Onko ollut kiropraktikosta hyötyä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jeps, eli on tässä reilu vuosi tullut kärsittyä jumista yläselässä joka on oikeallapuolella lavan ja selkärangan välissä. Tämä estää lapaa liikkumasta huomattavasti, totesi hieroja. Myös oikeanpuolen pitkäselkälihas on erityisen kireä.
Nämä vaivat yhdessä estää koko yläkropan treenamisen kunnolla.
Venyteltyä on tullut todella paljon ja hierojalla käyty reilu 15 kertaa, jumi on jonkin verran ehkä lieventynyt mutta estää kunnollisen treenamisen ja isojen rautojen nostelun.

Alku viikosta tuli käytyä puntilla ku selkä tuntu melko hyvältä.
Penkkiä tuli tehtyä kevyesti, pari kevyttä sarjaa, ylätaljaa ja alataljaa. Siinäpä se sitte ku iski yläselän oikealta puolelta niin jumiin että tuntui kuin lihakset olisivat turvonneet ja seuraavana päivänä venytellessä lavan välistä tuntui lähtevän viiltomainen kipu kainalon alle ja siitä jatkuen kyynärpäähän.
Pahin tähän mennessä.

Alkaa pikku hiljaa olemaan keinot vähissä ja treeni into loppuvan. :itku:
Kiropraktikko tuntuu viimeiselle keinolle tähän.

Eli onkos kellään saman tyyppistä ongelmaa ollut ja käynyt kiropraktikolla?
Onko siitä ollut minkäverran hyötyä ja tarvinnut monta hoitokertaa?
Mites tällaisille vaivoille onko pitänyt olla röntgenkuvat mukana ennen kuin on ruennut mitään tekemään?

Venyteltyä on tullut todella paljon ja hierojalla käyty reilu 15 kertaa

Jos tuo ei ole auttanut,ni naksuttelijalle vaan.Itse kävin aikanaan kiropraktikolla aina silloin tällöin pikku hoitojaksoissa.Muistaakseni n.kerran vkossa kovimpien treenien aikaan 3-4vkoa putkeen.

Eka kerta kyllä hirvitti ja kylmä hiki puski päälle:)loppupelissään ihan hauskaa hommaa kuunnella sitä pauketta ja minulla ainakin auttoi.

Eikös joku tutkimus ollu,että jos suomen lääketiede tunnustaisi kiropraktiikan yhdeksi hoitomuodoksi ja ohjaisi potilaita sinne,niin leikkaukset vähenisi X prosenttia?

Jeps, pitää tässä koittaa varata aika...
Mites niiden röntgen kuvien laita oli? Pitikö ensin otattaa ne ennen kuin alkoi rueta niksauttelemaan?

Itsellä on pari kertaa mennyt alaselkä niin jumiin, että hädin tuskin on liikkumaan päässyt. Aluksi koitin kaikki venytykset läpi jne. , mutta kun se ei auttanut niin käväisin kiropraktikolla ja se naksautti selän pari kertaa ja ongelma oli hävinnyt. Joten suosittelen käymään kiropraktikolla ettei tarvi turhaan kärsiä kivuista. Ja minusta se ei ole hierojalla käymistä kummempaa, joten miksi tämä on niin sanotusti "viimeinen vaihtoehto" ihan kuin se oli maailman loppu.:D

Kiropraktinen hoito on ehkä parasta mitä itselleni on tapahtunut tässä elämässä. Noin 2v sitten todettiin välilevynpullistuma, kipu oli aivan helvetillinen ja oli jatkunut jo pitkään. painoa tuolloin ~95kg, pituutta 176cm. Pelkkää läskiä en ollut, yhteistulos pyöri (raakana) jossakin 450 tienoilla. Kipu "hellitti" itsestään pikkuhiljaa. Lopetin punttihommat ja aloin treenata vapaaottelua. (~14kk sitten). Kipu tuli takaisin. Menin kiropraktikolle. Jo eka hoito auttoi, ja puolenvuoden hoitojakson (aluksi kävin kahdesti viikossa ja lopussa kerran kuussa) puolivälissä kipu oli kokonaan poissa eikä ainakaan vielä ole tullut takaisin. Painokin on tosin pudonnut 95->75kg, mikä varmasti auttaa myös asiaan. Nykyään käyn kiropraktikolla noin neljän kuukauden välein.

