Opel Vectra varoitus valo?

Liittynyt
24.6.2003
Viestejä
413
Elikkä kaikki joilla on jotain arvelua asiasta tai faktaa. Eli ongelma on tämä Moottorin varoitus valo syttyy palamaan kun auto on tyhjä käynnillä ja valo lakkaa palamasta kun lähtee liikkeelle. Asiasta tekee vielä mystisemmän se että tätä tapahtuu vain silloin tällöin. Auton on muuten Vectra -91 1.6i.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Erittäin tyypillistä vectralle että rupeaa sähköhäiriöitä olemaan. Ensimmäisenä tulee mieleen että joku anturi/haistelija jotka tutkivat auton toimintoja on joko rikki tai sitten sen liittimessä on vikaa/kosteutta. Itse voit oikeastaan kokeilla käydä niitä johtoja/liittimiä läpi että onko jollakin niillä merkitystä. Mutta jos ei löydy vikaa omin konstein niin huoltoon, niin siellä katsovat ruiskun toiminnot jne. voi olla että joku ruiskun tyhjäkäynti anturi on rikki.
Onko muuten jo sisätilan lämmitin moottori reistannut? tai sähköikkunat?
 
Ei oo sähköikkunoita ja muutenkin ollut vähän vikoja täytyy rueta käymään noita antureita läpi. OCF:n sivuilla oon käyny mutta vastausta saa odotella niin pitkää että ajattelin kysästä täältä.
 
Mulla oli joskus -95 farkku astra. Siihen syttyi myös se häiriövalo. Jokin ihme varojärjestelmä. Kierrosrajoitin tippui 3.5 tonniin ja auto piti käyttää merkkihuollossa. Jokin ihme nokka-akselin pyöimisnopeudentunnistinanturi oli rikki?
 
Mulla oli joskus vastaava vika. Löyty moottorin maajohdosta. Tajusin tosin syyn vasta kun alko nykiä ja pätkiä ja välillä ei meinannu startata. Uusi latuska tilalle ja taas pelasi. Mutta eka oire oli toi moottorin varotusvalon syttyminen.

Kuukausi vian korjaamisen jälkeen tuli liikennevaloissa tukkirekka takakontista sisälle mutta se ei kuulu tähän.
 
TheSami sanoi:
Mulla oli joskus -95 farkku astra. Siihen syttyi myös se häiriövalo. Jokin ihme varojärjestelmä. Kierrosrajoitin tippui 3.5 tonniin ja auto piti käyttää merkkihuollossa. Jokin ihme nokka-akselin pyöimisnopeudentunnistinanturi oli rikki?

Kun varoitusvalo syttyy, menee ECU:sta varaohjelma päälle. Se poistaa käytöstä antureita ym. että auton saa ajettua huoltoon. Sillä rikkinäisillä anturitiedoilla ECU säätää konetta niin päin helvettiä ettei sitä välttämättä saa edes käyntiin. Varaohjelmalla kone ei toimi normaalisti ja se on pakko viedä huoltoon tai korjata itse.

Tuohon Opelin moottorinohjausjärjestelmän vikakoodien lukuun kotikonstein löytyy ohjeet netistä. Ei ole nyt ko. linkkiä tässä työkoneella, kotikoneella se olisi. Homma on kohtuu yksinkertainen jos yhtään englanti taipuu, että ohjeista saa jotain selvää. Viimeisimmät vikakoodit saa luettua vaikkei valo juuri sillä hetkellä palaisikaan, koska ECU tallentaa viimeiset viakkoodit muistiinsa ja ne pysyy siellä useamman käynnistyksen ajan (olisko ollu 20).
Linkki löytyy myös OCF-klubin foorumilta, moottorit ja voimansiirto.
Searchilla se pitäisi löytyä, laita hakusanaksi "linkki vikakoodeihin" tai joku ko. sanojen taivutus. Olen sen sinne postannut johonkin tuon nimiseen ketjuun....
Ja tämän aiheisia ketjuja siellä on enemmänkin.

OCF-palstalla on aktiivista keskustelua ja sieltä kyllä vastaukset kysymyksiin tulee ennemmin tai myöhemmin. Mutta vastaaminen painottuu iltoihin sillä aika suuri osa aktiivisista kirjoittelijoista on työssä käyviä ja lukevat foorumia vapaa-aikanaan....
Kyllä, omistan Opelin ja pyörin tuolla päivittäin....
:nolo:
 
Nyyssi tyyppisenä spekulaatio heittona arvioisin että Lamda-anturi alkaa olla tiensä päässä. Itsellä Calibra oireili samoin. Helpolla ja kalliilla pääsee kun vie korjaamoon, halvemmalla ja vaivalloisemmin kun hakee Motonetistä ja vaihtaa itse.
 
