Opel Vectra 2000

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
17.10.2003
Viestejä
1 477
Ikä
41
Autokuume taas iski ja vecculi 2000 on piirtynyt mieleen. Elikäs tekeekö sillä edes mitään? Plussat ja miinukset. Oisko 4000€ semmoinen sopiva keskihinta tommoisesta? Kertokaahan kokemuksia. Niin ja nythän on kyse mallista 2000, ei vuosimallista.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei se kakstonninen mikään ihmevehje kuitenkaan ole, verrattuna perus kakslitraseen, joten aika spesiaalikunnossa pitää olla, että siitä 4000 kannattaa maksaa...
A-vectran suurin murhe on kori, joka siitä ensimmäisenä pettää. Takakaaret kontin ja ovien reunat kannattaa tutkia ja tarkkaan. Nuo 90-luvun alkupään tekniikat ovat vielä hyviä. Sitten, kun se ekotökki tulee pellin alle, niin alkaa ongelmia esiintyä.
 
Ilmeisesti tarkoitat A-vctraa hinnasta päätellen? Sehän on se vectra, jonka takia suunnilleen Opel sai huonon maineen. Eli kaikenlaista pikkuvikaa. B-vectrassa on vielä aika paljon sähkövikoja, ja C-vectra on viimeinkin jo suorastaan hyvä, ainakin jos koeajoraportteja ja arvosteluita uskoo.

Osta pois vaan, mutta väittäisin, että hyvä säkä käy jos ei saa olla säännöllisin väliajoin jotain nyppimässä. Hyvä autohan se muuten on noin ajettavuudeltaan, jos muihin ikäisiinsä vertaa. Ainakin mulle se on just käteensopiva. Ja onhan siinä sentään 150hp, sillä ehtii. Yhtenä ihmeellisenä ominaisuutena A-vectrasta on jääny mieleen lämmityslaitteen puhallin. Siinä on kaksi asentoa: todella hiljaa ja tukka päästä. Tyhmästi tehty.
 
Onko kyseessä mikä vuosimalli? Tai se nyt on ihan sama mikä vuosimalli se on kun kyseessä on kuitenkin A-vectra niin kannattaa jättää rahaa sen verran säästöön, että voit ostaa seuraavaa katsastusta varten hitsauslaitteen jos et jo omista. Kokemusta on parista A-vectrasta(toinen oma ja toinen ei) ja muista opeleista.

Molemmissa on ollut oikeastaan aivan samat viat, niin moottorin kuin korin osalta. Moottori on ihan hyvä mutta se kori :down: Varsinkin auton pohja, sieltä jos katsastusmies ei lyö läpi niin on ihme, siis jos ei ole itse paikkaillut yhtään. Esimerkiksi edellisenä keväänä jouduttiin vihdoin korjaamaan palkki mihin takajouset tulee kiinni sillä ne olivat aivan lahot plus muutama muu kohta pohjasta ja helmasta. Ja edelliset kaksi katsastuskertaa oltiin hämätty lasikuidulla ja massalla katsastusmiestä. Molemmissa vectroissa sama vika, peräkkäisinä vuosina korjattiin. En edes viitsi alkaa luettella mitä kaikkia näistä kahdesta vectrasta on hitsattu, mutta tällä hetkellä ne on kuin uusia sillä niin paljon on mennyt peltiä eikä vielä viitsi vaihtaa vaikka joka kevät joutuu hitsaamaan katsastusta varten.

Jos meinaat kuitenkin ostaa kannattaa tosissaan varmistaa tuo ruostepuoli korista todella tarkkaa. Eli varsinkin se pohja kannattaa tutkia tosi tarkkaan ja kokeilla kuinka mätä se on. Päällisin puolin ne ruosteet näkeekin helposti.

Eikös noissa 2000:ssa ole semmoista vikaa, että ne Kolben valmistamat kannet tuppaa halkeamaan. Eli juttu sitten onkin jos on cosworthin valmistama kansi niin se onkin kalliimpi ja paljon parempi.
 
Zone-sarja -42%
A vectrassa on se hyvä puoli, että hitsausta inhoavat (suurinosa) välttää autoa. On siis huomattavasti halvempi yleensä kuin vastaavan ikäinen/tehoinen/kulkuinen joku muu auto. Mutta on tosiaan siinä hämmästyttävä, että 3mm kupru muuttuu vuodessa 2cm ruostemöykyksi. Ruostuu aivan käsittämätöntä tahtia. Jopa katostakin! Ainakin oma vectra tuntui ruostuvan nopeammin kuin ehdin hitsata. Tosin 340 volvon kanssa aikanaan oppi hitsaamaan nopeeta, että sen puoleen ei haitannut. Hitsaus on halpaa. :)

Ja hinta tosiaan mielestäni kallis, sillä hintaa saa kyllä parempiakin merkkejä. Ja kuulemma tuon 150hp koneen osat on monta kertaa kalliimmat kuin perus 2 litrasen hinnat. Luonnollisesti kestävyyskään ei ole lähimainkaan sama.
 
