Onko mitään mahdollisuuksia spagaattiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HABA82
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla ei mene kumpikaan, molempiin jää 10cm varaa, mutta silti kaikki potkut onnistuu lähes vaivatta oman pään yläpuolelle.

Se spagaatin maavara onkin sitten mitattuna 16 senttiä :jahas: Se vain näyttää ylhäältä päin katsottuna vähemmältä :nolo:

Palautteen (KIITOS siitä :worship: ) perusteella olen tullut siihen johtopäätökseen, että minulla on lantio jotenkin jumissa/lukossa ja se pitäisi saada "avattua" - toisin sanoen potkuihin liittyvät ongelmat (niin voiman kuin korkeudenkin suhteen) eivät johdu pelkästään jaloista, vaan myös "jäykästä" lantiosta, joka (toivottavasti) notkistuu potkuja treenaamalla.

Ei tämä ajatus minulle uusi ole, mutta olen suuresti aliarvioinut lantion notkeuden merkityksen voimantuoton ja ulottuvuuden "lähteenä". Olen laittanut ulottuvuusongelmat lähes yksinomaan sekä kireiden etu- ja takareisien että lonkanlähentäjien/loitontajien(?) - kuten myös huonon agonistien ja antagonistien välisen yhteispelin - piikkiin.

Kokemustenne perusteella uskon nyt, että saavutan vielä tavoitteeni - kunhan olen valmis tekemään paljon työtä sen eteen :) Vaikkei se "spagettiliikkuvuus" :D esim. thainyrkkeilijälle tärkeää olekaan (JJokke korjasi harhaluuloni lopullisesti :worship: ), haluan saavuttaa sen - ihan periaatteen vuoksi ;)

Kuinkahan tiheesti noita PNF tyyppisiä ("Venytys- jännitys-rentoutus") venyttelyjä voi/kannattaa tehdä samoille lihasryhmille...liekkö joka toinen päivä liikaa?

Maan korvesta sanoi:
Kuinkahan tiheesti noita PNF tyyppisiä ("Venytys- jännitys-rentoutus") venyttelyjä voi/kannattaa tehdä samoille lihasryhmille...liekkö joka toinen päivä liikaa?

Onhan se mainittu Pavelin kirjoissa. Alussa tulee nivuset helvetin kipeeksi ainakin sivarivenytyksissä. Itse vetelin joka 3. päivä noita. Dynaamisia voi heitellä joka päivä.

Mikä näissä termeissä oikein mättää?
Eikö tämä asento ole molempiin suuntiin spagaatti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Spagaatti:
"Spagaatti on vaativa asento, jossa jalat ovat täysin ojennettuina. Pitkittäisspagaatissa toinen jalka on ojennettu eteen ja toinen taakse, ja poikittaisspagaatissa jalat ovat ojennettuina suoraan sivuille."

Spiraali nimestä jo pitäisi herätä joku http://koti.mbnet.fi/suomivp/spiraali.gif tommonen kuva mieleen? Eli pyöritään jotenkin. Spiraali on käsittääkseni se luisteluliike, jossa pyöritään..
Ei muuta, jatkakaa

~Proxi~ sanoi:
onko kyse nyt oikeasti spagaatista vai ns spiraalista (sivuttainen spagaatti)? ja noin 10cm on jo aika vähän eli hyvin sä venyt eikä päähän potkuihin tarvitse todellakaan spagaattia. Ja venyvyys riippuu iha henkilöstä. Joku voi ihan rautakangesta saada spagaatin noin 3-6kk ja joku ei välttämättä saa sivuttaista spagaattia koskaan lantion rakenteen vuoksi mutta lihas venyy kyllä kaikilla. joillain hitaasti, jollain nopeasti. Jos meinaat päivittäin venytellä niin venyttele varovasti.. joku 3 krtaakin vkoon riittänee. voit kokeilla eri venyttely metodeja mutta ude the google, en jaska niistä nyt kertoa

Omaksuin termin "spiraali" Proxilta. Selvyyden vuoksi onkin varmasti parasta siirtyä käsitteisiin pitkittäis- ja poikittaisspagaatti :)

Päteekö punttitreenin "sääntö" venyttelyyn: tottumattomuuttaan kipeytynyt (palautumaton) lihas ei ota vastaan uutta ärsykettä (kehittyäkseen), mutta kun sen totuttaa kovaan treeniin kivusta huolimatta, se ei enää jatkossa kipeydy (koska palautuu huomattavasti nopeammin)?

Vai onko niin, että kipeytyneen lihaksen venyttely vain kiristää sitä entisestään, eikä se palaudu ilman kunnon taukoa - ja jatkossakin pitäisi aina olla yhtä varovainen?

Joo.. joskus olen kuullut että sivuttais spagaatista käytetään myös spiraali nimitystä mutta kyllä ne ovat spagaatteja kumpikin. pitkittäis-poikittais.. whatever. :) Mun mielestä venytyksestä kiventynyt lihas kannattaa ns levolla hoitaa "kuntoon" tai ainakin venytellä kevyemmin. Joskus tauon jälkeen venyvyys voi olla parempi.
Enpä usko että hyvä venyvyys olis alttiimpi revähdyksille mutta sen olen kuullut että venyttelyn jälkeen lihas olisi ns heikompi. Joten ennen treeniä jos lämmittelee ja venyttelee päälle niin kannattaa tehdä sen päälle muutama lihasjumppa-liike.

joo, ihme nimivirityksiä on kuultu, mutta itselle ja monelle muulle toimii: etu- ja sivuspagu. Ei pitäis aiheuttaa ongelmaa nimiongelmaa.
On kauhee ero vaikeusasteissa noilla kahdella. Etuspagu meni kohtuullisen kivuttomasti, mutta toi sivari on kyllä yhtä murhaa..........

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
HABA82 sanoi:
Onko kukaan vastaavassa tai jopa huonommassa kunnossa ollut saanut parannettua venyvyyttään niin paljon, että pystyisi spagaattiin?

Minä olen. Olin aloittaessa todella kankea. Venyttelin jokaikinen päivä. 3,5 vuotta meni ennenkuin spagaatin sai ja sivuspagaattia en koskaan saanut. Se jäi muutaman sentin päähän. Venyttelin vielä spagaatin saannin jälkeenkin 1,5 vuotta ja sain jo spagaattiasennosta otsan lattiaan.

Sellaisen pikku vinkin voin kertoa, jonka itse sain kun tuo viiden vuoden urakka oli lopuillaan. Kannattaa vahvistaa niitä lihaksia joita yrität venyttää. Niissä on ilmeisesti jokin suojamekanismi joka estää loukkaantumisia ja kun niitä vahvistaa niin lihakset ikäänkuin uskaltavat antaa itsensä venyä. Valitettavasti en tuota osaa paremmin selittää.

mtk77 sanoi:
Minä olen. Olin aloittaessa todella kankea. Venyttelin jokaikinen päivä. 3,5 vuotta meni ennenkuin spagaatin sai ja sivuspagaattia en koskaan saanut. Se jäi muutaman sentin päähän. Venyttelin vielä spagaatin saannin jälkeenkin 1,5 vuotta ja sain jo spagaattiasennosta otsan lattiaan.

Sellaisen pikku vinkin voin kertoa, jonka itse sain kun tuo viiden vuoden urakka oli lopuillaan. Kannattaa vahvistaa niitä lihaksia joita yrität venyttää. Niissä on ilmeisesti jokin suojamekanismi joka estää loukkaantumisia ja kun niitä vahvistaa niin lihakset ikäänkuin uskaltavat antaa itsensä venyä. Valitettavasti en tuota osaa paremmin selittää.

On aina yhtä mukavaa kuulla tuloksista, jotka on saavutettu todella pitkäjänteisellä työllä - huonojen lähtökohtien lannistamatta :worship: Jos olen treenaamisesta jotakin oppinut, niin kärsivällisyyttä ( :rolleyes: niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin).

Päivittäisellä venyttelyllä aion itsekin tavoitteeni saavuttaa; enkä todellakaan odota nopeita tuloksia (kuolema voisi tosin hieman taannuttaa kehitystä, mutta tarvitseehan se kroppa lepoakin :D )

Ja vastatakseni itse aiemmin esittämääni kysymykseen: lihakset tuntuvat todella tottuvan kovaankin päivittäiseen venyttelyyn, eivätkä enää kipeydy :)

Kevyestihän tuo spagaatti taipu 4-5 kuukauden venyttelyn jälkeen. Aluks tosin oli maahan matkaa arviolta 30cm. Venyttelin kahesti päivässä, 3-4kierrosta 30-50 sekkaa/liike, pohkeet, etu- ja takareidet, pakarat, spagu molempii suuntii.
Kaikki siihen spagaattiin pystyy, mut sivuspagaatti on jo jotain ihan yliluonnollista.

...Onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia saavuttaa tavoitettani päivittäisellä venyttelyllä esim. kahdessa vuodessa (tai edes viidessä vuodessa)? (Jos siis ei tule vastaan mitään rakenteellista estettä.)

No mites kävi? Joko menee spagaati?

:offtopic: Heh, tämmönen sanasto tarkennus että Spagaatti on jalat eteen ja taakse suoraksi kun taas Sprigaatti on sivuttaissuuntaan tehty :) :offtopic:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom