Onko potkunyrkkeily rankkaa polville?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
PLATON66 sanoi:
kyllä siellä täyskontaktilla vedetään,mutta voi sopia kaverin kanssa kuinka lujaa.Mulla ei oo polvet ollu koskaan kovilla,mutta jos blokkaa polvella se voi aina vähän tuntua,enemmän on selkä ja pakarat ollu kipeet voima-potkujen jälkeen.Kannattaa aina lähtee kokeilemaan miltä tuntuu ja ei meillä edes joka treeneissä ole potkuja koska puolet lajista on väistöt ja torjunnat.

[mod]Suljin quoten -Tuska[/mod]

Täyskontaktilla sparrissa? Vähän vaikea uskoa.
Loukkaantumisiahan tossa tulee ennemmin tai myöhemmin. Ei Thaimaassakaan taideta vetää harkoissa täyskontaktilla, voisi olla vähän vaikea muuten harjoitella 2 kertaa päivässä 5-6 päivänä viikossa.

unreal sanoi:
Täyskontaktilla sparrissa? Vähän vaikea uskoa.
Loukkaantumisiahan tossa tulee ennemmin tai myöhemmin. Ei Thaimaassakaan taideta vetää harkoissa täyskontaktilla, voisi olla vähän vaikea muuten harjoitella 2 kertaa päivässä 5-6 päivänä viikossa.

Se, että pitäisi harjoitella täyskontaktilla oppiakseen ei pidä paikkaansa, sillä liian kovasta kontakti harjottelusta on enemmän haittaa kuin hyötyä esim. vammojen saamisen riskin lisääntymisenä.

Yleensä useimmista kamppailulaji seuroista nämä täyskontaktia treeneissa hakevat karsiutuvat pois aika nopeasti viimeistään peruskurssin jälkeen.

Mitä tulee ketjun alkuperäiseen kysymykseen niin en usko, että kickboxing on aivan yhtä rankkaa polville kuin TKD, mutta jos polvien kanssa on ongelmia niin eivät ne välttämättä kestä kickboxingissakaan. Itselläni ei ollut ongelmia polvien kanssa vaikka toinen polvi ei mikään kestävä koskaan ole ollut, mutta enemmän tuli ongelmia toisen nivusen kanssa. Nämä vamma / ongelma alueet lienevät olevan aina niin henkilökohtaisia, että mitään varmaa on vaikea sanoa.

Demoritus sanoi:
Mitä tulee ketjun alkuperäiseen kysymykseen niin en usko, että kickboxing on aivan yhtä rankkaa polville kuin TKD, mutta jos polvien kanssa on ongelmia niin eivät ne välttämättä kestä kickboxingissakaan.

Jaah, minulla ei ole ollut TKD:ssa mitään ongelmia polvien kanssa mutta yksissä treeneissä otettiin sitten kovemmalla kontaktilla ja alapotkujen kanssa ja niissä treeneissä sitten meni polvi siihen kuntoon että on pitänyt pitää taukoa pari viikkoa. :curs: Jotenkin luulen että nuo alapotkut ovat pitemmän päälle tosi vaarallisia polville. Alapotkun optimaalinen osumakohta on kuulemma n. 10 senttiä polvesta ylöspäin, reisilihaksen kiinnityskohdassa. Sparrissa varmaan osumatarkkuus vähän voi heittää ja mahtaakohan ne polvet kestää erityisen hyvin sivulta päin tulevia raskaita potkuja..?

Tosin kickboxingissa vissiin yleensä keskitytään fullcontact -ottelumuotoon jossa ei jaloille potkita, mutta onhan niillä alapotku- ja K-1-sääntönsäkin.

Vaimolla meni thaiboxingtreeneissä polvilumpio sijoiltaan. Hän yritti potkaista minua päähän, mutta ei kääntänyt tukijalkaansa tarpeeksi ja polveen tuli kiertoliike > lumpio sivulle ja rämähtäen alas tatamille. Onneksi sain lumpion vedettyä samantein takaisin ja heti kylmäsprayta ja jalka koholle. Mutta kyllä se vielä seuraavana päivänä oli turvonnut ja spesialistille piti aika varata(onneksi on vakuutus). Fysioterapeuttina arveli itse, että viikon päästä voi jo mennä treeneihin, mikäli lekuri ei määrää tähystystä ja/tai leikkausta jolloin treeneihin pääsee vasta parin kuukauden päästä tai jopa aiemmin.

Mikäli on aiemmin mennyt polvi eli tietää, että menee helposti, niin tukiside on paikallaan(kunnollinen sellainen). Kannattaa myös vahvistaa resien lihaksia esim. kyykyt on ihan jees jos ei laske alle 90 asteen. Aika itsestäänselvää, muttei välttämättä kaikille.

Babushka sanoi:
Vaimolla meni thaiboxingtreeneissä polvilumpio sijoiltaan. Hän yritti potkaista minua päähän, mutta ei kääntänyt tukijalkaansa tarpeeksi ja polveen tuli kiertoliike > lumpio sivulle ja rämähtäen alas tatamille. Onneksi sain lumpion vedettyä samantein takaisin ja heti kylmäsprayta ja jalka koholle. Mutta kyllä se vielä seuraavana päivänä oli turvonnut ja spesialistille piti aika varata(onneksi on vakuutus). Fysioterapeuttina arveli itse, että viikon päästä voi jo mennä treeneihin, mikäli lekuri ei määrää tähystystä ja/tai leikkausta jolloin treeneihin pääsee vasta parin kuukauden päästä tai jopa aiemmin.

Mikäli on aiemmin mennyt polvi eli tietää, että menee helposti, niin tukiside on paikallaan(kunnollinen sellainen). Kannattaa myös vahvistaa resien lihaksia esim. kyykyt on ihan jees jos ei laske alle 90 asteen. Aika itsestäänselvää, muttei välttämättä kaikille.

Siis ehdottomasti ei kannata mennä vielä viikon jälkeen treenaamaan!Siis jos tarkoitit loukkaantumisesta viikko eteempäin.
Ei sen pitäisi olla edes mahdollista jos polvi on mennyt sijoiltaan. Sitten vasta kun polvessa ei tunnu pienintäkään kipua.
Ei kannata todellakaan lähteä kokeilemaan kantapään kautta, niin kuin minä tein.
Itseltä mennyt myös polvi sijoiltaan + venähtänyt nivelsiteet 4 kertaa.

unreal sanoi:
Siis ehdottomasti ei kannata mennä vielä viikon jälkeen treenaamaan!
Paitsi jos jalka on kunnossa. Itsekin olen nähnyt hepun, jolla pompsahti lumpio paikoiltaan ja tuli tosiaan viikon päästä(polvituen kanssa) treeneihin. Tosiaalta vuosi sitten näin myös polvilumpion siljoitaan menon... se taisi mennä vähän pahemmin, sillä jannu tuli takaisin vasta kuuden kuukauden jälkeen. Eli riippuu mistä roikkuu.

Babushka sanoi:
Paitsi jos jalka on kunnossa. Itsekin olen nähnyt hepun, jolla pompsahti lumpio paikoiltaan ja tuli tosiaan viikon päästä(polvituen kanssa) treeneihin. Tosiaalta vuosi sitten näin myös polvilumpion siljoitaan menon... se taisi mennä vähän pahemmin, sillä jannu tuli takaisin vasta kuuden kuukauden jälkeen. Eli riippuu mistä roikkuu.

No sehän on hyvä jos noin nopeasti paranee, vaikuttaa varmasti miten nopeasti polven saa takaisin paikoilleen. Kuulosti alussa vaan vähän oudolta kun itse kävelin keppien kanssa n. 3 viikkoa ja kevyesti urheilemaan vasta 2 kk jälkeen.

hei.. vähän :offtopic: mutta en halunnu uutta threadia tehdä. Eli, aloitin tossa muyiden lisäksi uutena lajina kickboxingin niin kyselisin vanhoilta konkareilta et siis aika "rankka" kuntolaji kyseessä, niin et onko odotettavissa vyökokeissa kuntotestia tai jotain? ja kuuluuko sparri vyökokeisiin ja voiko edetä vöissä jos ei halua kilpailla? ( 5 pistettä kilpailusta vihreäänvyöhön???)

kiitos etukäteen. :)

~Proxi~ sanoi:
hei.. vähän :offtopic: mutta en halunnu uutta threadia tehdä. Eli, aloitin tossa muyiden lisäksi uutena lajina kickboxingin niin kyselisin vanhoilta konkareilta et siis aika "rankka" kuntolaji kyseessä, niin et onko odotettavissa vyökokeissa kuntotestia tai jotain? ja kuuluuko sparri vyökokeisiin ja voiko edetä vöissä jos ei halua kilpailla? ( 5 pistettä kilpailusta vihreäänvyöhön???)

kiitos etukäteen. :)

Kuntotestiä ei meillä ainakaan vyökokeissa ole ollut.
Sparraaminen taitaa kuulua vyökokeeseen vihreästä vyöstä asti, jos oikein muistan.

Edit: Joo, luepa tämä: http://www.kickboxing.fi/sivu.php?lid=64&lan=2

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
"vyökokeen sparri on varmaan täyskontaktia?"

Light Contact-matsia.

Harvemmin sitä sparria tulee muutenkaan FC:nä otettua, sellaisen jälkeen ei yleensä ole virtaa treenata muutamaan päivään. Aina tulee joku osuma (yleensä jalkaan, jos low-kick säännöillä ottelee), mikä pakottaa treenaamaan pelkkää nyrkkeilyä muutaman päivän :D

aa.. ajattelin vaa et olisko kokeissa sit FC matsia. luulis ainakin olevan ylempien vöiden kokeissa. etenkin mustanvyön 20 erän sparri. (mitä olen kuullut huhuja.)

~Proxi~ sanoi:
aa.. ajattelin vaa et olisko kokeissa sit FC matsia. luulis ainakin olevan ylempien vöiden kokeissa. etenkin mustanvyön 20 erän sparri. (mitä olen kuullut huhuja.)

Keltaisen vyön tuomalla auktoriteetillä kumoan väitteen FC matsista vyökokeessa. Sparrivastustajat sääntelevät tehoa vastustajan mukaan. Tavallinen mustavöinen ei jaksa ottaa 20 erää täyskontaktia vaihtuvan (=tuore) vastustajan kanssa. Tulisi varmuudella tyrmätyksi nopeasti, sparrikumppanit voivat olla ammattilaisottelijoita ylemmistä painoluokista.

Suositut

Back
Ylös Bottom