Jo eka hoito auttoi, ja puolenvuoden hoitojakson (aluksi kävin kahdesti viikossa ja lopussa kerran kuussa)

Kuinka kallista lystiä moinen?

Olen käynyt pari vuosikymmentä laitattamassa ruodon suoraksi säännöllisesti pari kertaa vuodessa. Pitää selän kondiksessa ja kivun poissa. Viimeksi kävin Osteopaatilla, joka kerrasta manipuloi ruodon sellaiseen kuosiin ettei ole 3 vuoteen ollut tarvis käydä. Tosin mun viime syksyn ja ja talven teho pakkitreenilläkin on varmasti osuutta asiaan. Hyvät vatsalihakset pitävät rangan suorassa ;)

Röntgenkuviin en osaa ottaa kantaa.Ainakin se poppamies jolla minä kävin aikanaan,ei todennäköisesti olisi edes osannut niitä kuvia tulkita:)

Itsellä taas hieman huonompia kokemuksia noista naksauttelijoista. Alaselkä on ollu vuosia täysin jumissa ja kipeä (ei siis kivutonta päivää ainakaan 5 vuoteen) mutta asian kanssa on oppinut elämään, kaikkeen näköjään tottuu...Syitä en jaksa enempää ruotia, mutta ongelmat on enemmän jaloissa ja lantiossa mikä sitten heijastaa kivut selkään. Noh, muistuu mieleen ku reilu pari vuotta sitten oli taas yksi fysioterapiajakso menossa, ja käskivät mennä kiropraktikolle. Näin tein, pari kertaa kävin väänneltävänä (jossen nyt ihan väärin muista niin hinta oli jotain 60€/20min) eikä hoidoista ollu kyllä kerrassaan mitään hyötyä. Kyselinkin tätä sitten 2. kerran jälkeen että mikä tässä nyt on homman nimi, niin kiropraktikko sanoi suoraan ettei mun selkärangassa ja nivelissä mitään vikaa ole, vaan enemmän muuta toiminnallista häikkää kuten lihakset jumissa ja kireällä. Kovasti oli silti lisää aikoja varaamassa mulle. Ajattelin että pidä tunkkisi ja lähdin pois.

Tämä siis mun kokemus. Mutta takuuvarmasti on hyvää hoitoa ja auttaa vaivoihin, jos siis vaiva yleensäkin on "oikeanlainen". Vitutti vaan ku alan ammattilaisetkin tyrkytti semmosta hoitoa mikä ei omiin vaivoihin sopinu, jäi hieman rahastuksen maku mieleen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mitäs eroa Osteopaatilla ja Kiropraktikolla on?
Kumpikinhan on erikoistunut näihin selkäranka ja niksauttelu hommiin?

Keittoja molemmat. Mausteet eri.
Eli eri koulukuntia. Eri ihmiset vaikuttaneet taustalla.
Osteopatia yleisemmin kokonaisvaltaisempaa, hoidot pidempiä ja huomiota myös hermoihin. Kiropraktiikka "suoraviivaisempaa", enemmän rankakeskeisempää.

Pääpiirteittäin. Eroja kuitenkin enemmän hoitajien kesken, kuin nimikkeiden kesken..

Mulla kans alaselän kanssa pientä ongelmaa jo usean vuoden ajan, nyt vasta ihan viime aikoina se on ärtynyt niin paljon ettei istumisesta ja varsinkaan ylösnousemisesta tuu mitään ilman kipua. Vanhuus ei tosiaan tuu yksin. Kävin pari viikkoa sitten fysioterapeutilla ja se suositteli kiropraktikkoa. Kävin tällä viikolla ekan kerran kiropraktikolla ja se rusautti lannelukon (tää oli "diagnoosi", mitä sitten lannelukolla tarkoittaneekaan) auki. Mahtava fiilis illalla kun ei sattunu enää niin paljoa ja pysty varovasti liikkumaan... Kunnes parin päivän päästä selkä oli täsmälleen samassa kunnossa ku ennen hoitoa. Oon menossa ens viikolla uudelleen. On kyllä semmonen mutu-tuntuma että joku lihasrelaksantti+hieronta+kiropraktikko vois olla toimivampi kombo ku pelkkä rusauttelu.

Sen ainakin opin että kannattaa mennä ajoissa hoitoon eikä päästää itseään yhtä huonoon jamaan ku minä.

Mites nää röntgen kuvat sitte jos kiropraktikko otattaa ensin ne ennen kuin alkaa mitään tekemään, liekkö kuin kallista kuvauksissa käynti?

Mulla ei mitään kuvia ollut, kun jatkuvien päänsärkyjen takia menin kiropraktikolle. Kaksi kertaa kävin, ensimmäisen kerran jälkeen tuntui olo varsin vapautuneelta pitkäaikaisten lukkojen auettua, toinen kerta helpotti vielä enemmän. Eli minulla toimi. Kävin Jyväskylässä koulutetulla kiropraktikolla. Tuota nimikettä käyttävät ulkomailla (joissakin tietyissä maissa, en muista enää mitä olivat) yliopistossa koulunsa käyneet, näillä on käsittääkseni lääketieteellinen koulutus eli eivät mutuile asian kanssa. Enkä minä pitänyt hintaa pahana, 50€/kerta ja käynti kesti kolmisen varttia. Käsittely ei satu, mutta paukunta oli melkoista.

Koulutettuja kiropraktikkoja valmistuu ulkomailla ainakin jenkeissä ja toista maata täältä Euroopasta en muista. Jenkeistä valmistuneet käyttävät D.C. Chiropractic titteliä. Jenkeissä koulutettavat lukevat pari ensimmäistä vuotta samoilla kursseilla kun lääketieteen opiskelijat muistaakseni. Juu, tuo 50€ kerta on ihan normitaksa koututetuilla kiroilla.

Koulutettuja kiropraktikkoja valmistuu ulkomailla ainakin jenkeissä ja toista maata täältä Euroopasta en muista. Jenkeistä valmistuneet käyttävät D.C. Chiropractic titteliä. Jenkeissä koulutettavat lukevat pari ensimmäistä vuotta samoilla kursseilla kun lääketieteen opiskelijat muistaakseni. Juu, tuo 50€ kerta on ihan normitaksa koututetuilla kiroilla.
Englannista. Sielläkin koulutus on yliopistossa, muistaakseni eka vuosi yhdessä lääkiksen kanssa, sen jälkeen eriytyvät omaksi koulutushaarakseen.

Ja tuo "koulutettu"-tittelihän tipahti juuri pois. Eli Suomessa kiropraktikko on kiropraktikko, TEO valvoo sitä ja nimikettä saa käyttää vain koulutettu ammattihenkilö. Eli itseoppineet rusauttelijat tipahtivat pois. Onneksi!

(Käsittääkseni laki koskee myös naprapaatteja ja osteopaatteja)

Hierojilla on edelleen voimassa "koulutettu"-titteli, fysioterapeutit kuuluvat automaattisesti TEO:n valvonnan alle.

Vyöhyketerapeutit, akupunktioterapeutit, enkeliterapeutit, kansanparantajat jne jne eivät ole rekisteröityjä titteleitä, eikä niitä tai niiden toimintaa tai koulutusta valvota. Poikkeuksena: Samainen ammatinharrastaja on myös esimerkiksi sairaanhoitaja, jolloin hän on TEO:n valvonnan piirissä.

Itse olen käynyt tossa Aikatalossa (Hki) kun on ollut tarvetta. Aina on olllut apua ja huomattavasti tehokkaampaa, kuin jossain fysioterapeutilla juokseminen (no tietenkin riippuu vaivasta ;)). Tietotaito ei ihan heti kaverilta lopu. Muutaman kerran on pyytänyt varaamaan toisen ajan, mutta ei koskaan kolmatta. Tietenkin hoidettavasta vaivasta tämä riippuu.

Jos joku pyytää varaamaan useita turhia aikoja, niin taitaa olla vähän asiakkaista pulaa. Ammattitaitoisella kiropraktikolla tätä ongelmaa ei ole...

Latest posts

Back
Ylös Bottom