste koko opiskelun aikana tulisi olemaan se huolellinen valmistautuminen pääsykokeeseen, siihen pitäisi tosiaan jaksaa tsempata. Mutta jos vaihtoehtona on tsemppaaminen tai jumiutuminen nykyisiin hommiin vielä moneksi vuodeksi eteen päin, niin ei se nyt niin vaikeaa voi olla. 5 vuotta kalskahtaa hurjan pitkältä ajalta, vasta 30 ikävuoden tietämillä sitten pääsisi siihen vakiduuniin....toisaalta ainakin tässä elämänvaiheessa opiskelijaelämä kuulostaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta.
 
5 vuotta kalskahtaa hurjan pitkältä ajalta, vasta 30 ikävuoden tietämillä sitten pääsisi siihen vakiduuniin....toisaalta ainakin tässä elämänvaiheessa opiskelijaelämä kuulostaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta.

Toisaalta, jos 25-vuotiaana pääset opiskelemaan, neuvoisin skippaamaan opiskelijariennot ja valmistumaan 3½-4 -vuodessa. Et jaksa enää 25-vuotiaana 18-vuotiaiden pissisten kans riehua (toivottavasti).

Ja muuten, kukaan ei oo mainninu vielä avoimen yliopiston kursseja. Jos tiedät haluavasi opettajaksi, käy lukemassa etukäteen kasvatustieteen peruskurssit.
 
Toisaalta, jos 25-vuotiaana pääset opiskelemaan, neuvoisin skippaamaan opiskelijariennot ja valmistumaan 3½-4 -vuodessa. Et jaksa enää 25-vuotiaana 18-vuotiaiden pissisten kans riehua (toivottavasti).

Ja muuten, kukaan ei oo mainninu vielä avoimen yliopiston kursseja. Jos tiedät haluavasi opettajaksi, käy lukemassa etukäteen kasvatustieteen peruskurssit.

Nopeuttaa muuten aika paljonkin opintoja, jos vetää kasvatustieteen perus- ja aineopinnot avoimessa ja jonkun sivuaineen.
 
Joidenkin oppilaiden vanhemmat ovat aggressiivia ja hankalia. Moni opettaja onkin sitä mieltä, että työn huonoin puoli on oppilaiden vanhemmat.

Tässä yksi.
Ongelmalliset (lue:ongelmaiset) vanhemmat ovat ehdottomasti tämän työn paskin osa.
Hankalien lasten kanssa kuitenkin pärjää aina lopulta.
 
Suomessa on laitonta tehdä työntekijävalintoja sukupuolen perusteella, joten ei kannata laskea sen varaan, että miehenä saisit helposti töitä. Lakia kuitenkin kierretään sillä, että kun paikkaan halutaan mies niin siinä ilmoituksessa lukee, että etsitään henkilöä, joka voi opettaa teknistä käsityötä ja/tai poikien liikuntaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että miehenä saisit helpommin kyseisen paikan kuin nainen. Noissa vaan on suurempi mahdollisuus mieshakijoille, kun kovin monella naisella ei esimerkiksi ole halua tai tarpeeksi kokemusta/koulutusta opettaa teknistä käsityötä.
:offtopic:
Suomessa sukupuolella on väliä. Esim. amiksessa sukupuolivähemmistö saattaa saada 3 hakupistettä vaan sukupuolen takia.
Toinen keissi on moottoripyöräpoliisi. Suomessahan ei ole yhtään nais moottoripyöräpoliisia, sisäänpääsytestit tehdään naisille lähes mahdottomiksi, jos joku pääsee läpi niin koetta vaikeutetaan niin ettei pääse.:wtf: työnhausta en sitten tiädä. :offtopic:

Miksi opettajaksi? mä satuin syömään samaan raflaan missä oli opettajien pikkujoulut, 2000-2500e/kk bruttona ne vetää valtiolta, joka duuniin nähden on täysin perseestä. Opettajat joutuu kuulemaan joka ikinen päivä henkistä solvausta, vitunmoista älämölöä.. Teinit (minä mukaanlukien) on siinä mielessä aivan vitusta, että porukka saa rankkua pahoista teoista, ja pahanteot jatkuu ihan vaan siitä nautinnosta et sais lisää rankkua.. Mä voin henkilökohtaisin kokemuksin sanoa 4koulun eri luokanvalvojat/opettajat, yksikään ei ole saanu pidettyä kuria, vaikuttanut siltä että nauttis duunistaan. + Jos puutut esim. röökin polttoon, saat vitunmoiset vittuilut, josset puutu saat monoa :puntti:

Fedit: sori huono teksti.

Edit: onhan tossa etunsa, vitun pitkä kesäloma ja hyvät lomakaudet muutenkin , toki kesäloma taitaa olla ainoita jollon sulla ei oo sitä vitun kokeidentarkastus urakkaa.. Muutenkin opettajan duuni on vähän sellasta et se vaatii sitä etätyöskentelyä ja suunnittelua ainakin ekat pari vuotta..
 
No niin, nyt on asia selkeytynytkin jo paljon. Melkein veikkaisin, että itselle ylivoimaisesti suurin haaste koko opiskelun aikana tulisi olemaan se huolellinen valmistautuminen pääsykokeeseen, siihen pitäisi tosiaan jaksaa tsempata. Mutta jos vaihtoehtona on tsemppaaminen tai jumiutuminen nykyisiin hommiin vielä moneksi vuodeksi eteen päin, niin ei se nyt niin vaikeaa voi olla. 5 vuotta kalskahtaa hurjan pitkältä ajalta, vasta 30 ikävuoden tietämillä sitten pääsisi siihen vakiduuniin....toisaalta ainakin tässä elämänvaiheessa opiskelijaelämä kuulostaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta.

OKL:n pääsykokeet on todella helppo nakki verrattuna moniin muihin yliopiston laitoksiin verrattuna. Sun pitää YKSI KIRJA lukea. Sen kirjan saa netistä ilmatteeks luettavaksi ja kaikki hakijat näkee kyseisen kirjan samana päivänä eli kaikilla on sama aika valmistautua niihin kokeisiin. Jos kirjallisessa kokeessa menee kaikki putkeen niin pääset soveltuvuustesteihin, joihin ei tarvitse valmistautua juuri ollenkaan, koska siellä ei tarvitse mitään osata ulkoa. OKL:ssä on todella yleistä, että ensimmäisen vuoden opiskelijat on lähestulkoon kaikki päälle 20-vuotiaita. Suoraan lukiosta pääsee sisään tosi harva. Meilläkin oli 60 sisään päässeestä muistaakseni 3 suoraan lukiosta.

Että jos sä oikeasti haluat kouluttautua johonkin niin se on vähintään sen 3-4 vuotta, että saat jonkun korkeakouluammatin.
 
Vastataanpas Hipalle

Mä kysyisin sulta, miksi haluat opettajaksi?
Se on tosiaan ollut yhtenä vaihtoehtona sieltä lukiosta asti, ja se miksi en silloin suoraan hakenut oli halu lähteä kokeilemaan työelämää, (ja jonkinlainen selittämätön kammo yliopisto-opiskelua vastaan) kun oli kuitenkin lukion jälkeen jo sen 12 vuotta yhtäjaksoisesti ollut koulussa. Lisäksi opettajan ammatti on kuitenkin tässä yhteiskunnassa kohtuullisen arvostettu, vaikka tiedän kyllä toki että jotkut vanhemmat osaavat olla myös hankalia.

Opettajalla pitää olla pitkä pinna ja kykyä olla luokassa auktoriteetti. Niillä eväillä pääsee pitkälle. Olisi hyvä, että opettaja tulee toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, sillä jokaisella luokalla tulee vastaan myös niitä vähemmän mukavia oppilaita, mutta opettajan työhön kuuluu olla asiallinen, ystävällinen ja mukava myös niille ei-kivoille tapauksille. Yhä useammin tavallisella luokalla on myös erityisoppilaita, mikä on lisännyt opettajan työtaakkaa siten, että opettaja joutuu tekemään ylimääräistä työtä erityisoppilaan asioiden kanssa. Järjestyshäiriöt luokassa on aika yleinen ilmiö. Myös ulkomaalaistaustaisia tai ulkomaalaisia oppilaita näkyy luokilla, mikä kannattaa ottaa huomioon ammatinvalinnasta päättäessä.
Nämä kaikki asiat tiedostan mielestäni oikein hyvin. Pitkä pinna löytyy, ja mitä tuohon auktoriteettihahmona toimimiseen ja kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen tulemiseen tulee, niin siihen olen mielestäni saanut aika hyvät eväät nykyisessä duunissa. Saattaa tietysti kuulostaa kaukaa haetulta, että vartijan ja opettajan työssä olisi jotain samaa, mutta mielestäni on aika paljonkin. Kauppakeskus jv:na kun joudut päivittäin asioimaan nuorten kanssa, ja nimenomaan niiden ongelmanuorten. Välillä saa ihan toden teolla leikkiä nuoriso-ohjaajaa/sosiaalityöntekijää, ja uskon että myös opettajan ammatissa näistä "taidoista" (etenkin yläasteella) on hyötyä.

Suomessa on laitonta tehdä työntekijävalintoja sukupuolen perusteella, joten ei kannata laskea sen varaan, että miehenä saisit helposti töitä.
En ajatellutkaan että tämä haarojenvälissä roikkuva uloke on automaattinen oikotie onneen, totta kai pitää olla pätevä ja työhön muutenkin henk.koht. ominaisuuksiltaan sopiva että paikan saa. Tuo heitto nyt perustui lähinnä siihen, että muistan tässä jokin aika sitten lukeneeni artikkelin, jossa kovasti kaipailtiin miespuolisia opettajia. Itse kun kävin yläastetta ja lukiota, oli suurin osa opettajista naispuolisia, josta minulla on ehkä jäänyt päähänpinttymä että kyseessä on naisvoittoinen ala. Mitään virallisia tilastoja sukupuolijakaumasta en todellakaan tiedä, tuo nyt perustuu puhtaasti mutuiluun.
 
Itse olen toiminut opettajana ammattikorkeakoulussa ja kansanopistossa vailla mitään opettajakoulutusta. eli taito aineissa kuten kuvataiteessa, valokuvauksessa, elokuva. etc ei ainakaan tartte olla mitään open virallista pätevyyttä.
 
Itse olen toiminut opettajana ammattikorkeakoulussa ja kansanopistossa vailla mitään opettajakoulutusta. eli taito aineissa kuten kuvataiteessa, valokuvauksessa, elokuva. etc ei ainakaan tartte olla mitään open virallista pätevyyttä.

Et sä silti ole muodollisesti pätevä kyseiseen työhön eli virkaa et voi saada.
 
voi saada.

suora lainus finlexin säädöksestä koskien ammattikorkean opettajia jne. asetus 352/2003, 23§.

...lehtorin virkaan tai toimeen henkilö, joka ei ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa, jos nimitettävä henkilö on erittäin hyvin perehtynyt viran tai toimen tehtäväalaan...

itse olen opettanut ja opetan edelleen paikallisessa AMK:ssa ammattiaineita pelkällä AMK pohjalla. Tosin minulla on aikeissa kyllä suorittaa opettajan pätevyys ja ylempikorkeakoulututkinto.
 
:offtopic:
Suomessa sukupuolella on väliä. Esim. amiksessa sukupuolivähemmistö saattaa saada 3 hakupistettä vaan sukupuolen takia.
Toinen keissi on moottoripyöräpoliisi. Suomessahan ei ole yhtään nais moottoripyöräpoliisia, sisäänpääsytestit tehdään naisille lähes mahdottomiksi, jos joku pääsee läpi niin koetta vaikeutetaan niin ettei pääse.:wtf: työnhausta en sitten tiädä. :offtopic:

Amisten pääsykokeista en tiedä, mutta mopopoliisin testit on samat naisille ja miehille. Jos nainen tuon läpäisee niin pääsee mopopoliisiksi. Ei se kummallisempaa ole ja tasa-arvo kerrankin toteutuu.

Miksi opettajaksi? mä satuin syömään samaan raflaan missä oli opettajien pikkujoulut, 2000-2500e/kk bruttona ne vetää valtiolta, joka duuniin nähden on täysin perseestä. Opettajat joutuu kuulemaan joka ikinen päivä henkistä solvausta, vitunmoista älämölöä.. Teinit (minä mukaanlukien) on siinä mielessä aivan vitusta, että porukka saa rankkua pahoista teoista, ja pahanteot jatkuu ihan vaan siitä nautinnosta et sais lisää rankkua.. Mä voin henkilökohtaisin kokemuksin sanoa 4koulun eri luokanvalvojat/opettajat, yksikään ei ole saanu pidettyä kuria, vaikuttanut siltä että nauttis duunistaan. + Jos puutut esim. röökin polttoon, saat vitunmoiset vittuilut, josset puutu saat monoa :puntti:

Fedit: sori huono teksti.

Edit: onhan tossa etunsa, vitun pitkä kesäloma ja hyvät lomakaudet muutenkin , toki kesäloma taitaa olla ainoita jollon sulla ei oo sitä vitun kokeidentarkastus urakkaa.. Muutenkin opettajan duuni on vähän sellasta et se vaatii sitä etätyöskentelyä ja suunnittelua ainakin ekat pari vuotta..

aineopettajan palkka yläasteella on 3000€ huitteilla. En tiedä minkä talkkarin palkan olet kuullut, mutta pätevä opettaja tienaa taatusti enemmän mitä 2000€ bruttona. Kolmetonnia siitä, että vuodessa on vajaa 4kk lomaa on aika hiton hyvin. Nyt tulee sitten joku vinkumaan työn raskaudesta ja iltatöistä. Työ on raskasta, sitä en kiellä, mutta tuplasti ikävämpiäkin töitä voi tehdä 2/3 palkalla +8h/pvä työtunneilla ja normilla 5vkon vuosilomalla. Olen ollut maikkana kolmisen vuotta, mutta kun en ole tosiaan muodolllisesti pätevä en voinut saada virkaa ja tuo homma kaatui aikanaan tuohon. Suunnitelmissa on hakea täydennyskoulutuksen kautta paprut ja siitä sitten takaisin maikaksi. On niitä aikalailla ikävämpiäkin tapoja saada elanto.

Mua suuresti vituttaa opettajat jotka ovat suoraan valmistuttuaan meneet opettajaksi ilman tietoa "oikeasta" työstä. Nämä samat henkilöt vinkuu sitä miten palkka on paska ja työ on äärimmäisen raskasta. Huoh, ei ole. On se raskasta, mutta joku roti nyt oikeesti tohon valitukseen. Tässä kun on lähes kymmenen vuotta ollut pörssiyhtiöiden riepoteltavana "tulosvastuullisessa" työssä niin hiukan laittaa hymyilyttämään.. Antaa hieman perspektiiviä siihen miten määrittelee raskaan työn.

Itse olin ammattikoulussa maikkana, joten ihan pahimmat tapaukset ei välttämättä tuonne päässeet, mutta silti..
 
. Olen ollut maikkana kolmisen vuotta, mutta kun en ole tosiaan muodolllisesti pätevä en voinut saada virkaa ja tuo homma kaatui aikanaan tuohon. Suunnitelmissa on hakea täydennyskoulutuksen kautta paprut ja siitä sitten takaisin maikaksi. On niitä aikalailla ikävämpiäkin tapoja saada elanto.

Mua suuresti vituttaa opettajat jotka ovat suoraan valmistuttuaan meneet opettajaksi ilman tietoa "oikeasta" työstä. Nämä samat henkilöt vinkuu sitä miten palkka on paska ja työ on äärimmäisen raskasta. Huoh, ei ole. On se raskasta, mutta joku roti nyt oikeesti tohon valitukseen. Tässä kun on lähes kymmenen vuotta ollut pörssiyhtiöiden riepoteltavana "tulosvastuullisessa" työssä niin hiukan laittaa hymyilyttämään.. Antaa hieman perspektiiviä siihen miten määrittelee raskaan työn.

Täysin samaa mieltä, vaikka oonkin ollu suunnittelupuolella myöskin tulosvastuullisessa hommassa(mikä ei kaiken lisäksi voisi vähempää kiinnostaa), yksi kaveri hajoilee pörssiyhtiössä. Tosin se ei treenaa ja on kunnianhimoinen työn suhteen. Itellä kunnianhimot jossain ihan muualla, haluun vaan nautia tästä pallosta, en hukuttaa itteeni duuniin, joka on kuitenkin väistämätön osa elämää.

Opettajien "paineet" kuulostaa mukavilta siihen verrattuna mitä päänhakkausta ite joutunu kokemaan kun asiat vähän vaikeempia ja monimutkaisempia kun se, että opetat junnuille vähän geometriaa, integrointia, tarkastat kokeet ja makaat rannalla kesäkuusta elokuuhun, joulun ja uusvuoden väli oikeesti vapaana, en jaksa edes muistaa millasta se on.

Tubsun viesti laitto naurattamaan kyllä, tosin en itekkään tossa iässä tienny töiden raakuudesta. Sitä vaan kattoo omaa opettajaa ja kelaa, että tolla on tosi rankkaa, eikä tajuu mitä moni akateeminen duunailee siellä vastuullisessa toimistotyössä:rolleyes:

Niin, ja ensi viikolla ekat sijaisuudet lukiossa:rock:
 
Olen sivutoimisesti käynyt tekemässä tunteja muutamissa eri aineissa ja täytyy sanoa, että toivottavasti tykkäät puhua paljon ja kuunnella omaa ääntäsi. Yllättävää miten nopeasti sitä kyllästyy oman äänensä kuunteluun, omaan paasaukseensa ja mietit pääsi puhki miten saisit aktivoitua luokassa olevia puhumaan edes jotain välillä.
 
voi saada.

suora lainus finlexin säädöksestä koskien ammattikorkean opettajia jne. asetus 352/2003, 23§.

...lehtorin virkaan tai toimeen henkilö, joka ei ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa, jos nimitettävä henkilö on erittäin hyvin perehtynyt viran tai toimen tehtäväalaan...

itse olen opettanut ja opetan edelleen paikallisessa AMK:ssa ammattiaineita pelkällä AMK pohjalla. Tosin minulla on aikeissa kyllä suorittaa opettajan pätevyys ja ylempikorkeakoulututkinto.

Ohho! Enpä olisi uskonut :) Peruskoulussa ei ainakaan onnistu eikä kai lukiossakaan.
 
Back
Ylös Bottom