Sumppari sanoi:
Ja kuulemma tuon 150hp koneen osat on monta kertaa kalliimmat kuin perus 2 litrasen hinnat. Luonnollisesti kestävyyskään ei ole lähimainkaan sama.

Tornihuhu, käytännössä lähes sama kone.
Ja 2000 Vectraa ei ole kuin A-mallista. b-mallin vectrassa on kori osattu jo tehdä paremmin, mutta siitä unohtui sitten vuorostaan tekniikan teko. Eli jos haluat sähkövikaisen vectran niin alkuvuosien (96-97) b-malli on aika varma valinta...
 
Korin ruosteet ja joidenkin 2.0 koneiden kansien halkeeminen. Jakopääkin kannattaa vaihtaa aikataulussa.

Itsellä ollu pari kipaletta a-vectroja ja täytyy sanoa, että jos siitä on pidetty huolta (korista siis), niin ei se ruoste niin paha ongelma ole minulla ollut. Toinen juttu on sitten se, että mistä löydät hyväkorisen a-vekkulin...et ainakaan suomesta.

Pahimmat ruostepaikat ovat: tuulilasin yläreuna, takapenkin alla oleva pohjan sauma, takakaaret, takapuskurin takana oleva pelti, mihin puskuri kiinnittyy,helmat ja oikeestaan ehkä pahin juuri se takajousien yläpuolella oleva runkopalkki.. Se mätii kaikissa vectroissa, millä on täällä suomen maalla ajettu. Kallis ja vaikea korjata kunnolla. Kannattaa nostaa auto kunnolla ylös ja tutkia pohja tarkasti, varsinki ne liitokset. Konttiinkin kannattaa kurkistaa.
 
Se tuurista kiinni minkä kuntoisen vanhan vectran löydät mutta se on varma että hyvä kuntoista ei suomesta löydy kuten jo äsken mainittiin. Itsekin kun hommasin nykyisen pelin päälle viisi vuotta sitten, niin melkein heti sai hitsata koko pohjan joka operaation jälkeen muistutti tilkkutäkkiä. Ja ostaessa tuli katsottu porukalla oikein huolella että onko kuinka paljon ruostetta mutta ei sitä huomannut kun oli alkanut ruostumaan sisältä päin ei ollut tullut läpi.

Ja tänä keväänä sitten huomasin miksi viisi vuotta sitten pohja oli niin mätä. Keväällä kun lattiakangas ei kuivunut millään, otin matot pois niin pohja lainehti vedestä. Osa oli tietenkin tullut kengistä talvella mutta suurin osa oli tullut entisen omistajan asentamasta sisätilanlämmittimen johdon reiästä, joka oli laitettu menemään suoraan apukuskin jalkatilasta ja reikä oli tiivistetty silikonilla. No siitä silikonista oli yhtä paljon hyötyä kuin paikkaisi ampumahaavaa laastarilla. Eli siitä reiästä oli vettä syöksynyt sisään jo vaikka kuinka monta vuotta.

Ei voi yhtään tietää minkälaisia virityksia kukin entinen omistaja on autollensa tehnyt. Ja vaikka näyttääkin kuinka saatanan hyvältä niin siellä on aivan varmasti jotain hämärää.

Niin ja olihan tämä samainen omistaja vaihtanut tuulilasinkin autoon mutta ilmeisesti työn tehnyt nyrkkipaja oli unohtanut kiinnittää tuulilasin sillä falskasi hieman vasemmasta ylänurkasta. Ja oli maalauttanut myös auton kokonaan mutta taisi maalauttaa samaisessa nyrkkipajassa missä sisätilanlämmitin ja tuulilasi laitettiin sillä maalipinta on vieläkin tosi hyvä(siis missä ei ole ruostetta) mutta se vaan hieman heittää alkuperäisestä eli paikkamaalattaessa ei auta auton värikoodit ja eikä sävytys kun se sävy taitaa hieman vaihdella paikka paikoin. Sen vaan huomaa siitä kun joissakin kohdissa se sävytetty paikkamaali erottuu hyvin ja joissain tuskin ollenkaan.

Itse-asiassa tuo takajousen yläpuolella oleva runkopalkki on aika helppo korjata ekan kerran jälkeen itse. Kahdesta vectrasta ja yhdestä asconasta korjattu vähän päälle vuoden sisään. Ja on muuten parempi kuin alkuperäinen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom