Onko fiksua tehdä penkkiä...

Elikkäs ohjelmani on tämmöinen. Tavoitteena nyt ainaskin jouluun asti tehä penkissä voimatreeniä tolla miken 2x6 systeemillä. Olen miettinyt, että kannattaako tehdä normaali penkki 2x6 ja kapeepenkki 3x10 samana päivänä. Ja miten ylipäätään kannattaa tehdä että tulisi voimaa normaalipenkkiin. Jos joku mättää ohjelmassani, niin osaisitteko neuvoa miten muuttaisin sitä.
Vuoden olen käynyt salilla. Penkkiä olen tehnyt puolisen vuotta. Maximi nytten 75kg. Muuten siis on lihasta tarkoitus kasvattaa, mutta penkissä sitten voimaa.

Ti: - Penkki (normaali): 2x6 Miken systeemillä
- Hauis: 3x10 tangolla ja 3x10 käsipainoilla reiteä vasten istualteen
- Yläselät: Ylätaljalla veto rinnalle 3x10 ja Alataljasoutu 3x10
- Rinta: 3x10 semmoisella laitteella, vähän kuin tekis penkkiä istuma-asennossa. Ja 3x10 rutistukset taljalla-
- Vatsat: Alavatsat 3x10, painon kanssa kierrot 3x10 ja suorat 3x20 painoitta
- Alaselät: 3x10 alataljasoutulaitteessa ja 3x10 semmosessa normaalissa laitteessa.
- Kyljet: 3x12 käsipainoilla ja 3x10 taljassa

To: - Penkki(normaali): 2x6
- Ojentajat: 3x10 kapea penkki ja 3x10 taljassa
- Olkapäät: 3x10 tangolla nostetaan eessä leuan alle. Ja 3x10 käsipainoilla nostetaan eteen käsi suorana.
- Yläselät: Käsipainoilla maasta veto rinnalle kun polvi on penkillä 3x10 ja semmoinen lavanseudun lihasten laitteessa 3x10.

Pe: Tällöoin saatan käydä tekemässä samanlaisen ohjelman vatsoille, alaselille ja kylille.

Su: Jalat: pitäisi olla ihan hyvä ohjelma, sitä ei ole tarve muuttaa.

Keskiviikkoisin ja Lauantaisin tulee pyöriltyä jonkin verran mainosten jakelun merkeissä, mutta ajattelin ehkä perjantaisin ruveta käymään normaalilla juoksulenkillä.
Ravinnosta sen verran, että syön melko monipuolisesti sekä terveellisesti 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamupalan+iltapalan ja salipäivinä yleensä joku banaani ennen treeniä välipalaksi. Protskun otan salitreenin jälkeen.

Noh eiköhän siinä tullut lähes kaikki asiat jotka mieltä askarruttaa. Lisäilen jos tulee jotain mieleen. Kiitoksia jos jaksoit lukea ja etenkin jos jaksoit kommentoida ja auttaa :)

No kannatais noiden ohjelmajuttujen lisäksi pyytää jotain vilkaisemaan, miten nostat, millaisella asennolla, miten leveä ote, jne.

Lähtökohta tohon penkkihommaan on tietty se, että jos aiotaan penkkitulosta nostaa, pitää tehdä penkkiä. Kovaa. Ja muista (ehkä itsestäänselvyden toitottamista), että tuo 2x6 todellakin tarkoittaa niitä KOVIA työsarjoja. Siinä alla pitää olla useampi sarja nousujohteista lämmittelyä.

Sinällään uskon, että pena nousee millä tahansa systeemillä, jos olet kerta aloittelija siinä. Mutt tosta asennosta kannattais lähtee liikkeelle. Lahnana nostaa tiettyyn rajaan asti kuka tahansa, mutta sit alkaa isommilla raudoilla asennon merkitys kasvamaan.

Mulla on aina ollut toi penkkaus asento ihan kummallinen. Olen joskus ruvennut (en edes muista millon) tekemään sitä niin, että jalat on penkillä. Enkä tänäkään päivän osaa sitä muuten tehdä. Jotenkin tuntuu, etten saa itseäni tarpeeksi tukevasti penkille jos ne jalat eivät ole siinä penkillä. Noh, rauta nousee ja en oo penkkikisoihin menossa niin ei meikää haittaa :)

Mike sanoi että yksi 2x6 penkkitreeni per viikko riittää. Olen samaa mieltä. Jos välttämättä haluat tehdä penkin 2 krt/vk, tee normipenkki vaikka ti ja kapea penkki to. Tosin yksi välipäivä on hieman liian vähän, kun treenataan kovaa.

Ja tekniikka tietysti kuntoon: Lavat yhteen, selkä kaarelle, noston aikana kyynärpäitä hieman kylkiin (koeta vetää tankoa "kahtia"), laske hallitusti alarinnalle ja nosto suorinta tietä ylös ilman turhia pomppuja.

Vaikka olisitkin notkea kaveri, älä silti sorru runkkupenkkiin; Perse tukevasti penkissä koko ajan. Muu on itsepetosta. Toisaalta taas jos olet kuten minä, eli et taivu minkäänlaiseen kaareen, älä siitä huoli. Tuloksia saa kyllä silti. Ja ainakin voit tuntea moraalista ylemmyyttä sellaisia hemmoja kohtaan jotka liikuttelevat 2x isompia romuja n. 15 cm ylös alas. :rolleyes:

aion ruveta tollein penkkaamaan, että tiistaina 2x6 ja perjantaina kapee penkki. Mut mites ton yläselän kanssa. Onko muka liikaa, että tekee 2 kertaa viikossa?

2x6 sarjoissahan tulee helposti pakkotoistoja. eikö sen pitäisi viedä voimat? mikä olisi paras tyyli treenata penkkiä jos haluaa nostaa maksimitulostaan? 3toiston sarjoja?

Ei niissä tule pakkotoistoja kun tarkoitus on tehdä 2x6. Jos se ei mene, niin seuraavalla kerralla uudestaan. Aloita niiden tekeminen semmoisella painolla, että 2 kutosta menee. Sitten 2,5kg lisää ja taas yrittämään 2x6. Ei pakkotoistoja auttamaan kutoseen.

Itsellä toimi tuo systeemi maksiminnostossa kuin junan vessa. Tein vuositolkulla putkeen muuttamatta systeemiä ja kehityin kokoajan.

Back
Ylös Bottom