Vikana on, että se on Ooppeli. Tuo nokka-akselin asentotunnistin taitaa olla yleisimmästä päästä vaivoja.
 
Asymm sanoi:
Nyyssi tyyppisenä spekulaatio heittona arvioisin että Lamda-anturi alkaa olla tiensä päässä. Itsellä Calibra oireili samoin. Helpolla ja kalliilla pääsee kun vie korjaamoon, halvemmalla ja vaivalloisemmin kun hakee Motonetistä ja vaihtaa itse.
kaverin kalikassa sama vika. Ei muutaku remontin korjuuseen. Voi olla myös maadotuksessa...
 
Nokka-akselin tai kampiakselin liikkeen tunnistin hajoamassa. Itsellä ollut kaksi vectraa vm.90 ja vm. 98 vikoja täynnä, newer again. Kaverilla vm. 94 Astrassa oli kanssa hirveesti sähkövikoja. Vihdoin uskoin kavereita, että kaikista autoista tulee Opeleita vanhana. Uusinta korimallia en ole testannut, 3.2 litran V6 kiehtoisi kyllä.
 
Kaikki muut autot ovat 13 vuotiaana aivan viattomia... Opelit on paskoja ja macholle salisällille ei kelpaa kuin BMW :-)
No itse asiaan. Tuon ikäisen Vectran c16nz kone on varsin yksinkertainen laitos ja todella kestävä. Mahdollisia vikakohteita on juurikin tuo lambda-anturi, "aivot", maadoitukset, ja virranjakajassakin saattaa olla jo kulumaa. Kannattaa käydä jossain luetuttamassa vikakoodi tai etsiä vaikka OCF:n foorumin kautta ohjeet vikakoodien lukuun.
Tunnen erään opalin jossa tuo kone ja 600 000km takana ongelmitta...

Naurattaa vaan tämä Opelien parjaaminen... Taitaa olla vaan niin helppoa, kun löytyy jokin mitä porukalla parjata.
Voi mikä älämölö syntyisikään, kun jostain machomiehen tosiautosta löytyisi vikoja ja joku sattuisi valittamaan... Heh.
 
TheSami sanoi:
Mulla oli joskus -95 farkku astra. Siihen syttyi myös se häiriövalo. Jokin ihme varojärjestelmä. Kierrosrajoitin tippui 3.5 tonniin ja auto piti käyttää merkkihuollossa. Jokin ihme nokka-akselin pyöimisnopeudentunnistinanturi oli rikki?

Muistatko yhtään paljon makso korjaus? Itellä taitaa olla sama homma edessä :(
 
Kerpele sanoi:
Kaikki muut autot ovat 13 vuotiaana aivan viattomia... Opelit on paskoja ja macholle salisällille ei kelpaa kuin BMW :-)
No itse asiaan. Tuon ikäisen Vectran c16nz kone on varsin yksinkertainen laitos ja todella kestävä. Mahdollisia vikakohteita on juurikin tuo lambda-anturi, "aivot", maadoitukset, ja virranjakajassakin saattaa olla jo kulumaa. Kannattaa käydä jossain luetuttamassa vikakoodi tai etsiä vaikka OCF:n foorumin kautta ohjeet vikakoodien lukuun.
Tunnen erään opalin jossa tuo kone ja 600 000km takana ongelmitta...

Naurattaa vaan tämä Opelien parjaaminen... Taitaa olla vaan niin helppoa, kun löytyy jokin mitä porukalla parjata.
Voi mikä älämölö syntyisikään, kun jostain machomiehen tosiautosta löytyisi vikoja ja joku sattuisi valittamaan... Heh.

Olen samaa mieltä,että Opel on mainettaan parempi auto..Jokaisessa autossa on omat hyvät ja huonot puolensa..Niistä pitää sitten vain valita itselleen sopivimmat..
 
Vie se auto opel-huoltoon ja käske lukea vikakoodit semmosella vehkeellä. Se vikakoodien luku maksaa 0-30 euroa. Se vika voi olla ihan missä tahansa anturissa tai sähköosassa. Pahimmassa tapauksessa se on just se ecu, joka maksaa purkaamollakin n.200 euroa.
 
Quadzilla sanoi:
Vie se auto opel-huoltoon ja käske lukea vikakoodit semmosella vehkeellä. Se vikakoodien luku maksaa 0-30 euroa. Se vika voi olla ihan missä tahansa anturissa tai sähköosassa. Pahimmassa tapauksessa se on just se ecu, joka maksaa purkaamollakin n.200 euroa.


Näin ihan vinkikksi,että jos vika on ecussa,niin kannattaa metsästää käytettynä..niitä kyllä pyörii paljonkin.mutta,jos sillä on kiire niin sitten ei auta ostaa se minkä saa ekana käteen..

Itellä maksa aikanaan uusi ecu c18nz koneeseen muistaakseni 50e..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom