Ongelmia nukahtamisen ja unen kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xurma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli nyt tässä jo klo 7 aikaan lauantaina kirjoitan tätä... Olen 16-vuotias poika ja jos sanotaan rehellisesti, niin mulla on koko elämän ajan ollut ongelmia nukkumisen kanssa.

Olen nyt taas viime aikoina huomannut lieviä ylirasituksen oireita, kuten unettomuus, keskittymisvaikeudet, uupumus, tukkoinen nenä ja välillä ripulia. Tosin masentuneisuutta ei ole ollut, koska pidän mielen aina mahdollisiman positiivisena. Näiden takia otan nyt rennosti ainakin muutaman päivän, ja katson sitten millainen olo on, otan viikon tai kaksi jos tarvetta. Tämä ei ole tosin ainoa kerta kun poden ylirasitusta, ja uskon näiden tapauksien olevan vahvasti kiinni siitä, miten paljon nukun.

Ongelma on siinä, että saan vain n. 6-7 tuntia unta arkipäivinä, kun suositeltu määrä on ainakin 8-9 tuntia ikäiselleni. Olen nyt tässä viikon aikana pohtinut erilaisia tapoja, joilla voisi parantaa unenlaatua.

Tässä niitä listattuna:

- Viikottainen lakanoiden vaihto, puhtaissa vuodevaatteissa parempi nukkua
- Ei virtuaalisten vempeleiden katsomista tunti ennen nukkumaanmenoa
- Lyhyehkö venyttelysessio illalla
- Hyvän kirjan lukeminen
- Huoneen viileänä pitäminen
- Ei nesteitä enää kahden viimeisen tunnin aikana ennen nukkumaanmenoa
- Jos mahdollista, niin yksi vartti päivässä ulkona niin, että katsoo lähelle aurinkoa (ei kohtisuoraan kuitenkaan). Luin jostain, että voi viestittää aivoille paremmin päivän rytmistä ja siten edesauttaa unta.
- Vakituisen rytmin pitäminen koko viikon läpi eikä valvomista viikonloppuna

Tosin, suurin ongelma mikä minua ärsyttää on se, että en millään pysty nukahtamaan.
Eilen kävi siinä mielessä hyvin, että sain jo yhdessä tunnissa unen päästä kiinni (Menin klo 22.00 sänkyyn ja nukahdin tod. näkösesti 23.00 paikkeilla), mutta heräsin jo tänään klo 5.00 aamulla. Jouduin käymään vessassa, ihmettelin kyllä kun en ollut edes mitään nesteitä vetänyt ennen nukkumaanmenoa. Sitten yritin nukahtaa uudestaan, mutta ei. Olo on sellainen, että väsyttää mutta unta ei kuitenkaan tule. Sitten siinä makoilen 2 tuntia ja tulen Pakkotoistoon itkemään siitä!

Haluan niin saada nukuttua hyvin ja pitkään, mutta se ei tunnu mahdolliselta muulla tavalla kuin valvomalla jolloin on todellisesti väsynyt. Esimerkkinä, koulussa ja koulun jälkeisenä aikana väsyttää joskus aivan pirusti, mutta illalla on sitten sellainen olo, että voisi juhlia yön läpi. Saan todella helposti unta jos valvoisin joka kerta 2-3 tuntia kauemmin kuin mihin rytmi on tottunut, koska silloin olen todellisesti väsynyt, mutta se ei ole mahdollista koska siitä vain elämä, treeni ja koulu kärsisi.

Sekin, että jos koulu alkaa seuraavana päivänä klo 8.00 ja joudun heräämään 6.45, niin pitäisi mennä edellisenä päivänä nukkumaan jo 21.00. Tosin ei ole mahdollista, koska isäni, äitini, veljeni ja pikkusiskoni tekevät toimiaan vielä klo 23.00 saakka, ja talossa on niin ohuet seinät, että kaikki askeleet, puheet ja musiikit kantautuvat korviini, jolloin saan yleensä maata sängyssä 2-3 tuntia ennen kuin saan unta. Tätä on jatkunut jo 3 vuotta, eivätkä he suostu pitämään pienempää meteliä. Sanovat, että saisin unta jos olisin oikeasti väsynyt. Tämän takia menen tänään ostamaan korvatulpat, hyvät sellaiset josta ei toivottavasti edes kärpäsen pieru kuulu läpi.

Onko muita neuvoja ja ohjeita unenlaadun ja nukahtamisen taidon paranteluun? Mitään lääkkeitä en halua ottaa.

Kiitos

Onko muita neuvoja ja ohjeita unenlaadun ja nukahtamisen taidon paranteluun? Mitään lääkkeitä en halua ottaa.

Pari vuotta sitten itellä oli hirvee stressi joka johtu töistä. Saatoin herätä pari kertaa yössä tekee olohuoneessa laastia tai kantaa tiiliä "telineille", sit havahduin "kesken töitten" ja tajusin että oon kotona ja kello on tyyliin kolme. Nukahtamisen kanssa ei ollu ongelmia, kun työ oli itsessään nii rankkaa että se osaltaan autto, vaan lähinnä nuo öiset sähikönnit oli probleemana. Serkku toi jenkkilästä purkin melatoniinia (on lääkeaine), se kyllä autto itellä noihin. En tiedä onko placebovaikutusta, mut nyt viime aikoina ZMA:n syöminen ennen nukkumaan menoa on auttanu ainaki rauhottumaan. Nämä on vaan omia kokemuksia

Miten on kahvin/virvotusjuomien laita? Juotko ollenkaa/millon viiminen annos? Käytätkö korvatulppia ja ootko kokeillu lukemista helpottamaan nukahtamista?

Miten on kahvin/virvotusjuomien laita? Juotko ollenkaa/millon viiminen annos? Käytätkö korvatulppia ja ootko kokeillu lukemista helpottamaan nukahtamista?

Juon ainoastaan vettä ja maitoa, virvoitusjuomia ja kahvia en koskaan (Lukuunottamia muutamia pikkuhörppyjä joskus kavereilta).
Lukeminen on auttanut kyllä hyvin, meen vielä etsimään hyviä kirjoja jossain vaiheessa.

Itselläni on vastaavia kokemuksia kuin sinulla, ainakin 3 vuotta sitten kun en vielä liikkunut yhtään ja olin tietokoneriippuvainen, niin saatoin tokkurassa herätä yöllä pistämään koneen päälle ja sitten tajuta, että onkin yö.
Tosin, tällä hetkellä elämä on rentoa. En stressaa paljon mistään, ehkä vedän liiankin iisisti. En tiedä sitten.

Nukahtamista tosin sitten haittaa se, että en voi keskittyä siihen, että ei keskity mihinkään. Yksi tapa mikä toimii mulla unen saantiin on se, että annan ajatusten vain lennellä, mutta harvoin onnistuu koska pyörii kaikenlaiset ajatukset päässä. Veikkaan, että toi pieni ylirasitus saattaa vaikuttaa siihen, koska siitä seuraa levottomuutta ja siten keskittymisvaikeuksia, mitä olen huomannut nyt koulussakin. Joten, otan tässä nyt rennosti ja yritän nukkua mahdollisimman paljon niin uskon, että asia hoituu.

Edit: Luin juuri tuosta ZMA:sta ja monet sanoivat, että se auttoi hyvin unenlaatuun. Olisiko siitä mitään hyötyä? Voisinhan tietysti myös syödä ruokia josta saisi paljon magnesiumia ja sinkkiä..

Tää on niin perkeleen vittumainen vaiva, että pakko kommentoida omakohtaisia kokemuksiakin asiaan. Itellä alkoi samaiset vaivat noin 10 vuotta sitten (n. 20- vuotiaana), sitä ei vaan yhtäkkiä saanut enää unta. Kai sitä tietämättään stressas työtään, talonrakennushommia ja olit yksin omassa urakassa eli mitä enemmän teet, sitä enemmän tienaat. Silloin ei vielä ollut treenejä kuvioissa ollenkaan. Päätin kans, että lääkkeisiin en koske ja kokeilin kaiken mahdollisen luontaisen avun. Kaksi viikkoa kävin putkeen lähes samoilla silmillä töissä, öisin torkahdin vain tunteroisen ja sekin koiranunta, joka ilta pelko saako unta. Sitten tuli seinä vastaan. Tenox-purkki kouraan ja muutama viikko sairaslomaa. Tenoxia käytin noin viikon ja loput viikot nukuin ihan hyvin ilman lääkkeitä. Mutta kun työt taas alkoi, niin unikin katosi samantien. Muutamien lääkärikäyntien jälkeen psykologille, joka määräsi Remeron-mirtazapiinia ja homma kuntoon.
Vuosi tän jälkeen lähdin opiskelemaan, mutta uniongelmani eivät helpottuneet. Koulu jäi kesken motivaatiopuutteen vuoksi ja siirryin nykyiseen työhöni taas rakenteleen taloja, mutta eri firmaan. Tähän väliin täytyy todeta, että lomalla ja viikonloppuisin nukuin ihan hyvin ilman lääkkeitä, kunnes tänä syksynä pakkolomalta palattuani takaisin töihin unettomuus tuli pahemmaksi ja remeron ei enää yksin antanutkaan unta. Muutamien lääkärikäyntien ja remeron ja tenox/stilnoct yhdistelmien jälkeen lähete psykologille ja tällä hetkellä nukutaan mirtatsapiini+rivatril yhdistelmällä. Myöskin terapiaa suositteli ja sinne aion myös mennä.

Ikää on tällä hetkellä 31 ja tuolla lääkeyhdistelmällä saan nukuttua kunnolla ja aamulla olen virkeä. Pystyn treenaan täysillä ja en ole huomannut niistä mitään haittaa muussa elämässä ja seuraavan päivän askareissa.

Nykyiset lääkkeet eivät suoranaisesti ole unilääkkeitä, eivätkä aiheuta riippuvuutta, mutta niitä käytetään unettomuuden hoitoon. Googlettakoon jokainen, jos haluaa tietää niistä enemmän.

Tässä oma pikku tarinani tästä unihelvetistä, kannattaa todella hakea aikanaan apua ja ei niiden lääkkeiden käytössä mitään hävettävää ole. Ite olen sen tiedostanut, että en varmaan koskaan enää nuku ilman lääkkeitä.

Edit: Ai niin, tsemppiä jatkoon xurmalle, toivottavasti saat unesi kuntoon. Mutta kannattaa todella hakea sitä apua muualta, jos muu ei auta. Väliaikainen unettomuus muuttuu helposti krooniseksi unettomuudeksi.

Tää on niin perkeleen vittumainen vaiva, että pakko kommentoida omakohtaisia kokemuksiakin asiaan...

Kiitos, pidän tuon kokemuksen mielessä. Tuli tosin mieleen, että oletko kokeillut melatoniinin käyttöä? Luin siitä juuri ja kuulemma on ihan luonnollinen aine (esiintyy aivojen hypothalamuksessa, säätelee unen määrää), joka auttaa nukahtamaan hyvin ja heräämään virkeänä. Tai ainakin monet sanoivat niin. Aijon varmaan itsekin kokeilla jos kuulee joltain kokemuksia melatoniinista.

Ja kiitos tsempistä!

teineillä kuten sinä on usein kyse viivästyneestä unihäiriöstä eli sulla käy kello just sen muutaman tunnin jäljessä. Siihen viittaa myös tuo yökyöpelöinti. Suosittelisin koittamaan kirkasvaloa aamuisin. Pelkkä säännöllisesti aikaisin herääminen kun ei syystä tai toisesta tunnu siirtävän tuota rytmiä. Eikä suomessa aurinko paista riittävästi aamulla tai päivällä talvella että se katkasis melatoniinin erityksen aamulla niin kuin oikeasti kuuluisi

Kiitos, pidän tuon kokemuksen mielessä. Tuli tosin mieleen, että oletko kokeillut melatoniinin käyttöä? Luin siitä juuri ja kuulemma on ihan luonnollinen aine (esiintyy aivojen hypothalamuksessa, säätelee unen määrää), joka auttaa nukahtamaan hyvin ja heräämään virkeänä. Tai ainakin monet sanoivat niin. Aijon varmaan itsekin kokeilla jos kuulee joltain kokemuksia melatoniinista.

Ja kiitos tsempistä!

Kokeiltu on ja en huomannut olevan siitä mitään hyötyä.

melatoniini on täysin turvallinen ja luonnollinen aine ja siitä on hyvä aloittaa jos lääkäriltä hakeaa kemiallista apua. Tosiaankin tuo kirkasvalo ajaa periaatteessa terveellä saman asian, katkasee aamulla melatoniinin erityksen ja kun sitä illalla erittyy tulee pitoisuudessa ero joka siinä on ilmeisesti ero vrt vanhukset jotka köllöttää pimeässä nukkuu tutkimusten mukaan kaikkein huonoiten vaikka melatoniinitasot onkin korkealla

melatoniini on täysin turvallinen ja luonnollinen aine ja siitä on hyvä aloittaa jos lääkäriltä hakeaa kemiallista apua. Tosiaankin tuo kirkasvalo ajaa periaatteessa terveellä saman asian, katkasee aamulla melatoniinin erityksen ja kun sitä illalla erittyy tulee pitoisuudessa ero joka siinä on ilmeisesti ero vrt vanhukset jotka köllöttää pimeässä nukkuu tutkimusten mukaan kaikkein huonoiten vaikka melatoniinitasot onkin korkealla

Okei, kuulostaa itseasiassa aika loogiselta tuo kirkasvalo, tiedätkö yhtään miten se kannattaisi tehdä? Riittääkö esim. että pistää kaikki talon valot päälle pimeänä talviaamuna? Vai pitääkö olla voimakkaampaa, eli vaikka katsoa LED-valoa melkein kohtisuoraan tietyn ajan? Mikä olisi hyvä määrä ja kuinka paljon/kauan?

Okei, kuulostaa itseasiassa aika loogiselta tuo kirkasvalo, tiedätkö yhtään miten se kannattaisi tehdä? Riittääkö esim. että pistää kaikki talon valot päälle pimeänä talviaamuna? Vai pitääkö olla voimakkaampaa, eli vaikka katsoa LED-valoa melkein kohtisuoraan tietyn ajan? Mikä olisi hyvä määrä ja kuinka paljon/kauan?

Tavallisen valon luxit ei tohon tarkoitukseen riitä, vaan siihen tarvitaan erityinen kirkasvalolamppu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä jossain Pakkiksen syövereissä on kohtalaisen tuore ja kattava keskustelu univaikeuksista. Etsin sitä itse viimeksi pari päivää sitten, mutta en löytänyt. Joku viisaampi voi varmaan auttaa. Siellä keskusteltiin unihygieniasta ja kemikaaleista monen sivun verran.

Melatoniinia saa nykyään luontaistuotekaupoista. Itse ostin pari päiää sitten ko. tuotetta ja löytyi kauppanimellä Sininen Uni. 60 tablettia ja maksoi muistaakseni 18,60 e. Yhdessä tabussa 2 mg melatoniinia. En ole vielä testannut.

Mä teen yö- ja päivävuoroa kohtalaisen epäsäännöllisellä rytmillä. Univaikeudet mulla koskevat juuri illalla nukkumaan menoa ennen päivävuoroa, jolloin herätys on 05.00. Vaikka on kuoleman väsynyt, niin sitä stressaa heräämistä. Sitä kuinka väsynyt on ja ettei nuku pommiin. Lisäksi mielessä alkaa kiertää kaikki raha-asiat ja muut huonosti hoidetut jutut. Vielä en ole itse löytänyt ratkaisua omiin univaikeuksiin. Toivottavasti toi melatoniini auttaa.

Täällä jossain Pakkiksen syövereissä on kohtalaisen tuore ja kattava keskustelu univaikeuksista. Etsin sitä itse viimeksi pari päivää sitten, mutta en löytänyt. Joku viisaampi voi varmaan auttaa. Siellä keskusteltiin unihygieniasta ja kemikaaleista monen sivun verran.

Melatoniinia saa nykyään luontaistuotekaupoista. Itse ostin pari päiää sitten ko. tuotetta ja löytyi kauppanimellä Sininen Uni. 60 tablettia ja maksoi muistaakseni 18,60 e. Yhdessä tabussa 2 mg melatoniinia. En ole vielä testannut.

Mä teen yö- ja päivävuoroa kohtalaisen epäsäännöllisellä rytmillä. Univaikeudet mulla koskevat juuri illalla nukkumaan menoa ennen päivävuoroa, jolloin herätys on 05.00. Vaikka on kuoleman väsynyt, niin sitä stressaa heräämistä. Sitä kuinka väsynyt on ja ettei nuku pommiin. Lisäksi mielessä alkaa kiertää kaikki raha-asiat ja muut huonosti hoidetut jutut. Vielä en ole itse löytänyt ratkaisua omiin univaikeuksiin. Toivottavasti toi melatoniini auttaa.

Kiinnostavaa, olisi hienoa jos joku löytäisi kyseisen keskustelun.
Tule kertomaan kokemuksia tuosta melatoniinista kun olet käyttänyt, kiinnostaa kuulla.

Vaikka ei pahemmin tule enää kirjoiteltua niin kaipa sitä voisi muutamia ajatuksia laittaa, kun unettomuutta ei toivoisi edes pahimmalle vihamiehellekään. Näyttää moni jo ihan asiaa puhuneenkin ja luonnollisesti olet oikeilla jäljillä, että unihygieniat ensin kuntoon (voi olla että olet jo pistänyt ne asiat kuntoon tai ainakin yrittänyt, jokainen niistä on aina kotiinpäin).

Ehdottomasti olen myös sitä mieltä, että mikäli ratkaisu löytyy ilman lääkkeitä, se voittaa 100-0 lääkityksen. Tuossa iässä varsinkin. Siihen kannattaa pyrkiä. Ei unilääkkeissä mitään hävettävää ole, jos yksinkertaisesti ei pärjää ilman, mutta se on osittain loputon suo, jos sinne joutuu. Tai voi olla pahimmillaan, asiat ovat tietenkin aika yksilöllisiä. Usein varmaankin se lisää vaan vaikeuksia, jos loppuu usko nukahtamiseen. Yleensä tämä on seurauksena, jos saa apua lääkkeistä ja pitäisikin palata sen jälkeen ns. natunukkumiseen.

Tosiaan lääkevalmisteet mitä voi kokeilla on juuri melatoniini, zma ja tryptofaani. Ne on ihan luonnollisia, eikä ole samaa riskiä kuin mitä sitten itse unilääkkeillä. Itselläni kyseiset tuotteet lähinnä vaan väsyttävät, eivät nukahduta, mutta kannattaa kokeilla, jos apua on. Myös kannattaa ehkä kokeilla hiilihydraatteja illalla. Joillakin ne väsyttävät, joillakin taas ei tee mitään.

Korvatulpat on tosiaan ihan hyvä idea, jos ärsyttävää melua tulee ympäristöstä. Joillakin saattaa toimia myös vastakkainen ratkaisu... ei mikään rock-konsertti, vaan joku tuulettimen ääni tai vastaava, mikä ei pidä melua mutta luo ei huomiota herättävän tasaisen hypnoottisen äänen. Saattaa auttaa, tai sitten ei. Hieman sama asiat liikunnan kanssa. Toiset saattavat väsähtää raskaasta treenauksesta tai vastaavista, kun taas toiset virittyvät niistä eikä saa unta sitten millään (kevyt liikunta myös samoin).
Myös erilaiset rentoutustekniikat, joista varmaan löytyy netissä riittämiin tietoa, ovat hyvä idea. Uniongelmat kun ei tosiaan stressaamalla parane. Pahentaa vaan asiaa.

Muistaisin jopa itselläni olleen yleisellä aikanaan ketju uniongelmista, mutta ei nyt kun haku ei toimi, enpä sitäkään löydä tähän hätään. Experttien osiolla tosiaan oli eräs ketju, luultavasti myös tuolla doping-puolella on asiaa käsitelty. Jos jotain kysyttävää on, rohkeasti vaan. Sen verran laaja kokonaisuutena, että vähän turhan laajan esitelmän saisi pitää, jos tähän kaikkea yleispätevästi kirjoittaisi. :)

En ehkä ole unilääketieteen tohtori, mutta vähintään 10 vuotta jo ollut vakavissa uniongelmissa, joten tiedän kyllä valitettavasti mistä puhun.

Ja kuten muutkin toteavat, mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua, apua kannattaa hankkia. Yksilöllisiä asioita nämä on, mutta varmaan paljon yhtäläisyyksiä löytyy. Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiin. (koitan vilkaista, jos löytäisin jotain noista ketjuista... jos ei edittiä näy, en ole löytänyt tai olen luovuttanut :D)

Siitä onkin juuri nyt viikko kun otin uuden rutiinin käyttöön.

Olen tehnyt niin, että n. 20.00 kuuma suihku, ja sen jälkeen menen sänkyyn lukemaan. Väsymys tulee aika nopeasti, ja olen pystynyt nukahtamaan nopeasti korvatulppien ansiosta

Viime maanantaina nukahdin joskus 22.00 paikkeilla ja heräsin klo 7. Olo oli aivan mahtava, olin virkeänä koko aamun ja päivän, koska sain 9 tuntia hyvää unta. Tosin sen jälkeen on tullut vain ne 6-7... Kun olen joka kerta nukahtanut joskus 22 maissa, niin herään joskus 5 paikkeilla, joka tarkoittaa, että unta oli n.7 tuntia. Siinä olen sitten vielä kaksi tuntia maannut puoliunessa.

En tiedä onko tuo 7 tuntia jäänyt jonkinlaiseksi vakioksi kun sitä on ollut niin kauan.. Haluan nukkua sen 8 tuntia vähintään koska olo oli paljon parempi. No, yritän tässä nyt vielä, toivottavasti keho tajuaa jossain vaiheessa, että nyt onkin vielä 2 tuntia lisäaikaa nukkumiselle :)

Tässä pari pointtia:

- Onko huoneesi täysin sysipimeä? Jos ei niin pyydä pimennysverhoja vanhemmilta.
- Kaikki ei-välttämättömät elektroniikkavehkeet pois päältä makkarista.
- Himmennä valoja huoneessa vaikkapas tuntia ennen nukkumaanmenoa.
- Jos treenaat (varsinkin punttisalia), hanki magnesiumia ja sinkkiä lisäravinteena (magnesium parantaa sitä unta). Osta kelatoituja muotoja, esim magnesiumaspartaatti, sinkkiglysinaatti jne. Nää kaks ei oo mitään lisiä, ne on välttämättömyyksiä jos treenaa punttista. (Jos tuntuu epäluotettavalta tiedolta, ettikää tutkimuksia nodien puutostiloista).
- Jos syöt illalla jotain ruoka-ainetta joka pierettää/aiheuttaa mahavaivoja, jätä se kokonaan pois ruokavaliosta ja varsinkin illalla. Se voi pitää sua hereillä (yliherkkyys tietylle ruoka-aineelle).

Tässä pari pointtia:

- Onko huoneesi täysin sysipimeä? Jos ei niin pyydä pimennysverhoja vanhemmilta.
- Kaikki ei-välttämättömät elektroniikkavehkeet pois päältä makkarista.
- Himmennä valoja huoneessa vaikkapas tuntia ennen nukkumaanmenoa.
- Jos treenaat (varsinkin punttisalia), hanki magnesiumia ja sinkkiä lisäravinteena (magnesium parantaa sitä unta). Osta kelatoituja muotoja, esim magnesiumaspartaatti, sinkkiglysinaatti jne. Nää kaks ei oo mitään lisiä, ne on välttämättömyyksiä jos treenaa punttista. (Jos tuntuu epäluotettavalta tiedolta, ettikää tutkimuksia nodien puutostiloista).
- Jos syöt illalla jotain ruoka-ainetta joka pierettää/aiheuttaa mahavaivoja, jätä se kokonaan pois ruokavaliosta ja varsinkin illalla. Se voi pitää sua hereillä (yliherkkyys tietylle ruoka-aineelle).

Kyllä, huoneeni on pimeä
Elektroniikkalaitteet pois päältä
Vietän 1-2h ennen nukkumaanmenoa huoneessani aikaa synkällä valaistuksella
Ja nämä ovat auttaneet paljon, tosin eivät tarpeeksi

Noita kahta viimeistä en ole ottanut huomioon. Nyt on kyllä korkea aika hankkia noita aineita kun noita on niin kehuttu, saako niitä apteekista ja millä hinnoilla? Ja milloin kannattaa ottaa, aamulla vai illalla?
Noita ruoka-aineita en ottanut huomioon, testailen tässä tänään ja myöhemmin, että mitkä aineet sopivat.

minä olen kanssa kärsinyt tuosta nukahtamisen vaikeudesta jo vuosikausia. Yleensä menee sen 1-2h ennen kun saa unen ja monesti heräilen pahimmoilleen joskus 4-5 aikaann enkä saa enää unta.

Nyt pari vk sitten ostin testiksi "sininen uni" valmistetta luontaistuotekaupasta. Sisältää tuota edellämainittua melatoniinia. Ja tuntuu kyllä auttavan minulla. Aina kun noita on pari ottanut niin on tullut uni noin 30min sisään ja joka yö näen unia, eli varmaan unikin on "sikeämpää". Magnesiumin tehosta en osaa sanoa. Sitä olen kyllä jo pari vuotta syönyt iltaisin. Voi ehkä vähän auttaa, muttei ainakaan lähellekkään yhtä paljon kun tuo melatoniini.

Edit: ja jos mahdollista niin kannattaa tähdätä aina samaan aikaan nukkumaan. Ottaa tuon melatoniinin aina vähän ennemmin. muutaman päivän jälkeen voi jo kokeilla ilman. Jotenkin tuntuu helpottavan oikean rytmin löytymistä. Eli alkaa ilman tabujakin väsyttämään samoihin aikoihin.. Näin ainakin minulla.

Onko tuo melatoniini nyt reseptivapaata Suomessa vai ei? Ainakin näytti tuon sinisen unen myynti loppuneen eilen Suomessa. Se mitä tuosta luin niin vaikuttaa siltä, että taas yritetään saada ainetta lääkelistalle vippaskonstein, että menis unilääkkeet paremmin kaupaksi. Tilasin ihan kokeilu mielessä jenkeistä tosi halpaa melatoniinia ja katon tuleeko läpi tullista. 180kpl 3mg tablettia maksoi 8e postikuluineen. Eipä mulla mitään unen saanti vaikeutta ole,mutta onpahan jemmassa jos joskus tulee ongelmia esim. jetlagin takia. Nuo lääkelistat on ihan perseestä Suomessa,samoiten esim. vitamiinien saantisuositukset. Piti noita D-vitamiinejakin laittaa jenkeistä tulemaan kun Suomen apteekeissa myydään kalliita 7,5ug:n tabletteja,jotka on reilusti alle nykytutkimusten saantisuosituksista. Apteekissa maksoi 60kpl 7,5ug tabletit 10e ja jenkeistä tilatessa 5000IU (125ug) 120kpl 7€.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom