Onko potkunyrkkeily rankkaa polville?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Ajattelin ehkä aloittaa potkunyrkkeilyn tuossa ensi syksynä, mutta yks juttu pitäis varmistaa. Eli kuinka paljon se rasittaa polvia. Olin itse vielä puolitoista vuotta sitte Taekwon-don nuorten maajoukkueessa ennen kun menin ja pilasin polveni. Johtui liian kovista potkuista ilmaan, jotka aiheuttivat yliojennusta. Lääkärin mukaan tuli pysyvä rustovamma, joka ei kuulemma parane täysin ikinä. Nyt on kuitenki alkanu tuntuun että niitä voi jo aika paljon rasittaa (esim. voin jo huoletta tehdä jalkatreenia salilla), mutta potkunyrkkeily on varmaan vähän eri asia, eli voisko joku lajia harrastanut kertoa omista kokemuksista?

Sori vaan mutta jos polvien kanssa tuli ongelmia TKD:ssa, niin ei se paremmaksi muutu potkunyrkkeilyssä. Oikea tekniikka tietenkin vähentää rasitusta mutta ei poista sitä.

Randy Couture sanoi:
Sori vaan mutta jos polvien kanssa tuli ongelmia TKD:ssa, niin ei se paremmaksi muutu potkunyrkkeilyssä. Oikea tekniikka tietenkin vähentää rasitusta mutta ei poista sitä.

No eipä kai kickboxingissa kuitenkaan potkita ilmaan yhtä paljon kuin TKD:ssa..

TKD:n potkut ilmaan ja hyppypotkut on murhaa polville! Samoin "täysdollarit" läpyköihin väärintehtynä......

Wintikka sanoi:
TKD:n potkut ilmaan ja hyppypotkut on murhaa polville! Samoin "täysdollarit" läpyköihin väärintehtynä......
Mullakin 4v treenauksen jälkeen tuli rasitusvammat polviin. Saa nähdä miten enään jatkuu harrastus.. Jos tukijalka ei käänny potkun mukana saa hyvin hinkattua polven rikki pitkällä ajalla. Justiinsa noi ilmaan potkut aiheuttaa vieläkin pahaa polville :(

Kyllä polvet joutuu rasitukselle myös potkunyrkkeilyssä, mutta ei siinä määrin kuin taekwondossa. Olen huomannut, että monilla harrastajilla, joilla on liikkuvat tai yliliikkuvat nivelet sekä elastiset lihakset jättävät tukijalan kierron vähemmälle. Tukijalan vajaaksi jäävä kierto sekä liian pehmeä alusta, tekevät polvista selvää. Etenkin jos kyseessä on henkilö, jolla on yliliikkuvat nivelet.

Ilmaan potkiminen on todellakin vaarallista polville, enkä ymmärrä miksi kukaan sitä muutenkaan harrastaisi. Ilmaan potkaisemalla ei opi osumaan voimalla, eikä säilyttämään tekniikkaansa ja tasapainoaan osuessaan. Potkuja voi turvallisesti harjoitella säkkiin, potkutyynyihin ja parin kanssa yhdistettynä torjuntaharjoitteisiin. Ainoa poikkeus lienee kata, sen aikana tekniikka kuitenkin on mahdollisuus pitää puhtaampana eikä potkujen toistomäärä kohoa kovin korkeaksi.

Mukaan vaan, kerro vetäjälle ongelmasta ja käy katsomassa harjoituksia. Kukaan täällä ei varmasti tiedä polviesi todellista tilaa, joten kannattaa kysyä asiaa myös lääkäriltä.

jos on polvien kanssa ongelmia, ni voit unohtaa alapotkut sparratessa tai matseissa .Low-kick onkin se oikea vaihtoehto...

Ainakin minulla potkunyrkkeily toimi loistavasti kuntouttavana liikuntana. Sain intista "sotavammana" polveen vikaa ja en pysty juoksemaan edes lenkkia polven kipeytymisen vuoksi.

Potkunyrkkeily on melko ystavallista polville, otin mieluiten alapotkuilla ja niistakaan ei ollut haittaa. Siita, etta ei voi juosta lenkkia ei tuntunut olevan haittaa (ainakaan amatoorina), potkunyrkkeilykunto nousee potkunyrkkeilemalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
taisto sanoi:
Ainakin minulla potkunyrkkeily toimi loistavasti kuntouttavana liikuntana. Sain intista "sotavammana" polveen vikaa ja en pysty juoksemaan edes lenkkia polven kipeytymisen vuoksi.

Potkunyrkkeily on melko ystavallista polville, otin mieluiten alapotkuilla ja niistakaan ei ollut haittaa. Siita, etta ei voi juosta lenkkia ei tuntunut olevan haittaa (ainakaan amatoorina), potkunyrkkeilykunto nousee potkunyrkkeilemalla.

onkohan toi sarkasmia vai mitä...???jos sulla on paino jalan päällää ja sparri kaveri/vastustaja vetää kuunnon pommin jalkaan etkä kerkee nostaa jalkaa plokataksesi tai muuten et kerkee torjua ni ei ne polvet hyvää tykkää...

Kyllä mä uskoisin että se on parempi jaloille ku toi taekwondo,aina voi sparratessa sanoa jos joku paikka on kipeänä.Ja tosiaan ilmaan potkuja ei meidän salilla ainakaan pahemmin peruskurssin jälkeen ole.

Ehkä olisi parempi kysyä asiaa lääkäriltä. Muay thai ainakin on kovaa polville, eivätkä kovat potkut reiden alaosaan ainakaan paranna asiaa.

Offtopic: Potkut ilmaan?! Jos kunnioittaisin TKD:ta se kunnioitus lähtisi viimeistään tässä vaiheessa.

ryökäle sanoi:
onkohan toi sarkasmia vai mitä...???jos sulla on paino jalan päällää ja sparri kaveri/vastustaja vetää kuunnon pommin jalkaan etkä kerkee nostaa jalkaa plokataksesi tai muuten et kerkee torjua ni ei ne polvet hyvää tykkää...

Eipa ollut sarkasmia, omaa kokemusta. Omat polvet eivat ahdistuneet moisesta vaikka tulikin otettua pommeja vastaan. _Minun_ kohdallani polvien treenaamisesta potkunyrkkeilylla teki hyvaa niille.

Harvemmassa seurassa kuitenkaan sparrataan kait ilman jalkasyndeja ja potkitaan taipeisiin. Potkunykkeilyssa osumakohta on rajattu saannoissa polvenylapuolelle ja suorat potkut on kiellettyja.

Kiitoksia vastauksista kaikille, ja uskonpa että voin nyt sitten aloittaa potkunyrkkeilyn huoletta (mä voin juosta vaikka maratonin eikä tunnu missään.. ;) ).

Lancelot sanoi:
Kiitoksia vastauksista kaikille, ja uskonpa että voin nyt sitten aloittaa potkunyrkkeilyn huoletta (mä voin juosta vaikka maratonin eikä tunnu missään.. ;) ).

Kannattaa ottaa iisimmin jos tuntuu pahalta polvissa ja eihän sitä harkoissa täyskontaktlla vedetä, kisat on sitten toinen juttu.

unreal sanoi:
eihän sitä harkoissa täyskontaktlla vedetä, kisat on sitten toinen juttu.

No ei sparri mitään pistehippaa kuitenkaan ole. Loukkaantumisia sattuu joskus.

unreal sanoi:
Kannattaa ottaa iisimmin jos tuntuu pahalta polvissa ja eihän sitä harkoissa täyskontaktlla vedetä, kisat on sitten toinen juttu.
kyllä siellä täyskontaktilla vedetään,mutta voi sopia kaverin kanssa kuinka lujaa.Mulla ei oo polvet ollu koskaan kovilla,mutta jos blokkaa polvella se voi aina vähän tuntua,enemmän on selkä ja pakarat ollu kipeet voima-potkujen jälkeen.Kannattaa aina lähtee kokeilemaan miltä tuntuu ja ei meillä edes joka treeneissä ole potkuja koska puolet lajista on väistöt ja torjunnat.

[mod]Suljin quoten -Tuska[/mod]

Saa nähä jatkuuko oma "ura" enää potkunyrkkeilyssä. Taitaa jäädä säkin potkimiseksi ja ehkä nyrkkeilyksi. Polvesta poistettu sisempi kierukka, eturistiside korjattu ja murtunut polvilumpio naulattu, rustoa kulunut nivelpinnoilta myös. Vammat eivät kyllä tulleet potkunyrkkeilystä vaan (alkoivat) salibandystä (mokoma kynislaji prkl!) Puoli vuotta viimeisestä leikkauksesta ja smithkyykkyä jo voi tehdä jonkunlaisilla painoilla. Uskon kyllä etten mitään kontaktilajia kovin täysillä voi ikinä enää harrastaa. Surkastunut etureisi pitäisi saada vaan nopeasti kuntoon tukemaan polvea, ettei tarvitsis titaanivaraosia ruveta jatkossa katselemaan. Tuo alkava nivelrikko vaan pelottaa, se rusto kun ei nykykonsteilla uusiudu. Jostain olen olevinani kyllä lukenut että lääketieteessä olisi jotain kehitystä silläkin alalla tekeillä. Parikymmentä vuotta kun kestäisi pahemmin lisää kulumatta, niin jospa siihen keinot löytyisi.

Allekirjoittaneella ei myöskään ole tuottanut tuo potkiminen ongelmia. (n 10 vuotta treenailua takana korealaisessa potkinta-lajissa).

Kun tekee potkut oikein (= esim. kiertopotkussa kääntää tukijalkaa tarpeeksi), niin polveen ei kohdistu mitään rasitetta.

Niistä polvella blokkaamisista sen verran, että kannattaa ottaa jalalta kaikki paino pois, kun isku tulee. Muuten se polvi hajoaa varmaan.

Tosin mä alan olla jo niin :wanha: etten paljon enää kilpailuissa matsaile, niin eipä niitä loukkaantumisiakaan satu.

Peace :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom