Opettajaksi (OKL)?

Tyttöystäväni on alkanut kiinostumaan kyseisetä opinahjosta ja olisinkin kysynyt neuvoja ja kokemuksia teiltä, jotka siellä ovat opiskelleet/opiskelevat. Netistä löytyy aika hintsusti tietoa hakuoppaan lisäksi.

Pääsykokeet ovat ilmeisesti 3-osaiset? Kaksi pääsykoekirjaa joista tulee kolme kysymystä ja niistä kahteen pitää vastata A4 kokoinen essee? Sitten soveltuvuustestit ja haastattelut sekä kolmantena ryhmäkeskustelu tms.? Ovatko kaikki vaiheet kaikille kokeeseen päässeille, vai tapahtuuko välissä karsintaa? Tyttöystäväni opiskelee tällähetkellä sosionomiksi ja haluaisi käydä sen koulun myös loppuun (1,5v jäljellä), vaikka tuonne OKL:n sattuisi pääsemään, joten onko opiskelu miten tiivistä ja pystyykö esim opiskelemaan hitaammin tai olla jopa poissa lukukausia? Minkälaista opiskelu käytännössä OKL:ssä on? Onko turhaa ns. käydä pääsykokeissa katselemassa meininkiä vai kuluuko "naama" (lähinnä haastattelijoiden silmissä) jos siellä käy pyörimässä? Lisäksi kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita!

Kiitos etukäteen!:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää nyt ei ihan suoraan käy mutta menköön pääsykokeiden osalta.

Mulla on siis opiskeluoikeus OKäLlään, vaikken ole siellä käynyt muutamaan vuoteen (en halunnutkaan sitten opeksi lopulta). Pääsykokeet olen käynyt 2001 yhdistetysti siten että siinä oli samassa suomi, OKL ja molemmat kirjallisuudet. Opepuolelle mitä muistan tenttivastauksia (mikä ei ole paljoa) niin en tiedä kuinka paljon katsomiskäynnistä on hyötyä -- usein ne pääsykoekirjat vaihtuu vuodessa ja koe on suurelta osin soveltamista. Tietysti jos ei ole mitään muistikuvaa esseevastauksista ja sellaisesta, niin kannattaa perehtyä etukäteen. A4 kuulostaa muuten aika vähältä, oliko fakta? Silloin ne oli vielä niitä isoruutuisia konsepteja kun mä siellä olin.

Noissa humanistisissa ja kasvatushöpinöissä on aina se, että kun eivät ole ekstaktia tiedettä niin oma ymmärrys ja ajatukset on tosi tärkeitä: ei siis riitä että osaa kirjan ulkoa vaan meillä oli ainakin muistaakseni siinä joku tehtävä, johon piti luettua soveltaa. Tietysti eihän se mitään maksa käydä katsomassa ja jättää sitten tyhjän paperin, silloin ei jää naama kenenkään mieleen kun siellä on niin paljon sakkia että pelkkä pyörähdys pääsykokeessa ei riitä. En tiedä kannattaako haastatteluun toki jättää menemättä jos pääsee, mutta kyllä moni lähti heti kun sieltä sai.

Meillä ei ollut ryhmäkeskustelua (tämä oli erikoistapaus muutenkin), mutta haastatteluun kutsuttiin jos pääsi kirjallisen osion läpi. Siinä annettiin ensin omassa rauhassa lukea artikkeli josta keskusteltiin haastattelijoiden kanssa (kolme kpl silloin), myös muista aiheista laidasta laitaan, mun tavoitteista sekä random alakysymyksiä (esim mä hain spesifisti äikänmaikaksi, joten keskustelut oli sen mukaisia, mm. piti kertoa mitä sanoisi 14v kapinalliselle, joka kysyy miksi 7 veikkaa pitää lukea). Sitten tuli paksu kuori himaan.

Voi olla eri juttuja kun hakee luokanopeksi tms. Ylipäänsä pääsykokeet on sellasia, että joillekin etukäteiskäynnistä on hyötyä, mulle ei olis ollu mitä on puhunut sellasten kanssa ketkä ovat muina vuosina tehneet saman alan pääsykokeen.

Niin, ja päätin olla ryhtymättä opeksi kun muistin, etten sovellukaan ihmisten kanssa työskentelyyn :D . Sijaisuuksiakaan en enää suostu tekemään.

Luulenpa, että Hippa voisi kertoa fiksusti ja asiallisesti opiskelusta OKL:ssa.
Tällainen kaltaiseni vanha ja kyyninen ope-setä muistaa varsinaisesta opiskelusta enimmäkseen niitä huonoja puolia. Suurimpana ongelmana näkisin sen, että koska kasvatustiede pyrkii niin kovasti lunastamaan paikkansa OIKEIDEN tieteenalojen joukossa, tahtovat monet käytännön opettajantyön realiteetit unohtua opinnoista. Nenän niistämistä ei, perkele, tarvitse taulukoida. Pelkkä harjoittelu normaali(?)koululla ei anna kovinkaan realistista kuvaa oikeasta opettajantyöstä.
Toisaalta meininki on omista opiskeluajoista muuttunut kuuleman mukaan melko paljonkin, toivottavasti parempaan suuntaan. Eikös OKL sitäpaitsi ainakin Helsingissä ole nykyisin soveltavan kasvatustieteen laitos tahi muuta yhtä korkealentoista..
;)

Suositut

Back
Ylös Bottom