Onko täällä it-alan ammattilaisia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sokka
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Vantaa
Itse ole ollut noin 17 vuotta. Syy miksi kyselin on, kun tässä itse olen pitänyt "sapatti" vuotta. Nyt kun olen tekemässä jonkin asteista comebackiä, niin huomasin, että duunit on melko totaalisesti muuttuneet. Tosin huomasin merkkejä tähän suuntaan tuossa jokunen vuosi takaperin, kun alkoi admin duunit vähenemään. Kysymys tässä sitten heräsikin, että onko muilla tullut haasteita löytää osaamista vastaavaa duunia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä se oma osaamisalasi on? Väline- ja menetelmäpuolella kierto on todella nopeaa ja kiihtyy edelleen, mutta noiden perässä pysyminen ei pitäisi olla mahdotonta vaikka "sapatilla" onkin. Pätevällä työnäytteellä ei pitäisi olla mitään vaikeuksia löytää duunia.

Mä oon ollu palvelin ylläpidossa ja konesalipalveluissa useamman vuoden ajan. Tosin nyt viimeiset vuoden tullu siirtymää projektinvetoon ja palvelupäällikön roolia. Opiskelin tuossa myös data analytiikkaa. Sillä puolella saattais olla myös hommia nyt. Tosin liksat varmaan huonompaa. Aws ja Azure tuntuu olevan tällä hetkellä kyselyssä melkosen monella. Pitäis varmaan opiskella sitä puolta lisää. VMware ja Citrix virtualisointi on tuttua ja Microsoft työasema ja palvelintuotteet.

Eiköhän konesalipalvelut ole katoavaa kansanperinnettä, eikä kukaan kauaa aja enää omaa rautaa omassa toimitilassa. Google, Amazon ja Microsoft, IBM jne. vievät tuosta busineksesta valtaosan. Pienemmillä toimijoilla ei ole lihaksia kilpailla näiden isojen tarjoamaa palvelukerrosta vastaan, koska ne oikeasti vähentävät softankehitys- ja ylläpitokustannuksia merkittävästi. Vedän itse lafkaa, joka pyörii 100% AWS:n päällä. Devops-osaajille on varmasti käyttöä, kun firmat siirtävät omalta raudalta järjestelmiä pilveen. Jos Mikkisoftapuoli on tuttua, niin ehkä tuon Azuren opettelu voisi olla hyvä idea - ei siis pelkästään virtuaaliserverien, vaan myös softan jakelutyökalut (meillä on Chef käytössä), monitorointi, klusterointi ja skaalaus, identiteetti, backupit/restore, DW, ...

Kannattaisi koettaa päästä juttusille rekrytoijan kanssa sellaisesta hesalaisesta firmasta kuin NordCloud. Osaavat varmaan kertoa, mitä pitää opetella, että pääsisi heille Azure duuneihin. Sitten kun osaaminen riittää sinne, se riittää aika moneen muuhunkin duunipaikkaan.

Eiköhän konesalipalvelut ole katoavaa kansanperinnettä, eikä kukaan kauaa aja enää omaa rautaa omassa toimitilassa.

Poislukien ne, joiden on pakko. Löytyy lähinnä Fintech puolelta.

DevOps tuntuu kyllä olevan rautaa tällä hetkellä. Kuten myös testiautomaatio, mutta palkka jää vaatimattomammaksi. Itse ajattelin pistää paukkuja http://webassembly.org/

Kustannuspuoli ja muu palvelukerros isoissa pilvissä etenee niin lujaa että kyllä kääntyy kannat organisaatiossa missä vielä 5 vuotta sitten kanta niihin oli 110% ei, moni on jo muuttanut suhtautumistaan kun ensin juridisen selvittelyn kautta havaittu että niitä onkin mahdollista hyödyntää.

Itse huomasin tuossa joku 5 vuotta sitten ensimmäiset askeleet ylläpitopuolella muutoksista. Sen jälkeen itse on myös joutunut tekemää vähän sitä ja tätä. Viime vuonna kävin opiskelemassa urheiluhierojaksi, kun oli vielä alkuvuodesta sen verran sekava tilanne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom